Dieselgaten.

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af AU-R8 » 17. jan 2017, 22:17

Er der andre der skal have opdateret 2,0 tdi 177 hk SCR fra 2014 ? Altså en der har AdBlue tilsætning.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Charlimike » 17. jan 2017, 23:42

Mon ikke, da motoren er baseret på EA189 tdi og ikke de nye EA288.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Dieselgaten.

Indlæg af 9had » 18. jan 2017, 06:33

Jeg har fået brev fra SKAT/VW om at min bil kan opgraderes...
Er der nogen der ved noget om 1.6TDI'er fra 2010/2011
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af AU-R8 » 18. jan 2017, 06:37

Charlimike skrev:Mon ikke, da motoren er baseret på EA189 tdi og ikke de nye EA288.
Sikkert, den er jo også sjælden den motor med AdBlue.
Sikkert så nok mest fjernelse af selve den snyde SW der er i bilen.

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Hessellund » 18. jan 2017, 06:39

Der er andre 1.6 der er opdateret og omtalt her inde... Jeg fik også brev i går fra skat/smc

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Phosphor
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Phosphor » 18. jan 2017, 09:03

Skal have min 2,0 TDI cr 170 HK cbbb opdateret mandag 23/1 så må vi se om det gør nogen forskel.
Værkstedet siger at det ikke gør

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Hessellund » 18. jan 2017, 09:04

Jeg er sørme tilbageholdende med at booke tid til min 1.6tdi'er

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Hessellund » 18. jan 2017, 09:05

Er der nogen som har læst/set nogle tests at 1.6 opdateringen ud over hvad brugere har skrevet om her inde?

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Søren K » 18. jan 2017, 09:08

valentin skrev:Hejsa Allesammen

Jeg har en nu opdateret VW Passat variant 2.0 tdi med CBAB motor.

Jeg har fået den opdateret sidst i Dec. 2016, og døjer med en del problemer efter denne opdatering.

1. Den renser motoren noget tit synes jeg i forhold til tidligere.
2. Større diesel forbrug.
3. Når motoren går i rense mode, kører den som om den er tunet, det er da meget sjovt, men det har den aldrig gjordt.
4. Den kan pludselig start rensning med kold motor, det har den aldrig kunne.
5. meget urolig tomgang under rensning.


Jeg ved ikke rigtig om der er nogen som har samme problemer som jeg, og hvad man evt. kan gøre.
Jeg har naturligvis kontaktet VW ang. dette, men må erkende at de virker noget tøvende på dette område.
Jeg har haft bilen ude på værkstedet til en kontrol efter opdateringen, de lavede en del test med bilen samt trak data ud af computer, som blev sendt til VW danmark's tekniske afd. men har så intet hørt siden..

håber på nogen input fra andre
Jan Valentin Andersen
Kan du fysisk høre når den renser? I så fald hvordan? Kører selv samme motor, har aldrig oplevet en rensning (endnu ikke opdateret)
Vh Søren K


Phosphor
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Phosphor » 23. jan 2017, 08:47

Så fik jeg opdateret min 2,0 170 HK.cbbb 250000 på tæller
Der er intet negativ,men føler den måske er lidt kvikkere i optræk ( kan det mon passe !! )

106850
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 5. jun 2014, 08:06
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af 106850 » 28. jan 2017, 12:45

Det ender jo nok med at min 1.6 også opdateres, derfor har jeg et par spørgsmål til nogle kloge hoveder.
Som jeg har læst det, er den store anke øget slid på dyser og pumpe.
Ved en alm. tuning af bilen, øger man vel også trykket på dyser osv ?
Hvad er forskellen på trykket ved de to ting ? (Tuning og VW udbedring)
Samt hvor meget er det at forøgelsen(VW udbedring) er i forhold til normalt tryk - er det 2 % eller 500 %
Det er vel ret interessant og sammenligne de tal når vi kigger på vedligeholdet af motoren.

Stig

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af valentin » 6. feb 2017, 03:50

Søren K.

Bilen vil have at man kører med højere omdrejninger/lavere gear.
Samt at der tænder en blæser ude i motorrummet.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Dieselgaten.

