EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 6. jan 2015, 18:15

Hej,

Jeg overvejer at få lavet EGR-delete på konens 2006 Seat Altea, da jeg jo kan se at dieselbilerne (normalvis?) kokser til, på trods af div. BellAdd og lign.!? :roll: Skal måske lige nævne, at bilen har kørt 210.000 km og kører rigtig godt! Det udelukkende som forbyggende, at jeg måske vil ha lavet EGR-delete.

Hvad er jeres erfaringer?
På godt og skidt!

Hvorfor bør jeg gøre det og hvorfor bør jeg evt. lade være?

Det er udelukkende eletronisk EGR-delete, som jeg overvejer!

På forhånd tak for inputs! :)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sorens2 » 6. jan 2015, 18:22

Der er kun fordele.
Forvent lidt længere på literen.
Bedre/renere motorgang.
Som du selv er inde på: Sod er det største problem.
Der er ingen dårlige sider af det.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Tonny » 6. jan 2015, 18:39

Sorens2 skrev:Der er kun fordele.
Arh Søren, virkeligt? Altså måske er der overvejende fordele, men KUN fordele? Det må jo være der af en eller anden grund, så mon ikke det er en fordel for miljøet.

Jeg tænker lidt at hvis den kører perfekt efter 210.000km så er den nok ikke ved at sode sig selv ihjel.

Marcus
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Marcus » 6. jan 2015, 18:47

Ja, hvis man skal rundt om hele problematikken så lider miljøet en belastning ved mere NOx-gas!

Hertil skal det siges, at EGR-ventilen medfører flere partikler, som dog ikke skulle være ligeså skadelige.

Det skal også siges, at jeg på ingen måde skal være moralens vogter for miljøet, for jeg er faktisk ligeglad - det ved jeg dog fra anden en anden tråd at trådstarter ikke er ;) Når det så er sagt synes jeg også bilens bedste til en vis grad vejer tungest.

Åh jo, og så det faktum, at bilen ikke lovligt kan gå gennem syn - selvom det er jo i afdelingen sammen med OBD-tuning og så meget andet.

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 6. jan 2015, 19:03

Tonny skrev:
Sorens2 skrev:Der er kun fordele.
Arh Søren, virkeligt? Altså måske er der overvejende fordele, men KUN fordele? Det må jo være der af en eller anden grund, så mon ikke det er en fordel for miljøet.

Jeg tænker lidt at hvis den kører perfekt efter 210.000km så er den nok ikke ved at sode sig selv ihjel.
Tak for feedback! :)

Og Marcus du har ret - jeg er nemlig ikke helt ligeglad med miljøet, tværtimod!
Jeg vil faktisk hellere ha at bilen lider lidt, fremfor miljøet!

Så det er jo lidt "Pest eller Kolera" mht what-to-do!
For det er vel også en belastning, at give bilen div. servicerens o.lign. regelmæssigt? :|

Men hvad er så værst!?
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Gubbi » 6. jan 2015, 19:05

Thumbs up herfra mht. EGR-mod.
Overvej en OBD tuning samtidig med.
Motoren går bedre efter EGR-mod.
Synes ofte 1.9 TDI har tendens til at forurene lige på grænsen før en EGR-mod.

Min holdning er, at en delvis tilkokset motor forurener mindst lige så meget som en motor med EGR-mod.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Sorens2 » 6. jan 2015, 19:19

Hehe.

Miljødelen:

En motor der udleder en anelse flere Nox partikler efter indgreb. -
En motor der går 1 km længere på literen. +
En motor man ikke skal udskifte dele på længere pga sod. +

Hvis man tænker på miljøet i så høj grad skal man købe en prius og da ikke en tungt belastende motor uden DPF osv.
I så falf skal man da slet ikke overveje at ændre den slags på sin bil.
Der er altid miljøfolket der lige skal have den del ind over.
Hvor mange % Nox partikler fjerner en EGR ventil egentlig? Over tid.

Jeg ved godt jeg aælger et produkt her men jeg kan bare se alle de glade kunder der får det lavet.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Tonny » 6. jan 2015, 19:37

Sorens2 skrev:Hehe.

Miljødelen:

En motor der udleder en anelse flere Nox partikler efter indgreb. -
En motor der går 1 km længere på literen. +
En motor man ikke skal udskifte dele på længere pga sod. +

Hvor mange % Nox partikler fjerner en EGR ventil egentlig? Over tid.

