Chiptuning af Passat b8

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
Hansen3988
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. nov 2018, 19:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Hansen3988 » 4. nov 2018, 20:00

Hej. et hurtigt spørgsmål. Har en Passat. 2.0 Tdi Biturbo Highline Bmt 240 Hk 176 Kw Variant 4motion Dsg 7 og vil gerne have den optimeret. Mit spørgsmål er om den kan tåle at blive optimeret?? Har før brugt Landberg til min Cupra med god effekt.
God dag. Mvh Ulrik
Passat B8 Variant Highline 2.0 BiTDI 240(290) Hk. 513(580) Nm. 4motion Dsg 7.

Brugeravatar
Engolf_R
Aktiv medlem
Indlæg: 3097
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 43 times
Been thanked: 32 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Engolf_R » 4. nov 2018, 21:32

Hvis du kontakter Landberg/Chiptuning.nu, så får du helt sikkert et brugbart seriøst/troværdigt svar derfra på, hvorvidt din bil kan/hvor meget den kan tunes :geek:
God fornøjelse ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
VW Golf VI R dsg 4Motion
Konebil: VW Lupo 1.4 16V aut.
Datter1bil: VW Touran, 1.4 Tsi
Datter2bil: VW Passat 2,0 Tfsi Sportline Variant

Brugeravatar
Hansen3988
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. nov 2018, 19:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Hansen3988 » 5. nov 2018, 11:36

Som sagt så gjort!! ;) Bilen er nu chippet via Landberg. Super god service. Bilen har nu plus minus 290 Hk og 580 Nm. Det har givet mærkbart forskel. Spurgte om Egr ventil kunne slås fra men dette var ikke muligt da bilen er for ny.
These users thanked the author Hansen3988 for the post (total 4):
HansHEngolf_RwahlstromFartetre
Passat B8 Variant Highline 2.0 BiTDI 240(290) Hk. 513(580) Nm. 4motion Dsg 7.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Charlimike » 5. nov 2018, 19:24

Hansen3988 skrev:
5. nov 2018, 11:36
Som sagt så gjort!! ;) Bilen er nu chippet via Landberg. Super god service. Bilen har nu plus minus 290 Hk og 580 Nm. Det har givet mærkbart forskel. Spurgte om Egr ventil kunne slås fra men dette var ikke muligt da bilen er for ny.
Egr kommer helt sikkert når udviklingen lige er med.
These users thanked the author Charlimike for the post:
Hansen3988
2017 Seat Leon 2.0 TDI 184+ FR ST DSG6
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Denmark

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
wahlstrom
Medlem
Indlæg: 1485
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af wahlstrom » 5. nov 2018, 19:39

Charlimike skrev:
Hansen3988 skrev:
5. nov 2018, 11:36
Som sagt så gjort!! ;) Bilen er nu chippet via Landberg. Super god service. Bilen har nu plus minus 290 Hk og 580 Nm. Det har givet mærkbart forskel. Spurgte om Egr ventil kunne slås fra men dette var ikke muligt da bilen er for ny.
Egr kommer helt sikkert når udviklingen lige er med.
Glæder mig til ny prøvetur Ulle
These users thanked the author wahlstrom for the post:
Hansen3988
Audi A4 Avant 1,9 TDI 130+HK 6g S-Line 2004
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af i-s » 1. jan 2019, 16:43

Hansen3988 skrev:
5. nov 2018, 11:36
Som sagt så gjort!! ;) Bilen er nu chippet via Landberg. Super god service. Bilen har nu plus minus 290 Hk og 580 Nm. Det har givet mærkbart forskel. Spurgte om Egr ventil kunne slås fra men dette var ikke muligt da bilen er for ny.
Det er da også ligegyldig at slå EGR fra på en B8. Den har ikke de samme problemer, som de tidligere med EGR ventilerne.
Vil næsten tror det giver flere ulemper end fordele, at slå EGR fra på en B8.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Charlimike » 1. jan 2019, 18:56

Egr skal da fra hvis man kan. Heller ren luft i forbrændingen, end genbrug.
2017 Seat Leon 2.0 TDI 184+ FR ST DSG6
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Denmark

"A problem shared is a problem halved"

AAMS
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 135 times
Been thanked: 90 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af AAMS » 2. jan 2019, 06:24

i-s skrev:
1. jan 2019, 16:43
Hansen3988 skrev:
5. nov 2018, 11:36
Som sagt så gjort!! ;) Bilen er nu chippet via Landberg. Super god service. Bilen har nu plus minus 290 Hk og 580 Nm. Det har givet mærkbart forskel. Spurgte om Egr ventil kunne slås fra men dette var ikke muligt da bilen er for ny.
Det er da også ligegyldig at slå EGR fra på en B8. Den har ikke de samme problemer, som de tidligere med EGR ventilerne.
Vil næsten tror det giver flere ulemper end fordele, at slå EGR fra på en B8.
Hvis vi ser bort fra problemerne med EGR ventilen, hvorfra kommer tanken om flere ulemper end fordele så?
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Charlimike » 2. jan 2019, 07:21

Længere på literen, mindre sod i indsugning. Roligere motorgang, højere forbrændings temp.
2017 Seat Leon 2.0 TDI 184+ FR ST DSG6
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Denmark

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 6232
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 352 times
Been thanked: 923 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af HansH » 2. jan 2019, 08:29

Den gamle dieselskandale EA189 motor har en højtryks-EGR, dvs hvor gassen tages lige efter turboladeren. Gassen indeholder således al den sod der kommer ud af forbrændingskammeret, og som over tid dræber dyre komponenter på dens vej tilbage til forbrændingskammeret.
De problemer fikses effektivt med EGROFF, hvor man med en investering på typisk 1000 kr drastisk kan levetidsforlænge disse dyre komponenter.
Altså en rigtig god idé.

