1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hvornår, i forbindelse med effektforøgelse bliver en FMIC nødvendigt.
Hvilke parametre kigges der på (indsug.temp, udst.temp, effetk, NM).
Nogen der vil ´prale´lidt med hvor meget ´juice de har presset´ før de monterede FMIC, skiv endeligt
Anbefalinger til min vogn (helst brugt ($$$) og noget som er forholdsvis simpelt at montere).
Hvilke parametre kigges der på (indsug.temp, udst.temp, effetk, NM).
Nogen der vil ´prale´lidt med hvor meget ´juice de har presset´ før de monterede FMIC, skiv endeligt
Anbefalinger til min vogn (helst brugt ($$$) og noget som er forholdsvis simpelt at montere).
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej du
Man henter ikke meget på en frontmonteret IC. Hele hemmeligheden er at den holder din indsugningstemp nede og derved kan du fyrer den af uden at den skruer ned for ladetrykket pga for høj inds. temp.
Så en større IC er noget man bruger på biler der bliver presset til en grænse, hvor den std. IC ikke kan holde den afkølet......
Man henter ikke meget på en frontmonteret IC. Hele hemmeligheden er at den holder din indsugningstemp nede og derved kan du fyrer den af uden at den skruer ned for ladetrykket pga for høj inds. temp.
Så en større IC er noget man bruger på biler der bliver presset til en grænse, hvor den std. IC ikke kan holde den afkølet......
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Ja, den er jeg rimelig med på. Det jeg søger at finde ud af hvor meget jeg kan tune en 1,9tdi 110hk, uden at det bliver nødvendigt at opgradere Intercooler.
har efterhånden kommet frem til at det (selvfølgelig) er indsugningstemperaturen og derved afgangstemperaturen fra IC
har efterhånden kommet frem til at det (selvfølgelig) er indsugningstemperaturen og derved afgangstemperaturen fra IC
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
du kan sagtens hente 180hk på din std intercooler.. jeg regner med jeg skal snappe til de 200hk med min std IC. ellers må der 2 på
jp123 skrev:Ja, den er jeg rimelig med på. Det jeg søger at finde ud af hvor meget jeg kan tune en 1,9tdi 110hk, uden at det bliver nødvendigt at opgradere Intercooler.
har efterhånden kommet frem til at det (selvfølgelig) er indsugningstemperaturen og derved afgangstemperaturen fra IC
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
well der er flere ting som spiller ind..
Det du har at gøre med:
1. stk standard intercooler med plastik ender.
intercooleren den er med til 1,5bar, kommer du over det i ladetryk så er der store chancer for at du blæser den i stykker.
PD130hk golf4 bla, bruger samme intercooler, her opnås der ca. 175hk nogen gange lidt mere andre gange lidt mindre.
Lad os bare sige 175hk.
hvis dit forventet ladetryk bliver under 1.5 bar, så kan du optimere luft strømmen omkring intercooleren.
Den varme luft bliver stående bag ved intercooleren, hvilket er den dårlig ting.
Man kan så sætte en jalosi rist i inderskræmen for at lede noget at det varme luft væk og på den måde gør intercooleren mere effektiv.
Hvis dit forventet ladetryk bliver over 1.5bar, så skal du have gang i en intercooler med metal ender og fuldsvejst intercooler.
Forge motorsport laver en plug and play (men den koster lidt over 5jern) men den har et ca. dobbelt så stor element som standard intercooleren.
Du kan dog godt lave fmic på bilen, men da langt fleste intercoolere har ind og ud i hver sin side, så giver det en del rørføring.
Jeg faldt over en guide til fmic ved brug af intercooleren fra en seat cupra (ganske spændende)
http://www.polo9n.info/page.php?p=anlei ... upra%20TDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen skulle være omkring 900€, hvilket må siges at være rimlig dyrt.
Jeg går selv og pønser lidt på noget andet intercooler til min 1.9TDI golf4, men må se hvad tiden bringer med sig.
