Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 30. okt 2012, 21:28

Jeg har lidt af et meget mystisk problem, men først fakta:

VW Golf R32 4motion DSG
Km: 100.000
Service interval 25.000 km
Årgang: 5/2006


Det jeg oplever er et svagt bump når den skifter fra 5. til 6. imellem 50-70 km/t, efter 70 km/t er der intet, det kan mærkes i rattet og speeder i engang imellem på instrumentet.

I første omgang havde MLA diagnostiseret mechatroniken, denne fik jeg så skiftet hos BOS.dk i Karlslunde, men problemet var der stadig, så skiftede de DSG koblingen, men ak, stadig et bump, deres DSG expert kørte en lang tur med mig, og mente ikke det kom fra selve gearkassen, ellers ville han kunne gøre det samme med de andre gear på samme akse.

Nå, jeg gik så selv i gang med at fejlsøge, jeg kunne nemlig finde tons vis af indlæg omkring andre folk der oplevede det samme, og pludselig var der en som påpegede haldexet som værende synderen, jeg forhørte mig så hos en ven som var ude hos Palm, han sagde at jeg blot skulle gå ind i ABS menuen på VCDS og så ville den deaktivere haldexet, og sjovt nok, i stilstående stand kom næsten det samme bump, dog lidt mindre mærkbart, og da jeg kørte en tur var der intet da den skiftede til 6. gear, hvilke eliminerede at det kunne være akserne eller drivelinjen.

Jeg ændrede så min søgning til at gå på haldex og bump istedet, og her kom der sørme også en del frem, her havde de skiftet olien og det havde løst problemet, så jeg bestilte en omgang olie og filter, og fik det skiftet her til aften (den gamle olie så fin ud), men det er der stadig, og jeg har svært ved at sige om det har forandret hvor hårdt bumpet er, for der er forskel på det om du kører 50, 55 eller 60 km/t

Jeg må samtidig også erkende at det føles mere som noget der kommer forfra en bagfra, men her ved jeg også at ting kan forplante sig igennem aksen.

Så spørgsmålet til panelet må næsten være, er haldex koblingen færdig, eller er der tale om en bøsning et sted, for det er lidt samme lyd/følse som når en bøsning/ophæng er gået.

Den før det også selvom man virkelig sejtrækker, dog føles det mindre i dette tilfælde, og der er ingen fejl at spore via VCDS.

UPDATE (31-10-12):
Nu prøvede jeg lidt forskellige ting her til morgen på vej til arbejde, hvis jeg kører 60 km/t i 5. og slipper speederen, skifter til 6. og venter med at træde på speederen til den rammer 50 km/t således at den får en chance for at skifte færdig, så kommer der først et bump når bilen begynder og trække, jeg kan samtidig få den igen og igen ved at lade farten gå under 50 i 6. og så lade den sejtrække og så snart den rammer 50 igen, så kommet bumpet, og det er meget præcist hver gang.
Senest rettet af fjeppe 31. okt 2012, 11:54, rettet i alt 8 gange.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 31. okt 2012, 10:05

Så er der update.

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af kimhemm » 31. okt 2012, 11:06

Har du tjekket dit kødben/gearkasse ophæng ?
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 31. okt 2012, 11:27

Ikke endnu, alt i det område er dækket til med skjolde, og vi fokuserede primært på haldexet igår, så jeg får det lige kontrolleret i forbindelse med den nye undervogn der skal smides på, men hvis det viser sig at være det, så vil jeg sige at dem fra BOS har været godt blinde eftersom at de har haft hele gearkassen af og burde have opdaget det.

Det er noteret som et kontrol punkt, men andre muligheder er også velkomne således at jeg kan få kontrolleret så meget som muligt når bilen alligevel er på lift næste gang.

Min mistanke er også mere på et ophæng end mekanisk, idet der er forskel på om man kører eller holder stille, og om Haldexet er aktiveret eller ej.

klaus west
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. jun 2018, 15:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af klaus west » 29. jun 2018, 17:05

det er nogle år siden du skrev om problemer med din golf r32, har du løst problemet? jeg er ny hos VAG, læste din artikle og blev nysgerrig.

Klaus

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 2. jul 2018, 15:16

Ja det må siges at være en nogen år siden.

