5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9 TDi
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2016, 15:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9 TDi
Jeg skal have min Golf 4 1.9 TDi OBDtunet og er i tvivl om jeg skal bruge en lidt tykkere olie efter tuningen ?
Den vil gå fra 101hk / 210nm - 140hk / 310-320nm ca.
Jeg kører på 5w30 Longlife lige nu.
5w30 Longlife eller 5w40 Longlife ?
Den vil gå fra 101hk / 210nm - 140hk / 310-320nm ca.
Jeg kører på 5w30 Longlife lige nu.
5w30 Longlife eller 5w40 Longlife ?
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2795
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 152 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Hvorfor mener du at der skal tykkere olie på, fordi den får flere heste?
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
5w40 kan bære mere varme end 5w30, så det ville være et fint valg.
De er lige tykke/tynde (5w)....
De er lige tykke/tynde (5w)....
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
5w er ved -18 grader C.Tommy skrev:5w40 kan bære mere varme end 5w30, så det ville være et fint valg.
De er lige tykke/tynde (5w)....
Den ene er 30 SAE og den anden er 40 SAE (ved 100 grader C).
http://denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d, ... /motorolie
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2016, 15:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Jeg fik det forklaret på følgende måde af en kammerat.
Han siger at når den bliver tunet vil der opstå større tryk i motoren. Olien som stemplerne står på kommer under større pres, så jo tyndere olien er jo større chance er der for at slå et stempel ud i gennem motoren. (Sådan groft beskrevet, ikke 100% hans ord, sådan jeg forstod det)
Derfor siger han så at jeg skal hælde 5w40 longlife på i stedet for 5w30 longlife, fordi det er tykkere når motoren er varm.
Han siger at når den bliver tunet vil der opstå større tryk i motoren. Olien som stemplerne står på kommer under større pres, så jo tyndere olien er jo større chance er der for at slå et stempel ud i gennem motoren. (Sådan groft beskrevet, ikke 100% hans ord, sådan jeg forstod det)
Derfor siger han så at jeg skal hælde 5w40 longlife på i stedet for 5w30 longlife, fordi det er tykkere når motoren er varm.
Senest rettet af KimKN1995 26. nov 2017, 11:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Der er jo mange standart motorer der yder en del mere end hvad din kommer til som kører på 5w30 ab fabrik.
Så fortsæt du bare med at køre på 5w30
Så fortsæt du bare med at køre på 5w30
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2016, 15:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Takm power skrev:Der er jo mange standart motorer der yder en del mere end hvad din kommer til som kører på 5w30 ab fabrik.
Så fortsæt du bare med at køre på 5w30
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Det er mange år siden man målte ved -18 grader. I dag bruger man normalt "Low-Temperature Cranking Viscosity" og "Low-Temperature Pumping Viscosity".Henrik2800 skrev:5w er ved -18 grader C.Tommy skrev:5w40 kan bære mere varme end 5w30, så det ville være et fint valg.
De er lige tykke/tynde (5w)....
http://denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d, ... /motorolie
En 5W olies "Low-Temperature Cranking Viscosity" måles ved -30 grader.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 15. jun 2014, 16:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Er det ikke omvendt?Henrik2800 skrev:5w er ved -18 grader C.Tommy skrev:5w40 kan bære mere varme end 5w30, så det ville være et fint valg.
De er lige tykke/tynde (5w)....
Den ene er 30 SAE og den anden er 40 SAE (ved 100 grader C).
http://denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d, ... /motorolie
Leon Sport Up
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 15:12
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9
Skal det værre lækkert så prøv evt. noget redline 5-30 fra opieoils.co.uk den er temp. stabil da det er en ester olie..
- MrBallack
- Nyt medlem
- Indlæg: 230
- Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9 TDi
Vi havde, på min uddannelse, en fra castrol ude i går og fortælle en masse en olie. Jeg snakkede lige kort med ham i pausen, hvor han fortalte mig at på PD motorer er det vigtigt at bruge 505.01 olie. 507.00 er også god, men er "low saps" - som er aske osv.