Jeg ved godt jeg aælger et produkt her men jeg kan bare se alle de glade kunder der får det lavet.
Hvis nu jeg starter lidt bagfra, og det er ikke for et være på tværs, bare for at sige at der må være 2 sider af en sag :)

Glade kunder - ja effekten ved minussiden af EGR-delete kan man jo ikke se eller måle umiddelbart, så hvis de har givet penge for det kan jeg godt forstå at de er glade for det :)

Jeg aner ikke hvor mange % det fjerner.
Jeg tror du har ret i at man sparer dele til udskiftning generelt og det er positivt for miljøet. Om det opvejer det andet - pas?
Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 6. jan 2015, 19:43

Hej Søren,

Jeg håbede faktisk på, at du vil byde ind med dine erfaringer på det her område.. ;)
Tak for det!

Hvis (!), jeg vælger at få det lavet, hvor langt tid/km kan jeg så forvente at der ca. går inden at evt. kokseri/sod er brændt af?

Set i bakspejlet, ja så havde vi nok valgt en anden bil, hvis vi havde vidst hvad der var/er bedst for miljøet!
Vi har haft bilen fra ny, i 9 år om 1 uge og den har tjent os godt og jeg har passet også godt på den.. :geek:

Skulle jeg vælge en ny bil i dag, så blev det nok en el-bil, hvis jeg havde råd, men det må vente lidt endnu..
Så i mellemtiden vil jeg bare passe godt på bilen (og miljøet), indtil et bedre alternativ dukker op, når der er sparet sammen til det!

/Tonny: Godt spørgsmål! Også tak for det.. :)
Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?
Afventer spændt et svar på dit spørgsmål!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Kim B Olesen » 6. jan 2015, 20:02

EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind :)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Tonny » 6. jan 2015, 20:11

Kim B Olesen skrev:EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind :)
Sikker? I mit hovede kommer der nu lige meget "ren" luft ind for at skabe forbrændingen, det jeg tror der sker er at noget recirkuleres og varm udstødningsluft hæver vel forbrændingstemperatur mere end kold ren luft?

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Jannik » 6. jan 2015, 20:29

Tonny skrev:
Kim B Olesen skrev:EGR ventilen leder jo udstødningsgas ind i indsugningen, når denne bliver blændet af, kommer der ren luft ind i stedet - deraf en renere forbrænding med mere ilt, lidt højere forbrændingstemperatur og med alt dette en højere udnyttelsesgrad af det diesel/benzin der bliver sprøjtet ind :)
Sikker? I mit hovede kommer der nu lige meget "ren" luft ind for at skabe forbrændingen, det jeg tror der sker er at noget recirkuleres og varm udstødningsluft hæver vel forbrændingstemperatur mere end kold ren luft?
100% enig med Søren i spørgsmålet om hvorvidt EGR-mod er en fordel eller ej.

I glemmer at udstødsgasserne ledes igennem en vandkølet EGR-køler før de ledes ind i indsugningsmanifolden. Hvis vi taler det tekniske, er hele ideen med EGR, bl.a. at sænke temperaturen på forbrændingen således, at dannelsen af skadelige NOx partikler sænkes.
Problemet med dette er, at man ved at sænke forbrændingstemperaturen også forværrer forbrændingens effektivitet og dermed udledes andre dårligdomme i stedet for NOx, som er det folk fokuserer på.
Dette er også årsagen til, at bilen vil gå en smule længere på literen, da forbrændingen forbedres ved at fjerne EGR gennem forhøjelse af forbrændingstemperaturen. Forbedret forbrænding = bedre udnyttelse af brændstoffet.

Derfor har vi (MAN Diesel & Turbo) f.eks. det vi kalder "charge air preheating" på vore motorer, der kun benyttes ved lav last, hvor forbrændingstemperaturen ikke kan opretholdes af motoren alene.
Det handler om at holde forbrændingstemperaturen højt nok, også i dieselmotorer i biler. For lav temperatur giver dårlig udnyttelse af brændstoffet, og potentielt øget slid på motoren.

Jeg mener EGR er opfundet for at kunne følge med EU's strammere krav for udledning af nogle bestemte partikler. Det er jo også disse tal vi ser i bilannoncerne, altså antal gr NOx partikler udledt pr kW.
Jeg tror de fleste ingeniører hellere end gerne ville fjerne EGR.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Rasbi » 6. jan 2015, 20:34

Nej. Recirkulering af udstødningsgassen sænker forbrændingstemperaturen som Kim skriver. Lavere forbrændingstemperatur = mindre NOx.

Fabia5j
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. nov 2014, 19:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Fabia5j » 6. jan 2015, 21:27

Udstødningsgassen er iltfattig, derfor sænkes temperaturen på forbrændingen og færre NOX udledes.

EGR delete er godt for miljøet ;) grundet følgende: en ny egr ventil koster en bondegård i energi og deraf co2-udledning at producere, aluminium er rasende energitungt at forarbejde.

Du kører længere literen, grundet forbedret forbrænding, endda i de omdrejningsområder du oftest bruger motoren.
En højere forbrændingstemperatur giver et højere tryk ovenpå stemplet - og deraf et højere drejningsmoment for den samme mængde brændstof.