Indlæg af ABT » 9. feb 2017, 20:52

“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af ASR » 12. feb 2017, 14:08

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere til jeres erfaringer efter VW's SW update. Mine erfaringer er som følger: (Seat Leon 2.0TDI (CFHC))

1. Motorgangen er blevet betydeliget mere traktor-agtig, dette er en generel oplevelse af motorgangen.

2. Når motoren skal sejtrække med under 1500 o/min så er motorlyden meget mere anstrængt end tidligere og der er flere vibrationer.

3. Brændstof økonomien er betydeligt forringet 1-2 km/l kortere end tidligere ... dette er blivere mere udpræget når det er koldt i vejret. Dvs. temperaturen er under 5 grader.

Min generelle oplevelse er at motoren på ingen måde kører så godt som den gjorde tidligere :(

Er der nogen der har samme oplevelse eller har i andre erfaringer?

Phosphor
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Phosphor » 17. feb 2017, 15:38

Hej.
Jeg har ikke oplevet problemer med motorgang.
Men jeg oplever efter at have kørt ca 2000km.at forbruget er steget væsenligt,ca 2km mindre gennemsnit, men ved motorvejskørsel samme afstand ,hastighed og køremønster som før ca3km mindre.
En tur 50km tur retur på motorvej før ca20km pr.l Nu samme tur ca 17,8.
NB! Vil kontakte værksted mandag 20/2.

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Bagger » 17. feb 2017, 17:06

ASR skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere til jeres erfaringer efter VW's SW update. Mine erfaringer er som følger: (Seat Leon 2.0TDI (CFHC))

1. Motorgangen er blevet betydeliget mere traktor-agtig, dette er en generel oplevelse af motorgangen.

2. Når motoren skal sejtrække med under 1500 o/min så er motorlyden meget mere anstrængt end tidligere og der er flere vibrationer.

3. Brændstof økonomien er betydeligt forringet 1-2 km/l kortere end tidligere ... dette er blivere mere udpræget når det er koldt i vejret. Dvs. temperaturen er under 5 grader.

Min generelle oplevelse er at motoren på ingen måde kører så godt som den gjorde tidligere :(

Er der nogen der har samme oplevelse eller har i andre erfaringer?
Hej ASR

Min 1.6 TDI er også blevet opdateret og jeg oplever noget der minder meget om dette. Syntes på ingen måde det er acceptabelt. Det er simpelthen ikke samme bil længere. Noget burde gå videre med sagen til VW Danmark?!

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Korreborg » 17. feb 2017, 18:05

Husk nu lige på hvordan vejret har været den sidste måned. Jeg har ikke en bil der er ramt, men kører også en del kortere i tiden

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Phosphor
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Phosphor » 17. feb 2017, 18:57

Phosphor skrev:Hej.
Jeg har ikke oplevet problemer med motorgang.
Men jeg oplever efter at have kørt ca 2000km.at forbruget er steget væsenligt,ca 2km mindre gennemsnit, men ved motorvejskørsel samme afstand ,hastighed og køremønster som før ca3km mindre.
En tur 50km tur retur på motorvej før ca20km pr.l Nu samme tur ca 17,8.
NB! Vil kontakte værksted mandag 20/2.[/

Korreborg skrev:Husk nu lige på hvordan vejret har været den sidste måned. Jeg har ikke en bil der er ramt, men kører også en del kortere i tiden Billede

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

Mine opservationer er i forhold til opservationer over de sidste 4år.

