Side 2 af 4

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 20. feb 2016, 22:54
af GranTurismo
Jeg kan godt se det fornuftige i at vente til garantien er udløbet.

Men jeg er ikke sikker på om jeg ville fortælle det til forsikringen, hvis jeg vælger at chippe den. Kunne de finde på at ville se TÜV godkendelse og forlange bilen omsynet/omregistreret evt. med opgraderede bremser osv?

Det er nok svært at finde en TÜV godkendt tuning. Medmindre man monterer styreboks fra en kraftigere model eller?

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 20. feb 2016, 23:06
af Kulas
Den er MEGA fucking fed - det er svært ik at blive forelsker - så køb lortet;)

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 00:38
af GranTurismo
Er der iøvrigt forskel i årlig afgift på de forskellige 1,8'ere med forskellig antal Hk?

For så risikerer man jo desuden at skulle betale mere i årlig afgift, hvis forsikringen skulle forlange den omsynet/omregistreret i forbindelse med tuning...

Men det er et fantastisk potentiale den 144'er har. Fra 144 Hk og 280 Nm til ca. 220 Hk og 380 Nm (eller mere) det er fandme en forskel der kan mærkes. Ingen tvivl om at det vil give fornyet ejerglæde - uanset om man vælger at vente til garantien er udløbet eller ej.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 08:09
af Kulas
Der er ikke forskel på den halvårlige ejerafgift om der er 144 eller 177 HK - det er 890 kr. for begge modeller.

Lige meget hvad så venter jeg i hvert fald med en evt. tuning til efter garantien er udløbet - og til den tid må jeg høre forsikringen om hvilke krav de skulle stille til en tuning eller om det blot er en lidt højere præmie. For jeg vil sgu ik risikere at jeg ingen dækning har på en bil, der med det her udstyr står til en liste-pris på over 700.000 kr. Der er jo over 38% rabat - med metallak, lakforsegler og levering står den til lige præcis 720.000, men med en rabat på 276.808 kr. så betaler jeg "kun" 443.192 kr. som står på slutsedlen. Det synes jeg er et vildt tilbud - underordnet at der kommer en ny model om et halvt år. Og med alt det I siger om chiptuning, så kan den jo sagtens få en kraftig motor, som debatten generelt går på herinde, om at motoren er for svag. Jeg er imponeret og små forelsket:)

Tak for hjælpen med jeres svar - det er langt fra sikkert at jeg vil gøre det, men nu skal jeg først tage stilling til det til efter garantien er udløbet.

Mvh Martin

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 09:24
af Martinchr
Kulas skrev: For jeg vil sgu ik risikere at jeg ingen dækning har på en bil, der med det her udstyr står til en liste-pris på over 700.000 kr. Der er jo over 38% rabat - med metallak, lakforsegler og levering står den til lige præcis 720.000, men med en rabat på 276.808 kr. så betaler jeg "kun" 443.192 kr. som står på slutsedlen.
Hvad indeholder forskellen fra 430 til 443, udover levering, og er metallak egentlig inkluderet i de 430.?

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 09:39
af AU-R8
510 for bilen og 120 ca for pakkerne. Det er 630, hvad er der ellers for 90 tkr ?
Men ellers fint tilbud.
Så var der lyspakke og S line exterior til 55. :D

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 09:47
af LAKGT
Kulas skrev:Der er ikke forskel på den halvårlige ejerafgift om der er 144 eller 177 HK - det er 890 kr. for begge modeller.

Lige meget hvad så venter jeg i hvert fald med en evt. tuning til efter garantien er udløbet - og til den tid må jeg høre forsikringen om hvilke krav de skulle stille til en tuning eller om det blot er en lidt højere præmie. For jeg vil sgu ik risikere at jeg ingen dækning har på en bil, der med det her udstyr står til en liste-pris på over 700.000 kr. Der er jo over 38% rabat - med metallak, lakforsegler og levering står den til lige præcis 720.000, men med en rabat på 276.808 kr. så betaler jeg "kun" 443.192 kr. som står på slutsedlen. Det synes jeg er et vildt tilbud - underordnet at der kommer en ny model om et halvt år. Og med alt det I siger om chiptuning, så kan den jo sagtens få en kraftig motor, som debatten generelt går på herinde, om at motoren er for svag. Jeg er imponeret og små forelsket:)

Tak for hjælpen med jeres svar - det er langt fra sikkert at jeg vil gøre det, men nu skal jeg først tage stilling til det til efter garantien er udløbet.

