1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af majbom » 2. jan 2016, 23:19

Undskyld hvis det falder lidt udenfor, men jeg overvejer at købe en 1,8tsi, men det lyder da ikke fedt med dette problem. Er der en bestemt motorkode man skal gå efter eller gå uden om, eller er det et generelt problem?
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af hansen123 » 2. jan 2016, 23:32

majbom skrev:Undskyld hvis det falder lidt udenfor, men jeg overvejer at købe en 1,8tsi, men det lyder da ikke fedt med dette problem. Er der en bestemt motorkode man skal gå efter eller gå uden om, eller er det et generelt problem?
Det gælder alt med direkte indsprøjtning
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Nicoleise » 2. jan 2016, 23:51

majbom skrev:Undskyld hvis det falder lidt udenfor, men jeg overvejer at købe en 1,8tsi, men det lyder da ikke fedt med dette problem. Er der en bestemt motorkode man skal gå efter eller gå uden om, eller er det et generelt problem?
Helt i orden.
Hvis jeg skal give dig et uddybende svar, eller hvis du gerne vil stille flere spørgsmål, vil jeg anbefale at du sender mig en PB - alene for ikke at det fylder for meget i emnet her.

Kort opsummeret købte jeg bilen for ca. to år siden, hvor den havde kørt 109.000 og nu har den kørt 190.000. Den har været til to helt normale service i den periode, og jeg skal ikke hele tiden gå og kigge på vand og olie og lytte efter tåbelige lyde, som jeg skulle i min gamle 2.0 TDI DSG.

Dog har min bil været ramt af det famøse kædeproblem. Læser du om det, er det nemt at få indtrykket at det kun omhandler 1.2 og 1.4 (det gjorde jeg), men det er ikke tilfældet. Det mest irriterende var at VW ville gøre præcis ingenting ved det. 1.2 og 1.4 fik bare lavet lortet, fordi det havde været i Kontant, men ikke 1.8 TSi. DR efterlyste faktisk på et tidspunkt ejere af 1.8 TSi, der netop følte sig forbigået. Det kostede mig kr. 13.000 at få lavet det (uautoriseret, VW får ikke lov til at rode med min bil efter nogle episoder, vi har oplevet her i familien), hvor kæde, kædestammere, nogle hjul (tror jeg) og hvad der ellers gav mening, blev udskiftet. De nye dele var forbedret, kunne man se, men jeg kan selvfølgeligt ikke sige om det sker igen.

Selv inklusive kædeproblemet har Passaten været billigere end min tidligere bil, hvor bremser og elrudetræk skulle skiftes hyppigt. Og eksklusiv kædeproblemet har det været en fin bil.

Det konkrete problem her i tråden er altså lidt en bagatel - jeg tror 99/100 bare ville køre i bilen uden at tænke over det. Men det irriterer min OCD agtige tankegang. :) Hvis det også vil genere dig, så har nyere generationer af denne motor som jeg forstår det ikke dette problem, ligesom kæderne vel også er blevet forbedret, men der må du rådføre dig med nogle mere sagkyndige end mig.

Det er en lækker, responsiv motor med en dejlig kultur (stort set lydløs i tomgang, behagelig motorlyd) som yder godt. Den har direkte indsprøjtning, og det er deri at det problem du læser om her primært opstår. Det giver selvfølgeligt også en bonus i hvordan motoren kører, men man skal ikke forvente helt den pålidelighed som en monopoint indsprøjtning fra midthalvfemserne kunne tilbyde :) Det tror jeg dog ikke du kommer nemt udenom, det er mit indtryk at det er gældende de fleste biler, jeg har f.eks. også hørt det om BMWer med direkte indsprøjtning.

Med hensyn til økonomi er min opgivet til 12,9 km/l og jeg kører normalt ca. 13-13,5 km/l. Hvis man kører meget landevej er den bedre (ca. 14-15 km/l) og på motorvej lidt ringere (11-12). Jeg har en enkelt gang præsteret at få MFDen til at gå over 17 på literen i kørselsgennemsnit, så det er ikke en økogryde. :) Tænker man lidt over, hvor meget plads, og hvor stor, tung og solid bil man får flyttet i det tempo man gør, så er økonomien dog rimelig - et familiemedlem har en Sonata 3.3 V6 som kører 7-8 km/l, og den skal stå endda meget tidligt op, hvis man skal kunne se at den har næsten dobbelt så mange heste.

Igen - jeg vil ikke fylde tråden for meget op, men du er velkommen på en PB hvis du har spørgsmål. :)


Og så er jeg ellers spændt på ***koncensus*** omkring, om det giver mening at slette den EGR funktion? :D :D

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Nicoleise » 5. jan 2016, 15:54

Jeg har fået kigget en del mere på emnet (igen).

Det virker umiddelbart til, at den mere ekstreme tilkoksning kun har været udtalt på ikke trykladede modeller (FSI) - og med ekstrem mener jeg, at når hele indsugningsporten er lukket til, foruden noget der ligner en oliven i størrelse, og når bilen melder tændingsfejl og tænder CEL. Umiddelbart giver det også god mening, at trykladning skulle hjælpe til at få mere af snavset blæst væk.

