EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Kristianskaffe
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 30. sep 2014, 21:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Kristianskaffe » 11. jan 2015, 19:31

ABT skrev:
Tonny skrev: Nå men jeg er stadig ikke afklaret omkring EGR spørgsmålet, jeg kan sagtens associere mig med trådstarters dilemma :)
Tak for det! :D

Jeg er nu også i tvivl stadigvæk?
Det ene øjeblik synes jeg det er en fremragende ide og det næste øjeblik får jeg "kolde fødder".. :|
Vores bil har som tidligere nævnt kørt km 210.000 nu - uden bøvl, så det er udelukkende tænkt som forbyggede effekt fremover..

Derfor denne tråd! :)
Hvis jeg må komme med et indspark, selvom jeg ikke ejer en VAG.
Jeg kører i Vectra C med en 1,9 diesel med 150 hk + det løse ;) Motoren ligger i SAAB, ALFA, FIAT og Opel.

Jeg har købt den for nogle måneder siden og har kørt i den uden EGR-mod. Den har gået 204.000 og har netop fået det lavet. Jeg fik samtidig renset det hele med EGR-rens (sådan en fra BellAdd). Jeg har fået sat en plade ind og slettet den fra systemet.

Jeg oplever at bilen kører længere på literen og har en meget mere blød gang. Den hakker slet ikke som en diesel kan gøre det og jeg synes jeg har fået en langt mere blød og smidig motor. Mere responsiv speeder og lidt mere træk fra bunden. Det er ret tydeligt i hvert fald på min.

Jeg har ikke oplevet noget dårligt ved det, tværtimod.

Ville det ikke være en ide at finde en bilejer herinde, som har en magen til din (evt. bare motormæssigt) og svinge forbi ham og prøve? Det lader til at EGR-mod snart er mere standard end ikke at gøre det. Så kan du jo med egen krop mærke om det er noget for dig...

Men pas på... Det kan være vanedannende at prøve noget der kører godt... Jeg har lige prøvet en Vectra med hybridturbo, EGR-mod og sløjfet DPF og 225 HK. og 450-470 NM..... Jeg er begyndt at lægge til side til den turbo ;) Mine 190 gør det ikke længere :D

Benzon1960
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 1. maj 2010, 08:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Benzon1960 » 11. jan 2015, 19:54

ABT skrev:[

Jeg er nu også i tvivl stadigvæk?
Det ene øjeblik synes jeg det er en fremragende ide og det næste øjeblik får jeg "kolde fødder".. :|

Derfor denne tråd! :)
Undskyld min lidt bastante kommentar som følger:

Du er endt i en situation, hvor du uanset hvad du vælger, har bragt dig selv i stor risiko for, at du kommer til at fortryde...

Når du endnu ikke er overbevist om EGRMOD'ens lyksagligheder, så synes jeg at du for din egen sjælefreds skyld skal slå det ud af hovedet.

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 11. jan 2015, 20:17

Det er helt ok, for du har sikkert ret! ;)

Jeg er dog sikker på, at EGR-delete er godt for motoren (det kan jeg jo læse i indlæggene).

Det kan godt være at det bare er i mit hoved og jeg er lidt at en "tøs" når det kommer til beslutningen om EGR-delete, men den "kamel" som jeg skal sluge, er nok nærmere om det er på (en for stor) beskostning af miljøet eller ej? :roll:
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sorens2 » 11. jan 2015, 22:23

Jeg kan næsten ikke overskue at det kan være så stort et problem.
Du har et miljøproblem.
Lad være med at får det lavet og betal ved kasse 1 når det engang bliver nødvendigt.

Dette sagt med største smil på læben og go karma.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af hansen123 » 11. jan 2015, 22:42

ABT skrev:Det er helt ok, for du har sikkert ret! ;)

Jeg er dog sikker på, at EGR-delete er godt for motoren (det kan jeg jo læse i indlæggene).

