Seat Cupra Wastegate Slap ?

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 00:49

Hey alle

jeg har lige skiftet indsugningen på min seat cupra 1p 2008 til mtc intake med åbenfilter. Jeg har det problem at når den lader fuldt ladetryk så lyder det somom wastegate ventilen er slap. Prøv sug ind ad med munden og klap hurtigt på munden så kan i nogenlunde forstille jer hvordan det lyder. Hvad kan man gøre her? Mener det er en elektronisk wastegate som sidder i turboen. Hvad siger i til det ? Kan man justere den eller er det ny turbo ?

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af Greden » 11. nov 2015, 11:32

tror ikke at det er turboen den er galt med.

hvis der sidder en alm wastegate på bilen, så kan det være membranen i varkum dåsen der er defekt.

Du kan evt prøve at sætte en lille træk fjeder på armen til wastegaten, for at se om det er fordi at den er blevet lidt slap i det.

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af Stefan » 11. nov 2015, 13:09

Lyder som om du oplever surge. Forsvinder lyden ikke over 4000rpm?

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 14:54

greden skrev:tror ikke at det er turboen den er galt med.

Hvis der sidder en alm wastegate på bilen, så kan det være membranen i varkum dåsen der er defekt.

Du kan evt prøve at sætte en lille træk fjeder på armen til wastegaten, for at se om det er fordi at den er blevet lidt slap i det.
jeg er ret sikker på det ikke er en almindelig wastegate men en elektronisk som sidder inde i turbo på sådan en cupra.. Ville jo ellers være nemt at skifte til en ny wastegate :)

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 14:56

stefan skrev:lyder som om du oplever surge. Forsvinder lyden ikke over 4000rpm?
jeg har ikk lige holdt øje med omdrejningerne når den gør det, men det bliver ved med det i et godt stykke tid hvis man bliver ved med at holde tryk på. Det er kun når den skal lade fuld tryk at det sker. Hvad er surge, kan du forklare lidt om det og hvad problemet skyldes?

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af Stefan » 11. nov 2015, 15:13

Du finder en god forklaring på problemet her:
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... ssor_surge

Det opstår typisk ved +1.4bar på en K04-064 mellem cirka 3000-4000rpm. Hvis trykket holdes derunder undgås surge og den "sjove" lyd.

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 15:44

Stefan skrev:Du finder en god forklaring på problemet her:
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... ssor_surge

Det opstår typisk ved +1.4bar på en K04-064 mellem cirka 3000-4000rpm. Hvis trykket holdes derunder undgås surge og den "sjove" lyd.
En K04-064 er det std. turboen?

Jeg kan jo sagtens kører så den ikk lader fuldt lade tryk og undgår lyden men jeg vil jo gerne have bilen til at yde optimalt og kører 100% iorden og når man har en bil med over 300hk så det også meningen den skal have fuld gas engang imellem :)

Hvad mener du så løsningen er? Ny turbo ?

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af Stefan » 11. nov 2015, 15:54

K04-064 er standardturboen på en Cupra ja. Der er to mulige løsninger:
1. Sørg for at den holder sig indenfor turboens kompressormap, dvs. under ~1.4bar <4000rpm. Visse leverandører er opmærksomme på problemet - bl.a. APR. Hvem har leveret filen til den?
2. Skift turboen. Bl.a. BBT laver en anti-surge model af K04-064. Men det er mange penge at smide efter noget, som reelt ikke giver det store performancemæssigt.

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 16:03

Stefan skrev:K04-064 er standardturboen på en Cupra ja. Der er to mulige løsninger:
1. Sørg for at den holder sig indenfor turboens kompressormap, dvs. under ~1.4bar <4000rpm. Visse leverandører er opmærksomme på problemet - bl.a. APR. Hvem har leveret filen til den?
2. Skift turboen. Bl.a. BBT laver en anti-surge model af K04-064. Men det er mange penge at smide efter noget, som reelt ikke giver det store performancemæssigt.
Altså det ville jo ikke give mening og kører med kun under 4000rpm når bilen yder max ved 6200rpm så ville jeg aldrig sku give den gas med den "løsning" :)

Og man kan jo godt finde en Turbo til en 4000kr, kender ikk lige den der anti Surge model. Men det er vel altid værd at smide penge efter noget så motoren ikke tager skade..

Har lige siddet og kigget på Youtube efter Compressor Surge og det er slet ikke sådan min lyd er.. For den har slet ikk den der kalkun lyd, den lufter ud som skal den med "Pssssst" lyden

Jeg har en video fra Youtube med en bil som lyder lidt sådan, men min lyder ikk sådan her ved lave omdrejninger kun ved fuld gas.. https://www.youtube.com/watch?v=lHVwMviw3j0

Læg mærke til lyden når den får fuld gas..