Mvh Martin
Eksempel.
Hør også hvordan forsikringen forholder sig hvis nu den yder eks 160hk standard. Det er jo væsentligt over opgivelsen, og ikke atypisk, på papiret kan ydelsen sidestilles med en (meget mild) tuning (so to speak)

Min erfaring er at forsikringsselskaberne mister overblikket når man nævner modificeret bil, omend jeg godt kan forstå det. Der er alt for meget udokumenteret tuning der ude.
Eneste gang jeg har haft held med en seriøs dialog, var ved en tunet BMW, med BMWs originale performance pakke.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 10:51
af superbeszzz
AU-R8 skrev:510 for bilen og 120 ca for pakkerne. Det er 630, hvad er der ellers for 90 tkr ?
Men ellers fint tilbud.
Så var der lyspakke og S line exterior til 55. :D
Jeg får da også pakkerne til at være væsentligt dyrere end 90k kr.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 11:01
af AU-R8
Det var hurtig hovedregning, desuden har man altid fået buiesness pakken med gratis, men stadig kanon tilbud.
Hvis man lige ser på hvad de pakker indeholder samt hvad de koster er det en A1 oveni, det er groteske priser de kører med, gælder så også BMW og MB.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 13:29
af superbeszzz
Som jeg ser det er normalpriserne:

bil 510.487
navipakke plus 46.825
S-line exteriør 30.315
Lyspakke 24.640
Businesspakke 29.952
Komfortpakke 39.817
3-personers bagsæde 6.495
Assistentpakke 13.777

i alt for ekstraudstyr 191.821

inkl. bil 702.308 kr. - besparelsen er til at mærke :).

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 15:08
af Seven7
Hej

Er der nogle af jer der har fået ekstra rabat på kampagne prisen?
Der er som regel lidt ekstra at skrue på.

Hvad er jeres erfaringer med at trække trailer/campingvogn, med denne gearkasse?

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 15:48
af superbeszzz
Seven7 skrev:Hej

Er der nogle af jer der har fået ekstra rabat på kampagne prisen?
Der er som regel lidt ekstra at skrue på.

Hvad er jeres erfaringer med at trække trailer/campingvogn, med denne gearkasse?
Jeg kan huske da de kørte kampagne på A4. Der er en tråd om samme herinde. Der var det vidst ikke til at få rabat overhovedet.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 19:12
af Kulas
Jeg har som sagt lige købt bilen og beregningen som superbeszzz har lavet er korrekt. Og der er INGEN rabat at få udover... Må indrømme at jeg nok også var rimelig klar, så sælgeren skulle intet gøre udover at skrive papirerne ud. Dette er dog alene fordi at tilbuddet er så godt og det snart stopper, så det var bare med at få fat i en, før der ik var flere tilbage.

Det jeg køber ekstra udover de 430.000 er metallak som ikke følger med samt levering. Lidt rabat kan man godt sige at jeg fik udover, da sælgeren har givet en lakforsegler med til 4.500 kr. Så den samlede værdi for bilen bliver 720.000 inkl. levering hvor der står 443.192 kr. på min slutseddel og der så samlet set er en rabat på 276.808 kr. I mine øjne er det et fint regnestykke og var det der gjorde at jeg slog til, for eller er bilen alt for stor til mig og jeg var ellers på udkig efter en brugt Mercedes A180, som står til ca. 300.000 og langt fra har det ekstra udstyr.

Hvis jeg nu gerne vil have originale Audi fælge, hvor kan jeg købe disse billigst? Skal man til Sverige, Tyskland, Polen eller hvad er vi ude i? Der ku jeg heller ik få en skid i rabat og de vil have 36.595 for de fælge jeg synes er helt rigtige til denne model. Hvad har I af erfaringer hvis det skal være originalt?

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 19:20
af AU-R8
Ebay.de eller 20% herhjemme.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 20:33
af Martinchr
Kulas skrev:Det jeg køber ekstra udover de 430.000 er metallak som ikke følger med samt levering. Lidt rabat kan man godt sige at jeg fik udover, da sælgeren har givet en lakforsegler med til 4.500 kr. Så den samlede værdi for bilen bliver 720.000 inkl. levering hvor der står 443.192 kr. på min slutseddel og der så samlet set er en rabat på 276.808 kr.
Tager de ikke 15.000 for metallak.?
443.000 inkl. lev., metallak og lakforsegler lyder som en god pris.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 21. feb 2016, 21:02
af Kulas
Hvor kan jeg få 20% rabat på originale Audi fælge i DK?

Nope, de tager 9.312 kr. for metallak og 3.880 for levering.