Det er at køre længere literen er et dobbeltplus, i forhold til miljøet, idet du så heller ikke skal producere så meget brændstof til forbrugeren.

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af borgen » 6. jan 2015, 21:31

Fabia5j skrev:Udstødningsgassen er iltfattig, derfor sænkes temperaturen på forbrændingen og færre NOX udledes.

EGR delete er godt for miljøet ;) grundet følgende: en ny egr ventil koster en bondegård i energi og deraf co2-udledning at producere, aluminium er rasende energitungt at forarbejde.

Du kører længere literen, grundet forbedret forbrænding, endda i de omdrejningsområder du oftest bruger motoren.
En højere forbrændingstemperatur giver et højere tryk ovenpå stemplet - og deraf et højere drejningsmoment for den samme mængde brændstof.

Det er at køre længere literen er et dobbeltplus, i forhold til miljøet, idet du så heller ikke skal producere så meget brændstof til forbrugeren.
Island står for en stor del af aluminiums produktionen da de har undergrunden til at skabe det el der skal bruges.

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af comforttraktoren » 6. jan 2015, 22:29

Hvis bilen i sin levetid med Egr mod kører længere på samme mængde diesel, sammenlagt med den belastning der ikke er der når man ikke skal reparere den for sod, og udlede CO2 for at transportere reservedele hertil; så må miljøet totalt set også vinde med EGR mod.
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Rittersport » 6. jan 2015, 22:57

ABT skrev:Hej Søren,

Jeg håbede faktisk på, at du vil byde ind med dine erfaringer på det her område.. ;)
Tak for det!

Hvis (!), jeg vælger at få det lavet, hvor langt tid/km kan jeg så forvente at der ca. går inden at evt. kokseri/sod er brændt af?

Set i bakspejlet, ja så havde vi nok valgt en anden bil, hvis vi havde vidst hvad der var/er bedst for miljøet!
Vi har haft bilen fra ny, i 9 år om 1 uge og den har tjent os godt og jeg har passet også godt på den.. :geek:

Skulle jeg vælge en ny bil i dag, så blev det nok en el-bil, hvis jeg havde råd, men det må vente lidt endnu..
Så i mellemtiden vil jeg bare passe godt på bilen (og miljøet), indtil et bedre alternativ dukker op, når der er sparet sammen til det!

/Tonny: Godt spørgsmål! Også tak for det.. :)
Hvorfor går bilen længere på literen efter EGR delete? Altså hvad ændres rent fysisk der giver bedre brændstofsøkonomi?
Afventer spændt et svar på dit spørgsmål!
Uden EGR vil motoren i løbet af ½-1 år rense sig selv delvist. kommer selvf. an på antal kørte km... Dette sker fordi oliedampene fra krumtaps udluftningen nu ikke blandes med varm
udstødningsgas mere og derved dannes der ikke længere den klæbrige og klamme bej/koks som lukker det hele til fra EGR ventilen og ind i motoren.. Nu opløser olidampene derimod det som allerede sidder og motoren spiser det stille og roligt... smider man et par indsugningsrens i den over et par måneder hjælper det gevaldigt på processen..

På spørgsmålet omkring hvorfor den går længere er der jo svaret fint... forestil dig at løbe en marathon med en slange i røven og sut så i den hver anden gang du trækker vejret... Det bliver bare ikke godt ;-)

Jeg har også kun positive tilbagemeldinger hos mig..

Kim R
DynoTrim.dk
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 6. jan 2015, 23:11

Uh, det er sgu spændende læsning det her!
Lærer hele tiden noget herinde på VagCars.. :D

Så jeg skulle altså ha lavet EGR-delete på bilen for 9 år siden, selvom vi købte den den gang fordi, den netop skulle forurene mindre end (nogle) andre biler og vores daværende bil..

Jeg kan bare ikke helt finde ud af hvem som har ret, for I argumenterer jo godt for jeres synspunkter hver især! :ugeek:
Respekt for det og tak for tilbagemeldingerne so far..

Er sgu stadigvæk lidt i tvivl, nok mest fordi jeg ikke ønsker at være dobbelmoralsk mht bilens helbred på bekostning miljøet.. :|
Det må jeg vist lige sove på..

/Rittersport :lol:
Good point!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
mbirkely
Medlem
Indlæg: 600
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gerding
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af mbirkely » 6. jan 2015, 23:22

Rittersport skrev:..