Det du har at gøre med:
1. stk standard intercooler med plastik ender.
intercooleren den er med til 1,5bar, kommer du over det i ladetryk så er der store chancer for at du blæser den i stykker.
PD130hk golf4 bla, bruger samme intercooler, her opnås der ca. 175hk nogen gange lidt mere andre gange lidt mindre.
Lad os bare sige 175hk.
hvis dit forventet ladetryk bliver under 1.5 bar, så kan du optimere luft strømmen omkring intercooleren.
Den varme luft bliver stående bag ved intercooleren, hvilket er den dårlig ting.
Man kan så sætte en jalosi rist i inderskræmen for at lede noget at det varme luft væk og på den måde gør intercooleren mere effektiv.
Hvis dit forventet ladetryk bliver over 1.5bar, så skal du have gang i en intercooler med metal ender og fuldsvejst intercooler.
Forge motorsport laver en plug and play (men den koster lidt over 5jern) men den har et ca. dobbelt så stor element som standard intercooleren.
Du kan dog godt lave fmic på bilen, men da langt fleste intercoolere har ind og ud i hver sin side, så giver det en del rørføring.
Jeg faldt over en guide til fmic ved brug af intercooleren fra en seat cupra (ganske spændende)
http://www.polo9n.info/page.php?p=anlei ... upra%20TDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen skulle være omkring 900€, hvilket må siges at være rimlig dyrt.
Jeg går selv og pønser lidt på noget andet intercooler til min 1.9TDI golf4, men må se hvad tiden bringer med sig.
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
jeg kører knap 2 bar på min std IC. men det er den med de hvide ender, måske det plast er hårdere ved jeg ej..
Greden skrev:well der er flere ting som spiller ind..
Det du har at gøre med:
1. stk standard intercooler med plastik ender.
intercooleren den er med til 1,5bar, kommer du over det i ladetryk så er der store chancer for at du blæser den i stykker.
PD130hk golf4 bla, bruger samme intercooler, her opnås der ca. 175hk nogen gange lidt mere andre gange lidt mindre.
Lad os bare sige 175hk.
hvis dit forventet ladetryk bliver under 1.5 bar, så kan du optimere luft strømmen omkring intercooleren.
Den varme luft bliver stående bag ved intercooleren, hvilket er den dårlig ting.
Man kan så sætte en jalosi rist i inderskræmen for at lede noget at det varme luft væk og på den måde gør intercooleren mere effektiv.
Hvis dit forventet ladetryk bliver over 1.5bar, så skal du have gang i en intercooler med metal ender og fuldsvejst intercooler.
Forge motorsport laver en plug and play (men den koster lidt over 5jern) men den har et ca. dobbelt så stor element som standard intercooleren.
Du kan dog godt lave fmic på bilen, men da langt fleste intercoolere har ind og ud i hver sin side, så giver det en del rørføring.
Jeg faldt over en guide til fmic ved brug af intercooleren fra en seat cupra (ganske spændende)
http://www.polo9n.info/page.php?p=anlei ... upra%20TDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen skulle være omkring 900€, hvilket må siges at være rimlig dyrt.
Jeg går selv og pønser lidt på noget andet intercooler til min 1.9TDI golf4, men må se hvad tiden bringer med sig.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
HeineM skrev:jeg kører knap 2 bar på min std IC. men det er den med de hvide ender, måske det plast er hårdere ved jeg ej..
What!!.... jeg har luret gamle mails igennem fra ritter, her skriver han 1.5bar...
Min intercooler er med sorte plastik ender (måske er der en forskel, men ved det ikke)... men håber at jeg finder en anden og bedre løsning til når jeg skal op til ritter for at få bilen mappet om.
tror at jeg har en extra intercooler til at ligge, måske skulle man bare stoppe i prop i den ene ende og se hvad den kan holde til at tryk inden den springer i luften.
Greden skrev:well der er flere ting som spiller ind..
