Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
PerH
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2015, 22:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af PerH » 8. jun 2017, 20:54

Hej
I forbindelse med service har jeg fået min Passat 2.0 TDI CFFB, opdateret. Thomas fra Landberg har desværre meddelt mig at der lige nu ikke findes en original fil på "lager" så jeg kan ikke få en tunet fil lavet lige nu.
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår sammenhængen her, troede man udlæste filen fra motor styringsheden og lavede en tunet fil ud fra den, men sådan hænger det åbenbart ikke sammen. Er der en venlig person der kan forklare mig hvordan det "hænger" sammen. Og er der en der har et godt bud på hvor lang tid der går før en sådan fil igen kommer på "lager"? Og er det ikke den samme fil der bruges til alle Passat med CFFB ? Så kan min vel ikke være den første?
Vh
Per

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af HansH » 8. jun 2017, 21:02

Du kontakter bruger Rittersport herinde, og hører om han har den originale fil til din motorstyring.
Hvis han har, så kører du til Hadsund og får ham til at overskrive VW's opdatering (hvis man kan kalde det makværk for en "op"datering), så du igen er tilbage til status quo inden du kørte hen til VW.
Derefter kan du igen bruge din uTune med nuværende indhold, dvs switche mellem org og tuningsfil.
Dvs alt vil være som inden du kørte ind til VW.

Hvis Kim ikke har din originalfil, så er du henvist til at vente på at Thomas kommer med en løsning før din uTune igen kan bruges.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PerH
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2015, 22:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af PerH » 8. jun 2017, 21:17

Hej Hans
Lyder som en super god ide, jeg prøver at tage kontakt til Rittersport, for jeg mangler min "gamle" Passat igen :-)
Tak for hjælpen

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af HansH » 8. jun 2017, 21:30

HVIS du får den ført tilbage til oprindelig hos Kim ... så vil din uTune's anvendelighed afhænge af om du førte din bil tilbage til standard (dvs fjernede tuningen) INDEN du kørte hen til VW.
Hvis du gjorde det - så vil mit bud være at du uden videre kan sætte din uTune i OBD stikket og skrive tuningsfilen til din ECU.
Hvis du IKKE gjorde det, så vil jeg gætte på at du måske lige skal omkring Thomas for at få tingene i sync igen, da uTune ikke vil kunne forstå at din bil igen er standard, når den tror at den er tunet.

Men det er teknikaliteter der kan kigges på når tid kommer. I første omgang gælder det bare om at komme tilbage til fabrikssoftware ... altså som i "fabrikssoftware FØR NOx-opdatering".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PerH
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2015, 22:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af PerH » 8. jun 2017, 21:49

Hej Hans
Jeg fik den tilbage til original SW før den blev opdateret af VW, så det lyder på dig at det ikke skulle være noget problem at tinde den igen med den "gamle" Landberg fil igen, super godt.
Jeg bor tæt ved Esbjerg, så ved du om der er nogen tættere på der kan reinstallere den gamle original fil?
Vh
Per

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af HansH » 9. jun 2017, 06:52

PerH skrev:Jeg bor tæt ved Esbjerg, så ved du om der er nogen tættere på der kan reinstallere den gamle original fil?
Hmm....

I princippet kan enhver der har VCP eller ODIS, samt den originale .sgo fil, flashe den på din ECU.
Men for det første er det ikke alle der har adgang til disse .sgo filer.
For det andet ville jeg personligt ikke gamble med denne manøvre. Jeg vil helt klart anbefale at lægge den i hænderne på én der er vant til at håndtere disse tools.

Uanset om det hedder Landberg, Kim Ritterbusch eller om du selv roder med tingene, så bør man have respekt for at når du flasher en styreenhed er der altid en vis risiko for at "noget" kan gå galt, og du til sidst står med en ristet enhed.
Den risiko ville jeg tage meget mere afslappet, hvis det var controlleren til en dør eller et bakkamera ... men her er det din ECU der er tale om.

Jeg ville ikke tøve med at køre til den anden ende af landet, hvis jeg havde det som dig der "gerne vil have din gamle bil tilbage" :)
Det er jo kun én gang det skal gøres.

Kort sammenfattet siger jeg altså:
Selvom jeg havde ODIS og fik mailet den .sgo fil jeg skulle bruge, ville jeg ikke selv flashe min ECU.
Jeg ville vælge at køre fra Gedser til Skagen for at få en der har gjort det XXX gange før til at gøre det på min bil.

Jeg ved ikke hvad der findes i dit nærområde.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PerH
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2015, 22:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af PerH » 9. jun 2017, 16:26

Hej Hans H
Tak for dit svar. Jeg har nu heller ikke tænkt mig at forsøge selv. Jeg har skrevet en mail til Kim.
God weekend

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan ikke få en ny fil til min Utune efter VW opdatering

Indlæg af Rittersport » 9. jun 2017, 16:38

Har svaret på mail ;-)
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"