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af kws » 17. feb 2017, 19:04

Phosphor skrev:
Phosphor skrev:Hej.
Jeg har ikke oplevet problemer med motorgang.
Men jeg oplever efter at have kørt ca 2000km.at forbruget er steget væsenligt,ca 2km mindre gennemsnit, men ved motorvejskørsel samme afstand ,hastighed og køremønster som før ca3km mindre.
En tur 50km tur retur på motorvej før ca20km pr.l Nu samme tur ca 17,8.
NB! Vil kontakte værksted mandag 20/2.[/

Korreborg skrev:Husk nu lige på hvordan vejret har været den sidste måned. Jeg har ikke en bil der er ramt, men kører også en del kortere i tiden Billede

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

Mine opservationer er i forhold til opservationer over de sidste 4år.
Det mig en gåde hvordan du kan få din CBBB til at køre 20km/l. Jeg har gennem 5 år altid regnet snit ud hver gang jeg har tanket. Jeg har endnu tilgode at køre over 17 km/l. Og her taler vi en hel tank med 90-95 km/t. Til dagligt er det lillemor der kører i den. Omkring 45 km pr. Dag. Med landevejskørsel.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dieselgaten.

Indlæg af i-s » 18. feb 2017, 13:26

kws skrev:
Phosphor skrev:
Phosphor skrev:Hej.
Jeg har ikke oplevet problemer med motorgang.
Men jeg oplever efter at have kørt ca 2000km.at forbruget er steget væsenligt,ca 2km mindre gennemsnit, men ved motorvejskørsel samme afstand ,hastighed og køremønster som før ca3km mindre.
En tur 50km tur retur på motorvej før ca20km pr.l Nu samme tur ca 17,8.
NB! Vil kontakte værksted mandag 20/2.[/


Mine opservationer er i forhold til opservationer over de sidste 4år.
Det mig en gåde hvordan du kan få din CBBB til at køre 20km/l. Jeg har gennem 5 år altid regnet snit ud hver gang jeg har tanket. Jeg har endnu tilgode at køre over 17 km/l. Og her taler vi en hel tank med 90-95 km/t. Til dagligt er det lillemor der kører i den. Omkring 45 km pr. Dag. Med landevejskørsel.
Min gamle Superb med CFGB motor (170HK TDi CR) lå på 16.8 km/l målt over lang tid. Selvom computeren lå over 20 på de fleste landevejsture.
Det er ikke helt skævt i forhold til de 17 km/l du har målt.

Kikker man på spritmonitor.de, så ligger folk typisk på 16.3 km/l i en CBBB.
/Søren.

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af ASR » 26. feb 2017, 21:00

Bagger skrev:
ASR skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere til jeres erfaringer efter VW's SW update. Mine erfaringer er som følger: (Seat Leon 2.0TDI (CFHC))

1. Motorgangen er blevet betydeliget mere traktor-agtig, dette er en generel oplevelse af motorgangen.

2. Når motoren skal sejtrække med under 1500 o/min så er motorlyden meget mere anstrængt end tidligere og der er flere vibrationer.

3. Brændstof økonomien er betydeligt forringet 1-2 km/l kortere end tidligere ... dette er blivere mere udpræget når det er koldt i vejret. Dvs. temperaturen er under 5 grader.

Min generelle oplevelse er at motoren på ingen måde kører så godt som den gjorde tidligere :(

Er der nogen der har samme oplevelse eller har i andre erfaringer?
Hej ASR

Min 1.6 TDI er også blevet opdateret og jeg oplever noget der minder meget om dette. Syntes på ingen måde det er acceptabelt. Det er simpelthen ikke samme bil længere. Noget burde gå videre med sagen til VW Danmark?!
Enig ... jeg forstår ikke at FDM ikke gør noget her ... Jeg har kontaktet dem angående mine oplevelser, men de siger at de ikke har hørt om de 'problemer' jeg beskriver og at jeg skal kontakte værkstedet hos Seat for at få dem til at se på problemerne jeg beskriver ... men det vil jo ikke løse problemet :(

Som jeg ser det er den udmelding som FDM kom med i starten, da man blev klar over den fusk som VW havde lavet med Softwaren, ikke andet end politisk varm luft :( ... måske fordi de som en dansk organisation er for lille til at VW vil tage dem seriøst.

killersnail
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. mar 2017, 09:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af killersnail » 14. mar 2017, 11:05

Jeg fik min polo tdi 1,6(105) fra 2010 opdateret hos vw 13/2. Den har kørt 150000km og er med motorkabinevarmer som bliver brugt konsekvent, når vi er under 15 grader og endda også jævnligt hen over sommeren med højere temperaturer for at holde fyret i live i den periode. Jeg har haft bilen fra februar 2014 og har haft samme kørselsmønster hele tiden med 2 x 90 km(ca 30km landevej/ ca145km motorvej/ca 5km by) om dagen på arbejdsdagene og ca 2 x 20km landevej på en af weekendfridagene, ja der skal jo handles ind!:-)
jeg kører generelt ca 15km/t hurtigere end jeg må undtagen i by. Så jeg er ikke sådan en spareøgle der går vildt op i det....

