Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. dec 2015, 20:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi A3 1,4 Tfsi 150hk
Ja tak til thomas fra panther performance for at ha slået act fra på min polo. Det var ligsom at få en helt ny bil
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Medlem
- Indlæg: 868
- Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 15 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Der er slet ingen tvivl om, at fabriksgarantien bortfalder, så snart der rettes i softwaren.
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1311
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på detN skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
+1 på den.farouche skrev:Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på detN skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Og det samme med DSG7. Hvis man vælger at få installeret DSG-software fra en trediepart i forventning om at denne kan gøre DQ200 mere stabil, så vil VAG nok også næppe dække et DSG nedbrud.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 868
- Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 15 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.N skrev:Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Stefan skrev:Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.N skrev:Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!
Optimering/tuning/justering/chippet kært barn mange navne.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Præcis, og det er problemet At deaktivere start-stop og ACT burde kun skåne motoren, men sådan vil forhandleren nok ikke se på det, i tilfælde af en garantisag.farouche skrev:Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på detN skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Der er (på Dansk) rimelig bred konsensus om, at tuning = effektforøgelse.Stefan skrev:Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.N skrev:Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!
Optimering kommer an på formålet. Mere effekt, lavere forbrug, mindre slid, bedre komfort? I dette tilfælde deaktivering af to funktioner, der efter min (og mange andres) mening er et handicap for bilen, som burde kunne aktiveres/deaktiveres af brugeren selv.
Men jeg var nu heller ikke ude efter en tåbelig diskussion om, hvor vidt det er OK at bryde fabriksgarantien.
Jeg spurgte til HVORDAN det påvirker garantien, da der ikke kommer ret meget info om hvad modificeringen indebærer.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.N skrev:I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Hvis man fx køber en Audi A3 Ultra-model som min med CoD (Cylinder on Demand, samme system som ACT), så betaler man den helt lave grønne afgift på på 310 kr. halvårligt...Fabianen skrev:Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.N skrev:Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
Måske derfor...?
Audi A3
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 63 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Hmmm det mest komiske ville så være at bilen så kører længere på ltr. med ACT/COD slået fra.
Det er jo ikke et helt umuligt scenarie.
Det er jo ikke et helt umuligt scenarie.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 63 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Fabianen skrev:Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.N skrev:I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
Jamen når bilen ikke bliver lavet uden ACT, så har man jo ikke noget valg. Jeg forstår ikke hvofor man stædigt holder fast i denne teknologi, da det stort set ikke har nogen fordele mht. benzinøkonomi.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Act er i mine øjne hverken lavet for brugerens eller fabrikkens ve og vel, men for at jagte potentielle lave emissionstal og intet andet. Slet ikke for kørbarhedens skyld.
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Fordi man i mange modeller ikke har noget valg - modsat et tv, hvor brugeren i reglen kan indstille og til/fravælge praktisk talt alt.Fabianen skrev:Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.N skrev:I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
At VW ikke har gjort funktionerne valgfrie er IMO en fejl fra deres side. Deres opgave er jo trods alt at levere et produkt, som giver køberne lyst til at hoste op med pengene, og ikke en halv løsning der kræver uautoriserede indgreb, før det bliver helt godt.
Hvis du ikke forstår problematikken, så var det måske bedre helt at undlade at kommentere?
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Tja - enten virker CoD/ACT brændstofbesparende eller også gør det ikke.aknedude skrev:Hmmm det mest komiske ville så være at bilen så kører længere på ltr. med ACT/COD slået fra.
Det er jo ikke et helt umuligt scenarie.
Es wirkt als ob man sprit sparen kann - men det fungerer åbenbart ikke til alle VW-kunders tilfredshed. CoD i min Audi A3 virker helt upåklageligt og giver en bedre kørselsøkonomi, det er jeg slet ikke i tvivl om.
Audi A3
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
aknedude skrev: Jamen når bilen ikke bliver lavet uden ACT, så har man jo ikke noget valg. Jeg forstår ikke hvofor man stædigt holder fast i denne teknologi, da det stort set ikke har nogen fordele mht. benzinøkonomi.
Præcis. Det kan fungere i en 8/10/12/16-cylindret motor, selvom det stadig er tvivlsomt hvor store besparelser det giver i sidste ende. Men det bliver bare aldrig nogen god idé i en 4-cylindret... Ujævn motorgang, unødvendigt stort slid på lejer og søler, følgende problemer med svinghjul...Anders D skrev:Act er i mine øjne hverken lavet for brugerens eller fabrikkens ve og vel, men for at jagte potentielle lave emissionstal og intet andet. Slet ikke for kørbarhedens skyld.
At 1.4'eren i GTE netop IKKE har ACT, må vel også tolkes som et klart tegn på, at det ikke er noget man gør brug af hvis det kan undlades.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Har aldrig oplevet ujævn motorgang i min Audi A3. Hvad VWs ACT angår....dem om det...
- og faktisk kunne man argumentere for, at CoD medfører mindre slid på lejer, søler og svinghjul, al den stund motorkraften mindskes under CoD-aktivitet. Måske endda i nærheden af de 50% idet kun to ud af fire brændstofforbrændingskamre "eksploderer" hele tiden.
- og faktisk kunne man argumentere for, at CoD medfører mindre slid på lejer, søler og svinghjul, al den stund motorkraften mindskes under CoD-aktivitet. Måske endda i nærheden af de 50% idet kun to ud af fire brændstofforbrændingskamre "eksploderer" hele tiden.
Audi A3
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Der kræves et vist antal Hk for at opretholde en given hastighed uanset hvor mange cylindre der skal til at lave effekten. Hvis den kører på 2 cylindre, skal de 2 cylindre lave samme effekt som den ville gøre på 4 og dermed skal der jo laves dobbelt så meget effekt pr. cylinder.Ztrejfer skrev:Har aldrig oplevet ujævn motorgang i min Audi A3. Hvad VWs ACT angår....dem om det...
- og faktisk kunne man argumentere for, at CoD medfører mindre slid på lejer, søler og svinghjul, al den stund motorkraften mindskes under CoD-aktivitet. Måske endda i nærheden af de 50% idet kun to ud af fire brændstofforbrændingskamre "eksploderer" hele tiden.
Jeg mener at 2-cylinderdrift vil give et større slid på krumtapslejer mm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Det lyder meget overbevisende og rigtigt - men så kan jeg alligevel ikke få ligningen til at passe, fordi den løbende digitale tæller i Audien, der viser km/l, netop stiger ret meget ved motorens brug af CoD. Det må da så betyde, at motorkraften formindskes, da der jo forbruges langt mindre brændstof (vel at mærke ved samme ca. hastighed; det er jo netop pointen)? Og dermed mindre slitage, naturligvis.
Og jaja, det lyder i sin helhed lidt á la den velkendte umulige omvending af entropien - men det er jo faktisk hvad displayet viser: at der forbruges færre liter benzin pr. km ved samme hastighed. Man forsøger jo at udnytte den allerede opnåede inerti/hastighed. Faktisk virker CoD vel i praksis som en slags ekstra gear.
Og jaja, det lyder i sin helhed lidt á la den velkendte umulige omvending af entropien - men det er jo faktisk hvad displayet viser: at der forbruges færre liter benzin pr. km ved samme hastighed. Man forsøger jo at udnytte den allerede opnåede inerti/hastighed. Faktisk virker CoD vel i praksis som en slags ekstra gear.
Audi A3
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
At visningen af km/l stiger er ikke et udtryk for at motorkraften mindskes, men udelukkende at forbruges mindskes. Det kan sagtens tænkes at de 2 cylindre kan lave samme effekt som der ville have været lavet på 4 cylindre, ved at tilføre eksempelvis 98% mere brændstof til de to cylindre. I dette tilfælde vil det give en besparelse på 1%.
Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Det er mit indtryk at der er yderst marginalt hvad 2-cylinderdrift giver af forbedring. I nogle tilfælde tror jeg egentlig ikke at der er nogen besparelse.
Jeg har bemærket at MikeH som skiftede fra en ACT-version til en uden ikke mener, at der er nogen væsentlig forskel i forbruget på hans gamle og nye Golf.
Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Det er mit indtryk at der er yderst marginalt hvad 2-cylinderdrift giver af forbedring. I nogle tilfælde tror jeg egentlig ikke at der er nogen besparelse.
Jeg har bemærket at MikeH som skiftede fra en ACT-version til en uden ikke mener, at der er nogen væsentlig forskel i forbruget på hans gamle og nye Golf.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Jo - men det ville jo være ret tåbeligt, når målet er at spare brændstof. Så ville hele besværet med at bygge om til CoD jo have været omsonst. Så jeg går ud fra, at dette ikke er tilfældet, at det ikke er en gimmickGranTurismo skrev:At visningen af km/l stiger er ikke et udtryk for at motorkraften mindskes, men udelukkende at forbruges mindskes. Det kan sagtens tænkes at de 2 cylindre kan lave samme effekt som der ville have været lavet på 4 cylindre, ved at tilføre eksempelvis 98% mere brændstof til de to cylindre.
Du mener vel "flere km/l end hvis den havde fortsat på 4 cylindre". Jeg konkluderer således også på dette argument, at man netop kan se, om der sker en forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Den slags er jo meeeget subjektivt; alene en lidt huhej-kørestil kan jo gøre en væsentlig forskel på hele benzinforbruget i en bil. Så foreløbig vil jeg have tillid til, at der ihvertfald sker nogen besparelse ved brug af CoD.Det er mit indtryk at der er yderst marginalt hvad 2-cylinderdrift giver af forbedring. I nogle tilfælde tror jeg egentlig ikke at der er nogen besparelse.
Jeg har bemærket at MikeH som skiftede fra en ACT-version til en uden ikke mener, at der er nogen væsentlig forskel i forbruget på hans gamle og nye Golf.
Audi A3
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
Nej jeg mener det jeg har skrevet. Hvis der er et fald i belastning fra eksempelvis 104 til 98 Nm så vil forbruget jo også falde, hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Det kan være et umærkelig fald i terrænet eller et omskift i vinden som gør at parametrenen ændres så CoD/ACT aktiveres.Ztrejfer skrev:Du mener vel "flere km/l end hvis den havde fortsat på 4 cylindre". Jeg konkluderer således også på dette argument, at man netop kan se, om der sker en forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Så derfor mener jeg det kan være svært at argumentere for at CoD/ACT giver en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk
OK, nu forstår jeg, hvad du mener. Kan godt se, at ligningen på den måde ikke er så lige til. Men det må man vel have taget højde for i den digitale kodning af forbrugsmåleren? Kan være der er en vis mindre usikkerhed, men vel også en rimelig stor nøjagtighed.
Audi A3