Jeg kan forstå heri, at ventilerne altid vil/skal lække lidt olie, for at motoren fungerer/holder, så det kan man åbenbart ikke bedre.

Jeg har set mange eksempler på catch cans, og forstår at det igen primært var de tidligere generationer, og at en forbedret PCV ventil, samt design af PCV systemet skulle have reduceret problemstillingerne lidt. Jeg har set flere billeder af tilsodede ventiler, hvor ejeren angiver at de har haft motoren adskilt og renset, monteret catch can, kørt 30.000 km, og så adskilt igen. Det er svært at konstatere en "pålidelig" og effektiv bedring. Jeg forstår nu, at PCV systemet enten "dumper" oliegasserne før eller efter turboladeren afhængigt af ladetryk/belastning. Gasserne der ventileres erstattes af luft fra indsugningen, alt sammen gennem en række en-vejs ventiler.

Jeg har ikke kunne få videre oplysninger omkring EGR funktionens indvirkning. Jeg tror det til nogen grad skyldes uvidenhed, for mange omtaler det som en separat ventil man kan afblænde fortsat. Ellers skal motoren køre med ekstern EGR i andre markeder (USA for eksempel), men det tror jeg simpelthen ikke på.

Derudover findes et andet system, jeg ikke var opmærksom på, der udlufter benzin dampe fra et aktivt kulfilter (?), og som sendes i indsugningen på samme måde som PCV. Kan disse bidrage til opbygningen af koks og sod?

Derudover læser jeg "myter": Kan det passe, at det skulle være super for sådan en 1.8 TSi motor, hvis man hælder VW godkendt TDI (diesel) motorolie på? Der skulle være noget godt i forhold til at undgå syreholdige oliedampe, men det lyder da som noget, der må have ulemper?

Og så kan jeg forstå at for at undgå disse syreholdige oliedampe, samt af mange andre årsager vil det være en god idé at skifte olie væsentligt oftere end foreskrevet, f.eks. 2-3 gange pr VWs foreskrevne interval.


Men i forhold til at blive klog på, om EGR skader eller hjælper mig, der er jeg sgu lige vidt. Jeg tænker at det skader med ekstra snavs og partikler, men omvendt ser PCV systemet ikke ud til at påvirke turboladeren (?) når det bliver tilført indsugningen på indsugningssiden af turboladeren? Måske fordi den er varm (det er det, jeg tænker EGR måske hjælper til - at varme ventilerne), eller måske fordi ladetrykket er højt.

Umiddelbart tænker jeg, at det mest hensigtsmæssige vil være at rense motoren, få slukket EGR og hævet ladetrykket på turboen, sådan at den bliver bedre blæst igennem ind i mellem. Og så at skifte olie oftere og eventuelt supplere med rensning i forbindelse med olieskift.

Lyder det helt sort, og har I mennesker med klart bedre forstand end jeg andre forslag? Har jeg ret, når jeg diskvalificerer catch can systemet, eller ved I, at det virker?


Mange hilsner,
Nicolai

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Anders D » 5. jan 2016, 16:57

Hvis vi nu ser bort fra din oplevelse af at motorrens (via indsugningen?) har haft positiv effekt så vil jeg påstå at den første kilometers halvt udsætteragtige motorgang er normalt på 1,8 tsi af den årgang. Min egen har gjort det siden køb (ved 120.000 km) og nu til 180.000 på tælleren. Den har tidligere været adskilt af pga. fejl på indsugningsflap-sensoren, og der var der kun en anelse sod - ikke at forveksle med koks - på indersiden af manifolden.

Efterfølgende har jeg haft en knækket ventilfjeder med havari til følge. Heller ikke her - cirka 30.000 km. siden, var der tilkoksning at spore.

Min pointe er at den ustabilitet man føler ved dobbeltindsprøjtningen der udføres for at hurtigt opvarme katalysatorer, er årsagen til den utroligt fede blanding den kører med det første minut/halve kilometers kørsel, og dermed træls respons på speeder og lidt udsætter agtige motorgang.
-- igen hvis man ser bort fra at du mener motorrens midler symptomerne på din.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Nicoleise » 5. jan 2016, 18:51

Tak for svaret, Anders. :)


Jeg er nogenlunde sikker på at det må være via indsugningen, den blev renset. Det var noget, jeg bad min mekaniker om i.f.m. service, bare for at prøve det. Det havde en klar og mærkbar effekt, både på den lidt løjerlige adfærd når bilen er kold, men især på bilens adfærd ved gearskift og tilkobling når den holder stille. Jeg kan bedst beskrive det sådan, at koblingspunktet blev "længere og mere proportionelt", men det er selvfølgeligt ikke det, der er sket.

Mit gæt er, at motoren grundet rensningen er blevet mere responsiv for en periode, og derfor kan reagere bedre på når omdrejningerne falder og belastningen stiger som følge af tilkobling. Det var dog både mærkbart ved stilstand og ved gearskifte op til fjerde gear.

