Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
- RasmusSkov
- Medlem
- Indlæg: 588
- Tilmeldt: 16. sep 2008, 19:40
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
hej derude.
Jeg er blevet ejer af en touran 1,6 TDI scr med dsg7.
Jeg overvejer at få den chippet ved Landberg.
Men vil høre om der er andre med tilsvarende bil som har fået den chippet som ved dele lidt erfaringer ud? Stor forskel? Følger dsg’en godt med selvom der er lidt flere HK og moment?
Rasmus.
Jeg er blevet ejer af en touran 1,6 TDI scr med dsg7.
Jeg overvejer at få den chippet ved Landberg.
Men vil høre om der er andre med tilsvarende bil som har fået den chippet som ved dele lidt erfaringer ud? Stor forskel? Følger dsg’en godt med selvom der er lidt flere HK og moment?
Rasmus.
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
150/310 bør ikke være noget problem hvis tuner sørger for et mildt moment forløb og dsg fil.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- phatass
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 8 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Jeg lytter lige med her.
Kom du længere med dine undersøgelser, Rasmus?
Kom du længere med dine undersøgelser, Rasmus?
2019 VW Touran 1.6TDi DSG IQ.Drive
2017 VW Up! 1.0MPi
2015 VW Polo BlueGT DSG - ACC, 9" Joying JY-VL131N2, VW Helix P&P, Hertz HSK165/HCX165 [SOLGT]
2017 VW Up! 1.0MPi
2015 VW Polo BlueGT DSG - ACC, 9" Joying JY-VL131N2, VW Helix P&P, Hertz HSK165/HCX165 [SOLGT]
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer
- CarstenTS
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 22. okt 2009, 20:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Rittersport fortalte mig, at holder vi os på 300nm, så sker der intet i forhold dsg kassen.
Ydermere sagde han, at man skal glemme alt om at optimere selve kassen
Ydermere sagde han, at man skal glemme alt om at optimere selve kassen
Seat Leon ST 1,2 TSI Style årg. 2014
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5573
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 318 times
- Been thanked: 367 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Alternativ kan du få opgraderet softwaren i gearkassen, så den kører med højere koblingstryk. F.eks. TVS Stage 2* som er rated til 350 Nm. Det har jeg i min Polo og nu skifter gearkassen markant bedre end standard og skiftemønstrene gør at den ikke sejtrækker så meget. Det kan klart anbefales.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5573
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 318 times
- Been thanked: 367 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Vi enige om det med filen. Dog med den undtagelse at dq250 filer med vilje men er konstrueret sådan at de koblinger holder næsten evigt... dq200 futter koblinger af og glider.GranTurismo skrev: ↑21. feb 2020, 23:18Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5573
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 318 times
- Been thanked: 367 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Det er måske lige unuanceret nok. Der er NOGLE DQ200 som futter koblinger af og glider. Der er dog også eksempler på nogle som har kørt over 400.000 km på de originale koblinger. Der var en tråd her på forum for nylig, hvor flere havde kørt rigtig mange km. Jeg mener endda at den som havde rundet 400.000 km var en Touran som trådstarters. Det er jo heller ikke alle DQ250 som skal have skiftet mechatronic inden 250.000 km, selvom der har været mange eksempler på det. Nogle runder en halv million uden problemer.vartaz skrev: ↑21. feb 2020, 23:47Vi enige om det med filen. Dog med den undtagelse at dq250 filer med vilje men er konstrueret sådan at de koblinger holder næsten evigt... dq200 futter koblinger af og glider.GranTurismo skrev: ↑21. feb 2020, 23:18Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
Jeg håber da at mine koblinger holder mange km endnu. Og indtil videre glider den da heller ikke med TVS softwaren, selvom den kører med over 300 Nm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.GranTurismo skrev: ↑21. feb 2020, 23:18Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.
1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5573
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 318 times
- Been thanked: 367 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.claussor skrev: ↑22. feb 2020, 01:03Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.
Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.
1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.
Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?
Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).
Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Jeg er helt enig i din definition af at file. Jeg tror bare det vartaz mente var "glide". Da det jo er det de gør når de ikke kan holde til kræfterne. Det var blot det jeg prøvede at sige.GranTurismo skrev: ↑22. feb 2020, 03:33Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.claussor skrev: ↑22. feb 2020, 01:03Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.
Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.
1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.
Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?
Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).
Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
Jeg vil ikke ind på vores evindelige diskution igen, og forsøgte ikke at trække den den vej, det er dig der tolker den sådan. Det var blot din kommentar omkring DQ250 og Mechatronic jeg kommenterede på. Jeg har ikke nævnt kobling og DQ200 problemer overhovedet. Men når du selv bringer det op, så er jeg selvfølgelig uenig med dig i dine synspunkter omkring den gearkasse, men lad det blive ved det.
Men vil blot komme med det indspark at DQ200 kunne ikke holde til 300 nm chippet i min A3. Når jeg smed 95 oktan på kunne den. Så dalede momentet (aflæst med obdeleven) lige akkurat nok til at den ikke gled i koblingen under acceleration. Gearkassen kørte perfekt ellers og selvfølgelig ikke ændret i software. Så grænsen for den jeg havde var omkring de 290.
- These users thanked the author claussor for the post:
- GranTurismo
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Allerflest af i hele verden?GranTurismo skrev: ↑22. feb 2020, 03:33Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.claussor skrev: ↑22. feb 2020, 01:03Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.
Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.
1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.
Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?
Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).
Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
Argh DQ250 er produceret i 15 år hvor dq200 kun i 4 år.... tror andelen er mere i 1 dq200 for hver 5 dq250
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
Hmm DQ250 kom vist i R32 i 2003... altså 17 år siden.
DQ200 kom i 2008 ifbm 1,4tsi i golf og touran, altså 12 år siden.
DQ200 kom i 2008 ifbm 1,4tsi i golf og touran, altså 12 år siden.
- These users thanked the author Tommy for the post:
- GranTurismo
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5573
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 318 times
- Been thanked: 367 times
Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges
[quote=vartaz post_id=1625335 time=1582371975 user_id=25938]
Allerflest af i hele verden?
Argh DQ250 er produceret i 15 år hvor dq200 kun i 4 år.... tror andelen er mere i 1 dq200 for hver 5 dq250
[/quote]
Man skal tænke på at DQ250 kun fås fra mellemklassen og op.
DQ200 fås fra minibilklassen og op til Passat-klassen. Og jeg tror at der bliver solgt mange flere minibiler end de større bilklasser. Derudover er de mest solgte motorstørrelser nok de små som er udstyret med DQ200: 1,0, 1,4, 1,5, 1,8 TSI og 1,6 TDI.
Og som Tommy skriver, så har DQ200 været på markedet i mange år. Min egen er f.eks. fra 2014. Så jeg tror absolut mængden af DQ200 for længst har oversteget DQ250. Idag er næsten alle med vådkobling DQ381. Det er vel efterhånden kun Polo GTI som kan fås med DQ250?
Allerflest af i hele verden?
Argh DQ250 er produceret i 15 år hvor dq200 kun i 4 år.... tror andelen er mere i 1 dq200 for hver 5 dq250
[/quote]
Man skal tænke på at DQ250 kun fås fra mellemklassen og op.
DQ200 fås fra minibilklassen og op til Passat-klassen. Og jeg tror at der bliver solgt mange flere minibiler end de større bilklasser. Derudover er de mest solgte motorstørrelser nok de små som er udstyret med DQ200: 1,0, 1,4, 1,5, 1,8 TSI og 1,6 TDI.
Og som Tommy skriver, så har DQ200 været på markedet i mange år. Min egen er f.eks. fra 2014. Så jeg tror absolut mængden af DQ200 for længst har oversteget DQ250. Idag er næsten alle med vådkobling DQ381. Det er vel efterhånden kun Polo GTI som kan fås med DQ250?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system