Tuning og syn, forsikring osv..

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 16:09

Tor Morrison skrev:
11. feb 2020, 16:05
Synshallerne kan ikke måle om den er chippet..
Enig. Det mener jeg i hvert fald vi endnu har til gode at se / høre om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 16:13

Mange, mange tak for alle svarene.

Jeg må sige, at der er smæk på det her forum. Jeg havde ikke regnet med så meget aktivitet så hurtigt, på en almindelig kedelig tirsdag.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af QT1410 » 11. feb 2020, 16:51

Don't ask, don't tell, kør til en synsmand du kender og er tryg ved.

Findes træet i skoven, der falder med et brag, men uden at nogen er tilstede til at sanse det?


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 17:05

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 16:13
Jeg må sige, at der er smæk på det her forum. Jeg havde ikke regnet med så meget aktivitet så hurtigt, på en almindelig kedelig tirsdag.
Jamen det er jo dét vagcars.dk kan gøre for en grå tirsdag :)

Udover at der er masser af viden og erfaring om VAG opsamlet herinde, så er der en stor skare af aktive brugere.
De mange aktive brugere afstedkommer at alle tænkelige kompetencer er repræsenteret, og derfor kan du - ud over spørgsmål om VAG - få svar på alt mellem himmel og jord.
Nævn en kompetence, og vagcars har den :)

Derfor er vi DK's bedste forum for VAG entusiaster.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Kevinff » 11. feb 2020, 17:15

QT1410 skrev: Findes træet i skoven, der falder med et brag, men uden at nogen er tilstede til at sanse det
Jeg tror ikke det er sådan ordsproget lyder Billede

PF
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 26. maj 2015, 19:52
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 104 times
Been thanked: 52 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af PF » 11. feb 2020, 17:42

HansH skrev:
lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 16:13
Jeg må sige, at der er smæk på det her forum. Jeg havde ikke regnet med så meget aktivitet så hurtigt, på en almindelig kedelig tirsdag.
Jamen det er jo dét vagcars.dk kan gøre for en grå tirsdag :)

Udover at der er masser af viden og erfaring om VAG opsamlet herinde, så er der en stor skare af aktive brugere.
De mange aktive brugere afstedkommer at alle tænkelige kompetencer er repræsenteret, og derfor kan du - ud over spørgsmål om VAG - få svar på alt mellem himmel og jord.
Nævn en kompetence, og vagcars har den :)

Derfor er vi DK's bedste forum for VAG entusiaster.
Og Volvo og BMW Billede

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Møbbe » 11. feb 2020, 20:49

PF skrev:
11. feb 2020, 17:42
HansH skrev:
lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 16:13
Jeg må sige, at der er smæk på det her forum. Jeg havde ikke regnet med så meget aktivitet så hurtigt, på en almindelig kedelig tirsdag.
Jamen det er jo dét vagcars.dk kan gøre for en grå tirsdag :)

Udover at der er masser af viden og erfaring om VAG opsamlet herinde, så er der en stor skare af aktive brugere.
De mange aktive brugere afstedkommer at alle tænkelige kompetencer er repræsenteret, og derfor kan du - ud over spørgsmål om VAG - få svar på alt mellem himmel og jord.
Nævn en kompetence, og vagcars har den :)

Derfor er vi DK's bedste forum for VAG entusiaster.
Og Volvo og BMW Billede
Hehe😂
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Charlimike » 12. feb 2020, 10:02

Der findes faktisk et eller flere testcentre i DK som laver den slags godkendelser, Autoconsult er en af den og beskriver faktisk reglerne meget godt:

http://www.autoconsult.dk/?Proevningsra ... foroegelse


Har diskuterer lidt med en gut på BG om emnet, og reglerne kan klart tolkes på et punkt.
Vi er lidt uenige på spg. hvorvidt tuner kan holdes ansvarlig for at kunden køre direkte til test bagefter, og at bilen skal overholde forurening.
Er enig i at bilen skal overholde miljøkrav der stilles til den, men tuner har intet ansvar for at følge dig til døren i testcenter, det er kundens ansvar. Det er også kundes ansvar at få lavet kontrolrapporten, synet bilen bagefter og give forsikringen besked derom før bilen kan kaldes lovlig.