Det du har at gøre med:
1. stk standard intercooler med plastik ender.
intercooleren den er med til 1,5bar, kommer du over det i ladetryk så er der store chancer for at du blæser den i stykker.
PD130hk golf4 bla, bruger samme intercooler, her opnås der ca. 175hk nogen gange lidt mere andre gange lidt mindre.
Lad os bare sige 175hk.
hvis dit forventet ladetryk bliver under 1.5 bar, så kan du optimere luft strømmen omkring intercooleren.
Den varme luft bliver stående bag ved intercooleren, hvilket er den dårlig ting.
Man kan så sætte en jalosi rist i inderskræmen for at lede noget at det varme luft væk og på den måde gør intercooleren mere effektiv.
Hvis dit forventet ladetryk bliver over 1.5bar, så skal du have gang i en intercooler med metal ender og fuldsvejst intercooler.
Forge motorsport laver en plug and play (men den koster lidt over 5jern) men den har et ca. dobbelt så stor element som standard intercooleren.
Du kan dog godt lave fmic på bilen, men da langt fleste intercoolere har ind og ud i hver sin side, så giver det en del rørføring.
Jeg faldt over en guide til fmic ved brug af intercooleren fra en seat cupra (ganske spændende)
http://www.polo9n.info/page.php?p=anlei ... upra%20TDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen skulle være omkring 900€, hvilket må siges at være rimlig dyrt.
Jeg går selv og pønser lidt på noget andet intercooler til min 1.9TDI golf4, men må se hvad tiden bringer med sig.
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
jeg har også set flere steder det er max 1,5 bar. jeg forstår heller ikke min ikke bliver skudt af, så jeg kan få min på med alu ender men tænker på at pille fyret af og smide en i den anden side og lave den spejlvendt hvis det kan lade sig gøre. men der skal tid til det hele!
[quote="Greden"][quote="HeineM"]jeg kører knap 2 bar på min std IC. men det er den med de hvide ender, måske det plast er hårdere ved jeg ej..
What!!.... jeg har luret gamle mails igennem fra ritter, her skriver han 1.5bar...
Min intercooler er med sorte plastik ender (måske er der en forskel, men ved det ikke)... men håber at jeg finder en anden og bedre løsning til når jeg skal op til ritter for at få bilen mappet om.
tror at jeg har en extra intercooler til at ligge, måske skulle man bare stoppe i prop i den ene ende og se hvad den kan holde til at tryk inden den springer i luften.
[quote="Greden"][quote="HeineM"]jeg kører knap 2 bar på min std IC. men det er den med de hvide ender, måske det plast er hårdere ved jeg ej..
What!!.... jeg har luret gamle mails igennem fra ritter, her skriver han 1.5bar...
Min intercooler er med sorte plastik ender (måske er der en forskel, men ved det ikke)... men håber at jeg finder en anden og bedre løsning til når jeg skal op til ritter for at få bilen mappet om.
tror at jeg har en extra intercooler til at ligge, måske skulle man bare stoppe i prop i den ene ende og se hvad den kan holde til at tryk inden den springer i luften.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Jeg har selv søgt lidt og fundet en SMIC (kalder vi den vel) her: http://boostfactory.net/product_info.php?products_id=77" onclick="window.open(this.href);return false;
$ 750 og så lover de at den er god for 400 hp (på Turbo benzin modeller)?
Men, mener at have hørt noget om en SMIC fra AudiTT eller var det S2 skulle passe også, måske kan man finde en brugt, hvis de altså passer.
Nogen der ved noget om det?
$ 750 og så lover de at den er god for 400 hp (på Turbo benzin modeller)?
Men, mener at have hørt noget om en SMIC fra AudiTT eller var det S2 skulle passe også, måske kan man finde en brugt, hvis de altså passer.
Nogen der ved noget om det?
Senest rettet af jp123 30. jul 2008, 09:49, rettet i alt 1 gang.
