Dieselgaten.

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af HansH » 28. sep 2017, 20:33

Jeg ser umiddelbart 2 muligheder for at blive selvkørende mht. at omgå et evt tjek ved syn:

1) have to ECUer -én til syn med NOx-opdateret sw, og en til daglig drift med org. software og/eller optimering
2) anskaffe en Kina-kopi af VCP og få fat i flashfilerne for hh.vis org. sw og NOx-opdatering til éns ECU, og så selv flashe om før/efter syn

Men!
Lad os nu se hvilken procedure der fastlægges i DK.
Det er ikke sikkert at man vil indføre samme kontrol, og hvis man gør, er der sikkert stadig noget tid at løbe på inden det er fuldt implementeret, og man selv skal til syn.

Så indtil da kan PerH i hvert fald nyde en velfungerende bil :)
Og måske også længere end det..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af KMDTHY » 28. sep 2017, 20:34

2) vil kræve uTune II for at bibeholde optimeringen.... :)
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Jakob J » 28. sep 2017, 20:36

KMDTHY skrev:2) vil kræve uTune II for at bibeholde optimeringen.... :)
Også min tanke. Kan Utune ikke klare opgaven. Den ene fil er den med opdateringen og den anden den optimerede.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af HansH » 28. sep 2017, 20:40

Jakob J skrev:
KMDTHY skrev:2) vil kræve uTune II for at bibeholde optimeringen.... :)
Også min tanke. Kan Utune ikke klare opgaven. Den ene fil er den med opdateringen og den anden den optimerede.
Naaj... en uTune kan indeholde en utunet fil, og den tunede version af samme fil.
Du vil ikke kunne have en uTune der indeholder org. software, og den anden version er NOx-opdateringen.

Forklaringen på dette er, at uTune kun tilgår map-området i ECUen (og det er her tunerne justerer værdier).
NOx-opdateringen ændrer andre memory-områder i ECUen, som uTune boksen slet ikke kan rode i.

Klaus har ret i, at hvis man selv flasher sin ECU til org. sw, og man samtidig har investeret i en optimering, så vil den optimering ryge ud med badevandet hver gang man flasher ECUen. Derfor ville man (hvis man altså kører med optimering) være nødt til at have f.eks. en uTune til at reetablere tuningen efter man har flashet ECU tilbage til std. Alternativet vil være at køre til Landberg hver gang det er sket, og give en tusse for genindlæsning af optimering. Det skal man jo kun gøre et par gange før en uTune har finansieret sig selv.

Det letteste for de fleste vil nok være at have 2 ECU'er. Der kan man heller ikke fucke noget op. Det er bare at skifte om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af Korreborg » 28. sep 2017, 20:56

Hvis jeg forstår dig ret Hans, så vil os som ikke er omfattet af diesel gate, godt bruge utune metoden hvis DK indfører den nye type test ved syn?

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af HansH » 28. sep 2017, 21:07

Korreborg skrev:Hvis jeg forstår dig ret Hans, så vil os som ikke er omfattet af diesel gate, godt bruge utune metoden hvis DK indfører den nye type test ved syn?
Den tyske kontrolprocedure tjekker 1) sw versionsnr og 2) checksum.

En uTune ændrer med sikkerhed ikke sw versionsnr.
Hvis uTune ændrer checksum ved skrivning af optimeret fil til ECU, så må man pr. logik antage at den også ændres tilbage igen ved skrivning af std. fil til ECU.

Så mit umiddelbare bud er at - ja, uTune burde kunne hjælpe dig udenom den kontrolprocedure som er beskrevet i Tyskland.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Dieselgaten.

Indlæg af ABT » 6. okt 2017, 20:45

Skandaleramt bilgigant leverer rekordsalg
Det er muligt, at Volkswagens image har fået både buler og ridser af dieselgate, men det blæser kunderne på. VW sælger flere flere biler end nogensinde før.

http://finans.dk/erhverv/ECE9931586/ska ... ctxref=ext
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

LFN85
Medlem
Indlæg: 778
Tilmeldt: 24. mar 2011, 17:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 4293
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgaten.

Indlæg af LFN85 » 25. okt 2017, 12:19

Jeg fik lavet Dieselgate opdateringen for 14 dage siden hos Seat Holbæk, hvor min bil er købt.
Det er en Seat Toledo 1.6 TDI 105hk fra 2015. Jeg fik en voucher på 500kr til deres værksted bagefter.
Jeg kunne umiddelbart ikke mærke forskel og den kørte stort set det samme pr liter. Dog synes jeg der var lidt mere dyse eller ventilstøj.

Idag har jeg så haft den forbi au2sound i Næstved som fører landberg chip. Har fået kørt den gamle software kørt ind igen, optimeret den og lukket EGR. Den går sgu godt nu :-)
Seat Toledo 1.6 TDI 2015

kalsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28. okt 2014, 16:34
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgaten.

Indlæg af kalsen » 5. nov 2017, 12:08

Hej har lige fået opdateret min Tiguan 2,o den køre fint derefter, men den starter regenerering hele tiden, er der andre der har samme problem, og hvad har i gjort ved dette

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Dieselgaten.

Indlæg af kGlerup » 5. nov 2017, 12:27

kalsen skrev:Hej har lige fået opdateret min Tiguan 2,o den køre fint derefter, men den starter regenerering hele tiden, er der andre der har samme problem, og hvad har i gjort ved dette
Det er der mange der oplever. Enten:
1. Lev med det.
2. Få gammel software i.

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"