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

: 22. feb 2016, 10:02
af Dikal
Kulas skrev: 1) Er det ik dumt at chippe hvis der fortsat er garanti på? Mister man ik garantien fra forhandleren af?
2) Er det noget audi gør, så der stadigvæk kan være garanti?
1) Som andre også nævner, så er det noget man selv må tage stilling til. Jeg fik det gjort på min (ikke VAG-bil). Og jeg endte med at motorlampen lyste og kørte på værksted. Det viste sig at være en defekt lambda-sonde, som værkstedet så mente, at jeg selv måtte stå for, nu hvor bilen var chippet. Spurgte dog FDM om de var enige. Og efter en lille svada om, at man ikke måtte chippe osv kom de dog frem til, at en defekt lambda-sonde ikke kunne være sket pga motoren var chippet. Så værkstedet måtte faktisk lave den på garantien. Så jo man kan miste garanti, men de kan ikke bare afskrive hele bilen pga chippen. Det skal kunne bevises, at skaden er sket pga chippen.

2) Tvivler meget stærkt på, at du kan få et autoriseret værksted til at gøre det. Ville dog heller ikke vælge dem, hvis jeg var dig. Jeg ville gå til et firma, som har rullefelt og kan tilpasse tuningen lige præcis til din bil. Som der bliver nævnt Landberg, BN eller måske APR. Der er mange seriøse repræsentanter herinde. Så bare søg lidt rundt og du skal finde :D

Hvis jeg havde haft det bedre i går, så skulle jeg også have været forbi en forhandler og have kigget. Tror måske det var meget godt jeg ikke gjorde det. Det kunne nok have endt med at være blevet en meget dyr dag...

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 22. feb 2016, 18:55
af AU-R8
Kulas skrev:Hvor kan jeg få 20% rabat på originale Audi fælge i DK.
Hvis jeg kan kan du vel også.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 22. feb 2016, 21:18
af panther-performance
Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Lav et check her

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... nsmissions

Måske har denne entry motor en 0AN CVT gearkasse monteret... max 380 NM

Jeg vil helst ikke give den mere end 350 NM og 220PS Max.

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

: 23. feb 2016, 00:19
af JGGH
Dikal skrev:
Kulas skrev: 1) Er det ik dumt at chippe hvis der fortsat er garanti på? Mister man ik garantien fra forhandleren af?
2) Er det noget audi gør, så der stadigvæk kan være garanti?
1) Som andre også nævner, så er det noget man selv må tage stilling til. Jeg fik det gjort på min (ikke VAG-bil). Og jeg endte med at motorlampen lyste og kørte på værksted. Det viste sig at være en defekt lambda-sonde, som værkstedet så mente, at jeg selv måtte stå for, nu hvor bilen var chippet. Spurgte dog FDM om de var enige. Og efter en lille svada om, at man ikke måtte chippe osv kom de dog frem til, at en defekt lambda-sonde ikke kunne være sket pga motoren var chippet. Så værkstedet måtte faktisk lave den på garantien. Så jo man kan miste garanti, men de kan ikke bare afskrive hele bilen pga chippen. Det skal kunne bevises, at skaden er sket pga chippen.

2) Tvivler meget stærkt på, at du kan få et autoriseret værksted til at gøre det. Ville dog heller ikke vælge dem, hvis jeg var dig. Jeg ville gå til et firma, som har rullefelt og kan tilpasse tuningen lige præcis til din bil. Som der bliver nævnt Landberg, BN eller måske APR. Der er mange seriøse repræsentanter herinde. Så bare søg lidt rundt og du skal finde :D

Hvis jeg havde haft det bedre i går, så skulle jeg også have været forbi en forhandler og have kigget. Tror måske det var meget godt jeg ikke gjorde det. Det kunne nok have endt med at være blevet en meget dyr dag...
Det er da for dårligt af FDM. Ydelsen af en bils motor er bestemt af forbrændings trykket som hænger sammen med temperaturen og evnen til at afkøle. Da motoren ikke ændres mekanisk og indsprøjtningen tidspunktet sjældet ændres. Kan den øget stigning i forbrændingstrykket kun komme af øget temperatur som self. også ledes i manifolden. Dermed må alt efter motoren blive udsat for noget som det ikke er designet til. Ud over det vil det også øge sod mængden. Ved benzin sænkes temperaturen tit ved tilføre yderlig benzin til at køle forbrændingen. Altså en lambda som afviger mere fra de 14,7 hvor den teoretiske fuldendte forbrænding kan finde sted. Det vil altså medføre øget mængde HC før katalysator. Ved diesel hæver de nok ladetrykket og luft mængden, men de bestræber jo at blive skal yde maks. og hvis den ekstra ydelse ikke svare den øget diesel. Hvilket den ikke gør er det altså svære for C at finde et O at binde sig til. Dermed øget CO og uforbrændt.