Jeg får også mine service udført hos samme vw-værksted, og mit indtryk er at det var en pinlig i orden bil jeg kom med til opdateringen.
Frisk i optræk og frisk ved alle mellemaccelerationer, lige bortset helt nede fra i 5. Gear, men det er vist den almindelige oplevelse med den motor i "u-opdateret" tilstand.

I den måned jeg har kørt har jeg kørt prik 2 km kortere pr liter end ved foregående målinger under vinterkørsel(målt 2 gange). Fra 18,9km/l inden opdatering og til nu 16,9 km/l.
Jeg begyndte for et ½ år siden at tanke miles plus hver anden gang, og så når jeg tanker billigt rævepis hver 2. Gang at tilsætte rigelige mængder additiv. Godt hjulpet på vej til dette tankningssystem af en kaput egr-ventil sidste sommer.

I optrækket har den altid lige reageret lidt forsinket med klampen i bund. Men den forsinkelse er blevet vanvittigt udpræget efter opdateringen.
Tidligere når jeg kørte 125 km/t og ville til 145 km/t i 5. Gearet, så reagerede den kvikt på ønsket. Efter opdateringen er den sløv som pokker, så mit merforbrug nu kan jo godt skyldes at jeg sidder der med klampen i bund, og at der ikke sker noget før om længe....
Men jeg har en fornemmelse af at have mistet noget effekt, både hk og nm.

Jeg kan ikke sige om den går "hårdere" i motorgangen, men diesellyden fra ventilerne er vist blevet mere udpræget.
Eneste plus er at min tomgang står roligere nu end før opdateringen, når jeg starter bilen og har brugt motorvarmeren før opstart. Det nye plastikrør i luftindtaget er måske en okay ting.

Jeg fik den chippet i går mandag. Før opdateringen skulle den standard have ca 105hk og 250nm. Selvfølgelig kan der være noget varians afhængigt af slid/kørestil osv.
Den bil jeg kom med havde 101hk og sølle 219nm før chipning. Det passer fint til min fornemmelse af at have mistet både moment og kræfter.
Jeg har nu 132hk/289nm og min egr er sat i "off". Det er jeg godt tilfreds med inden alle kommer farende og siger at det kan de da gøre meget bedre!:-)

det var for at dele lidt erfaringer omkring mit køretøj, som jeg var rigtigt glad for inden skandalen rullede, men hvor jeg først blev hidsig over hele egr-princippet(11.000.- i rep for hver 50-100.000km) og så min følelse af at stå tilbage med en svækket bil efter opdateringen her i februar.

Nåede heldigvis kun en måned med regulær sløvkørsel, så nu håber jeg at få glæden hurtigt tilbage. Der er da kommet smæk på igen og mere til, selv om jeg ikke har nået andet end at køre de 100km hjem igen fra rullefeltet.

Nu er spørgsmålet så om jeg fortsat tør vælge at lade vw servicere min bil. Tror i jeg roligt kan det eller hvordan ser i på den del? Jeg har alenlangt til ordentlige værksteder lokalt, og jeg vil gerne betale for at dem der skruer på min bil ved hvad de laver. Det er jeg nødt til med mit kørselsbehov.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af HansH » 14. mar 2017, 11:12

killersnail skrev:Nu er spørgsmålet så om jeg fortsat tør vælge at lade vw servicere min bil. Tror i jeg roligt kan det eller hvordan ser i på den del?
Det er ikke noget problem at komme til aut. værksted med en chiptunet bil.
Det er så almindeligt forekommende nutildags at ingen løfter et øjenbryn over den slags.