Ved et rent tilfælde så forsvandt problemet, efter jeg fik nyt gearkasse program i forbindelse med at motoren også fik et nyt optimeret program.

VW har jeg ikke kunne skaffe en forklaring på, hvorfor deres original program forårsager denne adfærd (Selv teknikkerne hos importøren har været inde over og kigget på bilen), men jeg har læst på flere udenlandske fora efterføglende, at mange har oplevet det samme og at ændret DSG software har løst problemet, således at den skifter en 200omdr/min senere end normalt fra 5. til 6.

Havde jeg blot startet her istedet for først at skifte kobling, mechatronic og svinghjul den til nette sum af 40.000kr, så havde jeg været en anelse gladere mand.

klaus west
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. jun 2018, 15:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af klaus west » 2. jul 2018, 16:50

Jeg har været gennem samme forløb og brugt lige så mange penge,vildt, hvor fik du omprogrammeret bilen henne og hvad kostede det.

Klaus

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 2. jul 2018, 19:15

Mener jeg gav 6000kr for begge, så jeg kender ikke prisen for de enkelte produkter.

Men det blev lavet hos Palms Auto i Skovlunde.

Jeg tror dog du kan finde flere der kan udfører dette, det handler blot om at få noget software med en anden skifter profil, særligt i de øverste gear.

Hvad jeg studsede over var at den nye software kun havde ændret mønster op i de gear hvor problemet var på original softwaren, så det kan næsten kun være fordi at det er et kendt problem.

klaus west
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. jun 2018, 15:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af klaus west » 24. aug 2018, 16:31

Jeg har været hos Palms auto og fået optimeret motor og gearkasse i høb om at de kunne fjerne det lille bump når den skifter fra 5 til 6 gear ved lave omdr, under 1900, det lykkedes ikke,7500kr fattigerer. Efter aftale ville de gerne prøve nogle andre programmer, fik en ny tid og det var selvfølgelig med i prisen, sage de, men nej, fik en regning på 1 arbejdstime, 795kr, og bilen bumper stadig, øv, er løbet tør for ideer, bilen køre ellers rigtig godt.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 25. aug 2018, 13:15

Nu er det en del år siden at jeg var derude med min og fik mit løst, så der er sikkert ikke de sammen mennesker som dengang. Men jeg vil da klart hører hvorfor du skal betale for den ene time, mon ikke var nogen har glemt at det var gratis? Det er min erfaring at når sådan noget sker, så er der tale om forglemmelse.

Har du ved samme lejlighed fået skiftet olien på dit Haldex?

Men ja det er øv penge at bruge på ting som ikke løser det, jeg endte med over 40k, noget du kan prøve er at få sat et VCDS kabel på, gå ind i ABS menuen og kør en tur, den vil dog deaktivere din forbindelse til ABS menuen omkring 50km/t, men inden da kan du forsøge at tvinge den i 6 gear, kommer der ikke noget bump, så er det dit Haldex du skal fokusere på, da denne del er deaktiveret når du er inde i ABS menuen.

Håber du finder fejlen.

Jeg vil dog sige at du ikke har spildt dine penge, du har jo fået et optimeret motorprogram (lidt flere hk) og bedre skifte mønster, så helt spild er de penge jo ikke i forhold til at få skifte kobling, svinghjul og mechatronic som intet fejler, det produkt du får i er jo det præcis samme som du tager ud. ;)

klaus west
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. jun 2018, 15:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af klaus west » 25. aug 2018, 15:54

Kørte en uge uden træk på baghjul, og der var ingen bump,så det er måske haldex der driller, en ny koster over 18k, har desværre ikke en liggene jeg kan prøve, så det er lidt dyrt bare at bestille en ny vis det viser sig at det ikke er den alligevel.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Svagt bump fra Haldex/Undervogn

Indlæg af fjeppe » 25. aug 2018, 16:17

Har du kigget på ebay? Nogen tilbyder garanti, selvom den er brugt og har som oftest også km stand på, så det er måske en mulighed?

Det er ganske enkelt frakoblingen du kan mærke, da den kobler fra i 6. gear, sådan som jeg har fået det forklaret, og dette er særlig mærkbart ved lave omdregning (sejtræk), skifter du manuelt fra 5. til 6. højere oppe i omdrejningerne, så kan du slet ikke mærke det.

Besvar

Tilbage til "Transmission"