Side 1 af 4

Dieselgaten.

: 7. sep 2016, 22:01
af Peter B
Nogen her inde der har fået det udført på 2.0tdi cr og ved hvad de skifter ud over ny software og en restrictor der sættes i indsugningen..

Jeg har desværre ikke fulgt så meget med i den. Og er egentlig rigtig glad for den software jeg har i nu og vil rigtig gerne beholde den sådan :D

Men kan man få de gamle dele med sig når man triller ud fra Audi? Jeg aner jo ikke om det er hele indsugningen de skifter.

Re: Dieselgaten.

: 7. sep 2016, 22:14
af kGlerup
Der skiftes intet fysisk på 2.0 motorerne, der opdateres kun software.
Det er 1.6'eren der skal have en luft-ensretter thingy monteret.

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 06:39
af Philip
Min bror fik opdateret hans 2,0 CR Superb for et par uger siden.
SMC siger:
- De ændre ikke på hk
- De ændre ikke på brændstof økonomi

hvad ændre det så? :lol: :geek:

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 06:50
af kGlerup
Philip skrev:Min bror fik opdateret hans 2,0 CR Superb for et par uger siden.
SMC siger:
- De ændre ikke på hk
- De ændre ikke på brændstof økonomi

hvad ændre det så? :x :geek:
Snydeprogrammet bliver selvfølgelig fjernet, så den ikke skifter program når den er i en testsituation.
Derudover kan du godt ændre på NOx udledning, uden at sænke effekt, eller påvirke økonomien (ret meget), det er et spørgsmål om hvor meget de vil /tør bruge EGR under kørsel.

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 07:17
af HansH
Hvis man er til tysk (eller google translate), så er der en stor tråd om det ovre på motor-talk.de

http://www.motor-talk.de/forum/sammelth ... 67865.html

De er længere fremme med opdateringerne i Tyskland. F.eks. er de begyndt at opdatere biler med DSG og 170HK.
Tråden fortæller om alt mellem himmel og jord, og bliver også fra tid til anden afsporet med følelsesladet OT, ligesom det kan ske her på VC.
Men der er også masser af input til sagen - dvs. erfaringer EFTER opdateringen.

Når man først har fået læst/skimmet sig igennem de pt. 54 sider der er, så bliver det noget nemmere at følge med i de nye opdateringer :)

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 07:54
af Peter B
Hvis de bare høvler egr cirkulationen op er der jo ingen ide i deres software.

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 08:06
af HansH
Peter B skrev:Hvis de bare høvler egr cirkulationen op er der jo ingen ide i deres software.
Alle stiller jo det spørgsmål: hvad er det præcis de har ændret i softwaren, for at opnå målet.
Men det svar bliver nok svært at finde, for der holder VW kortene helt ind til kroppen.
Måske en dag på wikileaks :)

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 21:32
af Rittersport
Når jeg har den første opdaterede software i hånden skal jeg nok kigge hvad de har pillet ved.. men jeg er ret enig i at det med stor sandsynlighed er EGR raten i dellast de skruer op for. .Hvorvidt de kan overholde emissions kravene under fuldlast uden at skrue ned for effekten er jeg spændt på at se..

Re: Dieselgaten.

: 8. sep 2016, 22:55
af HansH
Rittersport skrev:Når jeg har den første opdaterede software i hånden skal jeg nok kigge hvad de har pillet ved.. men jeg er ret enig i at det med stor sandsynlighed er EGR raten i dellast de skruer op for. .Hvorvidt de kan overholde emissions kravene under fuldlast uden at skrue ned for effekten er jeg spændt på at se..
Ovre på motor-talk.de er der teorier om, at de også har ændret på indsprøjtningstidspunkter.
Uden at vide en dyt om det.. så gætter jeg lidt på at en sådan ting ikke er en del af de parametre I tunere skruer på ... eller tager jeg fejl her ?

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 06:33
af christianB
Som rittersport siger

Det ser man formentlig når man får fingrene i det nye software

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 06:37
af HansH
christianB skrev:Som rittersport siger

Det ser man formentlig når man får fingrene i det nye software
En ECU har flere memory områder.
Min pointe er, at de områder hvor Rittersport (og andre tunere) opererer for at lave deres magi, er ikke det eneste sted hvor der kan være ændret ting.

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 07:24
af LasseP
Rittersport skrev:Når jeg har den første opdaterede software i hånden skal jeg nok kigge hvad de har pillet ved.. men jeg er ret enig i at det med stor sandsynlighed er EGR raten i dellast de skruer op for. .Hvorvidt de kan overholde emissions kravene under fuldlast uden at skrue ned for effekten er jeg spændt på at se..
Jeg har aftalt med min makker på Mercantec at vi smider min A4 på feltet før og efter - jeg skal gerne trille til Hadsund også :)
og ja - jeg er også ret sikker på at det er EGR skruen der bliver leget med...

