EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hej,
Jeg overvejer at få lavet EGR-delete på konens 2006 Seat Altea, da jeg jo kan se at dieselbilerne (normalvis?) kokser til, på trods af div. BellAdd og lign.!? Skal måske lige nævne, at bilen har kørt 210.000 km og kører rigtig godt! Det udelukkende som forbyggende, at jeg måske vil ha lavet EGR-delete.
Hvad er jeres erfaringer?
På godt og skidt!
Hvorfor bør jeg gøre det og hvorfor bør jeg evt. lade være?
Det er udelukkende eletronisk EGR-delete, som jeg overvejer!
På forhånd tak for inputs!
Jeg overvejer at få lavet EGR-delete på konens 2006 Seat Altea, da jeg jo kan se at dieselbilerne (normalvis?) kokser til, på trods af div. BellAdd og lign.!? Skal måske lige nævne, at bilen har kørt 210.000 km og kører rigtig godt! Det udelukkende som forbyggende, at jeg måske vil ha lavet EGR-delete.
Hvad er jeres erfaringer?
På godt og skidt!
Hvorfor bør jeg gøre det og hvorfor bør jeg evt. lade være?
Det er udelukkende eletronisk EGR-delete, som jeg overvejer!
På forhånd tak for inputs!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Der er kun fordele.
Forvent lidt længere på literen.
Bedre/renere motorgang.
Som du selv er inde på: Sod er det største problem.
Der er ingen dårlige sider af det.
Forvent lidt længere på literen.
Bedre/renere motorgang.
Som du selv er inde på: Sod er det største problem.
Der er ingen dårlige sider af det.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Arh Søren, virkeligt? Altså måske er der overvejende fordele, men KUN fordele? Det må jo være der af en eller anden grund, så mon ikke det er en fordel for miljøet.Sorens2 skrev:Der er kun fordele.
Jeg tænker lidt at hvis den kører perfekt efter 210.000km så er den nok ikke ved at sode sig selv ihjel.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 260
- Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Ja, hvis man skal rundt om hele problematikken så lider miljøet en belastning ved mere NOx-gas!
Hertil skal det siges, at EGR-ventilen medfører flere partikler, som dog ikke skulle være ligeså skadelige.
Det skal også siges, at jeg på ingen måde skal være moralens vogter for miljøet, for jeg er faktisk ligeglad - det ved jeg dog fra anden en anden tråd at trådstarter ikke er Når det så er sagt synes jeg også bilens bedste til en vis grad vejer tungest.
Åh jo, og så det faktum, at bilen ikke lovligt kan gå gennem syn - selvom det er jo i afdelingen sammen med OBD-tuning og så meget andet.
Hertil skal det siges, at EGR-ventilen medfører flere partikler, som dog ikke skulle være ligeså skadelige.
Det skal også siges, at jeg på ingen måde skal være moralens vogter for miljøet, for jeg er faktisk ligeglad - det ved jeg dog fra anden en anden tråd at trådstarter ikke er Når det så er sagt synes jeg også bilens bedste til en vis grad vejer tungest.
Åh jo, og så det faktum, at bilen ikke lovligt kan gå gennem syn - selvom det er jo i afdelingen sammen med OBD-tuning og så meget andet.
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Tak for feedback!Tonny skrev:Arh Søren, virkeligt? Altså måske er der overvejende fordele, men KUN fordele? Det må jo være der af en eller anden grund, så mon ikke det er en fordel for miljøet.Sorens2 skrev:Der er kun fordele.
Jeg tænker lidt at hvis den kører perfekt efter 210.000km så er den nok ikke ved at sode sig selv ihjel.
Og Marcus du har ret - jeg er nemlig ikke helt ligeglad med miljøet, tværtimod!
Jeg vil faktisk hellere ha at bilen lider lidt, fremfor miljøet!
Så det er jo lidt "Pest eller Kolera" mht what-to-do!
For det er vel også en belastning, at give bilen div. servicerens o.lign. regelmæssigt?
Men hvad er så værst!?
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Thumbs up herfra mht. EGR-mod.
Overvej en OBD tuning samtidig med.
Motoren går bedre efter EGR-mod.
Synes ofte 1.9 TDI har tendens til at forurene lige på grænsen før en EGR-mod.
Min holdning er, at en delvis tilkokset motor forurener mindst lige så meget som en motor med EGR-mod.
Gubs
Overvej en OBD tuning samtidig med.
Motoren går bedre efter EGR-mod.