EA288 motoren derimod, har en lavtryks-EGR, dvs hvor den tilbageførte gas tages efter partikelfilteret, og dermed ikke indeholder sod.
Det ændrer en ret afgørende præmis for gevinsten ved EGROFF, og jeg er enig med i-s i at det giver anledning til en afvejning af om fordelene ved EGROFF rent faktisk opvejer de små ulemper der også er.

Man må gøre op med sig selv, om man synes fordelene vejer tungere end ulemperne, og om man vil trodse sin NOx-samvittighed.
I min bog er det helt store incitament til at få lavet EGROFF ikke til stede på en EA288 motor.

EDIT:
Lidt søgning finder artikler, som antyder at der åbenbart findes udgaver af EA288 motoren som har både høj- og lavtryks-EGR.
Det står ikke lysende klart for mig om det er bekræftet, og om det i givet fald gælder for alle VAG gruppens modeller hvor EA288 anvendes, eller det kun er udvalgte modeller.... eller om det måske gælder udvalgte markeder (USA?), eller kun tidlige udgaver ... eller eller eller..
I så fald ændrer det naturligvis forudsætningen for hvad jeg har skrevet herover. Min opfattelse var at alle EA288 nutildags er bygget med lavtryks-EGR.

Ville være fedt hvis nogen kunne be-/afkræfte dette :)

EDIT2:
Denne artikel behandler spørgsmålet: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=476007
.. og siger at EA288 har både en lav- og en højtryks-EGR. Dog er højtryks-EGR'en en helt anden konstruktion end EA189.
Om det er lykkedes VW selv at løse tilsodningsproblematikken på denne måde, skal jeg ikke kunne sige noget om.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af Charlimike » 2. jan 2019, 10:05

Så vidt jeg ved har alle ea288 højtryk og lavtryks. Jeg har feks dobbelt indgang til turbo, hvor lavtryk egr sidder.
2017 Seat Leon 2.0 TDI 184+ FR ST DSG6
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Denmark

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 6232
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 352 times
Been thanked: 923 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af HansH » 2. jan 2019, 10:39

Charlimike skrev:
2. jan 2019, 10:05
Så vidt jeg ved har alle ea288 højtryk og lavtryks. Jeg har feks dobbelt indgang til turbo, hvor lavtryk egr sidder.
Det tyder meget på at du har ret i den ting, Morten... og at min forståelse af at EA288 kun opererer med lavtryk, er forkert.

Som jeg forstår det materiale jeg lige har kunnet finde, sidder højtryks-EGR'en i selve topstykket.
En kanal der direkte forbinder udstødning- og indsugningsside, reguleres af en ventil. Udstødningsgassen "forlader" dermed aldrig topstykket, men bliver lige vendt rundt og tilbage ind i forbrændingskammeret. Køling sker gennem den køling der i forvejen er i topstykket.
Fandt disse to billeder. Billede #1 er udstødningssiden og #2 er indsugningssiden.

Det helt store spørgsmål må være hvorvidt tilsodning er et tema i den mekanisme..

EA288_top_udstødningsside.jpg
EA288_top_udstødningsside.jpg (45.44 KiB) Vist 2463 gange
EA288_top_indsugningsside.jpg
EA288_top_indsugningsside.jpg (50.45 KiB) Vist 2463 gange
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

AAMS
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 135 times
Been thanked: 90 times

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af AAMS » 2. jan 2019, 10:54

Charlimike skrev:
2. jan 2019, 07:21
Længere på literen, mindre sod i indsugning. Roligere motorgang, højere forbrændings temp.
Jeg ved ikke om du svarer mig, men jeg spurgte til hvilke ulemper I-S så ved at lukke EGR af, som han skriver i sit svar over mit spørgsmål.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: Chiptuning af Passat b8

Indlæg af i-s » 2. jan 2019, 11:37

AAMS skrev:
2. jan 2019, 10:54
Charlimike skrev:
2. jan 2019, 07:21
Længere på literen, mindre sod i indsugning. Roligere motorgang, højere forbrændings temp.
Jeg ved ikke om du svarer mig, men jeg spurgte til hvilke ulemper I-S så ved at lukke EGR af, som han skriver i sit svar over mit spørgsmål.
Det svarede Hans så på og jeg er helt enig med ham. Derudover så kan en motor med EGR_OFF være ret svær at fejlsøge på, da det regulerer anderledes. Ellers ser jeg opvarmningsproblematikken, som den største ulempe.

En note til højtryks EGR snakken. Den er meget lidt aktiv på EA288 - kun i opvarmningsfasen. Måske af samme grund - hurtigere opvarmning. Så det svarer faktisk til en EA189, hvor EGR kun er aktiv de første minutter. Det må give langt færre problemer. Lavtryks EGR fjerner et andet argument for at lave EGR_OFF, nemlig speeder/turbo respons. Den er ens for lavtryk EGR og EGR_OFF.
Så kan man spørge sig selv hvorfor man skulle gøre det ?
Og den med længere på literen ved alle vel efterhånden er en myte. Chiptuning får kun bilen til at køre længere på literen, hvis det udnyttes, at man kan komme i et højere gear tidligere (ved lavere omdrejninger). Det kan også godt give mening på en PD motor hvor gearkasserne var lavgearet. Men i dag hvor gearet er ret højgearet fra fabrikken, for at få gode udledningstal, så tvivler jeg på det giver noget som helst.
These users thanked the author i-s for the post:
AAMS
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"