Tuning af Passat B8 150hk TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 26. jun 2012, 08:03
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tuning af Passat B8 150hk TDI
Hej med jer
Jeg er knap så teknisk begavet, og håber at i kan hjælpe mig
Jeg har en Passat B8 150 TDI og har tænkt på at få den tunet
1. Er der nogle ulemper
2. Er der nogle fordele ud over at den får lidt flere "muskler"
3. Er der noget jeg skal passe på med?
4. Er der flere forskellige metoder, og hvis ja, hvad er så den bedste
Jeg er knap så teknisk begavet, og håber at i kan hjælpe mig
Jeg har en Passat B8 150 TDI og har tænkt på at få den tunet
1. Er der nogle ulemper
2. Er der nogle fordele ud over at den får lidt flere "muskler"
3. Er der noget jeg skal passe på med?
4. Er der flere forskellige metoder, og hvis ja, hvad er så den bedste
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Tit har jeg fået den tilbagemelding at "det skulle vi ha gjort for flere år siden" når kunder endelig får det gjort.
De positive:
Mere overskud.
Længere på literen.
Ingen problemer med EGR hvis du husker at få den slukket.
Køreglæde.
Og lige 150 hk modellen er da fantastisk at tune.
Den sidste gav 205 hk og 450 Nm.
De negative: Udgiften til selve tuningen.
De positive:
Mere overskud.
Længere på literen.
Ingen problemer med EGR hvis du husker at få den slukket.
Køreglæde.
Og lige 150 hk modellen er da fantastisk at tune.
Den sidste gav 205 hk og 450 Nm.
De negative: Udgiften til selve tuningen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.
- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
F31 330d
B8 Passat GTE
B8 Passat GTE
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 22 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Helt enig, det er ikke kun en lutter lagkage. Ville personligt ikke købe en vogn der har været tunet.
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Min nuværende bil er OBD tunet. Min tidligere Polo var OBD tunet og det samme var min tidligere Golf.
Kan ikke se de negative effekter af det. Kan heller ikke se hvorfor det skulle afskrække en at købe en OBD tunet bil. Men sådan er vi så forskellige.
Mi
Kan ikke se de negative effekter af det. Kan heller ikke se hvorfor det skulle afskrække en at købe en OBD tunet bil. Men sådan er vi så forskellige.
Mi
Det man siger, er man selv
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 26. jun 2012, 08:03
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Hvad er EGR?Sorens2 skrev: Ingen problemer med EGR hvis du husker at få den slukket.
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Et system der sender noget af forbrændingsgasserne (og dermed forbrændingsresterne med alt hvad det indebærer....) retur til motoren.
Du kan læse en masse om det her.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
VW har en del problemer med de forskellige motorers EGR system. I forbindelse med en optimering, vælger nogle derfor at få systemet bypasset. Dermed undgår de en del af de defekter der kan opstå. Det er som oftest dyrt at udbedre de problemer der kommer på baggrund af et defekt EGR system.
Landberg og Rittersport herindefra har stor erfaring med optimering på dieselbiler. Mit indtryk er, at komponenterne ikke presses til det yderste, men at du får en bil du vil kunne bruge hver dag uden at skulle frygte for holdbarheden. Dette kan jeg også bekræfte på baggrund af mine 3 OBD optimerede biler.
Du kan læse en masse om det her.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
VW har en del problemer med de forskellige motorers EGR system. I forbindelse med en optimering, vælger nogle derfor at få systemet bypasset. Dermed undgår de en del af de defekter der kan opstå. Det er som oftest dyrt at udbedre de problemer der kommer på baggrund af et defekt EGR system.
Landberg og Rittersport herindefra har stor erfaring med optimering på dieselbiler. Mit indtryk er, at komponenterne ikke presses til det yderste, men at du får en bil du vil kunne bruge hver dag uden at skulle frygte for holdbarheden. Dette kan jeg også bekræfte på baggrund af mine 3 OBD optimerede biler.
Det man siger, er man selv
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Dertil forurener den ved tuning mere med NoX og partikler, især hvis EGR blændes af (sættes ud af funktion).Chivau skrev:Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.
- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Jævnført artiklen på Ing.dk, med grundlag i et besøg hos Thomas Landberg, er jeg ikke nødvendigvis enig i at den per defination forurener mere efter optimering.AU-R8 skrev:Dertil forurener den ved tuning mere med NoX og partikler, især hvis EGR blændes af (sættes ud af funktion).Chivau skrev:Der er helt sikkert mange positive punkter ved chiptuning, men samtidig er der flere negativer end blot prisen på tuningen.
- Fabriksgaranti på motor/gearkasse bortfalder. Bilen vil melde motormodificering når den kobles til testudstyr.
- Umiddelbart vil forøgelse af ydelse medføre større slid.
- Gensalgsværdi påvirkes negativt, såfremt man er ærlig omkring tuningen.
Med EGR systemet sat ud af funktion - ja.
Det man siger, er man selv
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Tuning af Passat B8 150hk TDI
Man skal ikke tune sin bil hvis man allerede nu har tanker for miljøet.
Så bliver man fanget i et dilemma ens hjerne ikke magter.
Så bliver man fanget i et dilemma ens hjerne ikke magter.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.