Det kan godt være at det bare er i mit hoved og jeg er lidt at en "tøs" når det kommer til beslutningen om EGR-delete, men den "kamel" som jeg skal sluge, er nok nærmere om det er på (en for stor) beskostning af miljøet eller ej? :roll:
Altså hele humlen med nox er jo ozon (og at det er en af de gasarter der ikke kræver særligt meget ppm for at være rigtigt skidt for ting der trækker vejret)
Det er ikke nox i sig selv som er skadeligt, men nox sammen med andre skadelige gasarter som eskalere det yderligere.
Du får aldrig svar på om det er mere miljø rigtigt at gå 1-2 km/l længere uden egr, eller stadig køre med egr og leve med det kortere på literen. Der er bare for meget uvished om emnet stadig og for mange variabler.

Hvis du virkeligt er i tvivl så lad vær. Tosserne der har lavet det har gjort det grundet miljøkrav og de er jo ikke lavet for sjov. Selv biler uden egr ventil bruger andre metoder til at sænke nox (dobbelt variabel ventil timing typisk) nox er bare skidt for miljøet lige meget hvordan man vender det og det er noget af det man har bekæmpet hårdest.

Hvis det skal være miljø rigtigt, så få renset alt indsugning i bund på den motor du har, sælg den til en som virkeligt har brug for en diesel og køb en mindre benziner.

nox er ikke noget der bliver målt til røggas test, så det er håbløst at folk siger; "min gik igennem syn uden."
Eller at sige at den ikke soder mere bagefter. Du kan jo heller ikke se din egen prut, men den er der nu stadig.
Argumenterne for at EGR mod ikke forurener mere er i bedste fald subjektive observationer af noget man tror man kan se visuelt. Det kommer bare ikke til at ske. Samme med at fjerne et partikelfilter/filteret regenerere. Partiklerne er så små at de egentligt mest af alt går igennem os mennesker. Det man kan "se" (sod på udstødningen osv) er kun toppen af isbjerget. Selv efter fabrikanterne montere det, er de ikke 100% på den længere virkning af at bare brænde Partiklerne i mindre stykke. Måske er det værre? Måske er det bedre, det finder vores børnebørn måske ud af.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sorens2 » 11. jan 2015, 22:46

Husk også at ved fuld gas er EGR ventilen altid lukket på en dieselmotor for at lave max effekt.
Dvs at mens man pøser mest diesel igennem slåes systemet fra.
Så tro ikke at miljøet er reddet pga EGR ventilen.
Det er kun en form for hjælp. Ikke en løsning på Nox problemet.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 11. jan 2015, 23:42

hansen123 skrev: Du får aldrig svar på om det er mere miljø rigtigt at gå 1-2 km/l længere uden egr, eller stadig køre med egr og leve med det kortere på literen. Der er bare for meget uvished om emnet stadig og for mange variabler.

Hvis du virkeligt er i tvivl så lad vær. Tosserne der har lavet det har gjort det grundet miljøkrav og de er jo ikke lavet for sjov. Selv biler uden egr ventil bruger andre metoder til at sænke nox (dobbelt variabel ventil timing typisk) nox er bare skidt for miljøet lige meget hvordan man vender det og det er noget af det man har bekæmpet hårdest.

Hvis det skal være miljø rigtigt, så få renset alt indsugning i bund på den motor du har, sælg den til en som virkeligt har brug for en diesel og køb en mindre benziner.
Tak for indlægget, du har i min verden fat i noget af det rigtige.. ;)
Sorens2 skrev:Jeg kan næsten ikke overskue at det kan være så stort et problem.
Du har et miljøproblem.
Lad være med at får det lavet og betal ved kasse 1 når det engang bliver nødvendigt.

Dette sagt med største smil på læben og go karma.
Jeg prøver jo bare at gøre det rigtige, både for bilen og miljøet.. Det er der vel ikke noget galt i? :roll:
Men når jeg engang får hår på brystet, så kan det være at jeg kommer forbi til en EGR-delete oa..
Medmindre at bilen bliver solgt jf. ovenstående?

