Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Oystengart
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jun 2009, 04:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af Oystengart » 25. maj 2010, 20:50

hej igen igen.

Så er jeg på banen med endnu et teknisk spørgsmål. En seat Leon 1.9tdi motorkode ASV har ødelagt dobbeltmassesvinghjulet.

Der skal nu et enkeltmasse svinghjul på og valget er faldet på flyvehjulet fra G2 G60. Tanken er at bruge en VR6 kobling/trykfod og udrykkerleje til denne konvertering.

Stumperne/væsker so far:

G60 Svinghjul - Anskaffet
VR6 Kobling - Afventer
VR6 Trykfod - Afventer
VR6 Udrykkerleje - Afventer
6 nye bolte til svinghjulet - Afventer
6 nye bolte til Trykfoden - Afventer
Pakdåser til differentialet - Anskaffet
Castrol gearolie TAF-X 75W-90 - Anskaffet.

Er der andet?


Nu til spørgsmålene:

1)
G60 svinghjulet ser faktisk pænt ud. Er det nødvendigt at afdreje det hvis ikke der er varmespor og det visuelt ser ok ud?

2)
Svinghjulsboltene skal så vidt jeg husker spændes 60NM og 90Gr, ikke?. Men hvad med boltene til trykfoden?

3)
Af ren og skær nysgerrighed hvor mange NM kan en VR6 kobling klare?

4)
Er det hele bare plug & play, eller er der nogle faldgrupper?



Vil gerne tilføje at beslutning fra dobbeltmasse til enkeltmasse er taget og ikke noget vi behøver at komme ind på. ;)

Byd endelig ind, hvis i har noget at tilføje projektet.


Vh
Oystengart

Oystengart
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jun 2009, 04:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af Oystengart » 29. maj 2010, 00:11

Okay der var ikke så mange der havde lyst til at byde ind med noget i denne tråd eller også er det ganske få der har udført operationen.
Men, af hensyn til søgefunktionen og nysgerrige sjæle så vil jeg da lige fortælle udfaldet af projektet.


Som skrevet fik jeg fat i et G60 svinghjul og valgte at få det afdrejet for at være 100% sikker på det løb lige. Købte derefter en Golf III VR6 kobling hos Refako (super service) og driblede ned til seatforhandleren for at blive godt og grundigt bollet i røven i forbindelse med indkøb af nye strækbolte til svinghjulet og bolte til trykfoden samt en pakdåse.

Så langt så godt, av :mrgreen: !!!

I forbindelse med monteringen af nav og trykfod opstod det første problem. Når navet lå ned i svinghjulet og trykfoden var placeret ovenpå var der et gab på 10mm mellem anlægsfladen på trykfoden og svinghjulet. Sys´sgu det var lidt voldsomt, men nå, jeg prøvede at skruet det hele sammen. Da alle bolte var spændt stod det hurtigt klart at gabet VAR for stort. Jeg turde ganske simpelt ikke at monteret det på bilen for senere at konstatere at koblingspunktet var helt i bunden af pedalen og med fare for at udrykkerlejet ikke kunne nå derind og det derved ikke var muligt at koble ud.
Efter opmåling på det gamle dualmasshjul med nav og trykfod gik jeg i gang med at "shime" G60 svinghjulet og VR6 trykfoden. Efter et par forsøg endte jeg ud med en løsning der hed 1.5mm shimes/spændeskiver.

Fik svinghjulet skruet på krumtappen og nav og trykfod på svinghjul. Lidt efter lidt begyndte det hele at ligne en komplet motor med transmission. Det skal dog lige tilføjes at jeg havde et helvedes bøvl med at udlufte slavecylinderen - vil ikke kede jer med detaljerne blot nævne det :evil: !
Tiden var nu kommet til at få bilen startet op. Den nærmest sprang i gang uden mislyde - hvorfor skulle der også være det :) . Jeg rørte lidt rundt i gryden et par minutter for at få en fornemmelse af om det hele fungerede hensigtsmæssigt- det virkede sådan. Umiddelbart var det hele som det skulle være. Jeg tog derefter en testtur i bilen og kunne konstatere at det hele bare kørte som smurt - skønt.


Nu har der jo været meget snak frem og tilbage vedr konverteringen fra Dualmass til Singlemasssvinghjul. Snakket har gået på at man vil blive træt af støj og vibrationer fra et singlemass/motor.
Jeg ved ikke om folk der har udtalt sig om dette selv har prøvet 2 identiske biler med henholdsvis enkeltmasse og dobbeltmassesvinghjul. Jeg kan blot konstatere at forskellen er nærmest ikke-eksisterende. Den raslen der skulle komme fra gearkasse osv er så minimal at man skal vide det for at kunne registrere det. Jeg 100% sikker på at min kunde ikke kan høre eller mærke forskel.
Så med min erfaring kan jeg VARMT anbefale et enkeltmassesvinghjul og en besparelse på 10.000kr. Sidegevinsten er så også at du ikke behøver at tænke på svinghjulsproblemer resten af bilens levetid - sådan da. Det var mit besyv på dette område.



Nå, med disse ord vil jeg læne mig tilbage og klappe mig selv på skulderen over et veludført stykke arbejde.

God læselyst
Oystengart.

Brugeravatar
klyffer
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af klyffer » 29. maj 2010, 00:56

fedt du gad at skrive hvordan dit projekt blev til og forløbet og ikke mindst om det virkede... :shock:

godt gået.. :D

vh

Janus

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af Seth-Enoch » 29. maj 2010, 23:32

Er lyden som på den her video?
http://www.youtube.com/watch?v=_k0xV_8zZV4

Hvorfor er det egentligt at den siger såen? Nogen der kan forklare/illustrere det? Umildbart lyder det jo som om at den vil gå i stykker af det til sidst.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Oystengart
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jun 2009, 04:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af Oystengart » 30. maj 2010, 21:14

Sådan dér lyder den Seat Leon jeg har rodet med slet ikke - den er så tæt på lydløs man næsten kan komme.

Lyden fra din gearkasse sætter alarmklokkerne i gang hos mig. Hvad det præcist er der er galt kan jeg ikke lige pt komme med et bud på desværre.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af Seth-Enoch » 30. maj 2010, 21:35

Det er skam ikke min video, bare en jeg fandt :)
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
henrik_150tdi
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 29. apr 2009, 09:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Konvertering fra dualmasse til enkeltmasse, 1.9 Leon tdi ASV

Indlæg af henrik_150tdi » 31. maj 2010, 07:52

Jeg vil lige sige at det er langt fra alle gearkasser der er lydløse.... Jeg har selv prøvet med enkeltmassehjul og det gør jeg IKKE igen. Det skal lige siges, at min er en 6 trins 4motion kasse....
Fedt at du ville prøve det af og gi din erfaring videre ;)

Besvar

Tilbage til "Transmission"