Holdbarhed på dual masse svinghjul

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 26. nov 2008, 17:31

Tja, så skete det.

Passat'en der er chippet til 170HK/435NM kastede koblingen.
Bilen er skildt ad nu og både kobling og svinghjul er godnat. Det som er galt med svinghjulet er, at der er vild meget slør i det. Det virker som om det kan gå fra hinanden hvornår det skal være.

Er der nogen som har erfaring med de dual masse svinghjul ? Mit har kørt 245000 km, så vil bare lige høre om det er normalt det er færdig eller om det er fordi den er chippet.
/Søren.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kildevang » 26. nov 2008, 18:11

Skift! det har taget sin tørn hvis bilen også er chippet og det aldrig har været skiftet! jeg har set de går i tu helt ned til 66.000 kmså jeg ville hænge nyt på og i DE koster det vel ikke meget over 3 K=
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 26. nov 2008, 18:20

kinky skrev:Skift! det har taget sin tørn hvis bilen også er chippet og det aldrig har været skiftet! jeg har set de går i tu helt ned til 66.000 kmså jeg ville hænge nyt på og i DE koster det vel ikke meget over 3 K=
Ja, det bliver nu også skiftet det hele. Et nyt koster 4500 kr, så det er lidt af en udskrivning sammen med en ny kobling.
Jeg skifter selvfølgelig også olien i gearkassen. Den har heller aldrig været skiftet før.
/Søren.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kildevang » 26. nov 2008, 18:22

der er vist heller ikke intervaller for udsk. af det! men vi fik noget på et tidspunkt, til omkring 2500 - 3000 men det var til en transporter T 5 husk nye svinghjulsbolte også! det er strækbolte! de skal spændes 60 NM og 90 grader!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 26. nov 2008, 18:25

kinky skrev:der er vist heller ikke intervaller for udsk. af det! men vi fik noget på et tidspunkt, til omkring 2500 - 3000 men det var til en transporter T 5 husk nye svinghjulsbolte også! det er strækbolte! de skal spændes 60 NM og 90 grader!
Ja ok. Jeg havde købt nye bolte, for jeg kunne se der var hul igennem. Så det ser ud til at hvis man genbruger boltene så er der risiko for oliespild bagefter. Men jeg viste faktisk ikke det er strækbolte.
/Søren.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kildevang » 26. nov 2008, 18:34

hmm jeg har nu ladet mig fortælle at det er strækbolte! også når man skal spændes grader!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af GolfTDI » 26. nov 2008, 18:47

Det er det også! hvis den har kørt så mange km synes jeg den har gjort det godt!
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kildevang » 26. nov 2008, 19:18

ja det må man sige også af med hatten herfra!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 26. nov 2008, 20:18

kinky skrev:ja det må man sige også af med hatten herfra!
Jammen okay, så er det vel i orden.
Har bare været vant til at et svinghjul var noget man lige fik drejet af for 200 kr hvis det så hærget ud. Så 4500 kr er lidt af en stigning, som ikke lige var kalkuleret ind i koblings-udskifte-operationen.
Tak for inputs.
/Søren.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kildevang » 26. nov 2008, 22:11

ja der er bare ikke nogen der kan dreje denne slags svinghjul af!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af GolfTDI » 26. nov 2008, 22:21

Hvor meget kan den givi sig i gummiet? Når du snakker slør er det så sidevejs eller med/mod uret når man prøver at dreje det? Støjede den inden?
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 26. nov 2008, 23:04

Glintborg skrev:Hvor meget kan den givi sig i gummiet? Når du snakker slør er det så sidevejs eller med/mod uret når man prøver at dreje det? Støjede den inden?
Hej,
Nu står den på en lift 30 km herfra, så jeg kan ikke lige checke gummi'et nu. Men der er meget med/mod uret. Jeg har en prof. til at kikke på det nu og han fatter ikke jeg har kunnet køre med det. Det eneste jeg har mærket er når den går for meget svag gas, f.eks på fartpilot ned af en stejl bakke, så ryster gearstangen meget og der har været lidt klonk-klonk. Det siger han kommer derfra.
Ellers har der ikke været noget, så jeg troede det kun var koblingen.
Det kom for et par uger siden. Pludselig kunne omdrejningerne stige uden hastigheden øges. Det holdt den så op med, men derefter blev pedalen meget stram og den "hoppede" når man skulle igang i første gear.
/Søren.

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af GolfTDI » 26. nov 2008, 23:11

i-s skrev:
Glintborg skrev:Hvor meget kan den givi sig i gummiet? Når du snakker slør er det så sidevejs eller med/mod uret når man prøver at dreje det? Støjede den inden?
Hej,
Nu står den på en lift 30 km herfra, så jeg kan ikke lige checke gummi'et nu. Men der er meget med/mod uret. Jeg har en prof. til at kikke på det nu og han fatter ikke jeg har kunnet køre med det. Det eneste jeg har mærket er når den går for meget svag gas, f.eks på fartpilot ned af en stejl bakke, så ryster gearstangen meget og der har været lidt klonk-klonk. Det siger han kommer derfra.
Ellers har der ikke været noget, så jeg troede det kun var koblingen.
Det kom for et par uger siden. Pludselig kunne omdrejningerne stige uden hastigheden øges. Det holdt den så op med, men derefter blev pedalen meget stram og den "hoppede" når man skulle igang i første gear.

Den må gerne have noget slør, med og mod uret. Det har en ny også men den er selvfølgelig noget strammere i gummiet. Dem jeg har skiftet kan nok give sig 2-3cm i hver retning. Hvis der har været skure eller raslelyde, kan det sagtens stamme derfra. Det er dog lettest at høre i tomgang.
Det med at dine omdrejninger har steget, og pedalen hopper er koblingen der er defekt.
Hvis det var min bil ville jeg også skifte begge dele, også selvom det er en træls omgang. Nu ved du jo det er i orden og den kan køre mange km igen.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Brugeravatar
Zimeth
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hedehusene, DK
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Zimeth » 26. nov 2008, 23:37

Det var måske en ide og smide et enkelt massesving svinghjul i med en racerkobling der kan holde til de ekstra hk/nm det har givet efter du har fået en chippet..
- Zimeth is out!
_________________
Volkswagen er vejen til lykke!!
Min bil @ BG - http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=100761

Brugeravatar
michael winkel
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 24. okt 2008, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af michael winkel » 27. nov 2008, 06:41

på værkstedet har vi lige fået en caddy ind, den havde kørt 49000km og svinghjulet var røget! vildt og bilen er ikke chippet

den havde givet sig så meget til siden at jeg ikke kunne skrue boltene ud (vinkel sliber)


i passaten mærker man vel heller ikke rystelser så meget under acc, nu når gearkassen ligger på den anden led? det må da tage en del vibrationer?
Touran 2022 highline plus. Med digital cockpit , full led,Lane assist,sign assist…

Polo 2017 highline

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af GolfTDI » 27. nov 2008, 07:09

Er det en 3B eller 3C? Jeg har også haft 2 hvor man ikke kunne skrue dem ud. Så er det til at se fejlen :D
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Brugeravatar
ThomasMN
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Biersted
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af ThomasMN » 27. nov 2008, 13:26

435Nm er vel også liiiiige i overkant af hvad std. kobling og svinghjul har godt af. Mener at bl.a. Rittersport plejer at sige max 400Nm til std. kobling og svinghjul.
RitterSport skrev: Alle 130Hk kører med 240mm kobling. Det største problem er svinghjulet, der ikke har det godt med mere end ca. 400Nm omkring 2K omdr. De holder fint til ca. 170-180Hk ! Som ligger ved ca. 4K omdr.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=17&t=7779" onclick="window.open(this.href);return false;

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Kimb » 27. nov 2008, 15:03

Hvis svinghjulet har holdt så længe, så skift det ! km. 245.000 er usædvanligt godt for et dobbelt-masse svinghjul. Det laver et frygteligt svineri, hvis det smider fjederne mens du kører, og så bliver der sådan nogle træls huller i koblingshuset ! :D Det er som regel det der sker, når Touran´er smider dobbelt-masse svinghjulet ! ;) Der vil altid være lidt slør i. Det er der også i et nyt !
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Tobias Madsen
Nyt medlem
Indlæg: 186
Tilmeldt: 19. sep 2008, 19:47
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af Tobias Madsen » 27. nov 2008, 23:25

Hej Søren.

Jeg har netop lige skiftet svinghul, koblings belægning og trykfod. 8800 dejlige kr lige ud af vinduet til min kære Touran der er fra 4 md 05 og har gået 96000 :(

Men jeg havde desværre den "dyre" kobling i min som er en Sachs. Hvis det havde været en "LUK" var det bleven langt billigere, mener det var nået i omegnene af 5500 eller 6000 kr. Men min begyndte pludselig at hoppe i koblingen når man skulle sætte i gang og kun når den var kold :? Og pludselig begyndte den så på at den ikke ville i 1. og bakgear uden man lavede en dobbelt udkobling. Så ja min fejlfinding bar frugt i at jeg måtte få en dejlig regning, på noget jeg ikke ville have forventet skulle skiftes så hurtigt. Der var heldigvis ingen problemer med at skifte delene. Det eneste jeg undrede mig over var da jeg fik koblingen ned, kunne man ligesom se en blå varme cirkel på midten at trykfoden hele vejen rundt. Men trykfoden var dog ikke knækket, og som du skriver var der meget slør og slask mod uret i svinghjulet.

Når det var bare mit lille input ;) God aften... Tobias :)
Nuværende - A4 B8, Ibis hvid, Org. parkeringsvarme, Multitronic, Xenon, Fjernlys ass., Lane ass., Træk, Sports lædersæder, MMI High, Blanke lister
Tidl. bil - Passat B7, RNS 315, Sportspakke Fontana, Træk, Blanke lister
Tidl. bil - Golf VI GTD, DSG, RNS 510, Farve MFA, Teknikpakke, Spejlpakke, Fjernlys ass., Park ass., Aftagelig jydekrog
Tidl. bil - Golf VI, Highline, 140 HK CR, DSG, Teknik/DK + 18" Sportspakke, Shiftpadels og RCD 510

Brugeravatar
curl
Medlem
Indlæg: 706
Tilmeldt: 2. jul 2008, 21:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af curl » 27. nov 2008, 23:35

Min kobling og svinghjul skal skiftes , det er bare så skide dyrt at få det lavet, er der nogen herinde der kender et sted man kan spare lidt og samtidig få det lavet ordentligt, jeg gider simpelhen ikke at der spares på bolte eller ikke spændes med moment de steder det kræves.

Jeg har overvejet at kører til flensborg og få det lavet. men det koster også en del selv der fordi der skal betales brændstof og bro penge oveni.

Jeg kunne jo også bare sælge bilen det er vel den billigste måde :lol:

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af 8278 » 28. nov 2008, 04:38

Hej,

Er det alle VW /Seat /Skoda der har "dårlige" svinghjul?
Er det kun på TDI motorer det er galt - eller er der nogen modeller der er værre end andre?
Og når man skifter svinghjul, skal gearkassen så helt afmonteres? (på min gamle opel kunne mean nøjes med at hive en aksel ud, og så kunne man trække koblingen neden ud.

På forhånd tak!
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
michael winkel
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 24. okt 2008, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af michael winkel » 28. nov 2008, 06:49

8278 skrev:Hej,

Er det alle VW /Seat /Skoda der har "dårlige" svinghjul?
Er det kun på TDI motorer det er galt - eller er der nogen modeller der er værre end andre?
Og når man skifter svinghjul, skal gearkassen så helt afmonteres? (på min gamle opel kunne mean nøjes med at hive en aksel ud, og så kunne man trække koblingen neden ud.

På forhånd tak!

gearkassen skal helt af

på din gamle opel kunne du også kun skifte koblingen på denne måde, ikke svinghjulet.

dual masse er sgu ikke godt, vi har samme problemer på mercedes sprinter, det er også dualmasse og går ofte i stykker der også...
Touran 2022 highline plus. Med digital cockpit , full led,Lane assist,sign assist…

Polo 2017 highline

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af 8278 » 28. nov 2008, 10:05

okay!!

Er det alle TDI motorer der har dualmasse svinghjul?
og hvorfor hedder det dualmasse?
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 28. nov 2008, 11:39

8278 skrev:okay!!

Er det alle TDI motorer der har dualmasse svinghjul?
og hvorfor hedder det dualmasse?
Nej, det er vist ikke alle sammen. Jeg gider ikke lige slå dem alle sammen op. Men PD'erne har ihvertfald.
Det hedder dualmasse fordi det består af 2 dele. I "gamle" dage sad de vibrationsdæmpende fjedere i koblingspladen. Der er så nogen der har fundet ud af, at de skulle sidde inden i svinghjulet istedet for. Det kan godt være det giver lidt på komforten, men det er pebret at reparere på. Jeg synes det er lidt træls. Jeg tror godt jeg kunne have levet med det gamle system (I hvert fald lige nu !).
Mekanikeren som hjælper mig, siger han har skiftet en del dualmasse svinghjul på toyota'er også. Så de lider åbenbart af det samme problem.
Mit koblingsprojekt render da også i 8 - 9k, for ham der hjælper (det er hans lift der er i brug) skal selvf. også have lidt for det.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af i-s » 28. nov 2008, 11:46

Tobias Madsen skrev:Hej Søren.

Jeg har netop lige skiftet svinghul, koblings belægning og trykfod. 8800 dejlige kr lige ud af vinduet til min kære Touran der er fra 4 md 05 og har gået 96000 :(

Men jeg havde desværre den "dyre" kobling i min som er en Sachs. Hvis det havde været en "LUK" var det bleven langt billigere, mener det var nået i omegnene af 5500 eller 6000 kr. Men min begyndte pludselig at hoppe i koblingen når man skulle sætte i gang og kun når den var kold :? Og pludselig begyndte den så på at den ikke ville i 1. og bakgear uden man lavede en dobbelt udkobling. Så ja min fejlfinding bar frugt i at jeg måtte få en dejlig regning, på noget jeg ikke ville have forventet skulle skiftes så hurtigt. Der var heldigvis ingen problemer med at skifte delene. Det eneste jeg undrede mig over var da jeg fik koblingen ned, kunne man ligesom se en blå varme cirkel på midten at trykfoden hele vejen rundt. Men trykfoden var dog ikke knækket, og som du skriver var der meget slør og slask mod uret i svinghjulet.

Når det var bare mit lille input ;) God aften... Tobias :)
Ok, træls. Så er vi lidt i samme båd.
På den anden side tror jeg ikke du skal være ked af det er en Sachs. Jeg har hørt fra dem som tuner biler, at LUK svinghjulene er noget hø. De kan ikke klare så meget som Sachs'en. Det skulle kunne være et problem at chippe de sidste serier af Passat 3BG, for de har det ringe LUK svinghjul. Om LUK så har forbedret det sidenhen tør jeg ikke sige.
/Søren.

capil
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af capil » 28. jun 2009, 10:02

Nogen der kender denne side?

http://www.national-auto.co.uk/Updateflyer/vag2.pdf

Kunne måske være en mulighed...

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af carstenhjorth » 28. jun 2009, 11:50

Står og skal have skiftet kobling på min gamle 95 A4 ADR, er den også med dual mass? Etka siger der er flere forskellige. Min har vin 142XXX. Håber ikke lige man skal af med 3-4 k ekstra :(

/Carsten
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af 4me » 28. jun 2009, 19:47

Hejsa låner lige tråden og håber det er i orden.... :roll:
Pæn mange koblinger der skal skiftes... :cry:

Min A6 (4b) 1,8t.(AEB) skal også ha´ skiftet kobling. (Udrykker leje larmer + svær at få i gear)
den har kørt 305.000 km. har Chip (193hk.) og jeg ved ikke om koblingen er blevet udskiftet...

Mine spørgsmål til de mange VW/AUDI nørder :D .:
:arrow: Har min også Dual Mass svinghjul ??
:arrow: Skal jeg også skifte "svinger-hjulet" :lol: , nu jeg får skidtet skilt ad´ ??
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af norn » 28. jun 2009, 20:08

4me skrev:Hejsa låner lige tråden og håber det er i orden.... :roll:
Pæn mange koblinger der skal skiftes... :cry:

Min A6 (4b) 1,8t.(AEB) skal også ha´ skiftet kobling. (Udrykker leje larmer + svær at få i gear)
den har kørt 305.000 km. har Chip (193hk.) og jeg ved ikke om koblingen er blevet udskiftet...

Mine spørgsmål til de mange VW/AUDI nørder :D .:
:arrow: Har min også Dual Mass svinghjul ??
:arrow: Skal jeg også skifte "svinger-hjulet" :lol: , nu jeg får skidtet skilt ad´ ??

nej dual-mass svinghjul er kun på diesel biler
så nej du skal ikke skifte svinghjul
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Holdbarhed på dual masse svinghjul

Indlæg af arj9k » 28. jun 2009, 20:16

Har også selv en 1,8T (Golf, AGU), som kunne trænge til en ny kobling. Hvilket mærke kan anbefales?

Besvar

Tilbage til "Transmission"