Du skal blot sige ved indskrivningen, at de under INGEN omstændigheder må opdatere din motorstyring. Du skal sikre at det bliver påført den arbejdsseddel som går ud i hallen til mekanikeren (den du skriver under på). Så er der ingenting at komme efter bagefter - så er det værkstedets ansvar at det ikke sker. Ikke fordi de kan lave det om hvis det skulle ske alligevel, for det kan de ikke, men så kan du stikke dem regningen for at din tuner lægger din optimering ind igen (typisk en tusse).

Hvis man ikke eksplicit frabeder sig det, er VW testerens standard virkemåde ved et service, at den opdaterer de styreenheder i din bil, hvor der måtte være frigivet en opdatering til. Og det er egentlig fint nok .. bare ikke lige i forhold til en optimeret ECU :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

killersnail
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. mar 2017, 09:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af killersnail » 14. mar 2017, 11:28

hansh skrev:
killersnail skrev:nu er spørgsmålet så om jeg fortsat tør vælge at lade vw servicere min bil. Tror i jeg roligt kan det eller hvordan ser i på den del?
det er ikke noget problem at komme til aut. Værksted med en chiptunet bil.
Det er så almindeligt forekommende nutildags at ingen løfter et øjenbryn over den slags.

Du skal blot sige ved indskrivningen, at de under ingen omstændigheder må opdatere din motorstyring. Du skal sikre at det bliver påført den arbejdsseddel som går ud i hallen til mekanikeren (den du skriver under på). Så er der ingenting at komme efter bagefter - så er det værkstedets ansvar at det ikke sker. Ikke fordi de kan lave det om hvis det skulle ske alligevel, for det kan de ikke, men så kan du stikke dem regningen for at din tuner lægger din optimering ind igen (typisk en tusse).

Hvis man ikke eksplicit frabeder sig det, er vw testerens standard virkemåde ved et service, at den opdaterer de styreenheder i din bil, hvor der måtte være frigivet en opdatering til. Og det er egentlig fint nok .. Bare ikke lige i forhold til en optimeret ecu :)
super! Det var lige hvad jeg håbede på at høre! :)

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Hessellund » 14. mar 2017, 11:38

Har du talt med VW om de problemer du oplevede? Det virker som om at alle har en ringere bil efter opdatering, men der er ingen som brokker sig til vw (eller i det mindste skriver om det her)...

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

motley
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 12. mar 2017, 01:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af motley » 14. mar 2017, 12:22

Jeg har booket en sw opdatering af min A3 1.6 TDI 105HK til den 24/3. Nu starter en brændstof lampe lyse efter 850-870 km. Det bliver spændende at se hvad sker efter opdateringen.

:?: Skal jeg booke tid hos en chiptuner med det sammen?
2019 Audi A3 35TFSI S-tronic Limited Edition | Eibach Pro | S-line eksteriør | Titaniumsort optikpakke

killersnail
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. mar 2017, 09:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af killersnail » 14. mar 2017, 12:59

hessellund skrev:har du talt med vw om de problemer du oplevede? Det virker som om at alle har en ringere bil efter opdatering, men der er ingen som brokker sig til vw (eller i det mindste skriver om det her)...

Sendt fra min sm-g925f med tapatalk
næh....det har jeg ikke. Det er i min optik ikke det enkelte værksted, der skal stå på mål for noget der er hovedsædets ansvar. Både fusken og opdateringen er jo ikke noget der er udtænkt hos værkstedet. Jeg har ikke haft nogen advarselslamper eller synlige fejl i den måned jeg har kørt efter opdateringen, så hvordan skulle jeg bevise noget?
Som en kunde bare mener jeg heller ikke det er let at tage kampen op mod det enkelte værksted, men at det var her fdm skulle komme på banen, hvis vi er mange nok med sære oplevelser.