En sjælden gang i mellem sker det faktisk at bilen sætter ud, eller "næsten sætter ud" og skal reddes med en hurtig koblingsfod. F.eks. har den gjort det ved køkørsel på motorvejen ved 15 km/t og rolig tilkobling af andet gear. Dét har jeg sgu aldrig prøvet i andre biler. :)


I princippet generer kold-kørslen mig ikke. Det er "et lille skår i køreglæden" men symptomerne går typisk over allerede i løbet af den første accelleration. Men det med motorens reaktion på koblingen er irriterende, og så bekymrer problemstillingen mig - f.eks. tænker jeg, at ved x mængde skidt på ovensiden af ventilen og i ventilporten vil ventilen jo ikke kunne lukke helt - og kan stemplet så evt. komme op og røre ventilen, så bliver det jo hurtigt dyrt. :)

Jeg bør måske sige, at gearproblemerne ikke sker hvis jeg holder og leger Brian i et lyskryds (for det gør jeg ikke) - det kan både ske i situationer, hvor jeg godt kan anerkende at jeg måske beder bilen om en smule for meget, men det kan også ske i situationer, hvor det klart må være tændingsudsæt, trods driftvarm motor og rolig/erfaren koblingsbetjening.


På grund af det med "koblingsproblemerne" (som så ikke er koblingsproblemer), og fordi risikoen for at den bukker en ventil generer mig, vil jeg gerne se om jeg kan gøre noget for at løse det. :)


Mange hilsner,
Nicolai

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Nicoleise » 1. feb 2016, 11:15

Hej igen,


Jeg var ude og skille lidt af indsugningen ad i weekenden, for at se om jeg kunne finde kilden til snavset på ventilerne. Jeg undrer mig dog over tilstanden på min PCV-ventil, og håber, at nogen herinde kan hjælpe mig med, om det jeg ser er normalt.

Fra SSP kan jeg se, at mit system skal se nogenlunde sådan ud:
SSP.JPG
Uddrag af SSP
SSP.JPG (56.95 KiB) Vist 2175 gange
Jeg kan finde de to blå slanger, men ikke friskluftstilførslen (grøn). Sidder slangen måske et andet sted på min? (1.8TSi, 2008, BZB). I min optik skulle den side efter luftmassemåler og før inlet blowby, men hele det rør har jeg pillet af, og der er ingen andre slanger på.


Noget andet, som undrer mig, er at de to blå slanger er meget forskelligt smudset til:
Olieprøver.JPG
Venstre; slange bag på motor (før turbo)
Højre; slange på indsugning (efter turbo)
Olieprøver.JPG (48.01 KiB) Vist 2175 gange
Da olien vel kommer fra samme sted, undrer det mig at det ser så forskelligt ud. Er det normalt? Som jeg opfatter det, er højre nogenlunde normalt (ikke "godt", bare normalt), mens det ligner at den sveder ren olie til venstre, hvilket vel er forkert af en "damp-ventil".

Olien til højre er meget fedtet og indeholder ligesom meget små korn. Man kunne sikkert tappe den af og sælge det til skønhedsklinikker. ;)

For at præcisere, hvor det kommer fra:
OlieFraStudser.JPG
Olie fra hver side af ventilen.
OlieFraStudser.JPG (55.36 KiB) Vist 2175 gange

Virker det normalt - eller er der en fejl i bilens system, som jeg skal lede efter? Og hvor fa'en er den slange henne? :D

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Nicoleise » 8. feb 2016, 15:07

Ikke nogen bud? :)

Kan til dels forstå det sodede snask i det ene rør, men kan ikke forstå den friske olie ved indsugningen før turbo?

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Carsten Rasmussen » 15. feb 2017, 14:16

Hej


For at tage et gammelt emne op. Er der fundet en løsning på problemet? Jeg har samme symptomer, dog på en årgang 2011

Som du beskriver det udsætter under acceleration ved koldstart. Føling af dårlig kobling, mindre rystelser i tomgang.

FDM har kigget på bilen, og vurdere at den køre perfekt, og at de ting jeg oplever er en del af de ting man må leve med for at bilerne kan overholde normerne til forbrug.

Men hvis nu man kunne gøre noget, og forbedre ens køreglæde ved en EGR off, og evt. samtidig optimering af bilen er jeg da åben for dette.


Carsten

2meter
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af 2meter » 18. feb 2017, 17:22

Ja, et gammelt emne, men et aktuelt problem!

Jeg går og tænker på hvornår jeg skal have Indsugningsmanifold af og rense flapper igen. Denne gang vil jeg dog også rense ventilerne. Tænker, at det er noget man kan/bør gøre ca. for hver 50000 km.

Netop rens af ventiler har andre brugere her på Vagcars oplevet kunne fjerne den "tøven/hakken" du beskriver.

Under alle omstændigheder mener jeg flapper og ventiler bør renses, hvis man overvejer tuning.
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8 TSi - EGR off - Chiptuning

Indlæg af Carsten Rasmussen » 19. feb 2017, 16:37

Hvad mon sådan en omgang vil stå i hvis man ikke selv kan udføre rensningen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"