Jeg parker tråden her.. Tak for feedback til alle! :)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af comforttraktoren » 12. jan 2015, 06:07

Inden for kølemidler taler man om Global Warming Potential - GWP, hvad er GWP på noX ?
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af hansen123 » 12. jan 2015, 10:19

comforttraktoren skrev:Inden for kølemidler taler man om Global Warming Potential - GWP, hvad er GWP på noX ?
En hurtig søgning på google siger 0.0025kg

Problemet er som sagt ikke nox i sig selv, det er når det bliver udsat for andre elementer i verden.

Her er lidt kort læsning om det;

NOx reacts with ammonia, moisture, and other compounds to form nitric acid vapor and related particles. Small particles can penetrate deeply into sensitive lung tissue and damage it, causing premature death in extreme cases. Inhalation of such particles may cause or worsen respiratory diseases, such as emphysema or bronchitis, or may also aggravate existing heart disease.[10]

NOx reacts with volatile organic compounds in the presence of sunlight to form ozone. Ozone can cause adverse effects such as damage to lung tissue and reduction in lung function mostly in susceptible populations (children, elderly, asthmatics). Ozone can be transported by wind currents and cause health impacts far from the original sources. The American Lung Association estimates that nearly 50 percent of United States inhabitants live in counties that are not in ozone compliance.[11]

NOx destroys ozone in the stratosphere.[12] Ozone in the stratosphere absorbs ultraviolet light, which is potentially damaging to life on earth.[13] NOx from combustion sources does not reach the stratosphere; instead, NOx is formed in the stratosphere from photolysis of nitrous oxide.[12]

NOx also readily reacts with common organic chemicals, and even ozone, to form a wide variety of toxic products: nitroarenes, nitrosamines and also the nitrate radical some of which may cause biological mutations. Recently another pathway, via NOx, to ozone has been found that predominantly occurs in coastal areas via formation of nitryl chloride when NOx comes into contact with salt mist.[14]

NOx emissions also causes global cooling through the formation of OH groups that destroy methane molecules, countering the effect of greenhouse gases. The effect can be significant. For instance, according to the OECD "the large NOx emissions from ship traffic lead to significant increases in hydroxyl (OH), which is the major oxidant in the lower atmosphere. Since reaction with OH is a major way of removing methane from the atmosphere, ship emissions decrease methane concentrations. (Reductions in methane lifetimes due to shipping-based NOx emissions vary between 1.5% and 5% in different calculations)." "In summary, most studies so far indicate that ship emissions actually lead to a net global cooling. This net global cooling effect is not being experienced in other transport sectors. However, it should be stressed that the uncertainties with this conclusion are large, in particular for indirect effects, and global temperature is only a first measure of the extent of climate change in any event."[15]

Så om kort tid dør vi alle af lunge sygdomme, hjerneanfald og vores børn får uhyggelige mutationer. Det er som sagt noget af det man har prøvet at bekæmpe mest af gasserne en forbrændings motor laver, da det bare er så alsidigt en gasart at det kan virkeligt fucke alt op det kommer i nærheden af.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af hansen123 » 12. jan 2015, 10:25

Sorens2 skrev:Husk også at ved fuld gas er EGR ventilen altid lukket på en dieselmotor for at lave max effekt.
Dvs at mens man pøser mest diesel igennem slåes systemet fra.
Så tro ikke at miljøet er reddet pga EGR ventilen.
Det er kun en form for hjælp. Ikke en løsning på Nox problemet.
Det er lige akkurat for at holde det nede. Selvom EGR ventilen fungere 100% vil der også være en del partikler som bliver frigivet af nox (lokale hotspots så at sige i forbrændingen) Det er bare minimalt iforhold til uden. Mener grunden til at det holdes lukket under fuld gas (maks ydelse ønskes) var at der ved indføring udstødningsgas ved fuldgas ikke kunne kontrolleres en god forbrænding (forståes med at forbrændingen var så skidt at det bogstaveligt talt ikke kunne betale sig at holde motorern kørende) og det havde også endnu en helt masse flotte navne for underlige ting som kunne ødelægge vores verden osv osv.

Nyere diesel biler er i stor stil begyndt at bruge knasterne til at agere EGR ventil og jeg har endda set at udviklingen (beta testing) af adaptiv dyse indsprøjtning, adaptiv ventil åbning og cylinder temperatur kontrol i en samlet pakke, gør det helt overflødigt.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af LKA63 » 21. jan 2015, 17:05

Okay nu kan i grine alt det i vil - også Sorens2 , som sagde vi kommer ikke til at sælge noget til dig ;)
Fik lukket min egr hos Watcher - Cartrends.dk (landberg fil) for nogle dage siden. Super flink fyr. Her er mine erfaringer :
Ingen tvivl om motoren trækker mere rent, jævnt og uden "huller" og det var rart, selv om jeg ikke synes det var noget stort problem før.

Til gengæl er motorlyden blevet hårdere og i tomgang knap så kultiveret (svært at beskrive), jeg genkender lyden og det er selvfølgelig fordi egr ventilen nu hele tiden er lukket.
Brændstofforbruget er STEGET med 10-15 %, hvilket jeg finder overraskende, men tilsyneladende skal motoren bruger mere energi med den koldere indsugningsluft. Om det ændrer sig til sommer vides ikke.
Motoren er rigtig længe om at opnå driftstemperatur fordi der nu ikke føres varm udstødningsgas tilbage i indsugningen og det er jeg lidt ked af fordi det slider da unødigt på motoren - har så heldigvis Webasto fyr.

Så kan man spørge sig selv: hvorfor fik du så gjort det ? Simpelthen fordi jeg vil undgå at motor, indsugning, dyser, turbo kokser til. Kan jeg leve med det ? Måske - giver det i hvertfald en chance.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af i-s » 21. jan 2015, 19:15

Hej,

Fik min elektronisk blændet af nede hos Hr.S2 sidste forår.
Her er min erfaring over ca 10 mdr:

- Som LKA63 skriver, så er den blevet noget længere om at blive varm når det er koldt (det er tiden fra ca 60 gr til 90 gr der tager noget længere tid).
- Når DPF'en regenerer, så tager det noget længere tid end før (15-20 min nu, før var det ca 10 min).
- km/l er det samme som før.
- Speederrespons fra middelgas er blevet bedre (f.eks hvis man kører 60 kmt og sparker til den).
- Ingen problemer ved syn (røggastal = 0,0).

Jeg fik det lavet udelukkende for at slippe for motor-sod-problemer på sigt.
/Søren.

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Steffan P » 21. jan 2015, 20:55

i-s skrev:Hej,

- Som LKA63 skriver, så er den blevet noget længere om at blive varm når det er koldt (det er tiden fra ca 60 gr til 90 gr der tager noget længere tid).
- Når DPF'en regenerer, så tager det noget længere tid end før (15-20 min nu, før var det ca 10 min).
- km/l er det samme som før.
det er netop derfor jeg er tilbageholden med at få lavet det på min.
så vil jeg hellere kører den lidt frisk og aldrig køre små ture i den :-)
har en BLS motor

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Charlimike » 21. jan 2015, 23:01

Min har også Egr mod. lavet hos Fredslunds. Jeg køre den nye tdi serie EA288 som er kendt for at regenerere filter flere gange pr. tankfuld uanset hvordan du køre. Min erfaring er at den med Egr mod. kun regenere yderst sjællent. Jeg vil ikke kalde den langsom om at opvarme, da den har 3 kølesystemer. Første som den bruger i opstartsfasen og som kun recirkulere omkring cylinderforing, anden trin lukkes op stille og roligt over 70 grader, tredje er til Intercooler. Egr. Mod har ikke medført nogle ulæmper.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Hessellund » 22. jan 2015, 10:41

