Optimering efter VW opdatering

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Optimering efter VW opdatering

Indlæg af valentin » 8. maj 2017, 20:39

Hejsa allesammen.

Min bil er en VW Passat 2,0 tdi CBAB fra 2010.
Jeg har haft end del problemer med min bil efter opdatering. (dieselgate).

Nu er man nået til et punkt hvor VW siger at bilen ikke fejler noget, og at de godt kan få den til at køre 18 km/l som den skal for en bil der har kørt 210.000 km.
Jeg er stadig ikke tilfreds med måden den skal køres på efter deres mening.
De siger samtidig at der går ikke lang tid før at partikel filteret skal skiftes, de har målt askeindhold på 129gr. hvor max er 175gr. (deres tal????)

Mit spørgsmål er så om det kan hjælpe at få slukket for EGR ventilen og evt DPF også?
Og kan man tømme filteret for aske, eller er det kun udskiftning der kan løse problemet.

mvh Jan
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
MrBallack
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af MrBallack » 8. maj 2017, 21:06

Den burde da regenerere selv og derved nedsætte askeindholdet. Men det kan selvfølgelig være det fejler et eller andet(?) nogle gange skal man sætte det igang med en tester (har dog ikke selv prøvet det på en vw)
Du kan godt få kodet EGR og DPF fra, men det vil ikke hjælpe med mindre du får tømt indmaden i partikelfilteret, hvilket selvfølgelig ikke er lovligt.
Mht til EGR, så er det nogen der oplever en forbedring i forhold til km/l. Personligt synes jeg ikke der er nogen mærkbar forskel.

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Altea TDI DSG Sport-up 06

Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar 8-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af HansH » 8. maj 2017, 21:12

valentin skrev:Jeg er stadig ikke tilfreds med måden den skal køres på efter deres mening.
Hvordan siger de da "den skal køres" ?

Opdateringen øger tilbageføringen af udstødningsgas => mere mager forbrænding => øget soddannelse.
Sod skal brændes af i partikelfilteret, og derfor vil opdateringen accelerere hastigheden hvormed dit DPF fyldes.
At DPF skal skiftes er altså ikke en følge af opdateringen. Det ville det have skullet alligevel - opdatering eller ej. Men det bliver fyldt hurtigere efter opdateringen. Så opdateringen fremskynder blot udskiftningstidspunktet.

Du vil formodentlig kunne nedsætte hastigheden af den udvikling betydeligt ved at få lavet EGROFF.

Om et DPF kan renses med succes eller ej, afhænger af hvem du spørger.
Det er nok et af de mest fortærskede emner i forhold til en nyere dieselbil, da det er dyrt at udskifte til nyt.
Jeg vil foreslå at du søger på emnet, fremfor at bede om gentagelse af hvad der allerede er skrevet - også herinde.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af ij6210 » 9. maj 2017, 12:21

Jo ældre og mere fyldt partikelfilter, jo oftere skal bilen regenerere.

Du kommer nok ikke udenom at udskifte filteret i den tid du har bilen.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

jbb
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. mar 2013, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af jbb » 9. maj 2017, 13:55

Hej,

Jeg fik mit DPF renset ved www.partikelfilterrens.dk. Det gik dælme nemt og billigt... :D

Dog det blev gjordt da askemængden nåede max.
2019 VW Arteon
2020 VW e-Golf
Tidligere:
2019 Polo, 2017 Touran, 2016 VW Up, 2010 Polo

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af valentin » 9. maj 2017, 19:43

Hejsa og tak for svar.

Mrballack:
Sådan som jeg har forstået det, så forsvinder asken ikke ved regenerering af filteret. men ved ikke helt om det er korrekt..

HansH:
De vil have at bile skal køre i så lave omdrejninger som muligt, også selv om at den skal trække/accelerer. gerne fra ca 1000-1100 omdrejninger.
Jeg synes det lyder som om at der ingen vej er udenom at skifte/rense filteret. Ergo er EGR OFF nok det beste for bilen også på lang sigt..
kan man ikke fjerne asken fra filteret uden at tage det af bilen?

JBB:
Kunne de fjerne asken fra filteret?

Jan
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af HansH » 9. maj 2017, 20:39

valentin skrev:Sådan som jeg har forstået det, så forsvinder asken ikke ved regenerering af filteret. men ved ikke helt om det er korrekt..
Det materiale der opsamles i DPF kan for langt størstedelen forbrændes ved de ca 700gr som temp hæves til, når der regenereres. Tilbage bliver en lille smule (tungmetaller osv) som bl.a. stammer fra motorolien. Disse materialer har et langt højere smeltepunkt og bliver derfor ikke forbrændt ved regenerering. Det er dette materiale der bliver tilbage i filtret, og over tid fylder det op - så det til sidst skal skiftes.
valentin skrev:HansH:
De vil have at bile skal køre i så lave omdrejninger som muligt, også selv om at den skal trække/accelerer. gerne fra ca 1000-1100 omdrejninger.
He.. jamen det er jo også rigtigt :)
Hvis man udelukkende tænker øko-kørsel, så skal man jo i grove træk holde omdrejningerne nede, skifte gear tidligt, helst springe gear over og alt det fis. Men alt dette er der jo ikke noget nyt i. Hvis jeg var dig, ville jeg da bare køre som jeg havde lyst til ?
Min gamle Passat B6 med CBAB motor gik uhyggelig konstant omkring 18,2, men det var udelukkende lange ture på mindst 100km når den blev startet, og stort set altid med marchhastighed 120 på motorvej.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
MrBallack
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af MrBallack » 6. jun 2017, 08:34

Det som Hans siger :)

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Altea TDI DSG Sport-up 06

Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar 8-)

jbb
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. mar 2013, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Optimering efter VW opdatering

Indlæg af jbb » 6. jun 2017, 08:59

Det forventer jeg. Jeg kan naturligvis ikke tjekke deres arbejde - men de har skåret filteret op og svejset det sammen på ny. Metoden skulle efter sigende være den rigtige hvis man ikke ønsker at skifte til nyt.
2019 VW Arteon
2020 VW e-Golf
Tidligere:
2019 Polo, 2017 Touran, 2016 VW Up, 2010 Polo

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"