Side 15 af 16

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:08
af perw
GranTurismo skrev:
18. maj 2022, 10:01

Ja elektroniske ændringer som EGRoff og AdBlue-off kan man selvfølgelig ikke afgøre ved visuel kontrol. Det er selvfølgelig et problem.

Men at begynde at lave omfattende målinger på udstødningsgassen, vil jo pludselig lægge ansvaret over på brugeren i stedet for producenten. Hvis en given ny motor kun med nød og næppe kunne overholde værdierne i en testbænk, kan den jo næppe med 100.000 km på bagen i en synshal.

Hvis motoren er forsynet med de forureningshæmmende dele (og software) og alle dele er godkendte, burde det jo kun være slid og mekaniske fejl, som kan dumpe bilen til syn. Ellers fungerer motoren jo som den er tiltænkt og godkendt til.
Men det er jo heller ikke de bliver der er problem med.

Hidtil har det jo været meget nemt at chippe sin bil, fjerne DPF, lave EGROFF, fordi bilen er dårlig konstrueret, så EGR kun holder 100.000 km og så finderbrugeren at det er nemmere at lave en EGROFF end at få udbedret fejlen.

Nogle af disse ting kunne blive fundet ved et syn, hvis det var at man diesel biler testede NOX og evt. partikel udledning. Så biler der har fjernet DPF og få lavet EGROFF blev fundet og sendt retur/klippet pladerne.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:10
af HansH
GranTurismo skrev:
18. maj 2022, 10:01
Men at begynde at lave omfattende målinger på udstødningsgassen, vil jo pludselig lægge ansvaret over på brugeren i stedet for producenten. Hvis en given ny motor kun med nød og næppe kunne overholde værdierne i en testbænk, kan den jo næppe med 100.000 km på bagen i en synshal.
Enig. Det er et dilemma som taler kraftigt imod at synshallen skulle begynde at drage konsekvenser overfor bilejeren, hvis køretøjet udleder mere end det må ...... selv om det i øvrigt er i lovlig stand.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:16
af GranTurismo
perw skrev:
18. maj 2022, 10:08
Nogle af disse ting kunne blive fundet ved et syn, hvis det var at man diesel biler testede NOX og evt. partikel udledning. Så biler der har fjernet DPF og få lavet EGROFF blev fundet og sendt retur/klippet pladerne.
Jeg frygter bare at sådanne målinger ville kunne gøre at fuldt lovlige biler vil dumpe til syn pga emission.

Jeg tror at rigtigt mange biler, som IKKE har fået lavet EGR-off/AdBlue-off vil dumpe. Også selvom der ikke er fejl på stempelringe, toppakning m.m.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:25
af Henrik2800
Der bliver allerede målt sodtal for dieselbiler.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:32
af GranTurismo
Henrik2800 skrev:
18. maj 2022, 10:25
Der bliver allerede målt sodtal for dieselbiler.
Men hvad omfatter det? Jeg formoder at det ikke omfatter NOx og andre mikropartikler?

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:36
af Henrik2800
Der måles ikke NOx.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 10:37
af HansH
Henrik2800 skrev:
18. maj 2022, 10:25
Der bliver allerede målt sodtal for dieselbiler.
Det er efterhånden mange år siden, at EU-normerne kun omfattede sodtal.
Siden da omfatter EU-normerne også andre former for udledning, herunder NOx.
Og det er bare dér at synshallerne stadig befinder sig i stenalderen ........ dengang man kun skulle stå til ansvar for sodtal.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 16:16
af styker
Der er jo allerede ramaskrig pga vejsidesyn af motorcykler, f.eks. nogle BMW K modeller kan ikke overholde støjgrænsen med den originale udstødning.
Og ingen ved reelt om det er pga slid eller om de aldrig har overholdt det fra ny.
Så det kan blive rigtig spændende og måske dyrt hvis man begynder at kontrollere om alle dieselbiler overholder de udledningskrav de angiveligt skulle overholde fra ny.
Det var der jo så en del bilmærker der havde svindlet med, dieselgate!