LKA63 skrev:Brændstofforbruget er STEGET med 10-15 %, hvilket jeg finder overraskende, men tilsyneladende skal motoren bruger mere energi med den koldere indsugningsluft. Om det ændrer sig til sommer vides ikke.
Hvor langt kører du i bilen pr gang? - Jeg tænker at hvis det ture hvor bilen nu ikke når at blive gennem varm, kan det vel godt passe at forbruget stiger, da den brugere mere ved kold motor...
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ij6210 » 22. jan 2015, 12:16

Hmm, det lyder som om der faktisk også er nogen små ulemper ved EGR - nu troede jeg lige at der udelukkende var fordele...

Hvordan er det, hvis man fx kører en kort tur på 20 km, men hvor turen pga. kø tager 50 minutter? Så bliver motoren jo varm da den er tændt længe, selvom man ikke kører så mange km?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Hessellund » 22. jan 2015, 13:38

Jeg syntes ved kø kørsel at min 1.6 har problemer med at holde varmen her i -2 grader.

Jeg har 21 km til arbejder og det tager ca 30 minutter, den når lige at blive helt varm 5 minutter før jeg lander på kontoret...
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ij6210 » 22. jan 2015, 14:35

Hessellund skrev:Jeg syntes ved kø kørsel at min 1.6 har problemer med at holde varmen her i -2 grader.

Jeg har 21 km til arbejder og det tager ca 30 minutter, den når lige at blive helt varm 5 minutter før jeg lander på kontoret...
Er det efter at du har fåt EGR deaktiveret?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Hessellund » 22. jan 2015, 15:02

Jeg har ikke fået det lavet (endnu - en EGR er begyndt at brække sig...) :)
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Doktor Ditlev
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 23. dec 2008, 09:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Doktor Ditlev » 22. jan 2015, 15:58

Jeg ville ønske jeg havde fået det gjort. En konstant åben EGR resulterede i - selvfølgelig ny EGR ventil, tilstoppet DPF (som dog blot blev renset) og en føler der var brændt i stykker...

Mængden af udskiftede dele og følgevirkninger taget i betragtning er jeg HELT sikker på, at EGR systemet ikke er gavnligt for miljøet - på nogle punkter...

EGR er og bliver noget lo** - nu er den blændet af. En sand fornøjelse...
Savner mine gamle transportere - men er trods alt glad for golfen.. ;)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sorens2 » 22. jan 2015, 16:04

Det giver ingen mening at bilen skulle køre kortere på literen. Absolut ikke.

Og at frisk luft skulle belaste motoren mere og dermed føre til øget forbrug. Hvordan......

Det med temp. har jeg aldrig oplevet.
Jeg har prøvet elektronisk afblænding og mekanisk.
Ingen forskel

Det jeg tit oplever er at kunderne bliver over opmærksomme efter man har lavet noget på bilen.
Så hører man lyde overalt og syntes alt muligt.

Især km/L efter tuning har jeg store problemer med hvor kunderne mener den går markant kortere men efter et par uger må de erkende de ikke kan styre det nye moment og det skal jo fodres.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af LKA63 » 22. jan 2015, 16:47

Sorens2 : jeg har et øget forbrug på ca. 10 procent - ingen tvivl om det (den blev ikke tunet). Motoren er længere om at blive varm - ingen tvivl om det og det er vel ikke ubetinget godt for motoren.

Her er et uddrag fra en amerikansk artikel :

With the EGR removed, your truck will run a lot cooler and will take longer to heat up. Especially in colder climates. This is why you see a lot of diesel truck owners block off their radiators with cardboard or other shielding to stop the cold air from cooling the truck down. Diesels need to run a little hot to be fuel efficient. They don’t like to be cold.

