Side 1 af 2

DPF problemer efter optimering og EGR off

: 14. maj 2017, 11:25
af Jevaan
Hej kloge hoveder.

Jeg har noget bøvl med min Octavia 2.0 TDI CR (CFHC motor).
Efter en optimering i mandags hvor der også blev lavet EGR off (kodet og EGR kabel af) gik der ca 100 km før DPF lampen tændte.
Allerede inden lampen tændte var den begyndt at ose og lugte så snart den blev driftsvarm.

Nu oser den hver gang den når ca 70 grader kølevæske og ligger en hvid tåge bagud.
Det er tydligst ved acceleration og høje omdrejninger (2000+ omd.).

Efter ca 200km med lys i DPF lampen tændte motorlampen også og den gik i nødprogram.
Jeg lavede en tvungen regenerering og nulstillede fejl. Nu er det igen kun DPF der lyser, men bilen oser stadig.
Den melder ingen fejlkoder.

Bilen har gået 228t km og kører lange (30+ km) ture hver dag.

Er det EGR off der er gået galt?
Er det et nyt partikelfilter? (Der var ingen problemer med regenereringer inden optimeringen)

Jeg har VCDS men er ikke helt klar over hvad jeg skal lede efter.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 14. maj 2017, 12:46
af kGlerup
Lyder som en tuner der har lavet noget klyt. Få det ført tilbage til standard inden du får dit DPF ødelagt..

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 14. maj 2017, 18:16
af Charlimike
Hvis ikke Egr mod er lavet rigtig, kan bilen ikke regenerere og filteret stopper til.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 15. maj 2017, 16:10
af Jevaan
Jeg har logget en tur på ca. 35km hvor temp. sensor og sod målinger er på.
Målt sod stiger lidt og falder så da motoren er godt varm.
Beregnet sod stiger stødt selv med alle 3 temp. sensorer over 400 grader.
Differens trykket svinger mellem 8 og 162 hPa alt efter hvor meget pedal den får.

Jeg har snakket med tuneren og forklaringen var at EGR delete stresser DPF og gør regenerering sværere.
Så vidt jeg kan læse mig til er de 60g aske svarende til 175ml og der er 120 ml i mit. Det burde vel ikke være færdigt?

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 15. maj 2017, 16:41
af Charlimike
Hvem har mappet bilen?

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 15. maj 2017, 22:37
af Rittersport
Charlimike skrev:Hvis ikke Egr mod er lavet rigtig, kan bilen ikke regenerere og filteret stopper til.
+1

EGR skal laves 100% rigtigt på de biler ellers går det galt.. glem alt om logs osv.. noget er galt !!

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. maj 2017, 08:52
af Jevaan
Hvem på Sjælland kan lave det rigtigt?

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. maj 2017, 10:54
af Lasse O
Jevaan skrev:Hvem på Sjælland kan lave det rigtigt?
Landberg?

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. maj 2017, 17:02
af Jevaan
Landberg?

Er det cartrends jeg skal have fat i?
Jeg vil helst ikke bare smide en Utune på når der nu er et større problem der kan ende med et færdigt filter.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. maj 2017, 17:59
af Charlimike
Utune behøves ikke. Cartrends er et bud.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. maj 2017, 18:02
af Watcher
Vi har booket den ind imorgen så må vi se hvad den siger til det


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 17. maj 2017, 12:26
af Charlimike
Kunne være rart med en update om det lykkedes at få dpf til at fungere med Egr mod og Landberg sw

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 17. maj 2017, 14:49
af Watcher
Pt spiller det og vi fik bilen til at regenere med ny software :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 17. maj 2017, 15:14
af LKA63
Watcher skrev:Pt spiller det og vi fik bilen til at regenere med ny software :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det beviser bare, at man skal vælge nogen, som har styr på det ;)

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 17. maj 2017, 15:38
af Charlimike
Har fået navn på tidl tuner, og det er ikke wd som ellers også har problemer med Egr mod på 2.0 cr tdi.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 20. maj 2017, 12:01
af Play4Fun
Ja det kan godt betale sig at vælge nogle der ved hvad de laver, det kan hurtigt blive dyrt hvis man for rodet rundt i noget man ikke har helt styr på.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 30. maj 2017, 11:34
af Jevaan
Bilen har nu gået 2000km efter fixet uden problemer og har været igennem en almindelig regenerering.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 12. aug 2017, 21:33
af motley
Jevaan skrev:Bilen har nu gået 2000km efter fixet uden problemer og har været igennem en almindelig regenerering.
Kører din bil stadigvæk uden problemer siden maj?
Også, hvordan lyder motoren efter optimeringen med egr-off? Blev den mere stille eller omvendt, støjer mere?

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 12. aug 2017, 23:10
af Sorens2
Al chiptuning er jo det samme.
Det skrives alle steder på nettet og så passer det jo.