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 18. maj 2022, 16:38
af GranTurismo
styker skrev:
18. maj 2022, 16:16
Der er jo allerede ramaskrig pga vejsidesyn af motorcykler, f.eks. nogle BMW K modeller kan ikke overholde støjgrænsen med den originale udstødning.
Og ingen ved reelt om det er pga slid eller om de aldrig har overholdt det fra ny.
Så det kan blive rigtig spændende og måske dyrt hvis man begynder at kontrollere om alle dieselbiler overholder de udledningskrav de angiveligt skulle overholde fra ny.
Det var der jo så en del bilmærker der havde svindlet med, dieselgate!
Præcist.

Det kan blive yderst omkosteligt for bilerjerne. Især hvis synshallerne bruger samme fremgangsmåde, som der bruges i disse sager, som tråden omhandler.

"Få din bil til at overholde NOx-værdierne eller vi skrotter den"

Hvis bilen udgør en anseelig værdi, vil mange jo nok prøve at få et værksted til at skifte dele i et forsøg på at komme under grænseværdierne.
Hvis det frie værkstedsvalg ignoreres og de" autoriserede" værksteder får monopol på disse opgaver, bliver det nok nogle ret store regninger bilejerne kommer til at stå med.

Udskiftning af EGR-ventil XX.000
Ny katalysator XX. 000
Nyt partikelfilter XX. 000
Ny toppakning og planslibning af topstykke...
Nye stempelringe...

Osv. osv.

Og efter denne omgang viser det sig måske, at bilen stadig ikke kan overholde grænseværdierne... og bilen bliver skrottet...

:roll: :( :o :shock: :cry: :oops:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 21. maj 2022, 16:31
af The Micktrix / Dk
HansH skrev:
18. maj 2022, 10:37
Henrik2800 skrev:
18. maj 2022, 10:25
Der bliver allerede målt sodtal for dieselbiler.
Det er efterhånden mange år siden, at EU-normerne kun omfattede sodtal.
Siden da omfatter EU-normerne også andre former for udledning, herunder NOx.
Og det er bare dér at synshallerne stadig befinder sig i stenalderen ........ dengang man kun skulle stå til ansvar for sodtal.
Det er det problem som jeg har nævnt mange sider tilbage. Man har rent politisk sovet i mange mange år. En synshal i dag, kan kun ved og se fysisk på udstødningsrøret om den er sort af sod og derved konstateret at DPF ikke virker.

Måske kan de få den til og fange det på en røggas test, hvis de heldige. Men så skal den os værre defekt/banket ud eller andet.

Det er derfor vi i dag stort med et stort problem, nu der er kommet SCR systemer på bilerne. Altså AdBlue.
Ingen ved i realiteten hvor meget Nox en bil ved udlede ved en måling.
Vi fra værkstedet kan godt se på en tester at den udleder xx ppm Nox. Men vi aner ikke om der godt nok eller ej. Kun hvad testere siger er ok eller ej. Så laver den en fejl på et tidspunkt når den har kørt længe nok og beregnet en værdi.

Der så mange faktorer der spiller ind. Det kan lige pludselig blive kompliceret og foretage sådan en test.

Og så vend den om, der kører masser af biler med Dpf og Scr som har kørt mange km. 300, 400 tusinen km. Så jo kører fint. Uhh der mange bolde i luften omkring det her.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 25. maj 2022, 16:30
af xbn
JerrilD skrev:
16. maj 2022, 21:40
Tunet eller ej, det endte godt nok trisk for ham
https://amtsavisen.dk/artikel/p%C3%A5-t ... OLPAXf2t-I

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 25. maj 2022, 22:41
af KMDTHY
xbn skrev:
25. maj 2022, 16:30
Tunet eller ej, det endte godt nok trisk for ham
https://amtsavisen.dk/artikel/p%C3%A5-t ... OLPAXf2t-I
:shock: :shock: Holy shit.... en ulykke kommer sjældent alene. Det er da virkelig ekstremt så uheldig den mand har været.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 24. aug 2022, 15:58
af Theklavej
Jeg er kommet sent til tråden.
Det er lidt interessant. Hvor og hvordan kan man evt. få godkendt en ekstern chip (som ikke er ændring af selve ECU) og derefter synet dette ?

