Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Pierre3400
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 14. jun 2008, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af Pierre3400 » 16. jul 2017, 09:54

Min Touran 1,9TDI er chipped, har EGR fjernet og downpipe på.

Den er køre rigtig godt, men jeg har oplevet et par gange, og der sker oftere nu, at hvis den går fuld skrald, ved højere hastigheder, 140 til 160, (enkelt gang sket ved 120) så forsvinder alt træk kraf, den bygger ikke ladetyrk, og det somom speeder bare dør, jeg har mistake til det sidder noget "overtryks" føler som smider motoren i en form for nødprogram, fordi hvis jeg slukker og starter bilen igen, så tag den gassen fint og køre som den skal.

Er der nogen som kan pege på hvad der sker, og hvad jeg skal gøre for det ikke sker?

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af Jannik » 16. jul 2017, 11:56

Det sker fordi motoren går i nødprogram pga. dårlig/for sen regulering af vnt'en på udstødssiden af turboladeren.

Det er tegn på en turbo, der trænger til en udskiftning.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
trond04
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:27
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af trond04 » 16. jul 2017, 12:27

Jannik skrev:Det sker fordi motoren går i nødprogram pga. dårlig/for sen regulering af vnt'en på udstødssiden af turboladeren.

Det er tegn på en turbo, der trænger til en udskiftning.
Jeg har haft held med at smøre arm der går ind og bevæger vnt i turbo og herefter give den motion ved vacum dåsen der styrer vnt. Det var en holdbar løsning for mig.

Sendt fra min SM-A510F med Tapatalk
Golf VII 1.0 TSI Bluemotion
Polo 6R 1.2 60HK

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af G6r-line » 16. jul 2017, 18:36

Du skriver ikke hvilken motor det er, og det med at "turboen er færdig" er i min optik ikke nok. Det behøver den ikke være.
Det her giver ikke noget svar på dit spørgsmål direkte, men en erfaring fra min Touren fra 2008. Det var en 105 HK og var chippet til 122. Lyder ikke af alverden, men momentet steg 50 NM, og til sådan en svag motor til en Touren, så kørte den som den burde, uden at være en racer. Jeg måtte skifte turbo pga lyd... Efter en ferie til Sydfrankrig med (fed) kone og 4 unger, tagboks og 180-90 det meste af tiden, var ikke noget den brød sig om..
Sjovt nok (ikke lårklaskende) så kørte den fint bagefter.... Liiiige bortset fra de der små "fingre" der styrer luften i turboen... de var skæve som følge af overbelastning... De fløjtede som en slidt kilerem, der er våd... Der måtte en ny turbo til...
Nå, men tilbage til din. En turbo kan blive slidt og ødelagt, men der skal sgu meget til.... Konklusion...
Det er ikke sikkert at at det er din turbo. Hvis den ikke bruger olie, siger lyde og oser, så tror jeg du slipper billigere...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af Gubbi » 16. jul 2017, 21:55

Prøv at give den en ordentlig omgang BellAdd 2D indsugningsrens. ½ flaske lige efter LMM og ½ flaske direkte ved stopspjældet. Du må gerne bruge 1 dåse ved hvert af de oplyste indsprøjtningssteder.

Dernæst kør tanken ned på ca. 10 liter tilbage og hæld 1 flaske BellAdd 1D+ i tanken ---- kør i den indtil den beder om diesel.

En chippet 1.9 TDI motor (f.eks. motorkode BKC) yder 135-155 HK afhængig af hvem, der har tunet den. Den sidste 1.9 TDI jeg havde fik 141 HK og 330 NM. Den kørte fantastisk godt. Rittersport stod for den omgang.

Jeg har prøvekørt en med 155 HK, som RH Motorspot havde lavet, men den splittede turbo mm. ad og kørt æ' særlig langt på literen. Det gjorde min til gengæld.

Det er ikke sikkert din turbo er gået til. Er den meget slidt, fløjter den så det lyder som et udrykningskøretøj. VNTen kan godt drille. Jeg har rodet med en Passat, hvor armen, som styrer VNTen i turboen var gået løs på akslen. Motoren kunne hverken helt eller halvt finde ud af hvad den skulle.

En god omgang rens, er altid godt. Prøv det først.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Pierre3400
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 14. jun 2008, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af Pierre3400 » 17. jul 2017, 08:42

Gubbi skrev:Prøv at give den en ordentlig omgang BellAdd 2D indsugningsrens. ½ flaske lige efter LMM og ½ flaske direkte ved stopspjældet. Du må gerne bruge 1 dåse ved hvert af de oplyste indsprøjtningssteder.

Dernæst kør tanken ned på ca. 10 liter tilbage og hæld 1 flaske BellAdd 1D+ i tanken ---- kør i den indtil den beder om diesel.

En chippet 1.9 TDI motor (f.eks. motorkode BKC) yder 135-155 HK afhængig af hvem, der har tunet den. Den sidste 1.9 TDI jeg havde fik 141 HK og 330 NM. Den kørte fantastisk godt. Rittersport stod for den omgang.

Jeg har prøvekørt en med 155 HK, som RH Motorspot havde lavet, men den splittede turbo mm. ad og kørt æ' særlig langt på literen. Det gjorde min til gengæld.

Det er ikke sikkert din turbo er gået til. Er den meget slidt, fløjter den så det lyder som et udrykningskøretøj. VNTen kan godt drille. Jeg har rodet med en Passat, hvor armen, som styrer VNTen i turboen var gået løs på akslen. Motoren kunne hverken helt eller halvt finde ud af hvad den skulle.

En god omgang rens, er altid godt. Prøv det først.

Gubs
Det er en Touran 2004 1,9tdi 105Hk med Chip, ukendt HK/NM. EGR fjernet og downpipe.

Turbo fejler intet, havde den af for godt 10,000km siden, og ingen slup eller slør, ingen olie forbrug, eller noget. Var ellers plannen at skifte den, men var det slet ikke grund til, en har skiftet den før jeg købte bilen.
Den fløjter ikke. Problemet er opstået efter den har fået rens. Jeg kan snilllidt frem provokere problemet ved at køre på reserve tank, så kan den knap nok gas gassen overhoved.

Jeg mistænker en diesel pumpe som laver lavt tryk, og når den bruge højt tryk til at køre hurtigt, så slår den i nødprogram fordi den ikke får nok diesel tryk.

Med alt det sagt, så lige siden (samme dage) som downpipe kom på, har den gået en "fløjte" lyd fra turbo, kun ved meget gas, men jeg er relativt sikker på det stammer fra at jeg ikke har fået sat downpipe og resten af udst. ordenlig sammen, fordi clamp er meget kort. Men tror jeg tag et nærmer kig på dette.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Touran 1,9Tdi mister alt tryk/trækkraft?

Indlæg af Gubbi » 17. jul 2017, 09:27

Hvordan ser dit dieselfilter ud? Er det helt rent eller er der en snært af oliefilm?

Tandempumpen, eller vakumpumpen som den også kaldes, kan drille en del på 1.9 TDI, på de første årgange. Det var dog mest udbredt på 2.0 TDI, men 1.9 TDI gik ikke fri af problemerne.

Pumpen i tanken kan godt være en mulighed, har jeg skiftet på en, som var gået helt kold.

Prøv at tjekke dieselfilter først.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"