Så man ka ligeså godt gi 2500,- i en baggård.
Det spiller jo altid..... ;)

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:17
af Jevaan
Sidste opdatering:
Bilen har nu gået 262t km (37k siden EGR off) og holder nu på værksted med en færdig EGR ventil.
Tilbudet på ny EGR er på 10.500,-

Det bliver den sidste tur på værksted for bilen, da den i løbet af de sidste 5 måneder har fået ny motor (multirem ind i tandrem, hoppet 6 tænder, mange skæve ventiler og slør i cylinder), ny kobling og nu EGR.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:24
af HansH
Jevaan skrev:
16. okt 2018, 12:17
Bilen har nu gået 262t km (37k siden EGR off) og holder nu på værksted med en færdig EGR ventil.
???
Hvordan hulen kan EGR-ventilen gå i stykker, hvis der er lavet EGROFF ?!
Så skulle den ventil da bare gerne være permanent lukket, og aldrig bevæge sig.

Jeg forudsætter her at EGROFF er lavet rigtigt, men som jeg forstår tråden er det Cartrends/Landberg der har leveret den fil bilen kører med nu, og så er det lavet ordentligt.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:36
af Jevaan
HansH skrev:
16. okt 2018, 12:24
Hvordan hulen kan EGR-ventilen gå i stykker, hvis der er lavet EGROFF ?!
Jeg ved ikke om motorskiftet kan have betydning, men ECUen er jo den samme. Det skal nok nævnes at EGR-OFF blev lavet første gang EGR ventilen sendte bilen i nødprogram.

Fejlen er en sensor voltage open circuit, så den er vel bare blevet træt af livet.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:48
af HansH
Her er hvad ross-tech siger om den fejl. Hvem fortæller dig at det skulle være EGR-ventilen der er problemet ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 651/001617

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:55
af Jevaan
HansH skrev:
16. okt 2018, 12:48
Her er hvad ross-tech siger om den fejl. Hvem fortæller dig at det skulle være EGR-ventilen der er problemet ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 651/001617
Det værksted (uauth.) hvor den holder.
Der har ikke tidligere været problemer med deres diagnosticeringer.

Jeg har ikke kunne udlede hvad der er i sensor gruppe B, men jeg går ud fra at EGR er en del af det, og den så ryger i kategorien "Faulty sensor or component on Sensor Reference Voltage "B" Circuit"

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 12:56
af Charlimike
Hvis du har fået ny motor har du nok også fået ny software, og den sw der er skiftet til er nok vw fix tisse i bukserne software.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 13:47
af HansH
Han skriver at ECU'en ikke blev skiftet i forb. med motorskift..
Jeg ved ikke om motorskiftet kan have betydning, men ECUen er jo den samme

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 13:54
af HansH
Jevaan skrev:
16. okt 2018, 12:55
HansH skrev:
16. okt 2018, 12:48
Her er hvad ross-tech siger om den fejl. Hvem fortæller dig at det skulle være EGR-ventilen der er problemet ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 651/001617
Det værksted (uauth.) hvor den holder.
Der har ikke tidligere været problemer med deres diagnosticeringer.

Jeg har ikke kunne udlede hvad der er i sensor gruppe B, men jeg går ud fra at EGR er en del af det, og den så ryger i kategorien "Faulty sensor or component on Sensor Reference Voltage "B" Circuit"
Hvis du kunne finde blot én artikel ude på nettet, som bekræfter at denne fejlkode skyldtes EGR-ventilen, så ville der i det mindste være bare en minimal reference.
Den hurtige googling jeg lavde, kunne ikke finde nogen relation mellem fejlkoden og EGR-ventilen.
Skift af EGR er ret kostbart (som du har fået at vide), og jeg tænker ikke værkstedet bare æder den .. hvis det skulle vise sig at ny EGR ikke fjerner fejlen.

Hvis du mener at ny EGR er det absolut sidste du vil ofre på den bil, så ligner det for mig risky business mht at de penge til en ny EGR kunne være smidt ud af vinduet.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 14:19
af Jevaan
På briskoda er P0651 nævnt som en mulig EGR fejl.
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 ... 0651-code/

I det tilfælde var det dog speeder sensoren.
Jeg vil dog gå ud fra at de har prøvet at pille EGR fra og testen om fejlen ændrede sig. Jeg tjekker dog lige op på det.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 14:29
af HansH
Jevaan skrev:
16. okt 2018, 14:19
På briskoda er P0651 nævnt som en mulig EGR fejl.
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 ... 0651-code/

I det tilfælde var det dog speeder sensoren.
Yes. Artiklen på briskoda bekræfter sådan set lige det modsatte, nemlig at det IKKE havde noget med EGR ventilen at gøre :)

Jeg synes dit værksted skal have en god forklaring på hvorfor de vil skifte din EGR.
Især hvis det er på din fulde regning og risiko.

Re: DPF problemer efter optimering og EGR off

: 16. okt 2018, 14:37
af Jevaan
Jeg har lige fundet loggen fra VCDS da der var EGR fejl og det er nogen helt andre fejl.

EGR fejl:
2 Faults Found:
4891 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [101] - Malfunction
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 228066 km
Date: 2074.14.03
Time: 15:22:57

4892 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [101] - Malfunction
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 228066 km
Date: 2074.14.03
Time: 15:23:59

Nuværende fejl:
1 Fault Found:
4124 - Sensor Reference Voltage B
P0651 00 [167] - Open Circuit
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 261606 km
Date: 2090.14.13
Time: 10:17:54

Jeg tager fat i værkstedet og beder dem dobbelt checke