På spørgsmålet omkring hvorfor den går længere er der jo svaret fint... forestil dig at løbe en marathon med en slange i røven og sut så i den hver anden gang du trækker vejret... Det bliver bare ikke godt ;-)
BilledeBilledeBilledeBillede
/Morten Birkely

[Solgt] Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billed ... e-combi-fl
[Solgt] Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Charlimike » 7. jan 2015, 01:41

Hvis bilen går længere literen uden Egr, må den også udlede mindre Co2 osv. En bil med dårligt fungerende Egr og en motor som er sodet/sovset til er da noget værre for miljøet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af SBA » 7. jan 2015, 15:25

Do it, om 40 år ved du alligevel ikke om det har gjort noget godt eller dårligt, bilen kommer til at lugte lidt mere når den er kold, men du spare sikkert tid og penge på værksteds besøg :P
Min køre selv lidt længere på literen ca 1-1,5 km længere, trods den effekt forøgelse jeg fik på min
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af trs » 7. jan 2015, 17:07

Charlimike skrev:Hvis bilen går længere literen uden Egr, må den også udlede mindre Co2 osv. En bil med dårligt fungerende Egr og en motor som er sodet/sovset til er da noget værre for miljøet.
Du skal ikke søge ret længe herinde, for at finde oplysninger om de "nye" 2.0 CR diesel, også går noget længere efter egr. og pdf er fjernet. -var det 2 -4 km/l?
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Charlimike » 7. jan 2015, 17:32

Ydermere hvis vi snakker de helt nye tdi EA288 som spænder fra 105/110 hk til 184 er der også en fordel.

Jeg har kørt uden Egr mod. i starten, men fik Egr mod. på min senere. De nye tdi har der med at regenerere filter hele tiden nærmest, flere gange på en tankfuld uanset hvordan du kører (miljøkrav gætter jeg på). Kan bare sige at er gået fra det som jeg beskriver, til at den gøre det yderst sjællent. De nye har både HP Egr og LP Egr. Væk med det....
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 7. jan 2015, 18:49

Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?

Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what? ;)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af kGlerup » 7. jan 2015, 19:13

ABT skrev:Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?

Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what? ;)
På min er årsagen simpel.. Ventilen er fysisk defekt...

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Jannik » 7. jan 2015, 19:28

ABT skrev:Ok, hvorfor er det så lige at nogen vælger at blænde EGR af fysisk og ikke (kun) elektronisk?

Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved de 2 forskellige måder?
Det må da alt andet lige være lettere, at afblænde EGR elektronisk, eller what? ;)
På pumpe dyse diesel motorer kan du ikke nøjes med fysisk at afblænde EGR ventilen, da motorstyringen overvåger dette og melder fejl hvis der ikke er flow gennem EGR ventilen.

Der er ingen forskel på metoderne, da begge har til formål helt at afblænde ventilen.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af ABT » 7. jan 2015, 20:30

Gubbi skrev:Thumbs up herfra mht. EGR-mod.
Overvej en OBD tuning samtidig med.
Motoren går bedre efter EGR-mod.
Synes ofte 1.9 TDI har tendens til at forurene lige på grænsen før en EGR-mod.

Min holdning er, at en delvis tilkokset motor forurener mindst lige så meget som en motor med EGR-mod.

Gubs
Ja synsmanden, synes i hvertefald lige at vi skulle komme noget BellAdd additiv på og skulle jeg lige køre en god tur med 3-4.000 omdrejninger, før han ville gå i gang med at syne bilen.. :|

Konen ligger og tøffer afsted i bilen, hvilket nok har været/er medvirkende til kokseriet!?
Så nu kører jeg lidt i bilen og har bestilt en EGR-delete til vognen i næste uge..

Så må jeg se om jeg kan affinde mig med valget eller ej? :roll:
Har allerede dårlig (miljø)samvittighed..
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af kimhemm » 7. jan 2015, 20:36

Det er sjovt at mange af de store tunere i udlandet ikke vil røre EGR delete da de kan få kæmpe bøder af myndighederne for at rode med det, men at bygge en stor turbo på en benzinbil må de godt :lol:

Min egen Golf VI 2.0 TDI CR har også fået EGR delete i softwaren
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Aeggos » 7. jan 2015, 22:02

Ja min har fået EGR delete, og dpf delete og er gået fra 650-700 km på en tank 45 liter, til 850-950 km.. hvilket jo er en del!

Elgiganten fik synet sin bil UDEN dpf og det viste sug endda at hans røggas lu under normen :)

Mads L
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:43
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-Delete erfaringer søges! Good vs. Bad

Indlæg af Mads L » 8. jan 2015, 00:49

Hvis jeg går og tænker i at lave det egr-delete på min, hvordan gør jeg det? Bare med vcds eller skal det være mekanisk lavet?

Det er en A4 avant TDI 1.9 130hk fra 2002, kender ikke motorkoden!?
Mads L

Audi A4 Avant 1.9 TDI 2002 - Solgt
VW Passat B7 2.0 TDI DSG

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"