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 11:54
af majland
LasseP skrev:
Rittersport skrev:
Jeg har aftalt med min makker på Mercantec at vi smider min A4 på feltet før og efter - jeg skal gerne trille til Hadsund også :)
og ja - jeg er også ret sikker på at det er EGR skruen der bliver leget med...
Var ikke klar over at de havde et felt derinde - fruen underviser der. Så er det jo også lige i nærheden til en før / efter når de engang når til 1.6TDI (Men de behøver ikke skynde sig - er godt nok tilfreds med den som den er)

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 12:22
af Thomas Landberg
Jeg har målt en A4 2.0TDi 143hk før og efter opdateringen og der var ingen forskel i effekt eller moment. Dog var der den forskel at jeg ikke behøvede hive stikket af ABS-blokken for at få en ordentlig måling efter updaten :-)

Ejeren kunne heller ikke berette om ændret forbrug.

Der var ændret marginalt i EGR-styringen, dysetrykket ved dellast er øget markant og så er smokelimiteren ved dellast sænket en smule. Det er de primære forskelle.

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 12:23
af KMDTHY
Fedt Thomas. Tak for svar :)

Re: Dieselgaten.

: 9. sep 2016, 12:42
af HansH
Thomas Landberg skrev:Der var ændret marginalt i EGR-styringen, dysetrykket ved dellast er øget markant og så er smokelimiteren ved dellast sænket en smule. Det er de primære forskelle.
Det er det første konkrete info jeg har hørt mht. hvilke ændringer der er lavet.
Interessant!
Tak, Thomas.

Re: Dieselgaten.

: 10. sep 2016, 00:41
af Rittersport
Thomas Landberg skrev:Jeg har målt en A4 2.0TDi 143hk før og efter opdateringen og der var ingen forskel i effekt eller moment. Dog var der den forskel at jeg ikke behøvede hive stikket af ABS-blokken for at få en ordentlig måling efter updaten :-)

Ejeren kunne heller ikke berette om ændret forbrug.

Der var ændret marginalt i EGR-styringen, dysetrykket ved dellast er øget markant og så er smokelimiteren ved dellast sænket en smule. Det er de primære forskelle.
Kan bekræfte dette.. derudover er grænsen for hvornår EGR slår fra hævet godt 500 rpm så det nu er aktivt helt op til 3500 rpm ved dellast.
Indsprøjtnings tidspunkt er der også pillet ved.
Railtrykket er hævet optil 120 bar i dellast.. dette sænker insprøjtningstiden og forbedre atomiseringen= renere forbrænding.

Re: Dieselgaten.

: 10. sep 2016, 06:43
af Bopjensen
Fedt med noget konkret info, men jeg kan stadig væk ikke lade være med at tænke at der må da være en grund til at de ikke har gjort det fra starten af?

Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Når man hæver rail trykket, udleder man så ikke flere ultra fine partikler eller hvad?

Kan simpelthen ikke få ud af hovedet at der må være en eller anden hage ved det, ellers ville de da have gjort det for længst.

Venlig hilsen Bo

Re: Dieselgaten.

: 12. sep 2016, 12:49
af HansH
Af de ændringer som Landberg og Ritter her har listet op, er den der bekymrer mig mest, det højere railtryk ved dellast.

"Bekymrer" ==> hvad jeg anser for en risiko for negativ langtidseffekt af opdateringen.
Her tænker jeg injektorer og andet dyrt kram.

Kunne godt tænke mig at høre d'herrer Ritter og Landberg:
Er railtryk en af de parametre som I også justerer på / kan justere på i forb. med optimering ?

Hvis ja, så kan man jo sige at det scenarie findes allerede i mange biler ude på vejene.
Og så vil I måske endda også kunne skrue ned for det igen, som en del af en optimering.

Re: Dieselgaten.

: 12. sep 2016, 14:13
af Rittersport
Det er ikke unormalt at der ved en optimering hæves railtrykket 50 til 100 bar, men dette gøres kun ved fuldlast.. dvs. ved normal drift er trykket ikke hævet.. højere railtryk giver mere slid på specielt højtrykspumpen og drevet dertil. Pumpen vil også kræve lidt mere effekt for at lave det højere tryk.
Hvor meget mere slid det giver kan man kun gisne om. Jeg tror dog ikke det er slemt.

Re: Dieselgaten.

: 12. sep 2016, 19:16
af Charlimike
Rittersport skrev:Det er ikke unormalt at der ved en optimering hæves railtrykket 50 til 100 bar, men dette gøres kun ved fuldlast.. dvs. ved normal drift er trykket ikke hævet.. højere railtryk giver mere slid på specielt højtrykspumpen og drevet dertil. Pumpen vil også kræve lidt mere effekt for at lave det højere tryk.
Hvor meget mere slid det giver kan man kun gisne om. Jeg tror dog ikke det er slemt.
Minder mig om min gl. Ibiza 1.6 tdi 105 da jeg ville have flere hk tilbage i 2011 hvor der endnu ikke var tuning til den. Købte en DTE boks gennem Landberg og kørte 15.000 km med den. Den "tikkede" helt vildt fra railsystemet.. Lød ikke sundt. Højere indstilling gjorde det kun værre.