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

: 23. feb 2016, 00:25
af JGGH
JGGH skrev:
Dikal skrev:
Kulas skrev: 1) Er det ik dumt at chippe hvis der fortsat er garanti på? Mister man ik garantien fra forhandleren af?
2) Er det noget audi gør, så der stadigvæk kan være garanti?
1) Som andre også nævner, så er det noget man selv må tage stilling til. Jeg fik det gjort på min (ikke VAG-bil). Og jeg endte med at motorlampen lyste og kørte på værksted. Det viste sig at være en defekt lambda-sonde, som værkstedet så mente, at jeg selv måtte stå for, nu hvor bilen var chippet. Spurgte dog FDM om de var enige. Og efter en lille svada om, at man ikke måtte chippe osv kom de dog frem til, at en defekt lambda-sonde ikke kunne være sket pga motoren var chippet. Så værkstedet måtte faktisk lave den på garantien. Så jo man kan miste garanti, men de kan ikke bare afskrive hele bilen pga chippen. Det skal kunne bevises, at skaden er sket pga chippen.

2) Tvivler meget stærkt på, at du kan få et autoriseret værksted til at gøre det. Ville dog heller ikke vælge dem, hvis jeg var dig. Jeg ville gå til et firma, som har rullefelt og kan tilpasse tuningen lige præcis til din bil. Som der bliver nævnt Landberg, BN eller måske APR. Der er mange seriøse repræsentanter herinde. Så bare søg lidt rundt og du skal finde :D

Hvis jeg havde haft det bedre i går, så skulle jeg også have været forbi en forhandler og have kigget. Tror måske det var meget godt jeg ikke gjorde det. Det kunne nok have endt med at være blevet en meget dyr dag...
Det er da for dårligt af FDM. Ydelsen af en bils motor er bestemt af forbrændings trykket som hænger sammen med temperaturen og evnen til at afkøle. Da motoren ikke ændres mekanisk og indsprøjtningen tidspunktet sjældet ændres. Kan den øget stigning i forbrændingstrykket kun komme af øget temperatur som self. også ledes i manifolden. Dermed må alt efter motoren blive udsat for noget som det ikke er designet til. Ud over det vil det også øge sod mængden. Ved benzin sænkes temperaturen tit ved tilføre yderlig benzin til at køle forbrændingen. Altså en lambda som afviger mere fra de 14,7 hvor den teoretiske fuldendte forbrænding kan finde sted. Det vil altså medføre øget mængde HC før katalysator. Ved diesel hæver de nok ladetrykket og luft mængden, men de bestræber jo at blive skal yde maks. og hvis den ekstra ydelse ikke svare den øget diesel. Hvilket den ikke gør er det altså svære for C at finde et O at binde sig til. Dermed øget C,CO og uforbrændt som sætter sig over alt inkl. målesonder.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 08:17
af TorbenRasmussen
Kulas skrev:Hvor kan jeg få 20% rabat på originale Audi fælge i DK?

Nope, de tager 9.312 kr. for metallak og 3.880 for levering.
Hvordan fik du lak til 9.300 kr.? Listeprisen er da 15.000 kr. for selv den billigste metallak? Jeg har selv en 13 måneder gammel A4, som jeg MEGET kraftigt overvejer at aflevere igen og nappe A5'eren i stedet - hvis jeg kan overtale konen til at leve uden pladsen i bagagerummet og så lige det her med, at vi så melder os ud af Diesel-skandalen ;)

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 08:29
af superbeszzz
TorbenRasmussen skrev:
Kulas skrev:Hvor kan jeg få 20% rabat på originale Audi fælge i DK?

Nope, de tager 9.312 kr. for metallak og 3.880 for levering.
Hvordan fik du lak til 9.300 kr.? Listeprisen er da 15.000 kr. for selv den billigste metallak? Jeg har selv en 13 måneder gammel A4, som jeg MEGET kraftigt overvejer at aflevere igen og nappe A5'eren i stedet - hvis jeg kan overtale konen til at leve uden pladsen i bagagerummet og så lige det her med, at vi så melder os ud af Diesel-skandalen ;)
Mit tilbud på lavagrå perleeffekt er også på 9.300, selvom der står 15.000 i listen.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 08:29
af Jeha
TorbenRasmussen skrev:
Kulas skrev:Hvor kan jeg få 20% rabat på originale Audi fælge i DK?