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- henrik2er
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: kolding 6000
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Supermule
Medlem
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:23
Indlæg: 841
Geografisk sted: Malmø/Sverige Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej du
Man henter ikke meget på en frontmonteret IC. Hele hemmeligheden er at den holder din indsugningstemp nede og derved kan du fyrer den af uden at den skruer ned for ladetrykket pga for høj inds. temp.
Så en større IC er noget man bruger på biler der bliver presset til en grænse, hvor den std. IC ikke kan holde den afkølet......
_________________
Hmmm .. det har du ikke helt ret i, selvfølig vil et støre element køle bedre, men hvis feks en side monteret intercoler ikke får luft nok, eller ikke kan komme af med varmen så vil feks et mindre alu element i frontet da holde en laver indsugnings temp.. SKAL DU CHIPPE BILER FOR ANDRE HÅBER JEG DA DU ER OPMÆRKSOM PÅ DETTE
Medlem
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:23
Indlæg: 841
Geografisk sted: Malmø/Sverige Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej du
Man henter ikke meget på en frontmonteret IC. Hele hemmeligheden er at den holder din indsugningstemp nede og derved kan du fyrer den af uden at den skruer ned for ladetrykket pga for høj inds. temp.
Så en større IC er noget man bruger på biler der bliver presset til en grænse, hvor den std. IC ikke kan holde den afkølet......
_________________
Hmmm .. det har du ikke helt ret i, selvfølig vil et støre element køle bedre, men hvis feks en side monteret intercoler ikke får luft nok, eller ikke kan komme af med varmen så vil feks et mindre alu element i frontet da holde en laver indsugnings temp.. SKAL DU CHIPPE BILER FOR ANDRE HÅBER JEG DA DU ER OPMÆRKSOM PÅ DETTE
Henrik2er !!
- henrik2er
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: kolding 6000
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Kermatdi.com i usa henviser på deres side til noget der vist hedder eurojet. de laver fmic og smic til fine priser. prøv evt at se dem. med hensyn til hvor meget den org intercoller kan magte handler det også om det er på en benz eller diesel, diesel kan magte mere tryk, da det ikke har det tryk der dannes kort før blow åbner og gasspjældet lukker. men ja trode faktisk også at 1,5 bar var omkring max men heinem har dig og kim kørt en lok med vagcom på din indsugnings temp ved de 2 bar? jeg gad nemlig godt kigge dit spændene projekt over skulderen, kim har har mappet min til 1,25 non vgt, men kun pga turboen holdbar hed
Henrik2er !!
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Du må jo forstå én ting..... Man kan altid skrue op for trykket, så den også løber varm. Men det er ikke meningen..... Meningen er at bilen skal gå så koldt som overhovedet muligt og derfor monterer man en større IC til at holde indsugningsluften nede i temp. det gør at tingene holder og ikke springer i luften..........
Så ja jeg er helt klar over det......
Så ja jeg er helt klar over det......
henrik2er skrev:Supermule
Medlem
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:23
Indlæg: 841
Geografisk sted: Malmø/Sverige Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej du
Man henter ikke meget på en frontmonteret IC. Hele hemmeligheden er at den holder din indsugningstemp nede og derved kan du fyrer den af uden at den skruer ned for ladetrykket pga for høj inds. temp.
Så en større IC er noget man bruger på biler der bliver presset til en grænse, hvor den std. IC ikke kan holde den afkølet......
_________________
Hmmm .. det har du ikke helt ret i, selvfølig vil et støre element køle bedre, men hvis feks en side monteret intercoler ikke får luft nok, eller ikke kan komme af med varmen så vil feks et mindre alu element i frontet da holde en laver indsugnings temp.. SKAL DU CHIPPE BILER FOR ANDRE HÅBER JEG DA DU ER OPMÆRKSOM PÅ DETTE
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Den SMIC har jeg søgt på og fundet $650, men den er vist oprindeligt til 1.8T: http://www.customcarscentral.com/ejr18t ... 9-05-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det kan selvfølgelig være at placering, dimensioner og montering på 1.8T er magen til 1.9 TDI?