Synes ofte 1.9 TDI har tendens til at forurene lige på grænsen før en EGR-mod.
Min holdning er, at en delvis tilkokset motor forurener mindst lige så meget som en motor med EGR-mod.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hehe.
Miljødelen:
En motor der udleder en anelse flere Nox partikler efter indgreb. -
En motor der går 1 km længere på literen. +
En motor man ikke skal udskifte dele på længere pga sod. +
Hvis man tænker på miljøet i så høj grad skal man købe en prius og da ikke en tungt belastende motor uden DPF osv.
I så falf skal man da slet ikke overveje at ændre den slags på sin bil.
Der er altid miljøfolket der lige skal have den del ind over.
Hvor mange % Nox partikler fjerner en EGR ventil egentlig? Over tid.
Jeg ved godt jeg aælger et produkt her men jeg kan bare se alle de glade kunder der får det lavet.
Miljødelen:
En motor der udleder en anelse flere Nox partikler efter indgreb. -
En motor der går 1 km længere på literen. +
En motor man ikke skal udskifte dele på længere pga sod. +
Hvis man tænker på miljøet i så høj grad skal man købe en prius og da ikke en tungt belastende motor uden DPF osv.
I så falf skal man da slet ikke overveje at ændre den slags på sin bil.
Der er altid miljøfolket der lige skal have den del ind over.
Hvor mange % Nox partikler fjerner en EGR ventil egentlig? Over tid.
Jeg ved godt jeg aælger et produkt her men jeg kan bare se alle de glade kunder der får det lavet.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hvis nu jeg starter lidt bagfra, og det er ikke for et være på tværs, bare for at sige at der må være 2 sider af en sagSorens2 skrev:Hehe.
Miljødelen:
En motor der udleder en anelse flere Nox partikler efter indgreb. -
En motor der går 1 km længere på literen. +
En motor man ikke skal udskifte dele på længere pga sod. +
Hvor mange % Nox partikler fjerner en EGR ventil egentlig? Over tid.
Jeg ved godt jeg aælger et produkt her men jeg kan bare se alle de glade kunder der får det lavet.
Glade kunder - ja effekten ved minussiden af EGR-delete kan man jo ikke se eller måle umiddelbart, så hvis de har givet penge for det kan jeg godt forstå at de er glade for det
Jeg aner ikke hvor mange % det fjerner.
Jeg tror du har ret i at man sparer dele til udskiftning generelt og det er positivt for miljøet. Om det opvejer det andet - pas?
Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hej Søren,
Jeg håbede faktisk på, at du vil byde ind med dine erfaringer på det her område..
Tak for det!
Hvis (!), jeg vælger at få det lavet, hvor langt tid/km kan jeg så forvente at der ca. går inden at evt. kokseri/sod er brændt af?
Set i bakspejlet, ja så havde vi nok valgt en anden bil, hvis vi havde vidst hvad der var/er bedst for miljøet!
Vi har haft bilen fra ny, i 9 år om 1 uge og den har tjent os godt og jeg har passet også godt på den..
Skulle jeg vælge en ny bil i dag, så blev det nok en el-bil, hvis jeg havde råd, men det må vente lidt endnu..
Så i mellemtiden vil jeg bare passe godt på bilen (og miljøet), indtil et bedre alternativ dukker op, når der er sparet sammen til det!
/Tonny: Godt spørgsmål! Også tak for det..
Jeg håbede faktisk på, at du vil byde ind med dine erfaringer på det her område..
Tak for det!
Hvis (!), jeg vælger at få det lavet, hvor langt tid/km kan jeg så forvente at der ca. går inden at evt. kokseri/sod er brændt af?
Set i bakspejlet, ja så havde vi nok valgt en anden bil, hvis vi havde vidst hvad der var/er bedst for miljøet!
Vi har haft bilen fra ny, i 9 år om 1 uge og den har tjent os godt og jeg har passet også godt på den..
Skulle jeg vælge en ny bil i dag, så blev det nok en el-bil, hvis jeg havde råd, men det må vente lidt endnu..
Så i mellemtiden vil jeg bare passe godt på bilen (og miljøet), indtil et bedre alternativ dukker op, når der er sparet sammen til det!
/Tonny: Godt spørgsmål! Også tak for det..
