Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 12:44

Jeg har fået den opfattelse at netop denne 3.0 TDI multitronic, er begrænset til 400nm, netop pga gearkassen.

Men efter en dialog med en lokal tuner, så mener han IKKE at gearkassen er et problem, og kan holde til 450-470 nm.

Jeg er helt med på de mange problemer med mange multironic-kasser, men ofte tror jeg det er pga manglende service herpå.

Jeg leder lidt efter dem som har samme bil/gear, som har fået tunet deres, for at få erfaring fra dem..

Samt erfaring/forklaringer fra folk som har noget KONKRET VIDEN, og ikke blot "jeg har hørt-viden" :mrgreen:
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af claussor » 8. sep 2016, 14:49

Jeg kan kun fortælle om min egen erfaring. Jeg har en A4 3,2 FSI, der ikke har samme moment som en diesel klart nok. Gearkassen kører som en fryd og det har den gjort i snart 9 år (købte for ½ år siden men kender tidligere ejer). Runder 110.000 km i morgen. Jeg er rigtig glad for MT og ikke det mindste bekymret for at eje en igen.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af lionking » 8. sep 2016, 15:04

Min er tunet hos BSR.
Og den holder fint.

BSR laver softwaren lidt anderledes til multitronic.
I S-mode begrænses moment lige før gearskift fx.

http://www.bsr-tuning.dk/tuningsudstyr/t/2434

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 15:55

Hvad har jeres af HK og NM ?
Hvor er de lavet ?

min er jo 3.0 med 400nm standard.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 17:07

Lionking : din har vel ik over 400nm cirka ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af lionking » 8. sep 2016, 18:10

(BSR 191HP / 431NM)

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 20:04

Præcis.
Min har 400nm std, så derfor er jeg mest påbudkig efter folk med netop 3.0 TDI 204hk/400nm som har fået optimeret.

Der må da være erfaringer med denne kombi.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Rittersport » 8. sep 2016, 20:38

Allerførst.. det er komplet umuligt at lave en fornuftig moment og hk måling på multitronic.. de fedter og glider ad h til i det kædeværk
har lavet en del 1.9 130hk med multitronic.. og med et map der normalt laver 175hk og 400Nm på en 6 gears måler jeg aldrig over 360Nm og 162Hk med multitronic kasse..
Har aldrig hørt om problemer med dem..

Steptronic er anderledes på 3,0 TDI. Her er selve gearkassen begrænset i moment i 5 gear da det er det gear den altid vil køre i med anhænger.. det kan omgås hvis man vil..
Om det er det samme med Multi. ved jeg ikke..

Jeg ville ikke være nervøs for en forøgning på 15% på moment.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 20:50

Hvordan måler man så en med multitronic ?

Hvad er det specifikt der ikke kan holde i netop denne kasse ?

Folk skriger til himlen omkring multitronic er farligt og går i stykker i flæng. ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Rittersport » 8. sep 2016, 21:34

ApFolmer skrev:Hvordan måler man så en med multitronic ?
Det kan man ikke.. den fedter ganske enkelt for meget så der går en masse tabt i den.

Hvad er det specifikt der ikke kan holde i netop denne kasse ?
Kein Ahnung..

Folk skriger til himlen omkring multitronic er farligt og går i stykker i flæng. ?
på 1,9 kører de fint chippet uden problemer.. men om kassen er anderledes i 3.0 ved jeg ikke..
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 8. sep 2016, 21:40

Er forskellen ikke bla at 1.9 ikke kommer meget over de 400nm som 3.0 netop STARTER på ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Play4Fun » 9. sep 2016, 10:21

De ligger sikkert momentet højere oppe så den ikke har dem helt nede i bunden da det kan tage livet af selv den bedste kobling og gearkasse
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 10. sep 2016, 19:14

Rittersport skrev:Allerførst.. det er komplet umuligt at lave en fornuftig moment og hk måling på multitronic.. de fedter og glider ad h til i det kædeværk
har lavet en del 1.9 130hk med multitronic.. og med et map der normalt laver 175hk og 400Nm på en 6 gears måler jeg aldrig over 360Nm og 162Hk med multitronic kasse..
Har aldrig hørt om problemer med dem..

Steptronic er anderledes på 3,0 TDI. Her er selve gearkassen begrænset i moment i 5 gear da det er det gear den altid vil køre i med anhænger.. det kan omgås hvis man vil..
Om det er det samme med Multi. ved jeg ikke..

Jeg ville ikke være nervøs for en forøgning på 15% på moment.

Er det ikke også svært at få det extra moment ned på hjulene, når alt sammen også er styret af de 2 "remskiver".
Hvis målingen er svær ar lave, så er effekten vel også svær at overføre til vejen ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Rittersport » 12. sep 2016, 14:16

ApFolmer skrev:
Rittersport skrev:Allerførst.. det er komplet umuligt at lave en fornuftig moment og hk måling på multitronic.. de fedter og glider ad h til i det kædeværk
har lavet en del 1.9 130hk med multitronic.. og med et map der normalt laver 175hk og 400Nm på en 6 gears måler jeg aldrig over 360Nm og 162Hk med multitronic kasse..
Har aldrig hørt om problemer med dem..

Steptronic er anderledes på 3,0 TDI. Her er selve gearkassen begrænset i moment i 5 gear da det er det gear den altid vil køre i med anhænger.. det kan omgås hvis man vil..
Om det er det samme med Multi. ved jeg ikke..

Jeg ville ikke være nervøs for en forøgning på 15% på moment.

Er det ikke også svært at få det extra moment ned på hjulene, når alt sammen også er styret af de 2 "remskiver".
Hvis målingen er svær ar lave, så er effekten vel også svær at overføre til vejen ?
Målingen er svær og nærmest ubrugelig.. ihvertfald ikke retvisende.. Men på vejen føles det helt anderledes og effekten mærkes tydeligt.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

linnegaard
Nyt medlem
Indlæg: 205
Tilmeldt: 12. maj 2010, 19:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 18 times
Been thanked: 2 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af linnegaard » 12. sep 2016, 15:18

ApFolmer skrev:Hvordan måler man så en med multitronic ?

Hvad er det specifikt der ikke kan holde i netop denne kasse ?

Folk skriger til himlen omkring multitronic er farligt og går i stykker i flæng. ?
Hejsa… Har haft 2.4 med mt gear, har nu 1.8 t. med mt gear og har været meget glad for begge, prøv evt. at læse om mt gearkasser og deres evt. fejl på http://www.bos.dk
Golf 7. 1.6tdi. dsg.

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 12. sep 2016, 15:43

Jeg har måske formuleret det forkert, men som min FØRSTE indlæg fortæller, så søger jeg erfaring fra folk med mindst 400 NM i moment
De mindre motorer er ift mit tilfælde ikke så relevant

En 1.8 eller 2.4 benzin har ikke så meget moment, ift 3.0 TDI og derfor giver et svar herom, (undskyld mit svar), ikke nogen fornemmelse ang holdbarhed ifbm tuning, da momentet er lavere. :)

Men tak for svar ang jeres motorer.

Pt mangler jeg svar som opfylder min forespørgsel i første indlæg


Undskyld mit jyske :)
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Realtor » 12. sep 2016, 21:06

har ingen erfaringer - sorry - men så vidt jeg ved, så er mutitronic gearkassen kraftigt forbedret i 2009/2010+ udgaver, noget med en ekstra oliekøler eller lign. Det fik jeg at vide da jeg havde min 2011 a6 2.0 tdi 170. Jeg ville ikke bekymre mig.
2020 Audi E-tron 55

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af Rittersport » 20. sep 2016, 08:24

Problemet er variator skiverne med kæden imellem.. Så vidt jeg kan læse mig til så skal man passe lidt på.. jeg vil ikke gå over 450Nm
Rigtig mange har problemer med den spasser kasse selv i std. trim.
Kassen er rated til 400Nm ab fabrik.. Mere slider hårdt på kæde og skiver da det altid fedter lidt.. på de store TDI'er er kæden spændt lidt mere.. men man skal stadig passe på.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 20. sep 2016, 10:23

jeg lader den være std... Den trækker trods alt fornuftigt som std.

Kan man iøvrigt, med fordel, få "grundjusteret" den, som med DSG ? Eller er der ikke noget at justere på ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Craterhead
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. dec 2016, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 3.0 Tdi 204hk Multitronic - Holdbarhed

Indlæg af Craterhead » 9. dec 2016, 07:31

Hey.
Du får ikke meget ud af det her kan jeg godt se, ikke mange ved noget om chiptuning, de fleste tror at det er noget med at købe en chip der sættes mellem styring og motor.

Herude i vestjylland gør vi det ordentligt. Vi omkoder den originale styring, samt justere gearkassen i styringen. Med denne metode får du omkring 75-80hk ekstra på din v6 3.0 tdi 204 multitronic motor.

Du velkommen til at skrive mig en mail, så kan du få lidt mere info om du ønsker det.

Som udgangspunkt kan du tage 204 og lave om til 245 styring, da motor er identisk og kode herud fra. Så kan du selv lege lidt med tanken. Du kan dog tvinge meget mere ud af denne motor, men ikke til dagligt brug.

Min mail er:
arherning@me.com

mvh
palle skov

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 9. dec 2016, 10:03

argh..
jeg har nu fin erfaring med både Rittersport og Landberg.
jeg lader denne bil være std, netop pga autgearet..
Den er jo heller ikke sløv som std :)
det kører bare pisse godt det aut-gear..

Alle de skræmmekampagner mod denne gearkasse er gjort til skamme.
Har netop prøvet en sprit ny a6 190 hk tdi dsg7 , og den motor/gear kører som LORT ift min 3,0 multitronic.

ca samme hk, men markant mere grov og huggende v gearskift.

multitronicet er bare smooooooth :D
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af GranTurismo » 11. dec 2016, 15:34

Man kan jo også få lavet et custom map hvor motoren ikke får ret meget mere moment ved lave og middel omdrejninger, men giver hestene i toppen. 400 Nm ved 4500 omdrejninger giver 256 Hk. Det er da en forøgelse som kan mærkes.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af ApFolmer » 12. dec 2016, 08:00

Forståeligt
Men bil man kunne mærke det, når momentet ikke er øget fra bunden ?
Det er jo det som normalt er det fede, med træk fra bunden.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Audi A4 3.0 tdi 204hk multitronic - holdbarhed

Indlæg af GranTurismo » 12. dec 2016, 16:14

ApFolmer skrev:Forståeligt
Men bil man kunne mærke det, når momentet ikke er øget fra bunden ?
Det er jo det som normalt er det fede, med træk fra bunden.
Den vil have omtrent samme maks moment, men der hvor den mister pusten nu (hvor momentet falder) vil den blive ved med at trække. Forskellen vil blive større og større op gennem omdrejningerne. Jo mere motoren presses, jo mere vil den yde.

Men du har ret i at du ikke får mere træk fra bunden. Til gengæld vil motoren føles mere kvik og harmonisk når den får lov at arbejde lidt.

Jeg kunne godt selv tænke mig at få lavet noget tilsvarende på min 1,4 TSI, da de små DSG7 heller ikke kan tåle et stort moment.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"