desuden vil de ikke skrive hvor meget tryk den kan holde til (eller er det nærmere trykfald over SMIC´en man skal se på? jo mindre desto bedre, right)
Det kan selvfølgelig være at placering, dimensioner og montering på 1.8T er magen til 1.9 TDI?
desuden vil de ikke skrive hvor meget tryk den kan holde til (eller er det nærmere trykfald over SMIC´en man skal se på? jo mindre desto bedre, right)
henrik2er skrev:Kermatdi.com i usa henviser på deres side til noget der vist hedder eurojet. de laver fmic og smic til fine priser. prøv evt at se dem. med hensyn til hvor meget den org intercoller kan magte handler det også om det er på en benz eller diesel, diesel kan magte mere tryk, da det ikke har det tryk der dannes kort før blow åbner og gasspjældet lukker. men ja trode faktisk også at 1,5 bar var omkring max men heinem har dig og kim kørt en lok med vagcom på din indsugnings temp ved de 2 bar? jeg gad nemlig godt kigge dit spændene projekt over skulderen, kim har har mappet min til 1,25 non vgt, men kun pga turboen holdbar hed
Senest rettet af jp123 30. jul 2008, 09:47, rettet i alt 1 gang.
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Yes..... Jo mindre trykfald, jo mindre skal turboen yde for at levere det ønskede tryk....
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Nej det har vi ikke, det var med min gamle FRMIC jeg havde på den blev chippet med.
men jeg skal lige have vagcom på en dag, den kan ikke holde 2 bar oppe i omdrejninger, så falder den lidt..
jeg skal lige have lavet mig mit 2,5" udstødning færdig så er den også ved at være klar til at blive mappet om
men jeg skal lige have vagcom på en dag, den kan ikke holde 2 bar oppe i omdrejninger, så falder den lidt..
jeg skal lige have lavet mig mit 2,5" udstødning færdig så er den også ved at være klar til at blive mappet om
henrik2er skrev:Kermatdi.com i usa henviser på deres side til noget der vist hedder eurojet. de laver fmic og smic til fine priser. prøv evt at se dem. med hensyn til hvor meget den org intercoller kan magte handler det også om det er på en benz eller diesel, diesel kan magte mere tryk, da det ikke har det tryk der dannes kort før blow åbner og gasspjældet lukker. men ja trode faktisk også at 1,5 bar var omkring max men heinem har dig og kim kørt en lok med vagcom på din indsugnings temp ved de 2 bar? jeg gad nemlig godt kigge dit spændene projekt over skulderen, kim har har mappet min til 1,25 non vgt, men kun pga turboen holdbar hed
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- Dennis J
- Medlem
- Indlæg: 1066
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Bare lidt oplysninger, men den orignale IC sprænger og revner først ved 40 psi tryk, det har APR i usa testet den til, men den er naturligvis slet ikke egnet til den slags tryk - og den orignales effektiv ligger jo forholdsvis lavt hvis man skal kigge på indsugningstemperaturen, som skal holdes nede - på en benz 1.8T vil jeg umiddelbart sige grænsen er 200hk, men hvis man ønsker den orignale rørføring osv., så synes jeg man skal kigge på 3 muligheder som holder rørføringen som OEM:
APR frontmonteret intercooler, er vel egnet helt op til 600hk og ualmindelig effektiv med lavt tryktab osv....i en Test 170 meter over havets overflade, hastighed 110 km.t, 1,5 bar´s tryk, med luftemperatur fra turbo på 115 grader kølede den luften til 55 grader og havde kun tryktab på 0,58 psi - den samlede mængde luftflow er 720cfm...
http://www.gopapr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Forge har også en med samme design og montering ligesom både APR, men også som OEM cupraen vist lidt tidligere.
http://www.forgemotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Evolution motorsports - http://www.evoms.com" onclick="window.open(this.href);return false; den er også uhyr effektiv, og let at montere mm.
