Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
PH1984
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. dec 2015, 20:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af PH1984 » 17. mar 2016, 19:55

Ja tak til thomas fra panther performance for at ha slået act fra på min polo. Det var ligsom at få en helt ny bil

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 18. mar 2016, 09:20

Interessant, men der mangler stadig lidt svar ifht. fabriksgarantien?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Charlimike » 18. mar 2016, 09:23

Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Stefan » 18. mar 2016, 09:54

Der er slet ingen tvivl om, at fabriksgarantien bortfalder, så snart der rettes i softwaren.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 18. mar 2016, 10:10

Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af farouche » 18. mar 2016, 10:22

N skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på det
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af GranTurismo » 18. mar 2016, 10:36

farouche skrev:
N skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på det
+1 på den.

Og det samme med DSG7. Hvis man vælger at få installeret DSG-software fra en trediepart i forventning om at denne kan gøre DQ200 mere stabil, så vil VAG nok også næppe dække et DSG nedbrud.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Stefan » 18. mar 2016, 11:25

N skrev:
Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.

VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Charlimike » 18. mar 2016, 12:24

Stefan skrev:
N skrev:
Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.

VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!

Optimering/tuning/justering/chippet kært barn mange navne.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 18. mar 2016, 12:45

farouche skrev:
N skrev: Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Jeg er temmelig sikker på, at VW ikke ser sådan på det
Præcis, og det er problemet ;) At deaktivere start-stop og ACT burde kun skåne motoren, men sådan vil forhandleren nok ikke se på det, i tilfælde af en garantisag.
Stefan skrev:
N skrev:
Charlimike skrev:Uanset hvad du ændre ved din sofware, er det risiko for at fabriks garanti bortfalder. Nu er det ikke sådan at der lyser en rød lampe i wolfsburg når tuneren kobler sin pc til, og i praksis er det ikke noget problem. Du kan også høre Chiptuning.nu hvad han kan lave ved den incl ACT/COD off.
Men det kan det jo blive, hvis en få måneder gammel bil brækker sig...
Tuner man, så er det vel fair nok at det er for egen regning. Men en optimering der retter et problem, som VAG ikke selv kan/vil løse, er jo en lidt anden sag.
Hvad er forskellen på optimering/tuning? Du har rettet i den originale kalibrering, som VW mener bilen skal have. Det er fuldstændig samme procedure, om det er hvad du kalder en optimering eller om det er en tuning. I dette tilfælde overholder bilen pludselig heller ikke de fra VW oplyste forureningskrav osv.

VW har på ingen måde ressourcer til at analysere hver mindste detalje i filerne, hver gang en bil måtte komme ind med en fejl. De checker bare om der er rettet i uautoriseret i styreboksen - hvis der er det, så bortfalder garantien. Ganske rimeligt efter min mening!
Der er (på Dansk) rimelig bred konsensus om, at tuning = effektforøgelse.
Optimering kommer an på formålet. Mere effekt, lavere forbrug, mindre slid, bedre komfort? I dette tilfælde deaktivering af to funktioner, der efter min (og mange andres) mening er et handicap for bilen, som burde kunne aktiveres/deaktiveres af brugeren selv.

Men jeg var nu heller ikke ude efter en tåbelig diskussion om, hvor vidt det er OK at bryde fabriksgarantien.
Jeg spurgte til HVORDAN det påvirker garantien, da der ikke kommer ret meget info om hvad modificeringen indebærer.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af GranTurismo » 18. mar 2016, 16:37

Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 18. mar 2016, 22:16

GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".

Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra :)

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Fabianen » 19. mar 2016, 09:14

N skrev:
GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".

Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra :)
Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 09:47

Fabianen skrev:
N skrev:Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra :)
Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
Hvis man fx køber en Audi A3 Ultra-model som min med CoD (Cylinder on Demand, samme system som ACT), så betaler man den helt lave grønne afgift på på 310 kr. halvårligt...

Måske derfor...?
Audi A3

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af aknedude » 19. mar 2016, 10:22

Hmmm det mest komiske ville så være at bilen så kører længere på ltr. med ACT/COD slået fra.
Det er jo ikke et helt umuligt scenarie.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af aknedude » 19. mar 2016, 10:25

Fabianen skrev:
N skrev:
GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".

Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra :)
Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?

Jamen når bilen ikke bliver lavet uden ACT, så har man jo ikke noget valg. Jeg forstår ikke hvofor man stædigt holder fast i denne teknologi, da det stort set ikke har nogen fordele mht. benzinøkonomi.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Anders D » 19. mar 2016, 10:35

Act er i mine øjne hverken lavet for brugerens eller fabrikkens ve og vel, men for at jagte potentielle lave emissionstal og intet andet. Slet ikke for kørbarhedens skyld.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 19. mar 2016, 11:10

Fabianen skrev:
N skrev:
GranTurismo skrev:Der er flere aspekter i det. Hvis man deaktiverer start/stop eller ACT så kan det have højere brændstofforbrug til følge. Det kan i nogle tilfælde medføre at bilen vil stige en klasse i årlig afgift.
I Golf GTE kan føreren selv vælge, om bilen skal køre på strøm, benzin eller en blanding af begge - og dermed om den skal være en frelst 66,7 km/l øko-cruiser, eller en energislugende 204 hk "hot hatch".

Så jeg forstår din pointe, men køber den ikke som argument for, at ACT og start/stop ikke er noget man selv kan slå til eller fra :)
Det burde da sige sig selv at hvis du ændrer noget som helst i dem elektroniske styring så bortfalder al garanti. Fuldstændig som hvis du selv åbner dit tv indenfor garanti.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor folk køber lortet for så bagefter at bruge penge på at slå det fra?
Fordi man i mange modeller ikke har noget valg - modsat et tv, hvor brugeren i reglen kan indstille og til/fravælge praktisk talt alt.
At VW ikke har gjort funktionerne valgfrie er IMO en fejl fra deres side. Deres opgave er jo trods alt at levere et produkt, som giver køberne lyst til at hoste op med pengene, og ikke en halv løsning der kræver uautoriserede indgreb, før det bliver helt godt.

Hvis du ikke forstår problematikken, så var det måske bedre helt at undlade at kommentere?

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 11:18

aknedude skrev:Hmmm det mest komiske ville så være at bilen så kører længere på ltr. med ACT/COD slået fra.
Det er jo ikke et helt umuligt scenarie.
Tja - enten virker CoD/ACT brændstofbesparende eller også gør det ikke.

Es wirkt als ob man sprit sparen kann - men det fungerer åbenbart ikke til alle VW-kunders tilfredshed. CoD i min Audi A3 virker helt upåklageligt og giver en bedre kørselsøkonomi, det er jeg slet ikke i tvivl om.
Audi A3

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af N » 19. mar 2016, 11:26

aknedude skrev: Jamen når bilen ikke bliver lavet uden ACT, så har man jo ikke noget valg. Jeg forstår ikke hvofor man stædigt holder fast i denne teknologi, da det stort set ikke har nogen fordele mht. benzinøkonomi.
Anders D skrev:Act er i mine øjne hverken lavet for brugerens eller fabrikkens ve og vel, men for at jagte potentielle lave emissionstal og intet andet. Slet ikke for kørbarhedens skyld.
Præcis. Det kan fungere i en 8/10/12/16-cylindret motor, selvom det stadig er tvivlsomt hvor store besparelser det giver i sidste ende. Men det bliver bare aldrig nogen god idé i en 4-cylindret... Ujævn motorgang, unødvendigt stort slid på lejer og søler, følgende problemer med svinghjul...
At 1.4'eren i GTE netop IKKE har ACT, må vel også tolkes som et klart tegn på, at det ikke er noget man gør brug af hvis det kan undlades.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 11:33

Har aldrig oplevet ujævn motorgang i min Audi A3. Hvad VWs ACT angår....dem om det...

- og faktisk kunne man argumentere for, at CoD medfører mindre slid på lejer, søler og svinghjul, al den stund motorkraften mindskes under CoD-aktivitet. Måske endda i nærheden af de 50% idet kun to ud af fire brændstofforbrændingskamre "eksploderer" hele tiden.
Audi A3

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af GranTurismo » 19. mar 2016, 14:18

Ztrejfer skrev:Har aldrig oplevet ujævn motorgang i min Audi A3. Hvad VWs ACT angår....dem om det...

- og faktisk kunne man argumentere for, at CoD medfører mindre slid på lejer, søler og svinghjul, al den stund motorkraften mindskes under CoD-aktivitet. Måske endda i nærheden af de 50% idet kun to ud af fire brændstofforbrændingskamre "eksploderer" hele tiden.
Der kræves et vist antal Hk for at opretholde en given hastighed uanset hvor mange cylindre der skal til at lave effekten. Hvis den kører på 2 cylindre, skal de 2 cylindre lave samme effekt som den ville gøre på 4 og dermed skal der jo laves dobbelt så meget effekt pr. cylinder.