Aske er skidt for et partikelfilter, men er faktisk med til at køle (sammen med olien og kølervæsken) castrol har lavet en 5w40 som er lavet til PD motorer(og turbo diesel generelt). Liqui Moly har også en der hedder noget med diesel high tech (5w40).
Som udgangspunkt er en 5w40 mere kvalitet end en 5w30 - hvis vi snakker castrol edge. At der så er problemer med at kører 5w40 på biler med DPF er grunden til der bliver kørt med 5w30.
Det skal ikke være nemt
Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Aske er skidt for et partikelfilter, men er faktisk med til at køle (sammen med olien og kølervæsken) castrol har lavet en 5w40 som er lavet til PD motorer(og turbo diesel generelt). Liqui Moly har også en der hedder noget med diesel high tech (5w40).
Som udgangspunkt er en 5w40 mere kvalitet end en 5w30 - hvis vi snakker castrol edge. At der så er problemer med at kører 5w40 på biler med DPF er grunden til der bliver kørt med 5w30.
Det skal ikke være nemt
Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Altea TDI DSG Sport-up 06
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
- Bajs
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 17:39
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9 TDi
På www.landberg.dk beskrives Castrol 5w30 som den bedste olie mens 5w40 omtales som en god olie.
- MrBallack
- Nyt medlem
- Indlæg: 230
- Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 5w30 longlife vs 5w40 longlife, efter tuning Golf 4 1.9 TDi
Ja men det er også svært at finde rundt i. Men i princippet er de (X)W oliens evne til at håndtere og opretholde sin smøreevne ved kolde temperature. De 30/40 er olien evne til at opretholde smøreevnen ved maksimal varme(Olie kvalitet).
Ved optimering ville jeg anbefale at gå op i en 40 olie hvis det er en pumpedyse. En med 505.01 i spec.
-Jeg har selv kørt 5W30 longlife de sidste 5-6 olieskift jeg har lavet, men efter at have undersøgt det nærmere, så lige med PD-motorer UDEN DPF, er en "Low SAPS" olie ikke optimalt. Læste et sted der i sin tid, var kommet en melding fra VW omkring "excessive cam wear". Jeg leder lige efter linket så jeg/i kan vurdere det's troværdighed.
Men en 5W30 507.00 spec er sikker også den bedste olie til noget. Især dieselbiler med DPF. Dog ikke til en PD uden.
Det skal lige siges at da jeg undersøgte og forhørte mig, var det omkring en PD140 BKD motor. Blev på det kraftigste anbefalet at "gå op i kvalitet" med en 5W40, eller endda en 0W40 med 505.01 spec, når der var tale om en optimeret bil.
Nogle motorer stiller højere krav end andre mht oliens kvalitet og tilsætning. Ham Castrol gutten kom med et eksempel med Honda som var i gang med/havde lavet en motor der kørte på 0W16 olie. Han sagde det var fordi den var så godt bygget(Små tolerancer) at den ikke stillede højere krav til olie.
Ved optimering ville jeg anbefale at gå op i en 40 olie hvis det er en pumpedyse. En med 505.01 i spec.
-Jeg har selv kørt 5W30 longlife de sidste 5-6 olieskift jeg har lavet, men efter at have undersøgt det nærmere, så lige med PD-motorer UDEN DPF, er en "Low SAPS" olie ikke optimalt. Læste et sted der i sin tid, var kommet en melding fra VW omkring "excessive cam wear". Jeg leder lige efter linket så jeg/i kan vurdere det's troværdighed.
Men en 5W30 507.00 spec er sikker også den bedste olie til noget. Især dieselbiler med DPF. Dog ikke til en PD uden.
Det skal lige siges at da jeg undersøgte og forhørte mig, var det omkring en PD140 BKD motor. Blev på det kraftigste anbefalet at "gå op i kvalitet" med en 5W40, eller endda en 0W40 med 505.01 spec, når der var tale om en optimeret bil.
Nogle motorer stiller højere krav end andre mht oliens kvalitet og tilsætning. Ham Castrol gutten kom med et eksempel med Honda som var i gang med/havde lavet en motor der kørte på 0W16 olie. Han sagde det var fordi den var så godt bygget(Små tolerancer) at den ikke stillede højere krav til olie.
Altea TDI DSG Sport-up 06
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar