1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Twb
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. maj 2018, 18:50
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej

1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af Twb » 9. okt 2018, 15:09

Overvejer at få optimeret min Skoda Octavia Combi fra 2010 - ved landevejskørsel i 5. Gear ligger sen på lige godt 1500 rpm ved 80 km/t og i intervallet 80-90 km/t lyder den anstrengt med en del vibrationer.
Vil EGR-off og tuning hjælpe på dette? Den skal jo op på 110 km/t i 5.gear før den kommer over 2000 rpm hvor tuning skulle begynde sat give ekstra kraftt....

vartaz
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af vartaz » 9. okt 2018, 20:07

Ikke ret meget. Løsningen er at køre i 4 gear. Cay motoren kan ikke li at trække under 1750rpm. Og det er unfixable

kGlerup
Medlem
Indlæg: 1495
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af kGlerup » 9. okt 2018, 20:23

Vores må være lidt atypisk så. Samme model som OP.
Ja, den knurrer lidt ved acceleration fra 80 i femte, men går uden vibrationer ved jævn fart.
Den kan trække fra omkring 1200rpm i de lavere gear, men bruger lige lidt tid på at "bygge tryk"..

magre
Nyt medlem
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af magre » 9. okt 2018, 20:32

Lidt i humor, lidt provo;

Hvis du ligger med 80 km/t på fartpiloten i 5. og du så gerne vil overhale/accellerere, så kunne man vælge at bruge gearet, det er til for det samme :D
Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

vartaz
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af vartaz » 9. okt 2018, 20:48

Min Cayb kunne både før og efter. Chip 89/143hk ikke lide at trække hårdt under 1750rpm. Den kunne godt trille der men trække hårdt feks køre opad bakke eller overhale skulle. Den. Bare ned i 4 gear. Du ødelægger også motoren i længden bed at køre på den måde.. Chip hjælper lidt men det bedre du ændrer din kørsels metode med den motor. De ikke lavet til sejtræk ved lav rpm. Aldrig under 1700 når den skal lave noget.

kGlerup
Medlem
Indlæg: 1495
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af kGlerup » 9. okt 2018, 21:25

magre skrev:Lidt i humor, lidt provo;

Hvis du ligger med 80 km/t på fartpiloten i 5. og du så gerne vil overhale/accellerere, så kunne man vælge at bruge gearet, det er til for det samme :D
Skam ikke provokerende :)
Ved 80 i femte rotererer den med 1500rpm. Så er der ikke meget power til overhaling! Så jeg bruger selvfølgelig gearet når der er behov.

Twb
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. maj 2018, 18:50
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af Twb » 11. okt 2018, 14:39

Spørgsmålet gik ikke på vibrationer ved overhaling men når man triller stille og roligt afsted med 80-90 km/t på en travl landevej. Jeg tænkte den måske gik mere jævnt med EGR off men det lyder så ikke til at løse problemet....

kGlerup
Medlem
Indlæg: 1495
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af kGlerup » 11. okt 2018, 15:41

Twb skrev:Spørgsmålet gik ikke på vibrationer ved overhaling men når man triller stille og roligt afsted med 80-90 km/t på en travl landevej. Jeg tænkte den måske gik mere jævnt med EGR off men det lyder så ikke til at løse problemet....
Vores vibrerer ikke ved jævn fart med den hastighed.
Den har egr off, men det var ikke anderledes før.

vartaz
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

Indlæg af vartaz » 11. okt 2018, 18:52

Det hae været oppe mange gange og under 85kmt = 4gear hvis du skal beholde din motor.. Jeg havde både egr off og Landberg obd. Problemet var der uanset.. Det er usundt at køre under 1700rpm

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"