Tuning af Passat B8 150hk TDI

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
laumann
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jun 2012, 08:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af laumann » 16. jan 2017, 14:19

Hej med jer

Jeg er knap så teknisk begavet, og håber at i kan hjælpe mig

Jeg har en Passat B8 150 TDI og har tænkt på at få den tunet

1. Er der nogle ulemper
2. Er der nogle fordele ud over at den får lidt flere "muskler"
3. Er der noget jeg skal passe på med?
4. Er der flere forskellige metoder, og hvis ja, hvad er så den bedste

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af Sorens2 » 16. jan 2017, 14:38

Tit har jeg fået den tilbagemelding at "det skulle vi ha gjort for flere år siden" når kunder endelig får det gjort.

De positive:

Mere overskud.
Længere på literen.
Ingen problemer med EGR hvis du husker at få den slukket.
Køreglæde.
Og lige 150 hk modellen er da fantastisk at tune.
Den sidste gav 205 hk og 450 Nm.

De negative: Udgiften til selve tuningen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Chivau
Nyt medlem
Indlæg: 181
Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af Chivau » 16. jan 2017, 15:10

Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.

- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
F31 330d
B8 Passat GTE

Swan
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 22 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af Swan » 16. jan 2017, 15:14

Helt enig, det er ikke kun en lutter lagkage. Ville personligt ikke købe en vogn der har været tunet.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af AAMS » 16. jan 2017, 20:42

Min nuværende bil er OBD tunet. Min tidligere Polo var OBD tunet og det samme var min tidligere Golf.

Kan ikke se de negative effekter af det. Kan heller ikke se hvorfor det skulle afskrække en at købe en OBD tunet bil. Men sådan er vi så forskellige.

Mi
Det man siger, er man selv

laumann
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jun 2012, 08:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af laumann » 16. jan 2017, 21:34

Sorens2 skrev: Ingen problemer med EGR hvis du husker at få den slukket.
Hvad er EGR?

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af AAMS » 17. jan 2017, 06:23

Et system der sender noget af forbrændingsgasserne (og dermed forbrændingsresterne med alt hvad det indebærer....) retur til motoren.

Du kan læse en masse om det her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

VW har en del problemer med de forskellige motorers EGR system. I forbindelse med en optimering, vælger nogle derfor at få systemet bypasset. Dermed undgår de en del af de defekter der kan opstå. Det er som oftest dyrt at udbedre de problemer der kommer på baggrund af et defekt EGR system.

Landberg og Rittersport herindefra har stor erfaring med optimering på dieselbiler. Mit indtryk er, at komponenterne ikke presses til det yderste, men at du får en bil du vil kunne bruge hver dag uden at skulle frygte for holdbarheden. Dette kan jeg også bekræfte på baggrund af mine 3 OBD optimerede biler.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af AU-R8 » 17. jan 2017, 06:56

Chivau skrev:Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.

- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
Dertil forurener den ved tuning mere med NoX og partikler, især hvis EGR blændes af (sættes ud af funktion).

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af AAMS » 17. jan 2017, 09:07

AU-R8 skrev:
Chivau skrev:Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.

- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
Dertil forurener den ved tuning mere med NoX og partikler, især hvis EGR blændes af (sættes ud af funktion).
Jævnført artiklen på Ing.dk, med grundlag i et besøg hos Thomas Landberg, er jeg ikke nødvendigvis enig i at den per defination forurener mere efter optimering.

Med EGR systemet sat ud af funktion - ja.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI

Indlæg af Sorens2 » 17. jan 2017, 10:12

Man skal ikke tune sin bil hvis man allerede nu har tanker for miljøet.
Så bliver man fanget i et dilemma ens hjerne ikke magter.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"