Hej
Jeg er i bund og grund rigtig glad for min Octavia greenline, med 180.000 km på klokken kører den cirka 20 km/l på de ca. 130 km jeg kører dagligt.
Den trækker fint og har en acceleration som fint passer til mig, men problemet kommer når jeg hugger campingskuret på, der dør den bare helt.
Den kan lige trække det i fjerde gear og da den er høj gearet kører den 2200 omdr med 90/95 kmt men dieseløkonomien går helt i sort når er kommer noget på krogen 7-9 km/l.
Vil jeg kunne forvente et lille plus på diesel økonomien med noget på krogen, hvis jeg får lavet en optimering ?
Når jeg læser på denne hjemmeside hører jeg folk nævne priser på 25-2800 kr men når jeg kigger på de enkelte firmaer, ligger priserne på minimum 4000 kr, hvor har i fundet de bedste priser på et godt stykke arbejde ?
Bilen skal opdateres pga Dieselgate men de har endnu ikke opdateringen klar til min bil og jeg magter ikke lige endnu en gang at bakse til syden med et skur på slæb og uden motor, så jeg skal nok også lige have indlæst optimeringen igen senere efter opdateringen fra VW.
SP
Evt Optimering af Skoda Octavia Sedan II FL 1,6 tdi cr cayc
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Evt Optimering af Skoda Octavia Sedan II FL 1,6 tdi cr c
Chiptuning.nu aka Landberg har lavet utroligt mange med den motor, også efter opdatering. De kommer til at gå rigtig fint. Motorstyringen skal ud fysisk og "åbnes" via boot mode. Derefter kan den laves via obd stikket.
Husk at sammenligne æbler med æbler. Du skal kigger på bootmode tuning, hvilke kræver mere arbejde.
Ps. husk at få Egr elektronisk lukket, det er et must på 1.6 tdi.
Husk at sammenligne æbler med æbler. Du skal kigger på bootmode tuning, hvilke kræver mere arbejde.
Ps. husk at få Egr elektronisk lukket, det er et must på 1.6 tdi.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 224
- Tilmeldt: 12. feb 2014, 08:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 15 times
Re: Evt Optimering af Skoda Octavia Sedan II FL 1,6 tdi cr c
Du skal ikke gøre det ud fra en forventning om at det tjener sig hjem pga. bedre brændstoføkonomi. Den kommer til at gå en smule længere på literen, men break-even ligger altså et stykke ude i fremtiden når man tænker på at du smider omkring 4k for at få arbejdet lavet. Jeg fik det lavet ved Landberg da min havde kørt ca. 180.000km. Den har nu kørt 205.000km uden nogen som helst problemer. Var i Berlin i Kr. Himmelfart. Kørte 160-170km/t når det var muligt (kørte derned om aftenen, så der var ikke meget trafik) og fulgte ellers trafikken i 120-zoner osv. Startede på fuld tank inden vi kørte derned og tankede igen på vej ud af byen da vi kørte hjem. Gennemsnit på 17.6 km/L synes jeg bestemt er godkendt.
Du skal derimod gøre det for at få noget mere overskud! Jeg var selv ved at være ret træt af at mangle trækkraft ved overhalinger på landevej, ved acceleration fra 90-140 på motorvej (fx hvis man kommer til at ligge bag en lastbil der overhaler) osv. Nu sker der pludselig noget når jeg vil fremad. Den er ikke blevet en raket, men den følger fint med trafikken.
Du skal derimod gøre det for at få noget mere overskud! Jeg var selv ved at være ret træt af at mangle trækkraft ved overhalinger på landevej, ved acceleration fra 90-140 på motorvej (fx hvis man kommer til at ligge bag en lastbil der overhaler) osv. Nu sker der pludselig noget når jeg vil fremad. Den er ikke blevet en raket, men den følger fint med trafikken.
2014 Audi A6 2.0 TDi Ultra S-line
*SOLGT* 2012 Volkswagen Polo 1.6 TDi Comfortline
*SOLGT* 2012 Volkswagen Polo 1.6 TDi Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Evt Optimering af Skoda Octavia Sedan II FL 1,6 tdi cr c
Efter tuning sker der noget, ret meget faktisk, over 3000 o/min, hvor der før tuning er fuldstændigt dødt.
Økonomimæssigt som trækker er 1,6 CR CAYC desværre en del dårligere end min gamle 1,9 P/D ATD i Fabiaen, i hvert fald med bådtrailer. Campingvognen kommer ikke med på ferie efter skiftet fra Fabia til Octavia, fordi Octaviaen er meget bedre til at køre hurtigt og langt i.
Min er ikke en Greenline, og med det nuværende brugsmønster kunne jeg godt bruge det høje 5.gear, men ikke på bekostning af 2-zonet klimaanlæg og de bedre sæder og øvrigt udstyr.
Økonomimæssigt som trækker er 1,6 CR CAYC desværre en del dårligere end min gamle 1,9 P/D ATD i Fabiaen, i hvert fald med bådtrailer. Campingvognen kommer ikke med på ferie efter skiftet fra Fabia til Octavia, fordi Octaviaen er meget bedre til at køre hurtigt og langt i.
Min er ikke en Greenline, og med det nuværende brugsmønster kunne jeg godt bruge det høje 5.gear, men ikke på bekostning af 2-zonet klimaanlæg og de bedre sæder og øvrigt udstyr.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 5. jun 2014, 08:06
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Evt Optimering af Skoda Octavia Sedan II FL 1,6 tdi cr c
Nu er det kun med camping skuret jeg kommer over 3000 omdr, da jeg ellers nyder den "høje" gearing, 140 km med 2500 omdr. I femte gear
Du har ret den 1,9 tdi trækker bedre men grundet størrelsen var jeg lidt i tvivl om det Fabiaen eller campingvognen der styrede, det var i hvertifald min følelse.
Du har ret den 1,9 tdi trækker bedre men grundet størrelsen var jeg lidt i tvivl om det Fabiaen eller campingvognen der styrede, det var i hvertifald min følelse.