T4 optimering til 200 hk

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
KB
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. okt 2010, 18:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

T4 optimering til 200 hk

Indlæg af KB » 20. maj 2013, 18:28

Hejsa folkens

Jeg skal bruge noget af Jeres ekspertise til et projekt med en T4 2.5 TDi.

Jeg har en T4 102 HK fra 1997. Jeg vil høre om der er nogle som ved hvad der kræves, for at få sådan en vogn til at lave 200 HK.

Samtidig vil jeg høre, om der er nogle som ved hvad der skal forstærkes for ikke at trækaksler, gearkasse, kobling mm. ikke går i stykker pga. det øget antal hestekræfter.. Hvis det er muligt at forstærke.

Jeg har læst noget om at man kan montere dyser fra en 151 HK'er og man få lavet en custom made intercooler, som er større end standart også en chip. Kan den opsætning lave 200 HK eller skal der mere til? Og er der nogle som ved om den opsætning er driftsikker?

Jeg ser meget frem til at høre hvad I kan forslå/forslår.

Tak :)

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af kristian » 20. maj 2013, 19:07

Så vidt jeg husker er det dyser og turbo og udstødning med mere flow så rammer den 180hk
Men det er sgu mange år siden jeg har makket i den model
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Brugeravatar
ltdr
Nyt medlem
Indlæg: 478
Tilmeldt: 6. dec 2008, 18:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af ltdr » 20. maj 2013, 19:09

Kriller/Criller fra caravelle.dk, har lavet een med over 200 hk. Prøv at hive fat på ham.

KB
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. okt 2010, 18:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af KB » 20. maj 2013, 21:26

Tak for svarerne begge to.

kristian - ved du hvor man kan få et udstødningssystem med bedre flow?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af Sorens2 » 20. maj 2013, 21:58

Jeg tror du skal ha lavet et system.
Større dyser og turbo så er du godt på vej.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af bslaursen » 20. maj 2013, 22:13

Den tur har jeg været igennem i sin tid, og det er større omgang med sådan en bil, men kan fint lade sig gøre. Jeg fik 190hk og begrændset til 410nm. Manifolde, turbo, dyser, front ic plus rør, udstødning, gearkasse, aksler, kobling/ svinghjul. Maf, indkøring.
mht kriller, pas lige på med at købe noget af ham, han skylder stadig mig en motorstyring.
Jeg har faktisk nogle af stumperne til sådan en omgang til at ligge hvis du er interesseret?
Mvh Bjørn.
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af Rittersport » 20. maj 2013, 22:18

Alt efter hvilken årgang det er kræves der lidt af projektet..
De første modeller kører med 8 bit ECU og det er noget klyt til mange hk.. + den ik kan styre en VNT turbo hvilket vil være nødvendigt medmindre du kan undvære bundtræk under 2500 rpm. .Så kan du nemlig godt bruge en stor wastegate turbo..

Du skal min. have lavet...
Dyser...
Intercooler
Turbo til min. 1,5 bars boost
kobling og svinghjul. Std. 102Hk holder slet ikke til den ønskede effekt...
Evt. Ny 16 bit motorstyrring med tilhørende luftmassemåler hvis du har det gl. 8 bit skrammel og vil køre med VNT turbo..
Indkørring på rullefelt

RT
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

KB
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. okt 2010, 18:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af KB » 21. maj 2013, 13:33

Rittersport skrev:Alt efter hvilken årgang det er kræves der lidt af projektet..
De første modeller kører med 8 bit ECU og det er noget klyt til mange hk.. + den ik kan styre en VNT turbo hvilket vil være nødvendigt medmindre du kan undvære bundtræk under 2500 rpm. .Så kan du nemlig godt bruge en stor wastegate turbo..

Du skal min. have lavet...
Dyser...
Intercooler
Turbo til min. 1,5 bars boost
kobling og svinghjul. Std. 102Hk holder slet ikke til den ønskede effekt...
Evt. Ny 16 bit motorstyrring med tilhørende luftmassemåler hvis du har det gl. 8 bit skrammel og vil køre med VNT turbo..
Indkørring på rullefelt

RT
Okay.
Intercooleren skal det være fra en 151 HK model?
Og ang. kobling og svinghjul, er det noget som skal være custom made?