Nope, de tager 9.312 kr. for metallak og 3.880 for levering.
Hvordan fik du lak til 9.300 kr.? Listeprisen er da 15.000 kr. for selv den billigste metallak? Jeg har selv en 13 måneder gammel A4, som jeg MEGET kraftigt overvejer at aflevere igen og nappe A5'eren i stedet - hvis jeg kan overtale konen til at leve uden pladsen i bagagerummet og så lige det her med, at vi så melder os ud af Diesel-skandalen ;)
Er der ikke mere plads i bagagerummet i en A5 SB end i en A4 Sedan?

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 08:37
af TorbenRasmussen
Jeha skrev:Er der ikke mere plads i bagagerummet i en A5 SB end i en A4 Sedan?
Jeg har en Avant, men jo der er vist 4 cm længere bagagerum i A5 ift. en A4'er. Det er dog højden der kommer til at kræve lidt overbevisning ala "De der unger trænger til at gå noget mere, så klapvognen skal ikke med så tit"...

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 09:27
af markman9800
TorbenRasmussen skrev:
Jeha skrev:Er der ikke mere plads i bagagerummet i en A5 SB end i en A4 Sedan?
Jeg har en Avant, men jo der er vist 4 cm længere bagagerum i A5 ift. en A4'er. Det er dog højden der kommer til at kræve lidt overbevisning ala "De der unger trænger til at gå noget mere, så klapvognen skal ikke med så tit"...
Du vil blive overrasker over hvor god plads der er i bagagerummet på A5'eren.
Og det er let at komme til pga den store åbning.
Hatchback-konceptet med aner fra Saab 900 er et hit!

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 10:02
af TorbenRasmussen
Undskyld hvis jeg låner tråden - sig til hvis det er et problem - men hvordan ligger det reelle benzinforbrug på den uchippede version med MT-gearkassen? Den er opgivet til at køre lige omkring 17 km/l, men jeg er meget lidt imponeret over Audis reelle tal, da min egen A4'er kører 5-6 km kortere pr. liter end gennemsnitsopgivelserne. På min tidligere BMW3 var dette tal ikke mere end 2-3 km kortere på trods af samme nominelle opgivelse i spec.

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 11:40
af kfuglsang
De kunne godt have lavet tilbud på Coupéen også :/

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 11:46
af Martinchr
TorbenRasmussen skrev:Undskyld hvis jeg låner tråden - sig til hvis det er et problem - men hvordan ligger det reelle benzinforbrug på den uchippede version med MT-gearkassen?
Uden at jeg kender 144 hk modellen, så skal du nok ikke regne med mere end 12-13 km/l ved blandet kørsel. Alle mine 2,0 tfsi jeg har haft (3 stk. 180/200/211 hk) har ikke kørt en dag over 10-12 km/l og min 3,0 tdi multitronic kører 12-13 km/l (opgivet til 19,6) ved blandet kørsel.
Jeg var ude og prøve modellen i mandags, og den kører fint, men multitronic gearkassen gør altså desværre ikke noget godt for den motor.
Men det er fedt med alt det udstyr. Der skal bare lige tilvælges metallak, sort himmel, sportssæder, sænkes 20-30 mm og 19" fælge, så sidder den lige i skabet :-)

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

: 24. feb 2016, 12:53
af JanVil
Martinchr skrev:
TorbenRasmussen skrev:Undskyld hvis jeg låner tråden - sig til hvis det er et problem - men hvordan ligger det reelle benzinforbrug på den uchippede version med MT-gearkassen?
Uden at jeg kender 144 hk modellen, så skal du nok ikke regne med mere end 12-13 km/l ved blandet kørsel. Alle mine 2,0 tfsi jeg har haft (3 stk. 180/200/211 hk) har ikke kørt en dag over 10-12 km/l og min 3,0 tdi multitronic kører 12-13 km/l (opgivet til 19,6) ved blandet kørsel.
Jeg var ude og prøve modellen i mandags, og den kører fint, men multitronic gearkassen gør altså desværre ikke noget godt for den motor.
Men det er fedt med alt det udstyr. Der skal bare lige tilvælges metallak, sort himmel, sportssæder, sænkes 20-30 mm og 19" fælge, så sidder den lige i skabet :-)
Jeg har et gennemsnit på ca. 14 i min octavia med samme motor (dog med 180hk).
Den kan dog godt gå længere hvis forholdene er rigtige. Her er f.eks et billede fra forleden dag:
Billede