Uden rullefelt havde jeg heller ikke haft de sørgelige data, som jeg har anført oven over. Da den blev chippet i går, har jeg dårligt kunnet nå andet end at tænke at det første måtte være at dele erfaringer med andre her inde. I og med at der også er rettet en fin henvendelse til fdm fra hansh, som jeg har fulgt interesseret med i.
Egentlig synes jeg fdm på foranledning af os vrisne bilejere efterlyste 100 biler f.eks og målte dem før og efter opdatering på rullefelt. Og på vws regning. Det kan en organisation for bilejere vel trumfe igennem. Eller kan de noget som helst mon.....er selv medlem skal siges.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af HansH » 14. mar 2017, 13:24

killersnail skrev:næh....det har jeg ikke. Det er i min optik ikke det enkelte værksted, der skal stå på mål for noget der er hovedsædets ansvar. Både fusken og opdateringen er jo ikke noget der er udtænkt hos værkstedet. Jeg har ikke haft nogen advarselslamper eller synlige fejl i den måned jeg har kørt efter opdateringen, så hvordan skulle jeg bevise noget?
Som en kunde bare mener jeg heller ikke det er let at tage kampen op mod det enkelte værksted, men at det var her fdm skulle komme på banen, hvis vi er mange nok med sære oplevelser.

Uden rullefelt havde jeg heller ikke haft de sørgelige data, som jeg har anført oven over. Da den blev chippet i går, har jeg dårligt kunnet nå andet end at tænke at det første måtte være at dele erfaringer med andre her inde. I og med at der også er rettet en fin henvendelse til fdm fra hansh, som jeg har fulgt interesseret med i.
Egentlig synes jeg fdm på foranledning af os vrisne bilejere efterlyste 100 biler f.eks og målte dem før og efter opdatering på rullefelt. Og på vws regning. Det kan en organisation for bilejere vel trumfe igennem. Eller kan de noget som helst mon.....er selv medlem skal siges.
Du har fuldstændig ret i at alt dette jo kommer fra centralt hold.
Men har vi andre steder at rette henvendelse end aut. værksted ? De er vel ligesom first line of defence..
I Tyskland har de en hotline i Wolfsburg hvor slutbrugere kan ringe til og brokke sig, og det gør de i stor stil jvnf. den tråd der kører på motor-talk.de. Mig bekendt har den danske importør ikke noget lignende. Og når alt kommer til alt, er den danske importør jo også bare et "uskyldigt" mellemled.

Hvis FDM skal presses, så er der i mine øjne ikke andet at gøre end at melde sig på banen og række fingeren op!
Dvs. kommentere/supplere på den tråd jeg har åbnet med dem, og på den måde give den mere vægt.

Det er meget lettere at sidde et enkelt medlems protester overhørig, end hvis det er 500.
Og er der ingen der siger noget, så kan de let og bekvemt efterfølgende påberåbe sig, at de jo kun kan reagere på det de hører om.

Men igen - vinklen i mit angreb på FDM går jo på, at vi i Danmark burde stilles ligesom bilejere i langt de fleste andre lande, dvs have muligheden for bare at sige nejtak til denne opdatering. Så jeg skyder ikke på VW - men derimod på FDM for ikke at lægge politisk pres mhp at få gjort opdateringen valgfri, da dette ville tjene deres medlemmers interesser på allerbedste vis.

Og det er lige præcis dét FDM har sat sig selv i verden for: at tjene danske motorkøretøjsejeres interesser.
Intet andet.
Og det synes jeg de forsømmer i denne sag.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

killersnail
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. mar 2017, 09:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af killersnail » 14. mar 2017, 15:04

Hmmm, bum bum. Jeg ville jo gerne hjælpe, men jeg står dybest set med en ulovlig bil nu. Jeg vil da gerne vise FDM mine data, men ikke stå frem med bil og ejer...

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Hessellund » 14. mar 2017, 15:07

Jeg mener også helt klart at man skal gå til forhandleren, det er deres job at tale med kunderne - og ikke kun sælge værkstedstimer og biler.
Men jeg er også enig, at FDM er uhyggelig tavs. Jeg havde faktisk forventet en tæt opfølgning fra deres side. Det eneste jeg mindes de har delt, er en større EU test af 2.0 motoren og dens opdatering. Ikke noget på de andre motor størrelser...
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"