Re: Dieselgaten.

: 12. sep 2016, 20:10
af HansH
Rittersport skrev:Det er ikke unormalt at der ved en optimering hæves railtrykket 50 til 100 bar, men dette gøres kun ved fuldlast.. dvs. ved normal drift er trykket ikke hævet.. højere railtryk giver mere slid på specielt højtrykspumpen og drevet dertil. Pumpen vil også kræve lidt mere effekt for at lave det højere tryk.
Hvor meget mere slid det giver kan man kun gisne om. Jeg tror dog ikke det er slemt.
Men dvs man kunne godt lave en custom tuningsfil, hvor man - udover de øvrige "tilretninger" - også sænkede railtrykket ved dellast igen til det oprindelige (altså fra før opdateringen) ?

Jeg mener - når man i forvejen er ude i noget så gustent som chiptuning og EGR-lukning, så kan det vel for pokker være lige meget om man også fiksede den detalje.
Hvis det gavner motorens holdbarhed, og fjerner mislyde mm.

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 18:22
af Bopjensen
Så fik jeg passaten opdateret.

CFFB med dsg 6

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor (J623-CFFB) Forklaringsfil: NEZ\03L-906-018-CFF.clb
Styreenhedsnr: SW: 03L 906 018 BG HW: 03L 907 309 N
Komponent : R4 2.0l TDI H24 9978
Revision: 47H24--- Serienummer: 00000000000000
Kodning : 001D0012047401080000
Forhandler : WSC 00124 204 00000
ASAM datasæt: EV_ECM20TDI01103L906018BG 003010
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BG.rod
VCID: 70E42370AB2A3CC258-8024

Ingen fejlkoder fundet.
Readiness: 0 0 0 0 1

-------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke mærke nogen forskel overhovedet. Dog virkede det som om at den var længe om at regenererer i dag, men det kan være et tilfælde.

Venlig hilsen Bo

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 18:50
af Chr-Hj
Har også fået min passat B7 2,0Tdi DSG opdateret.

Synes den har fået lidt andre lyde, det er som om motoren ryster mere ved koldstart, og så synes jeg også motoren har fået en tikke lyd omkring 2000omd også kun når den er kold.

Ellers køre den, som den plejer.

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 18:54
af Bopjensen
Det eneste jeg kan høre lige pt er ved ca 80 med helt let fod brummer den måske en smule.
Jeg ved helt ærligt ikke om det har været der altid.
Det kunne være fedt hvis folk postede nogle autoscan så man kunne se om der kommer nye sw versioner.

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 20:20
af megasun
Har en golf 6 2,0tdi CR men har intet hørt fra VW...bilen er ikke chippet men har egentligt slet ikke lyst til de skal pille ved den....måske har de glemt mig ?

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 20:26
af majbom
Jeg har en Passat med cbab, jeg, har heller ikke hørt noget endnu

Re: Dieselgaten.

: 30. sep 2016, 21:12
af Lars - Sound2Vision
majbom skrev:Jeg har en Passat med cbab, jeg, har heller ikke hørt noget endnu
" En Passat med Kebab "... :-)
Afløseren for 3tyrkerI, med KebabSkørter og Kødfanger ???

- - -

* Uuuundskyld, kunne ikke dy mig... :-)

Re: Dieselgaten.

: 1. okt 2016, 10:44
af Madsen9911
Spøjst, jeg er også ejer af en cffb 2,0tdi Passat med dsg, og den er også blevet indkaldt nu.

Re: Dieselgaten.

: 17. jan 2017, 21:27
af valentin
Hejsa Allesammen

Jeg har en nu opdateret VW Passat variant 2.0 tdi med CBAB motor.

Jeg har fået den opdateret sidst i Dec. 2016, og døjer med en del problemer efter denne opdatering.

1. Den renser motoren noget tit synes jeg i forhold til tidligere.
2. Større diesel forbrug.
3. Når motoren går i rense mode, kører den som om den er tunet, det er da meget sjovt, men det har den aldrig gjordt.
4. Den kan pludselig start rensning med kold motor, det har den aldrig kunne.
5. meget urolig tomgang under rensning.


Jeg ved ikke rigtig om der er nogen som har samme problemer som jeg, og hvad man evt. kan gøre.
Jeg har naturligvis kontaktet VW ang. dette, men må erkende at de virker noget tøvende på dette område.
Jeg har haft bilen ude på værkstedet til en kontrol efter opdateringen, de lavede en del test med bilen samt trak data ud af computer, som blev sendt til VW danmark's tekniske afd. men har så intet hørt siden..

håber på nogen input fra andre
Jan Valentin Andersen