Tuner må sørge for at tuningen kan godkendes mht. miljø, ellers må tuningen laves om. Jeg ser dog mere end et problem, nærmest ingen biler opfylder miljøkravet, navnligt NOx, hvordan vil man da lave en ordentlig baseline før test?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 12. feb 2020, 10:42

Charlimike skrev:
12. feb 2020, 10:02
Der findes faktisk et eller flere testcentre i DK som laver den slags godkendelser..
Hvad der virkelig ville bringe klarhed, var jo en konkret beretning fra en bilejer der er gået denne vej, og er gået linen helt ud.
Dvs chiptuning --> test hos Autoconsult --> godkendelse med alle de nødvendige dokumenter --> bestået syn med registrering af eff.forøgelsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tor Morrison » 12. feb 2020, 14:59

HansH skrev:
12. feb 2020, 10:42
Charlimike skrev:
12. feb 2020, 10:02
Der findes faktisk et eller flere testcentre i DK som laver den slags godkendelser..
Hvad der virkelig ville bringe klarhed, var jo en konkret beretning fra en bilejer der er gået denne vej, og er gået linen helt ud.
Dvs chiptuning --> test hos Autoconsult --> godkendelse med alle de nødvendige dokumenter --> bestået syn med registrering af eff.forøgelsen
Ellers er der også JO Tuning som jeg mener nogle herinde fra har benyttet. Jeg har læst om en Honda ejer da havde lagt en anden motor i. Han havde skrevet en beskrivelse af godkendelsesprocessen han var igennem hos Autoconsult. Kan ikke lige huske hvor jeg faldt over den. Han var ikke specielt imponeret over mandens køreevner. Han ramte nogle kegler så mange gange at det bulede forskærmen og testkørslen var på ejet ansvar, så det var bare ærgerligt.

I forbindelse med chiptuning kan jeg ikke se det giver mening at få det godkendt.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 12. feb 2020, 15:02

- Og fint nok at der findes et center i DK der kan gøre det.

Men hvad er prisen ?
Hvis godkendelsen er lige så dyr som et center i Tyskland eller Sverige, så ender man jo samme sted.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 12. feb 2020, 15:11

HansH skrev:
12. feb 2020, 15:02
- Og fint nok at der findes et center i DK der kan gøre det.

Men hvad er prisen ?
Hvis godkendelsen er lige så dyr som et center i Tyskland eller Sverige, så ender man jo samme sted.
???

Problemet er jo mere at det ikke har nogen koncekvenser og de bruger der får det gjort er fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker.

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af havsgaard » 12. feb 2020, 19:14

perw skrev:
12. feb 2020, 15:11

Problemet er jo mere at det ikke har nogen koncekvenser og de bruger der får det gjort er fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker.
Måske en lige lovlig forstokket holdning - grænsende til det rabiate.

Hvad med de mange mange tusinde gamle biler, lastbiler, busser, traktorer, færger, knallerter, plæneklippere etc.
Jeg garanterer dig for, at udledningen fra en gammel knallert eller en traktor ligger mange gange over hvad resultatet af de fleste tuninger resulterer i - uden sammenligning. Men de er måske også ført af personer som er ligeglade med andre mennesker?

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 125 times
Been thanked: 28 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Jay-Jay » 12. feb 2020, 20:36

Du glemte at nævne brændeovnene ;)

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HenrikH29 » 12. feb 2020, 21:11

Kevinff skrev:
11. feb 2020, 15:17
3. Er det ikke forsikringen skal der bevise at et uheld kunne være undgået hvis bilen ikke er tunet? Hvis jeg kører 110 på motorvejen og er involveret i et uheld så er det vel sagen fuldstændig uvedkommende om min bil er tunet eller ej?
Det er som sådan ikke problemet om en ulykke kunne være undgået eller ej.

Problemet er, at hvis man ikke fortæller forsikringen, at bilen er tunet, og forsikringen opdager det, ja så har man ingen forsikring. For så er selskabet nemlig berettiget til at ophæve forsikringen med tilbagevirkende kraft pga. at ejeren har tegnet forsikringen på et et urigtigt grundlag (=ugyldighedsgrund).

Så er der INGEN dækning uanset, hvad der udløser en behov for dækning (uheld, tyveri, mv). Det er selvfølgelig træls, da ejeren så er uden dækning. Og forestil dig så, at der er personskade involveret i en ulykke. Tja, den falder så også tilbage på ejeren. Forsikringen betaler i første omgang personskaden, men har regres mod ejeren (retter kravet mod ham). Og så taler vi måske om millioner.