Der står faktisk hos færdselsstyrelsen om at du GODT må chiptune din bil (jeg kan ikke se ECU nævnt i den forbindelse som en specifik ulovlighed ?) . kilde: https://fstyr.dk/da/Klima-og-Milj%C3%B8/Chiptunning

ps, ja der står tunning.... på færdselstyrelsens side.

Der er dog nogle krav:

Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer af motoren. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:

Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
Bilen skal fortsat være sikkerhedsmæssig forsvarlig
At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til ovenstående.

Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer".
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i afsnit 18.05 i vejledning om syn af køretøjer.
Der gælder tilsvarende regler for motorcykler.

Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene følgende:

Bilen må ikke støje eller forurene mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

For dieselbiler med chiptuning er der særlige krav, som skal dokumenteres. Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan her se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation.

Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.

Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling. For biler registreret 1. gang før den 1. oktober 1982 er der dog kun krav om standstøjmåling.
Bilen skal være sikker – også med den nye højere effekt. Det medfører b.l.a. øgede krav til bremser og stabilitet ved de øgede hastigheder, der kan opnås.

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen umiddelbart for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra bilfabrikanten. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eventuelt på betingelse af nogle af bilfabrikanten foreskrevne ændringer (f.eks. opgradering af bremser). Andre former for dokumentation kan være TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 14:30
af martinta
Der er åbenbart faldet en dom i vestre landsret

https://www.boosted.dk/landsretten-poli ... vaerksted/

Så vidt jeg forstår er det ikke som sådan praksis med beslaglæggelse af biler, men derimod en sag kørt af frie værksteder imod at det skal være autoriseret som der nu er klarhed over.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 14:37
af HansH
Det var en god nyhed.

Det eneste logiske. Den anden praksis gav ikke skyggen af mening !

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 16:11
af carstenhjorth
Gør det nogen reel forskel? Hvis et uafhængigt værksted skal garantere at bilen er 100% lovlig så kan de jo kun montere fabriksnye stumper? Og så bliver priserne vel nærmest ens. Måske hvis man kender et værksted kan man slippe med brugte stumper.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 16:14
af Monze1980
Mon ikke der er ret stor forskel på, hvor mange procent de forskellige værksteder smider oveni stumperne?

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 16:21
af Jesper_christiansen
carstenhjorth skrev:Gør det nogen reel forskel? Hvis et uafhængigt værksted skal garantere at bilen er 100% lovlig så kan de jo kun montere fabriksnye stumper? Og så bliver priserne vel nærmest ens. Måske hvis man kender et værksted kan man slippe med brugte stumper.
Mon de kan nulstille den tunede styreboks og på den måde garantere den ikke er manipuleret?



Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 16:24
af HansH
carstenhjorth skrev:
8. sep 2022, 16:11
Gør det nogen reel forskel? Hvis et uafhængigt værksted skal garantere at bilen er 100% lovlig så kan de jo kun montere fabriksnye stumper? Og så bliver priserne vel nærmest ens. Måske hvis man kender et værksted kan man slippe med brugte stumper.
Kernen i hele sagen er, som der står i artiklen, at det ikke er politiet der skal afgøre om en bil er lovlig.
Det er synshallen.
Så pointen er at få bilen igennem et syn efter den er blevet bragt tilbage til lovlig stand.

Og her er det et faktum at en fri mekaniker - eller bilejer selv for den sags skyld - langt billigere kan nå frem til det mål, end aut. værksted kan.
Aut. værksted kender kun én opskrift - fabriksnye komponenter væg-til-væg.
Og der findes ikke nogen dyrere metode end den.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 19:28
af perw
HansH skrev:
8. sep 2022, 16:24


Kernen i hele sagen er, som der står i artiklen, at det ikke er politiet der skal afgøre om en bil er lovlig.
Det er synshallen.
Problemer er vel bare, at den opgave kan synshallerne i reglen ikke magte.