Jeg har set inde på bilgalleri, at nogle har sådan en chip monteret, hvor det er muligt at justere ladetrykket. Hvis man får sådan en monteret, intercooler fra 151 HK model, kraftigere kobling samt svinghjul og en indkørring på rullefelt, har du da en ide om hvad man vil lande på af HK? Afhængig af hvor meget man skruer op for ladetrykket via chippen.

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af Rittersport » 22. maj 2013, 12:35

KB skrev:
Rittersport skrev:Alt efter hvilken årgang det er kræves der lidt af projektet..
De første modeller kører med 8 bit ECU og det er noget klyt til mange hk.. + den ik kan styre en VNT turbo hvilket vil være nødvendigt medmindre du kan undvære bundtræk under 2500 rpm. .Så kan du nemlig godt bruge en stor wastegate turbo..

Du skal min. have lavet...
Dyser...
Intercooler
Turbo til min. 1,5 bars boost
kobling og svinghjul. Std. 102Hk holder slet ikke til den ønskede effekt...
Evt. Ny 16 bit motorstyrring med tilhørende luftmassemåler hvis du har det gl. 8 bit skrammel og vil køre med VNT turbo..
Indkørring på rullefelt

RT
Okay.
Intercooleren skal det være fra en 151 HK model?
Og ang. kobling og svinghjul, er det noget som skal være custom made?

Jeg har set inde på bilgalleri, at nogle har sådan en chip monteret, hvor det er muligt at justere ladetrykket. Hvis man får sådan en monteret, intercooler fra 151 HK model, kraftigere kobling samt svinghjul og en indkørring på rullefelt, har du da en ide om hvad man vil lande på af HK? Afhængig af hvor meget man skruer op for ladetrykket via chippen.
Hvis det skal fungere skal det lavet ordentligt... Glem alt om de snydebokse og billige optioner. Det bliver derefter....
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Silver
Medlem
Indlæg: 879
Tilmeldt: 24. aug 2009, 23:31
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af Silver » 22. maj 2013, 15:32

Du kunne også finde en 150 motor. evt køb en komplet skadet bil i tyskland. så har du det hele, og de får små 200 hk med chip. og har stærkere gearkasse, trækaksler osv osv.

Brugeravatar
ltdr
Nyt medlem
Indlæg: 478
Tilmeldt: 6. dec 2008, 18:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af ltdr » 22. maj 2013, 15:56

Silver skrev:Du kunne også finde en 150 motor. evt køb en komplet skadet bil i tyskland. så har du det hele, og de får små 200 hk med chip. og har stærkere gearkasse, trækaksler osv osv.
Ret mig lige hvis jeg tager fejl, men den skulle vidst ikke være så god som en acv (102 hk)?

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af bslaursen » 22. maj 2013, 16:10

De er næsten ens de to motorer.
Acv- 102hk
Ahy- 151hk
Hvis det er har jeg manifolde du skal bruge til ombygning. (indsug+udstødning) intercooler kit fra 151hk.
Som sagt så har jeg lavet den omgang på min tilbage i tiden, så du er velkommen til at ringe og høre om det.
Mvh Bjørn.
40211225
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

KB
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. okt 2010, 18:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af KB » 23. maj 2013, 16:19

bslaursen skrev:De er næsten ens de to motorer.
Acv- 102hk
Ahy- 151hk
Hvis det er har jeg manifolde du skal bruge til ombygning. (indsug+udstødning) intercooler kit fra 151hk.
Som sagt så har jeg lavet den omgang på min tilbage i tiden, så du er velkommen til at ringe og høre om det.
Mvh Bjørn.
40211225
Okay cool Bjørn.

Hvad skal sådan et sæt koste? Vil du skrive PB?

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af bslaursen » 3. jun 2013, 08:01

Har send pb
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

klarsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 5. jan 2009, 20:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af klarsen » 31. aug 2013, 21:43

Hejsa, blev manifolderne solgt? ellers kunne jeg godt aftage dem, hvis jeg har råd.

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af bslaursen » 31. aug 2013, 21:45

Nej det hele ligger på hylden, og er til salg.
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Kim Hede
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. sep 2008, 18:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af Kim Hede » 26. sep 2016, 20:03

Hej. Har du det stadig? Selvom jeg kan se det er en gammel tråd. Mvh Kim

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T4 optimering til 200 hk

Indlæg af bslaursen » 1. okt 2016, 20:51

Det er væk..
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"