Jeg ville vælge ovenstående 3 af hensyn til OEM rørføring og montering, alle 3 beholder "pancake" pipe og viser svimlende gode perfomance....jeg er dog mest tilhænger af APR produkterne da ingeniørene rent faktisk har givet tage en MIT uddannelse før de begyndte at designe
APR frontmonteret intercooler, er vel egnet helt op til 600hk og ualmindelig effektiv med lavt tryktab osv....i en Test 170 meter over havets overflade, hastighed 110 km.t, 1,5 bar´s tryk, med luftemperatur fra turbo på 115 grader kølede den luften til 55 grader og havde kun tryktab på 0,58 psi - den samlede mængde luftflow er 720cfm...
http://www.gopapr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Forge har også en med samme design og montering ligesom både APR, men også som OEM cupraen vist lidt tidligere.
http://www.forgemotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Evolution motorsports - http://www.evoms.com" onclick="window.open(this.href);return false; den er også uhyr effektiv, og let at montere mm.
Jeg ville vælge ovenstående 3 af hensyn til OEM rørføring og montering, alle 3 beholder "pancake" pipe og viser svimlende gode perfomance....jeg er dog mest tilhænger af APR produkterne da ingeniørene rent faktisk har givet tage en MIT uddannelse før de begyndte at designe
Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)
- Trold
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hvis du kun køber ic elementet og de to holder der til blir det ca 320€ hvilket er en lidt mere rimelig pris.. Ville ikke gå ud fra at slanger og rør passer lige over. Men ic`en burde man da kunne lave plads til..Greden skrev:well der er flere ting som spiller ind..
Du kan dog godt lave fmic på bilen, men da langt fleste intercoolere har ind og ud i hver sin side, så giver det en del rørføring.
Jeg faldt over en guide til fmic ved brug af intercooleren fra en seat cupra (ganske spændende)
http://www.polo9n.info/page.php?p=anlei ... upra%20TDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen skulle være omkring 900€, hvilket må siges at være rimlig dyrt.
Jeg går selv og pønser lidt på noget andet intercooler til min 1.9TDI golf4, men må se hvad tiden bringer med sig.
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/
- Trold
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Et par "inspirations" billeder af mit ejet Fmic. Giver en ide om hvad der kan smides i fronten af en seat og at rørføring godt kan laves selvom der er udgang i hver side. Dog tar det sin tid at lave
- Vedhæftede filer
-
- Fmic2 (Medium).JPG (98.09 KiB) Vist 1952 gange
-
- Fmic1 (Medium).JPG (86.25 KiB) Vist 1954 gange
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/
- Dennis J
- Medlem
- Indlæg: 1066
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Jamen så vil jeg da også lige smide lidt billeder op fra mit setup, og ja både motor og bil trængte til vask, billederne er taget umiddelbart efter installation, og til orientering er min APR IC hvor rørføring medfører samt kofangerstøtteren som den er monteret i.
Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
hvilken kofanger kører du med??? og er der aircon på bilen?
Dennis J skrev:Jamen så vil jeg da også lige smide lidt billeder op fra mit setup, og ja både motor og bil trængte til vask, billederne er taget umiddelbart efter installation, og til orientering er min APR IC hvor rørføring medfører samt kofangerstøtteren som den er monteret i.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Har forespurgt på EuroJetén :
------Inline-vedhæftet fil følger-----
That's a good question. We've never looked into that...based on our experience people have run at 30PSI.
2008/7/29
How much pressure will this product withstand? http://www.kermatdi.com/servlet/-strse- ... ler/Detail" onclick="window.open(this.href);return false; RegardsJan
---------------
Den Eurojet tør de altså ikke garantere mere end Heine kører med nu 30 PSI = 2,04 bar, spørgsmålet er hvad trykfaldet er gennem SMIC´en
----
------Inline-vedhæftet fil følger-----
That's a good question. We've never looked into that...based on our experience people have run at 30PSI.
2008/7/29
How much pressure will this product withstand? http://www.kermatdi.com/servlet/-strse- ... ler/Detail" onclick="window.open(this.href);return false; RegardsJan
---------------
Den Eurojet tør de altså ikke garantere mere end Heine kører med nu 30 PSI = 2,04 bar, spørgsmålet er hvad trykfaldet er gennem SMIC´en
----
HeineM skrev:Nej det har vi ikke, det var med min gamle FRMIC jeg havde på den blev chippet med.
men jeg skal lige have vagcom på en dag, den kan ikke holde 2 bar oppe i omdrejninger, så falder den lidt..
jeg skal lige have lavet mig mit 2,5" udstødning færdig så er den også ved at være klar til at blive mappet om
henrik2er skrev:Kermatdi.com i usa henviser på deres side til noget der vist hedder eurojet. de laver fmic og smic til fine priser. prøv evt at se dem. med hensyn til hvor meget den org intercoller kan magte handler det også om det er på en benz eller diesel, diesel kan magte mere tryk, da det ikke har det tryk der dannes kort før blow åbner og gasspjældet lukker. men ja trode faktisk også at 1,5 bar var omkring max men heinem har dig og kim kørt en lok med vagcom på din indsugnings temp ved de 2 bar? jeg gad nemlig godt kigge dit spændene projekt over skulderen, kim har har mappet min til 1,25 non vgt, men kun pga turboen holdbar hed
Senest rettet af jp123 30. jul 2008, 19:41, rettet i alt 1 gang.
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- Dennis J
- Medlem
- Indlæg: 1066
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej Heine,
Jamen min kofanger er den orignale, med en lille jubilæums spoilerlæbe - men jeg forventer at montere en r32 i den kommende fremtid for at få det helt skjulte look (det skal lige siges jeg har fundet flere på nettet som har været istand til at montere APR IC´en helt bag den orignale kofanger med jubilæben som er utrolig udbredt i USA og uden man se det IC rør, som på min - men jeg har ikke kunne....
Ja min har også Aircon, der sidder altså 2 køler bagved....der findes 2 element designs inden for IC - det ene hedder Bar and plate og det andet extruded tube design...de fleste IC er Bar and plate, men f.eks. APR´en er extruded og forskellen ved de 2 er at det extruded tube element lader mere luft passere igennem IC og dermed mere køling til køler og aircon køler, samt ikke mindst motor - iforhold til bare indsugningstemperaturen er begge element typer som jeg forstår det lige gode og effektive, men tanken om lavt tryktab og samtidig god luft passering til køler vakte min interesse lidt mere og efter min mening vigtig når man kører med FMIC.
Jamen min kofanger er den orignale, med en lille jubilæums spoilerlæbe - men jeg forventer at montere en r32 i den kommende fremtid for at få det helt skjulte look (det skal lige siges jeg har fundet flere på nettet som har været istand til at montere APR IC´en helt bag den orignale kofanger med jubilæben som er utrolig udbredt i USA og uden man se det IC rør, som på min - men jeg har ikke kunne....
Ja min har også Aircon, der sidder altså 2 køler bagved....der findes 2 element designs inden for IC - det ene hedder Bar and plate og det andet extruded tube design...de fleste IC er Bar and plate, men f.eks. APR´en er extruded og forskellen ved de 2 er at det extruded tube element lader mere luft passere igennem IC og dermed mere køling til køler og aircon køler, samt ikke mindst motor - iforhold til bare indsugningstemperaturen er begge element typer som jeg forstår det lige gode og effektive, men tanken om lavt tryktab og samtidig god luft passering til køler vakte min interesse lidt mere og efter min mening vigtig når man kører med FMIC.
Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Så, hvad angår modstandsevne for tryk ender vi (jf. APR) med standard IC på 2,7 Bar (40 psi) inden den står af...så skal man fandme tune ret meget før jeg vil overveje at skifte. Og dog, for som du skriver hvor stort er trykfaldet ved. f.eks. 2,2 - 2,5bar, og hvor meget (grader C) vil den køle luften? og hvad flower (SMIC) standart SMIC ved så højt et tryk?
- Er der nogen derude som har oplysninger på dette??
- Er der nogen derude som har oplysninger på dette??
Dennis J skrev:Bare lidt oplysninger, men den orignale IC sprænger og revner først ved 40 psi tryk, det har APR i usa testet den til, men den er naturligvis slet ikke egnet til den slags tryk - og den orignales effektiv ligger jo forholdsvis lavt hvis man skal kigge på indsugningstemperaturen, som skal holdes nede - på en benz 1.8T vil jeg umiddelbart sige grænsen er 200hk, men hvis man ønsker den orignale rørføring osv., så synes jeg man skal kigge på 3 muligheder som holder rørføringen som OEM:
APR frontmonteret intercooler, er vel egnet helt op til 600hk og ualmindelig effektiv med lavt tryktab osv....i en Test 170 meter over havets overflade, hastighed 110 km.t, 1,5 bar´s tryk, med luftemperatur fra turbo på 115 grader kølede den luften til 55 grader og havde kun tryktab på 0,58 psi - den samlede mængde luftflow er 720cfm...
http://www.gopapr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Forge har også en med samme design og montering ligesom både APR, men også som OEM cupraen vist lidt tidligere.
http://www.forgemotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Evolution motorsports - http://www.evoms.com" onclick="window.open(this.href);return false; den er også uhyr effektiv, og let at montere mm.
Jeg ville vælge ovenstående 3 af hensyn til OEM rørføring og montering, alle 3 beholder "pancake" pipe og viser svimlende gode perfomance....jeg er dog mest tilhænger af APR produkterne da ingeniørene rent faktisk har givet tage en MIT uddannelse før de begyndte at designe
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- Dennis J
- Medlem
- Indlæg: 1066
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Ja 2,7 bar er hvor IC revner, men det er jo rent tryk vi taler om her, desto mere ladetryk man kører med desto varmer luft og destor større krav til intercooleren, det er derfor den orignale typisk ikke meget bevendt over 1,1-1,2 bar og så maxer man det....jeg ville slet ikke køre den slags tryk på en OEM IC, så skulle man da ihvertfald kombinere med vandindsprøjtning således at temperaturen på indsugningsluften stadigvæk holdes nede ved 1,7 bar eller lignende - men det er stadig og presse det.....men hvornår IC revner er det mindste at tage i betragtning i den ligningen, det er indsugningstempeaturen du skal have fokus på - kolder luft giver flere HK samt holder olien på arbejdstemp og beskytter motoren...
Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.9 TDI, FMIC - hvornår bliver det aktuelt
Hej Dennis J
Det er nogle fine billeder af din vogn og det virker som om du er velbevandret inden for IC. Det er dog en ´gasser´ du har (benZin), vi andre i indlægget kører TDI (jf. emne), så ved du om de link du har lagt vedr. IC unerstøtter VW TDI? Så meget er jeg i hvert falde ikke inde i sagerne.
- ved du om alle hjemmesider med SMIC til 1.8T passer på 1.9TDI. Med andre ord er dimensionerne på SMIC til 1.8t og 1.9 TDI de samme (hvad med rør studser/bøjninger på SMIC/IC)
Det er nogle fine billeder af din vogn og det virker som om du er velbevandret inden for IC. Det er dog en ´gasser´ du har (benZin), vi andre i indlægget kører TDI (jf. emne), så ved du om de link du har lagt vedr. IC unerstøtter VW TDI? Så meget er jeg i hvert falde ikke inde i sagerne.
- ved du om alle hjemmesider med SMIC til 1.8T passer på 1.9TDI. Med andre ord er dimensionerne på SMIC til 1.8t og 1.9 TDI de samme (hvad med rør studser/bøjninger på SMIC/IC)
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)