I dag er det jo heller ikke en gang de aut. værksteder der dokumenterer om bilen er chippet. Her bliver boksen jo sendt til andre, der så finder ud af det.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 8. sep 2022, 20:11
af HansH
perw skrev:
8. sep 2022, 19:28
Problemer er vel bare, at den opgave kan synshallerne i reglen ikke magte.
Den kan de magte lige så meget, og lige så lidt, som før den her kampagne startede.
Det er en helt anden problematik som skal adresseres et andet sted i systemet.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 15. sep 2022, 12:28
af JerrilD

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 15:51
af HansH
Politikeren Lars Boje Mathiesen (NB), som har været stærkt engageret i sagerne om beslaglæggelse af biler, skrev i går således på sin facebook-side:

https://www.facebook.com/LBMathiesen/po ... kyTmtwfyil


Stor sejr for bilejere. Staten har brudt loven!
Kan I huske sagen om bilejere, jeg gik ind i, fordi der var nogle ting, jeg synes lugtede.

Kort sagt, så fik bilejere konfiskeret deres biler på stedet, og enten skulle lade bilen skrotte eller at politiet tog den med til et autoriseret værksted, som så skulle tjekke og lave den, og regningen skulle betales af ejere..

Der var simpelthen nogle ting, som ikke hang sammen i min optik.

Jeg har haft kontakt til justitsministeren, da jeg mente at politiet, som jo er hans ansvar, ikke overholdte loven.

Samtidig har der kørt sager i retten. Der er kommet kendelse, og landsretten slår fast at politiets handlinger var i strid med loven.

Justitsministeren har skrevet til mig og orienteret mig om at han straks har bedt om at politiet ændrer deres handlinger.

En kæmpe tak til Niels og folkene omkring High on Cars. De har gjort et uvurderligt arbejde for de her, især unge, som har oplevet at få taget deres biler. Unge, som ikke selv har kunne løfte opgaven mod staten..

Nu håber og forventer jeg der kommer erstatning til de unge mennesker, der uberettiget har mistet deres biler og mange penge.

Og jeg kan garantere at mit arbejde med at få ændret resten af loven fortsætter efter valget, så vi helt får stoppet den her hetz mod bilejere.

Loven var og er tiltænkt udenlandske lastbiler, som fuskede og derved fik en konkurrencefordel i forhold til danske.

Det var godt at man gjorde noget ved det, men det har aldrig været hensigten at det skulle ramme ganske normale bilejere.

Nu skal vi have rettet loven til, så den passer til hensigten.

Om der bliver rødt eller blåt flertal, så vil jeg fortsætte den mission og kamp, om at få det ændret.

/Lars Boje Mathiesen

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 16:14
af perw
Der er jo en valgkamp igang.

Så spørgsmålet er jo, om der kommer noget ud af det.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 17:19
af Jesper_christiansen
perw skrev:Der er jo en valgkamp igang.

Så spørgsmålet er jo, om der kommer noget ud af det.
Han har været indover helt fra start, så mon ikke han rent faktisk holder ord.

Var der flere politikere som holdt sig til facts og egentlig interesserede for hvad de laver og ikke fremtidige direktør jobs, ja så kunne det hele se anderledes ud.

Det sker nok ikke...

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 17:30
af perw
Jesper_christiansen skrev:
22. okt 2022, 17:19
perw skrev:Der er jo en valgkamp igang.

Så spørgsmålet er jo, om der kommer noget ud af det.
Han har været indover helt fra start, så mon ikke han rent faktisk holder ord.

Var der flere politikere som holdt sig til facts og egentlig interesserede for hvad de laver og ikke fremtidige direktør jobs, ja så kunne det hele se anderledes ud.

Det sker nok ikke...

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Den gang loven blev vedtaget, så var alle helt klar over at den vil ramme private bilister. Det er nævnt i betænkningen, så det er der ikke noget nyt. Og politikerne er jo også bevidst om, at private får deres biler beslaglagt indtil de er bragt tilbage i lovlig stand.

Jamen jeg har da svært ved at se, at politikerne lige pludselig begynder at sige, at det er ok, at private gør noget der er ulovligt og de bare ser igennem fingrene med det.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 17:40
af Jesper_christiansen

perw skrev:
Jesper_christiansen skrev:
22. okt 2022, 17:19
perw skrev:
Den gang loven blev vedtaget, så var alle helt klar over at den vil ramme private bilister. Det er nævnt i betænkningen, så det er der ikke noget nyt. Og politikerne er jo også bevidst om, at private får deres biler beslaglagt indtil de er bragt tilbage i lovlig stand.