Så jeg kan kun på det kraftigste anbefale trådstarter, at få tuningen indføjet i policen.

Og ovennævnte er ikke "grebet ud af den blå luft", der her været fortilfælde : https://politiken.dk/oekonomi/privatoek ... -tunet-bil (adgang kræver desværre abonnement).

Men sagens omstændigheder var, at en bilejer fik strålet sin bil, og da erstatningen skulle opgøres, var han så dum at fortælle selskabet ,at han også skulle have dækket udgiften til tuningen. Da tuningen ikke var oplyst ved tegningen af forsikringen (eller senere), blev forsikringsaftalen ophævet, idet denne var indgået på urigtige oplysninger. Resultatet var ingen dækning til bilejer for den stjålne bil..

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HenrikH29 » 12. feb 2020, 21:14

havsgaard skrev:
12. feb 2020, 19:14
perw skrev:
12. feb 2020, 15:11

Problemet er jo mere at det ikke har nogen koncekvenser og de bruger der får det gjort er fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker.
Måske en lige lovlig forstokket holdning - grænsende til det rabiate.

Hvad med de mange mange tusinde gamle biler, lastbiler, busser, traktorer, færger, knallerter, plæneklippere etc.
Jeg garanterer dig for, at udledningen fra en gammel knallert eller en traktor ligger mange gange over hvad resultatet af de fleste tuninger resulterer i - uden sammenligning. Men de er måske også ført af personer som er ligeglade med andre mennesker?
Sådan kan man jo ikke argumentere. Vil svare til at tyven argumenterede med, at andre stjæler også, så må det være OK, at han også gør det. Eller i den "lettere" genre, andre kører for hurtigt, så gør jeg det også - det gør det jo ikke lovligt og trafiksikkert vel?

Jeg er enig i, at det nok ikke gør nogen større forskel for miljøet om en bil er chippet eller ej, men det ændrer ikke på, at det er en overtrædelse af lovgivningen. Men det virkelige issue er måske mere noget om "moral" - lidt ligesom med sort arbejde :o

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af havsgaard » 13. feb 2020, 09:01

HenrikH29 skrev:
12. feb 2020, 21:14
havsgaard skrev:
12. feb 2020, 19:14
perw skrev:
12. feb 2020, 15:11

Problemet er jo mere at det ikke har nogen koncekvenser og de bruger der får det gjort er fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker.
Måske en lige lovlig forstokket holdning - grænsende til det rabiate.

Hvad med de mange mange tusinde gamle biler, lastbiler, busser, traktorer, færger, knallerter, plæneklippere etc.
Jeg garanterer dig for, at udledningen fra en gammel knallert eller en traktor ligger mange gange over hvad resultatet af de fleste tuninger resulterer i - uden sammenligning. Men de er måske også ført af personer som er ligeglade med andre mennesker?
Sådan kan man jo ikke argumentere. Vil svare til at tyven argumenterede med, at andre stjæler også, så må det være OK, at han også gør det. Eller i den "lettere" genre, andre kører for hurtigt, så gør jeg det også - det gør det jo ikke lovligt og trafiksikkert vel?

Jeg er enig i, at det nok ikke gør nogen større forskel for miljøet om en bil er chippet eller ej, men det ændrer ikke på, at det er en overtrædelse af lovgivningen. Men det virkelige issue er måske mere noget om "moral" - lidt ligesom med sort arbejde :o
Nu kommenterer jeg hverken på det lovlige eller hvad en tyv gør - den sammenligning står for din egen regning - fred være med det, hvis det er sådan du læser det.

Topic starter har nogen meget relevante og interessante spørgsmål - og det mener jeg sådan set godt at man må kunne stille herinde, uden at blive sat i bås med det at være "fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker" - det er en ret grov generalisering. Den slags kommentarer hører i min optik ikke hjemme i et forum som netop omhandler Tuning.
These users thanked the author havsgaard for the post (total 2):
HansHTarget

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 13. feb 2020, 09:16

havsgaard skrev:
13. feb 2020, 09:01
Topic starter har nogen meget relevante og interessante spørgsmål - og det mener jeg sådan set godt at man må kunne stille herinde, uden at blive sat i bås med det at være "fuldstændig ligeglade med miljø og andre mennesker" - det er en ret grov generalisering. Den slags kommentarer hører i min optik ikke hjemme i et forum som netop omhandler Tuning.
Jeg er helt enig.