Jeg mener at 2-cylinderdrift vil give et større slid på krumtapslejer mm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 14:33

Det lyder meget overbevisende og rigtigt - men så kan jeg alligevel ikke få ligningen til at passe, fordi den løbende digitale tæller i Audien, der viser km/l, netop stiger ret meget ved motorens brug af CoD. Det må da så betyde, at motorkraften formindskes, da der jo forbruges langt mindre brændstof (vel at mærke ved samme ca. hastighed; det er jo netop pointen)? Og dermed mindre slitage, naturligvis.

Og jaja, det lyder i sin helhed lidt á la den velkendte umulige omvending af entropien ;) - men det er jo faktisk hvad displayet viser: at der forbruges færre liter benzin pr. km ved samme hastighed. Man forsøger jo at udnytte den allerede opnåede inerti/hastighed. Faktisk virker CoD vel i praksis som en slags ekstra gear.
Audi A3

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af GranTurismo » 19. mar 2016, 14:54

At visningen af km/l stiger er ikke et udtryk for at motorkraften mindskes, men udelukkende at forbruges mindskes. Det kan sagtens tænkes at de 2 cylindre kan lave samme effekt som der ville have været lavet på 4 cylindre, ved at tilføre eksempelvis 98% mere brændstof til de to cylindre. I dette tilfælde vil det give en besparelse på 1%.

Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.

Det er mit indtryk at der er yderst marginalt hvad 2-cylinderdrift giver af forbedring. I nogle tilfælde tror jeg egentlig ikke at der er nogen besparelse.

Jeg har bemærket at MikeH som skiftede fra en ACT-version til en uden ikke mener, at der er nogen væsentlig forskel i forbruget på hans gamle og nye Golf.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 15:28

GranTurismo skrev:At visningen af km/l stiger er ikke et udtryk for at motorkraften mindskes, men udelukkende at forbruges mindskes. Det kan sagtens tænkes at de 2 cylindre kan lave samme effekt som der ville have været lavet på 4 cylindre, ved at tilføre eksempelvis 98% mere brændstof til de to cylindre.
Jo - men det ville jo være ret tåbeligt, når målet er at spare brændstof. Så ville hele besværet med at bygge om til CoD jo have været omsonst. Så jeg går ud fra, at dette ikke er tilfældet, at det ikke er en gimmick ;)
Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Du mener vel "flere km/l end hvis den havde fortsat på 4 cylindre". Jeg konkluderer således også på dette argument, at man netop kan se, om der sker en forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Det er mit indtryk at der er yderst marginalt hvad 2-cylinderdrift giver af forbedring. I nogle tilfælde tror jeg egentlig ikke at der er nogen besparelse.

Jeg har bemærket at MikeH som skiftede fra en ACT-version til en uden ikke mener, at der er nogen væsentlig forskel i forbruget på hans gamle og nye Golf.
Den slags er jo meeeget subjektivt; alene en lidt huhej-kørestil kan jo gøre en væsentlig forskel på hele benzinforbruget i en bil. Så foreløbig vil jeg have tillid til, at der ihvertfald sker nogen besparelse ved brug af CoD.
Audi A3

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af GranTurismo » 19. mar 2016, 15:38

Ztrejfer skrev:
Det er korrekt at visningen af km/l stiger, når motoren slår over på 2 cylindre. Det gør den også på min. Men man skal tænke over at der er nogle parametre som skal overholdes for at motoren slår over på 2-cylinderdrift.
Hvis bilen kører ved en konstant hastighed på 4 cylindre og pludselig slår over på 2, så må der være et fald i belastning. F.eks. er momentbehovet faldet fra 104 til 98 Nm og så ville forbrugsviseren jo også have vist flere km/l hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Så det kan være svært at gennemskue om der er en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Du mener vel "flere km/l end hvis den havde fortsat på 4 cylindre". Jeg konkluderer således også på dette argument, at man netop kan se, om der sker en forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
Nej jeg mener det jeg har skrevet. Hvis der er et fald i belastning fra eksempelvis 104 til 98 Nm så vil forbruget jo også falde, hvis den havde fortsat på 4 cylindre. Det kan være et umærkelig fald i terrænet eller et omskift i vinden som gør at parametrenen ændres så CoD/ACT aktiveres.

Så derfor mener jeg det kan være svært at argumentere for at CoD/ACT giver en væsentlig forbedring af brændstoføkonomien ud fra forbrugsmåleren.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Audi a3 1,4 Tfsi 150hk

Indlæg af Ztrejfer » 19. mar 2016, 15:48

OK, nu forstår jeg, hvad du mener. Kan godt se, at ligningen på den måde ikke er så lige til. Men det må man vel have taget højde for i den digitale kodning af forbrugsmåleren? Kan være der er en vis mindre usikkerhed, men vel også en rimelig stor nøjagtighed.
Audi A3

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"