Side 1 af 1

1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 15:09
af Twb
Overvejer at få optimeret min Skoda Octavia Combi fra 2010 - ved landevejskørsel i 5. Gear ligger sen på lige godt 1500 rpm ved 80 km/t og i intervallet 80-90 km/t lyder den anstrengt med en del vibrationer.
Vil EGR-off og tuning hjælpe på dette? Den skal jo op på 110 km/t i 5.gear før den kommer over 2000 rpm hvor tuning skulle begynde sat give ekstra kraftt....

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 20:07
af vartaz
Ikke ret meget. Løsningen er at køre i 4 gear. Cay motoren kan ikke li at trække under 1750rpm. Og det er unfixable

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 20:23
af kGlerup
Vores må være lidt atypisk så. Samme model som OP.
Ja, den knurrer lidt ved acceleration fra 80 i femte, men går uden vibrationer ved jævn fart.
Den kan trække fra omkring 1200rpm i de lavere gear, men bruger lige lidt tid på at "bygge tryk"..

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 20:32
af magre
Lidt i humor, lidt provo;

Hvis du ligger med 80 km/t på fartpiloten i 5. og du så gerne vil overhale/accellerere, så kunne man vælge at bruge gearet, det er til for det samme :D

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 20:48
af vartaz
Min Cayb kunne både før og efter. Chip 89/143hk ikke lide at trække hårdt under 1750rpm. Den kunne godt trille der men trække hårdt feks køre opad bakke eller overhale skulle. Den. Bare ned i 4 gear. Du ødelægger også motoren i længden bed at køre på den måde.. Chip hjælper lidt men det bedre du ændrer din kørsels metode med den motor. De ikke lavet til sejtræk ved lav rpm. Aldrig under 1700 når den skal lave noget.

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 9. okt 2018, 21:25
af kGlerup
magre skrev:Lidt i humor, lidt provo;

Hvis du ligger med 80 km/t på fartpiloten i 5. og du så gerne vil overhale/accellerere, så kunne man vælge at bruge gearet, det er til for det samme :D
Skam ikke provokerende :)
Ved 80 i femte rotererer den med 1500rpm. Så er der ikke meget power til overhaling! Så jeg bruger selvfølgelig gearet når der er behov.

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 11. okt 2018, 14:39
af Twb
Spørgsmålet gik ikke på vibrationer ved overhaling men når man triller stille og roligt afsted med 80-90 km/t på en travl landevej. Jeg tænkte den måske gik mere jævnt med EGR off men det lyder så ikke til at løse problemet....

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 11. okt 2018, 15:41
af kGlerup
Twb skrev:Spørgsmålet gik ikke på vibrationer ved overhaling men når man triller stille og roligt afsted med 80-90 km/t på en travl landevej. Jeg tænkte den måske gik mere jævnt med EGR off men det lyder så ikke til at løse problemet....
Vores vibrerer ikke ved jævn fart med den hastighed.
Den har egr off, men det var ikke anderledes før.

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 11. okt 2018, 18:52
af vartaz
Det hae været oppe mange gange og under 85kmt = 4gear hvis du skal beholde din motor.. Jeg havde både egr off og Landberg obd. Problemet var der uanset.. Det er usundt at køre under 1700rpm

Re: 1,6 tdi 105 hk cayc på landevejen

: 27. nov 2018, 20:25
af mik123456
Min den havde en hyle tone ved 80 km\t, der var stadig garanti på den den gang, Skoda havde en anden bil inde med samme problem, og jeg skulle vente og hører, det endte med de sagde det ikke var en problem, men over hørte at den tidligere ejer også havde klaget over det og solgt bilen ved 50 tusinde km. Jeg brokkede mig og det endte med de skiftede gearkasse til en der havde gået det samme, det hjalp lidt. Men Skoda garanti og min bare 😁