Jamen jeg har da svært ved at se, at politikerne lige pludselig begynder at sige, at det er ok, at private gør noget der er ulovligt og de bare ser igennem fingrene med det.
Mon ikke der laves en ny lov, rettet mod bilisterne og som ikke sættes sammen med lastbilerne.

Er problemet så stort, må de lovgive og ellers er det hamrende vigtigt at bla High on Cars råber op.

Én politiker der råber op, bakker op, er bedre end ingen og lige nu er der en chance for blot en smule retfærdighed.


Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 22. okt 2022, 19:35
af styker
perw skrev:
22. okt 2022, 17:30
Jamen jeg har da svært ved at se, at politikerne lige pludselig begynder at sige, at det er ok, at private gør noget der er ulovligt og de bare ser igennem fingrene med det.
Det kommer så heller ikke til at ske, da man ikke kan forskelsbehandle i lovgivningen imellem forskellige typer af bilejere.

Og selvfølgelig kan de ikke lovliggøre chip/tuning mere end det er i forvejen, og det vil jo sige med den nødvendige dokumentation og godkendelser.

At måden rigspolitiet/færdselsstyrelsen har valgt det skal håndteres på er helt vanvittig er en anden sag.
Og nu har justitsministeriet jo så også sagt at praksis skal ændres.
Så må man jo formode at det som i alle andre forhold bliver en synsindkaldelse og synshallen der skal kontrollere at bilen er i lovlig stand.

At LBM åbenbart er så liberal at han syntes det er OK at bryde loven og ombygge biler så de ikke kan godkendes syntes jeg siger en hel del om ham og hvad NB står for.
De unge mennesker kan da ombygge biler lige så tosset de vil, de skal jo blot kunne godkendes i synshallen.
Så det var bedre at LBM sørgede for at kravene til synshallernes udstyr blev sådan at de kunne konstatere om der er manipuleret med forureningsbegrænsende udstyr.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 23. okt 2022, 18:19
af M_Olsen
styker skrev:
22. okt 2022, 19:35

At LBM åbenbart er så liberal at han syntes det er OK at bryde loven og ombygge biler så de ikke kan godkendes syntes jeg siger en hel del om ham og hvad NB står for.
Hvor har han sagt din påstand??? Alt jeg har hørt er at tingene skal være i orden og det er synshallen der kontrollere dette og ikke en forhandler der har valgt at kalde sig autoriseret.

M Olsen.

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

: 24. okt 2022, 07:55
af Korreborg
Undskyld mit franske, men hva helvede snakker i om? Sæt jer nu ind i det.
Der er ingen der siger at det er i orden at bryde loven. Humlen er at når en borger har brudt loven, så skal myndighederne selv overholde lovgivningen, og det har de IKKE gjort.

Youtube siden HighOnCars har nogle gode videoer om det hele, og har haft LBM i studiet.
Alle er enige om, at hvis du bryder loven, så skal du straffes. Men Politiet har taget lovgivning specifikt rettet mod lastbiler, og brugt dem mod privat biler. Det er specifikt det med at bilerne skal på autoriseret værksted. Hvilket de nu har rettens ord for ikke har været lovligt. Den regel var specifikt rettet mod f.eks. lastbilens takograf, og altså ikke alm personbiler = Vi har frit værkstedsvalg i DK.

Nu vil de så kører gruppesøgsmål for at få pengene tilbage på de latterligt høje regninger som folk har fået ved de autoriserede værksteder.
Problemet er jo, at når en knægt hiver partikelfilteret af, og chipper bilen. Så bliver han stoppet af f.eks. Vlado og får at vide at nu skal det på autoriseret værksted eller skrottes. Og han ikke lige har 25.000-30.000 og derfor vælger at få den skrottet. Er det i orden med sådan en straf? Altså står det mål med forseelsen?

Nu har retten så heldigvis sagt nej, det er ikke i orden. Knægten har jo partikelfilteret liggende, så montere filteret igen, og standard fil i bilen, og så til syn. Bum så er den lovlig igen. Han skal selvfølgelig have et rap over nallerene med en ordentlig bøde. Men så kunne man jo sige bøde X første gang, og bøde Y næste gang.