Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 13. jan 2010, 22:11

Synes ofte jeg støder på Passater 3BG 130HK Triptronic modeller der har fået skiftet eller renoveret gearkasse, hvilket jeg formoder koster en halv arm?

Er der nogen der har erfaring med holdbarheden på dem?

Eller er det efter den gamle skrøne; "Alt kan splittes med vold"....
Senest rettet af Thomas MM 13. maj 2010, 09:23, rettet i alt 1 gang.
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed i Aut. gear - 130 hk TDI modeller?

Indlæg af Kimb » 14. jan 2010, 10:08

Ja, alt kan splittes med vold. Mange Passat´er med tiptronic som har kørt TAXA har fået skiftet/renoveret gearkasse, men det har både Mercedes og Volvo´er også !

Hvis du overholder service (olie-/filterskifte) og ikke vold-chipper motoren, og så ellers ikke tror det er en GTI, så er en tiptronic-gearkasse lige så holdbar som en manuel. Den slides selvfølgelig ligesom en manuel også, og mange skal have skiftet konverter ved km. 250.000-300.000, og de er jo selvfølgelig dyrere end at skifte en kobling i en manuel. ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed i Aut. gear - 130 hk TDI modeller?

Indlæg af Thomas MM » 14. jan 2010, 19:11

Konverter? Kan du forklare lidt nærmere? Hvad står sådan en rep i?

Skal sådan en Triptronic egentlig grundjusteres engang imellem?

Nogen andre der kan belyse emnet lidt mere?
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 13. maj 2010, 09:27

Anyone?
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Jonas8830
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. nov 2008, 19:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Jonas8830 » 13. maj 2010, 10:06

En renoveret konverter koster ca 10.000-12.000 monteret.
en renoveret gearkasse ca 25.000 inc konverter monteret og med moms.
Har selv været turen igemmen med min og det var ca hvad jeg gav ved autogearnord.

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 13. maj 2010, 10:16

Jonas8830 skrev:En renoveret konverter koster ca 10.000-12.000 monteret.
en renoveret gearkasse ca 25.000 inc konverter monteret og med moms.
Har selv været turen igemmen med min og det var ca hvad jeg gav ved autogearnord.
Fy for s....! Hvor meget havde den trillet?
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Jonas8830
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. nov 2008, 19:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Jonas8830 » 13. maj 2010, 21:33

Den havde gået ca 300.000 så det er vel ikke så slemt.
Så bliver det ca 12 øre pr km for at have automatgear.
Jeg ved godt man ikke kan stille det sådan op.
Det er en vurdering om man vil bruge lidt mere for at have automatgear.
Jeg tror aldrig jeg får en bil uden automatgear igen.

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 13. maj 2010, 23:00

Jonas8830 skrev:Den havde gået ca 300.000 så det er vel ikke så slemt.
Så bliver det ca 12 øre pr km for at have automatgear.
Jeg ved godt man ikke kan stille det sådan op.
Det er en vurdering om man vil bruge lidt mere for at have automatgear.
Jeg tror aldrig jeg får en bil uden automatgear igen.
Nej det er rigtigt - syns bare jeg hører om en del som er samme tur igennem allerede ved 200tkm!?

12øre, ja, men så er der så også lige dieseløkonomien, som jo er noget dårligere end de traditionelle manuel gears...
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Seat Lars
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 25. jul 2008, 16:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Seat Lars » 14. maj 2010, 01:17

ja det er rigtigt de kører mindre på litren min a6 køre ca 2 km mindre pr/l det gir jeg gerne for at køre i en bil automatgear jeeg har det lige sådan jeg tror heller ikke jeg får en uden automatgear det er sku degligt behagligt og slippe for at skulle røre i den gryde
Lars
Lars
egen vogn Audi A6 2,5 TDI AUT trækmaskine for campingvogn derfor kun med 18" hjul og Zenon
konens Vogn VW G3 GTI med gevind undervogn og g4 front

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Uffe » 14. maj 2010, 06:51

Automatgear er det som alle biler burde have, en skam at lortet er lavet så ringe at det enten ikke kan holde, eller koster en bondegård i brændstof.