Som de skriver i kommentarne så siger de det lyder mere som Wastegaten end Compressor Surge og hans problem var væk ved at skifte fjederen på Wastegate ventilen men min er bare elektronisk :/

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af Stefan » 11. nov 2015, 16:11

DanielG skrev:
Stefan skrev:K04-064 er standardturboen på en Cupra ja. Der er to mulige løsninger:
1. Sørg for at den holder sig indenfor turboens kompressormap, dvs. under ~1.4bar <4000rpm. Visse leverandører er opmærksomme på problemet - bl.a. APR. Hvem har leveret filen til den?
2. Skift turboen. Bl.a. BBT laver en anti-surge model af K04-064. Men det er mange penge at smide efter noget, som reelt ikke giver det store performancemæssigt.
Altså det ville jo ikke give mening og kører med kun under 4000rpm når bilen yder max ved 6200rpm så ville jeg aldrig sku give den gas med den "løsning" :)

Og man kan jo godt finde en Turbo til en 4000kr, kender ikk lige den der anti Surge model. Men det er vel altid værd at smide penge efter noget så motoren ikke tager skade..
Du kan selvfølgelig godt køre med over 4000rpm. Jeg skriver at du skal holde ladetrykket under 1.4bar, så længe du er under 4000rpm. Derover kan du køre med "max" tryk. Det er noget tuneren skal rette i filen.

Du får ikke meget turbo for 4000kr. Måske noget fra Kina, men hold fingrene langt væk fra den slags. En original K04-064 koster fra omkring 8000kr og op, hvis du finder en i f.eks. Tyskland. Så kan du selv gætte på, hvad opgraderede modeller koster.

Er på arbejde, så skal ikke lige sidde og se videoer. ;) Jeg er som sagt heller ikke sikker på, at det er surge du oplever, men symptomerne lød bare sådan - og det er meget kendt, at det netop opstår på den turbo du kører med.

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 11. nov 2015, 16:20

Stefan skrev:
DanielG skrev:
Stefan skrev:K04-064 er standardturboen på en Cupra ja. Der er to mulige løsninger:
1. Sørg for at den holder sig indenfor turboens kompressormap, dvs. under ~1.4bar <4000rpm. Visse leverandører er opmærksomme på problemet - bl.a. APR. Hvem har leveret filen til den?
2. Skift turboen. Bl.a. BBT laver en anti-surge model af K04-064. Men det er mange penge at smide efter noget, som reelt ikke giver det store performancemæssigt.
Altså det ville jo ikke give mening og kører med kun under 4000rpm når bilen yder max ved 6200rpm så ville jeg aldrig sku give den gas med den "løsning" :)

Og man kan jo godt finde en Turbo til en 4000kr, kender ikk lige den der anti Surge model. Men det er vel altid værd at smide penge efter noget så motoren ikke tager skade..
Du kan selvfølgelig godt køre med over 4000rpm. Jeg skriver at du skal holde ladetrykket under 1.4bar, så længe du er under 4000rpm. Derover kan du køre med "max" tryk. Det er noget tuneren skal rette i filen.

Du får ikke meget turbo for 4000kr. Måske noget fra Kina, men hold fingrene langt væk fra den slags. En original K04-064 koster fra omkring 8000kr og op, hvis du finder en i f.eks. Tyskland. Så kan du selv gætte på, hvad opgraderede modeller koster.

Er på arbejde, så skal ikke lige sidde og se videoer. ;) Jeg er som sagt heller ikke sikker på, at det er surge du oplever, men symptomerne lød bare sådan - og det er meget kendt, at det netop opstår på den turbo du kører med.
Det er ingen problem at holde ladetrykket under 1,4bar når man kører normalt. Det er kun når jeg virkeligt sparker til den at "problemet" opstår... Der er masser af træk i den osv og har først lagt mærke til det efter jeg skiftet hele indsugningen, med std. indsugning så kunne jeg overhovedet ikk høre noget som lød mærkeligt...

Så måske at den bare skal have en ny optimering og indstilles til den nye indsugning ?

Kig lige videoen når du har tid til og bedøm lyden fra når bilen får fuld gas :)

MLarsenC
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. jun 2011, 21:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af MLarsenC » 12. nov 2015, 00:54

Det er helt normalt det der, og har ikke noget med wastegaten at gøre. Sådan gør de alle sammen, og det er ikke noget problem :)

Grunden til at det ikke kan høres med standard indsugning er fordi, at filterkassen dæmper lyden.

DanielG
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. nov 2015, 00:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af DanielG » 12. nov 2015, 11:20

MLarsenC skrev:Det er helt normalt det der, og har ikke noget med wastegaten at gøre. Sådan gør de alle sammen, og det er ikke noget problem :)

Grunden til at det ikke kan høres med standard indsugning er fordi, at filterkassen dæmper lyden.
Ahhh det ved jeg nu ikk helt om jeg kan give dig ret i.. Det er jo ikk hver gang at den gør det?

Kan du give mig en begrundelse for hvorfor du mener det ikk er Wastegaten og hvorfor det er helt normalt det der?

madeindk
Helt nyt medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22. sep 2014, 08:47
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af madeindk » 12. nov 2015, 19:22

Det også normalt at kunne høre wastegate med anden indsugning
Du kan bare høre den justere

Nogle gange mere, andre gange mindre. Det kommer bla an på vejret

kevin7979
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. nov 2014, 10:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Cupra Wastegate Slap ?

Indlæg af kevin7979 » 11. jan 2016, 16:51

Havde samme problem med min golf gti, dog med k03 turbo. Jeg monterede dette kit og derefter gik det væk :)

https://www.youtube.com/watch?v=J8kS7v3x_G8

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"