Det er mit klare indtryk at trådstarter ikke spørger til moralske overvejelser, men til gengæld gerne vil have input til at belyse de lovmæssige aspekter der hersker omkring chiptuning.
Sagt på en anden måde - han søger oplysning. Ikke samvittighedsvejledning.

Bemærk i øvrigt vores forumreglers §3.08: - Undgå at oplysning bliver til moralprædiken.
Læs venligst her for yderligere uddybning: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=147967

Det skulle således hermed være slået fast, hvis der måtte være tvivl derom, at chiptuning potentielt kan øge en bils udledning til ulempe for miljøet.
Og så burde den ikke være længere.
These users thanked the author HansH for the post:
havsgaard
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 13. feb 2020, 12:40

Charlimike skrev:
12. feb 2020, 10:02
Der findes faktisk et eller flere testcentre i DK som laver den slags godkendelser, Autoconsult er en af dem..
Mnjaa.... joo....
Autoconsult har kun udstyr til støjmåling.
For måling af emmissioner, skal bilen til testcenter i Essen. Den skal afleveres dag 1 inden middag, og så kan man få den med hjem igen næste dag til middag.
Man kan selv tage derned og få det ordnet, eller Autoconsult kan stå for det.

Støjmåling hos Autoconsult koster 2500 DKK.
Emmissionstest i Essen koster ca 1200-1500 EUR for Euro1-5 biler, mens Euro6 er betydeligt dyrere, da der måles på flere ting.

Dertil skal lægges udgiften til Autoconsult hvis man vælger at bede dem transportere bilen derned og få den hjem igen.
Alternativt egne omkostninger til at rive et par dage ud og køre til Essen med overnatning osv.

Så ja - Autoconsult kan stå for tingene, men det betyder ikke at der findes et testcenter i DK der kan klare hele opgaven.

Det indebærer således en vis risiko som bilejer, at kaste sig ud i dette.
Testcenteret i Essen måler kun. De retter/fikser jo ikke noget. De spytter bare en rapport ud med resultaterne.
Dvs hvis bilen med chiptunerens fil ikke lever op til kravene, så har man haft hele udgiften, men må køre hjem fra Essen med et testresultat der ikke skaffer bilen igennem et syn.
Ergo : man er stadig ved square #1, men nu XX.XXX kr. fattigere.

Tuneren har jo ingen chance for at vide hvordan bilen klarer emmissionstesten, for han har heller ikke det måleudstyr.
Så man er henvist til enten at acceptere risikoen for at spilde sine penge, eller at forsøge at lave en slags garantiaftale med tuneren, som siger at han betaler hele gildet hvis ikke bilen klarer kravene.
Det sidste tror jeg næppe at nogen chiptuner vil indlade sig på.

Som jeg skrev tidligere: Jeg tror ikke at der er ret mange, der synes det kunne være fedt at kaste sig ud i en sådan sag..
These users thanked the author HansH for the post:
Charlimike
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 13. feb 2020, 13:16

Og hvad jeg har læst, så kan en Diesel ikke klare testen. Den vil ikke komme igennem NOx testen.

Benzin biler er der en mulighed for.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 13. feb 2020, 14:28

perw skrev:
13. feb 2020, 13:16
Og hvad jeg har læst, så kan en Diesel ikke klare testen. Den vil ikke komme igennem NOx testen.
Og det tror jeg du har fuldstændig ret i.
Mit gæt er, at de langt de fleste der får lavet optimering, får også lavet EGROFF.
Og alene EGROFF er nok til at alle NOx-tal ryger i vejret.
Der er også nogen der kun får lavet EGROFF uden optimering.
Begge dele er konstruktive indgreb og lige ulovlige i denne sammenhæng.

"Ulovlig" = i betydningen: kræver samme godkendelse bagefter for at måtte køre på vejen. Og det er en godkendelse de ikke kan opnå.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HenrikH29 » 13. feb 2020, 19:55

havsgaard skrev:
12. feb 2020, 19:14

Måske en lige lovlig forstokket holdning - grænsende til det rabiate.
Det var din kommentar til perw ovenfor om forstokket og grænsende til rabiat holdning, der faldt mig for brystet.

perw har vel ret til sin holdning uden at der skal knyttes sådanne kommentarer til den. Ikke særlig pænt i min optik. ;)

Men fred være med det, lad os lade det ligge. Slut herfra.

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"