Jeg synes til gengæld at motoren har en hurtigere respons og et rigtig fint jævnt træk, men det bedste er, at motoren ikke æder sig selv - populært sagt og det er alle pengene værd. Jeg er ikke ude på af ødelægge din forretning, men forsøger blot at dele mine erfaringer, som trådstarter opfordrer til.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Jannik » 22. jan 2015, 17:02

Har jer der melder om køligere motorer efter EGR-mod mulighed for at se olietemperatur, eller kan i kun se vandtemperatur?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af LKA63 » 22. jan 2015, 17:10

Jannik skrev:Har jer der melder om køligere motorer efter EGR-mod mulighed for at se olietemperatur, eller kan i kun se vandtemperatur?
Jeg har tænkt det samme og prøver på et tidspunkt at måle olietemperaturen.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Hessellund » 22. jan 2015, 18:59

Nu når min egr er ved at stå af, gør jeg mig også nogle tanker...
Hvad når man sælge bilen engang. Hvordan forklarer man formålet med det "indgreb" man har fået lavet (og hvis den er blevet optimeret, skræmmer det ikke mangle købere væk. For slet ikke at tale om hvis man sælger til forhandler)?

Hvad med fremtidig kulance på f.eks. nogle lorte dyser som SMC vil ombytte. Hvad siger de til at man har fået fikset egr'en og eller optimeret...

Det er nogle af de ubekendte jeg lige tænker på...
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af i-s » 22. jan 2015, 19:24

Jannik skrev:Har jer der melder om køligere motorer efter EGR-mod mulighed for at se olietemperatur, eller kan i kun se vandtemperatur?
Jeg har prøvet at kikke på olietemp. Jeg synes det ligner meget før tuning/egr-delete. Dvs ved 0 gr udetemp, så tager det ca 20 km før olietemp er oppe omkring de 90 gr.
Nu er det 4 vinter jeg kører i denne bil, så jeg vil mene jeg ved om den opfører sig anderledes denne vinter end de 3 første. Faktisk troede jeg i starten, at jeg havde en dårlig termostat. Men det lader ikke til at være tilfældet.
Jeg tager det lidt med ro, for jeg varmer den op med fyret 9 ud af 10 starter. Så jeg regner med det hjælper kraftigt på det.
/Søren.

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sprint20 » 22. jan 2015, 19:56

Jeg er af den holdning at med den 'lille skare' af folk der får lavet egr-mod. Så rykkes der ikke mange decimaler i det store regnestykke.

Nu arbejder jeg nok i et firma der rimeligt sikkert er Danmarks største forbruger af diesel. Og med den efterhånden slidte vognpark vi fører. Så har jeg slet ikke noget problem med at en brøkdel af befolkningen med dieselbiler slår egr ud af fuktion.

Er udemærket kkar over at nox er nogle slemmer nogle.

Men jeg har det sådan at vi stadig vælter rundt blandt gamle Magirus lastbiler, MAN 8 fra 1987, MAN 13 fra 1992 osv... osv... allesammen før udstødnings regulering blev overvejet.

Se f.eks. Leopard kampvognen, den høvler 13 liter diesel i timen, bare i tomgang. Og fællesnævner for alle disse er at det kradser storslemt i øjne og næse hvis man står i nærheden af deres udstødning.

Så når Michael fra Kolding får slukket hans EGR på Golf'en for at undgå en fremtidig reperation på måske 12.000kr. Så har jeg ikke nogle indvendinger. Ikke før at teknologien kan tilbyde ventiler der ikke soder til på grund af recirkuleringen... :)
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Aeggos » 22. jan 2015, 21:55

Jeg tror ikke bilen forurener mere med afblændet EGR.. når man regner km/l med og co2 det koster at lave reservedele.

mongoose764
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jul 2016, 12:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr-delete Erfaringer Søges! Good Vs. Bad

Indlæg af mongoose764 » 2. okt 2016, 22:34

Jeg søger en i en rimelig afstand fra vejen som kan lave en blokering af egr og programering. Jeg har en fabia 6y 1.4 tdi.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Charlimike » 3. okt 2016, 05:45

De kan detsværre ikke tunes endnu, og derfor heller ikke Egr mod.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"