Afventer spændt et svar på dit spørgsmål!Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 455
- Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fjerritslev
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 12 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Sikker? I mit hovede kommer der nu lige meget "ren" luft ind for at skabe forbrændingen, det jeg tror der sker er at noget recirkuleres og varm udstødningsluft hæver vel forbrændingstemperatur mere end kold ren luft?Kim B Olesen skrev:EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 206 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
100% enig med Søren i spørgsmålet om hvorvidt EGR-mod er en fordel eller ej.Tonny skrev:Sikker? I mit hovede kommer der nu lige meget "ren" luft ind for at skabe forbrændingen, det jeg tror der sker er at noget recirkuleres og varm udstødningsluft hæver vel forbrændingstemperatur mere end kold ren luft?Kim B Olesen skrev:EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind
I glemmer at udstødsgasserne ledes igennem en vandkølet EGR-køler før de ledes ind i indsugningsmanifolden. Hvis vi taler det tekniske, er hele ideen med EGR, bl.a. at sænke temperaturen på forbrændingen således, at dannelsen af skadelige NOx partikler sænkes.
Problemet med dette er, at man ved at sænke forbrændingstemperaturen også forværrer forbrændingens effektivitet og dermed udledes andre dårligdomme i stedet for NOx, som er det folk fokuserer på.
Dette er også årsagen til, at bilen vil gå en smule længere på literen, da forbrændingen forbedres ved at fjerne EGR gennem forhøjelse af forbrændingstemperaturen. Forbedret forbrænding = bedre udnyttelse af brændstoffet.
Derfor har vi (MAN Diesel & Turbo) f.eks. det vi kalder "charge air preheating" på vore motorer, der kun benyttes ved lav last, hvor forbrændingstemperaturen ikke kan opretholdes af motoren alene.
Det handler om at holde forbrændingstemperaturen højt nok, også i dieselmotorer i biler. For lav temperatur giver dårlig udnyttelse af brændstoffet, og potentielt øget slid på motoren.
Jeg mener EGR er opfundet for at kunne følge med EU's strammere krav for udledning af nogle bestemte partikler. Det er jo også disse tal vi ser i bilannoncerne, altså antal gr NOx partikler udledt pr kW.
Jeg tror de fleste ingeniører hellere end gerne ville fjerne EGR.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Nej. Recirkulering af udstødningsgassen sænker forbrændingstemperaturen som Kim skriver. Lavere forbrændingstemperatur = mindre NOx.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: 6. nov 2014, 19:42
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Udstødningsgassen er iltfattig, derfor sænkes temperaturen på forbrændingen og færre NOX udledes.
EGR delete er godt for miljøet grundet følgende: en ny egr ventil koster en bondegård i energi og deraf co2-udledning at producere, aluminium er rasende energitungt at forarbejde.
Du kører længere literen, grundet forbedret forbrænding, endda i de omdrejningsområder du oftest bruger motoren.
En højere forbrændingstemperatur giver et højere tryk ovenpå stemplet - og deraf et højere drejningsmoment for den samme mængde brændstof.
Det er at køre længere literen er et dobbeltplus, i forhold til miljøet, idet du så heller ikke skal producere så meget brændstof til forbrugeren.
EGR delete er godt for miljøet grundet følgende: en ny egr ventil koster en bondegård i energi og deraf co2-udledning at producere, aluminium er rasende energitungt at forarbejde.
Du kører længere literen, grundet forbedret forbrænding, endda i de omdrejningsområder du oftest bruger motoren.
En højere forbrændingstemperatur giver et højere tryk ovenpå stemplet - og deraf et højere drejningsmoment for den samme mængde brændstof.
Det er at køre længere literen er et dobbeltplus, i forhold til miljøet, idet du så heller ikke skal producere så meget brændstof til forbrugeren.
-
- Medlem
- Indlæg: 1136
- Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 7 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Island står for en stor del af aluminiums produktionen da de har undergrunden til at skabe det el der skal bruges.Fabia5j skrev:Udstødningsgassen er iltfattig, derfor sænkes temperaturen på forbrændingen og færre NOX udledes.
EGR delete er godt for miljøet grundet følgende: en ny egr ventil koster en bondegård i energi og deraf co2-udledning at producere, aluminium er rasende energitungt at forarbejde.
Du kører længere literen, grundet forbedret forbrænding, endda i de omdrejningsområder du oftest bruger motoren.
En højere forbrændingstemperatur giver et højere tryk ovenpå stemplet - og deraf et højere drejningsmoment for den samme mængde brændstof.