Jeg havde det på min jeep cherokee, det kunne jeg godt lide! Det eneste som irriterede mig var at skiftepunktet til 5. var 100km/t, og jeg kører 90 på landevejene, så den lå og tog lidt ekstra omdrejninger (indtil jeg lærte tricket med at køre den op på 100 og langsomt ned på 90 igen så blev den i 5.).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Superbil » 14. maj 2010, 07:16

Ja... jeg skal heller ikke have en uden automatgear igen ... DSG (2.0 TDI) er simpthen bare en drøm at køre med, man mærker ingen skrift - bare et konstant træk imod klippene i kørekortet 8-)

Havde lånt min brors Passat 1.9 TDI (130 HK) - der fik jeg da rigtig og mærke en diesel motors smalle arbejdsområde... fuck jeg lavede jo ikke andet, end at røre i gryden efter det næste gear. Det er simpelthen et must, at diesel biler har automatgear.

Mvh.
Superbil

Jonas8830
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. nov 2008, 19:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Jonas8830 » 14. maj 2010, 08:40

Det er lidt sjovt med automatgear enten er man glad for det og vil ikke have uden igen ellers synes man det er det værst lort.
Lidt som diesel og benzin.
Ang holdbarhed fik jeg at vide da jeg fik ny gearkasse at man skulle skifte olie og filter hver 40.000 istedet for de 60.000 som wv siger det skulle også hjælpe lidt på levetiden.
Men som der var en der skrev alting kan ødelægges med vold.
jeg kan fortælle om 14 dage hvad sådan en omgang olie skift koster på gearkassen.

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 14. maj 2010, 14:30

Jonas8830 skrev:Det er lidt sjovt med automatgear enten er man glad for det og vil ikke have uden igen ellers synes man det er det værst lort.
Lidt som diesel og benzin.
Ang holdbarhed fik jeg at vide da jeg fik ny gearkasse at man skulle skifte olie og filter hver 40.000 istedet for de 60.000 som wv siger det skulle også hjælpe lidt på levetiden.
Men som der var en der skrev alting kan ødelægges med vold.
jeg kan fortælle om 14 dage hvad sådan en omgang olie skift koster på gearkassen.
Må du meget gerne!

Men jeg er da enig med jer, at automatgear er en kært onde, som man ofte bliver bidt af når først man har det.

Jeg har tidligere haft en Altea 2,0 TDI DSG, og det duede sgu' bare!!!

Der vil jeg så sige at økonomien gjorde den helt store forskel, den gik da oftest mellem 15-16km/l.

På de "gamle" automatgearkasser som eks., på 130HK TDI motoren, syns jeg bare ofte jeg hører at folk kører 13-14km/l, hvor en manuel 6 gears godt kan trille 17-19km/l, det betyder jo MEGET for mig som kører 90% motorvej, og 40.000km årligt!!!

Dernæst er min tillid til DSG gearkassen nok lidt større, end de gamle automatgearkasser!
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af ac242 » 14. maj 2010, 17:44

har lige tjekket min regning for 60.000km service og der endte dsg olieskift på 1606kr hvoraf olien står i 956,25kr filter 150kr.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 14. maj 2010, 22:11

ac242 skrev:har lige tjekket min regning for 60.000km service og der endte dsg olieskift på 1606kr hvoraf olien står i 956,25kr filter 150kr.
Ja, det er jo ingenting, alt andet lige...!
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Thomas MM » 16. maj 2010, 14:15

Seat Lars skrev:ja det er rigtigt de kører mindre på litren min a6 køre ca 2 km mindre pr/l det gir jeg gerne for at køre i en bil automatgear jeeg har det lige sådan jeg tror heller ikke jeg får en uden automatgear det er sku degligt behagligt og slippe for at skulle røre i den gryde
Lars
Kan du virkelig "slippe" med bare 2km/l mindre?
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Jonas8830
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. nov 2008, 19:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Jonas8830 » 16. maj 2010, 21:47

Jeg ligger omkring 15 km/l ved blande kørsels. Det passer også godt med ca 2 km mindre par liter jeg mener også det er omkring 2 km mindre på papiret.
Det betyder så desværre også den er ca 1500 dyrer i ejerafgift.

Seat Lars
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 25. jul 2008, 16:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aut. gear 130 hk TDI modeller - er de så ringe?

Indlæg af Seat Lars » 16. maj 2010, 21:57

hej Thomas
ja det er ikke helt galt jeg ligger på et sted mellem 12,5 og 13 ahængig af hvordan jeg kører og jeg ved at en tilsvarende med manuelt gear vil kører omkring 14-14,5 så det passer meget godt
Lars
Lars
egen vogn Audi A6 2,5 TDI AUT trækmaskine for campingvogn derfor kun med 18" hjul og Zenon
konens Vogn VW G3 GTI med gevind undervogn og g4 front

Besvar

Tilbage til "Transmission"