Det er at køre længere literen er et dobbeltplus, i forhold til miljøet, idet du så heller ikke skal producere så meget brændstof til forbrugeren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 481
- Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hvis bilen i sin levetid med Egr mod kører længere på samme mængde diesel, sammenlagt med den belastning der ikke er der når man ikke skal reparere den for sod, og udlede CO2 for at transportere reservedele hertil; så må miljøet totalt set også vinde med EGR mod.
Hilsen Tommy
Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !
Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !
-
- Medlem
- Indlæg: 726
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: DynoTrim
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Uden EGR vil motoren i løbet af ½-1 år rense sig selv delvist. kommer selvf. an på antal kørte km... Dette sker fordi oliedampene fra krumtaps udluftningen nu ikke blandes med varmABT skrev:Hej Søren,
Jeg håbede faktisk på, at du vil byde ind med dine erfaringer på det her område..
Tak for det!
Hvis (!), jeg vælger at få det lavet, hvor langt tid/km kan jeg så forvente at der ca. går inden at evt. kokseri/sod er brændt af?
Set i bakspejlet, ja så havde vi nok valgt en anden bil, hvis vi havde vidst hvad der var/er bedst for miljøet!
Vi har haft bilen fra ny, i 9 år om 1 uge og den har tjent os godt og jeg har passet også godt på den..
Skulle jeg vælge en ny bil i dag, så blev det nok en el-bil, hvis jeg havde råd, men det må vente lidt endnu..
Så i mellemtiden vil jeg bare passe godt på bilen (og miljøet), indtil et bedre alternativ dukker op, når der er sparet sammen til det!
/Tonny: Godt spørgsmål! Også tak for det..Afventer spændt et svar på dit spørgsmål!Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?
udstødningsgas mere og derved dannes der ikke længere den klæbrige og klamme bej/koks som lukker det hele til fra EGR ventilen og ind i motoren.. Nu opløser olidampene derimod det som allerede sidder og motoren spiser det stille og roligt... smider man et par indsugningsrens i den over et par måneder hjælper det gevaldigt på processen..
På spørgsmålet omkring hvorfor den går længere er der jo svaret fint... forestil dig at løbe en marathon med en slange i røven og sut så i den hver anden gang du trækker vejret... Det bliver bare ikke godt
Jeg har også kun positive tilbagemeldinger hos mig..
Kim R
DynoTrim.dk
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Uh, det er sgu spændende læsning det her!
Lærer hele tiden noget herinde på VagCars..
Så jeg skulle altså ha lavet EGR-delete på bilen for 9 år siden, selvom vi købte den den gang fordi, den netop skulle forurene mindre end (nogle) andre biler og vores daværende bil..
Jeg kan bare ikke helt finde ud af hvem som har ret, for I argumenterer jo godt for jeres synspunkter hver især!
Respekt for det og tak for tilbagemeldingerne so far..
Er sgu stadigvæk lidt i tvivl, nok mest fordi jeg ikke ønsker at være dobbelmoralsk mht bilens helbred på bekostning miljøet..
Det må jeg vist lige sove på..
/Rittersport
Good point!
Lærer hele tiden noget herinde på VagCars..
Så jeg skulle altså ha lavet EGR-delete på bilen for 9 år siden, selvom vi købte den den gang fordi, den netop skulle forurene mindre end (nogle) andre biler og vores daværende bil..
Jeg kan bare ikke helt finde ud af hvem som har ret, for I argumenterer jo godt for jeres synspunkter hver især!
Respekt for det og tak for tilbagemeldingerne so far..
Er sgu stadigvæk lidt i tvivl, nok mest fordi jeg ikke ønsker at være dobbelmoralsk mht bilens helbred på bekostning miljøet..
Det må jeg vist lige sove på..
/Rittersport
Good point!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
- mbirkely
- Medlem
- Indlæg: 600
- Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gerding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Rittersport skrev:..
På spørgsmålet omkring hvorfor den går længere er der jo svaret fint... forestil dig at løbe en marathon med en slange i røven og sut så i den hver anden gang du trækker vejret... Det bliver bare ikke godt
/Morten Birkely
[Solgt] Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billed ... e-combi-fl
[Solgt] Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006
[Solgt] Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billed ... e-combi-fl
[Solgt] Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hvis bilen går længere literen uden Egr, må den også udlede mindre Co2 osv. En bil med dårligt fungerende Egr og en motor som er sodet/sovset til er da noget værre for miljøet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- SBA
- Medlem
- Indlæg: 1016
- Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Do it, om 40 år ved du alligevel ikke om det har gjort noget godt eller dårligt, bilen kommer til at lugte lidt mere når den er kold, men du spare sikkert tid og penge på værksteds besøg
Min køre selv lidt længere på literen ca 1-1,5 km længere, trods den effekt forøgelse jeg fik på min
Min køre selv lidt længere på literen ca 1-1,5 km længere, trods den effekt forøgelse jeg fik på min
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.
Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.
Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Du skal ikke søge ret længe herinde, for at finde oplysninger om de "nye" 2.0 CR diesel, også går noget længere efter egr. og pdf er fjernet. -var det 2 -4 km/l?Charlimike skrev:Hvis bilen går længere literen uden Egr, må den også udlede mindre Co2 osv. En bil med dårligt fungerende Egr og en motor som er sodet/sovset til er da noget værre for miljøet.
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I
Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116
Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I
Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116
Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Ydermere hvis vi snakker de helt nye tdi EA288 som spænder fra 105/110 hk til 184 er der også en fordel.
Jeg har kørt uden Egr mod. i starten, men fik Egr mod. på min senere. De nye tdi har der med at regenerere filter hele tiden nærmest, flere gange på en tankfuld uanset hvordan du kører (miljøkrav gætter jeg på). Kan bare sige at er gået fra det som jeg beskriver, til at den gøre det yderst sjællent. De nye har både HP Egr og LP Egr. Væk med det....
Jeg har kørt uden Egr mod. i starten, men fik Egr mod. på min senere. De nye tdi har der med at regenerere filter hele tiden nærmest, flere gange på en tankfuld uanset hvordan du kører (miljøkrav gætter jeg på). Kan bare sige at er gået fra det som jeg beskriver, til at den gøre det yderst sjællent. De nye har både HP Egr og LP Egr. Væk med det....
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?
Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what?
Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what?
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
På min er årsagen simpel.. Ventilen er fysisk defekt...ABT skrev:Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?
Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 206 times
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
På pumpe dyse diesel motorer kan du ikke nøjes med fysisk at afblænde EGR ventilen, da motorstyringen overvåger dette og melder fejl hvis der ikke er flow gennem EGR ventilen.ABT skrev:Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?
Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what?
Der er ingen forskel på metoderne, da begge har til formål helt at afblænde ventilen.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Ja synsmanden, synes i hvertefald lige at vi skulle komme noget BellAdd additiv på og skulle jeg lige køre en god tur med 3-4.000 omdrejninger, før han ville gå i gang med at syne bilen..Gubbi skrev:Thumbs up herfra mht. EGR-mod.
Overvej en OBD tuning samtidig med.
Motoren går bedre efter EGR-mod.
Synes ofte 1.9 TDI har tendens til at forurene lige på grænsen før en EGR-mod.
Min holdning er, at en delvis tilkokset motor forurener mindst lige så meget som en motor med EGR-mod.
Gubs
Konen ligger og tøffer afsted i bilen, hvilket nok har været/er medvirkende til kokseriet!?
Så nu kører jeg lidt i bilen og har bestilt en EGR-delete til vognen i næste uge..
Så må jeg se om jeg kan affinde mig med valget eller ej?
Har allerede dårlig (miljø)samvittighed..
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7492
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Det er sjovt at mange af de store tunere i udlandet ikke vil røre EGR delete da de kan få kæmpe bøder af myndighederne for at rode med det, men at bygge en stor turbo på en benzinbil må de godt
Min egen Golf VI 2.0 TDI CR har også fået EGR delete i softwaren
Min egen Golf VI 2.0 TDI CR har også fået EGR delete i softwaren
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
-
- Medlem
- Indlæg: 1190
- Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Ja min har fået EGR delete, og dpf delete og er gået fra 650-700 km på en tank 45 liter, til 850-950 km.. hvilket jo er en del!
Elgiganten fik synet sin bil UDEN dpf og det viste sug endda at hans røggas lu under normen
Elgiganten fik synet sin bil UDEN dpf og det viste sug endda at hans røggas lu under normen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 87
- Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:43
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nørresundby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad
Hvis jeg går og tænker i at lave det egr-delete på min, hvordan gør jeg det? Bare med vcds eller skal det være mekanisk lavet?
Det er en A4 avant TDI 1.9 130hk fra 2002, kender ikke motorkoden!?
Det er en A4 avant TDI 1.9 130hk fra 2002, kender ikke motorkoden!?
Mads L
Audi A4 Avant 1.9 TDI 2002 - Solgt
VW Passat B7 2.0 TDI DSG
Audi A4 Avant 1.9 TDI 2002 - Solgt
VW Passat B7 2.0 TDI DSG