Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
sebastianbk
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 1. jan 2016, 23:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af sebastianbk » 19. jan 2016, 00:03

Hejsa.

Jeg har en VW Golf VI 1.4 TSi 122hk (Comfortline) fra år 2010, som har kørt lige over 80.000 km. Jeg overvejer at få den tunet, og i den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med.

Jeg overvejer et tuningskit fra BSR Tuning, fordi de umiddelbart virker mest professionelle (i hvert fald når man tjekker deres hjemmeside). Deres PPC3-enhed ser også ret smart ud. Men er de de bedste på markedet? Jeg er åben over for andre udbydere.

Nogle af de spørgsmål, jeg tænker over, er:
  • Kan man virkelig mærke så meget forskel på 122hk og 150hk?
  • Hvor nemt at slå tuningen til og fra?
  • Hvor stort er det ekstra slid på motoren? Er der ekstra omkostninger, fordi nogle dele bliver slidt hurtigere?
  • Hvor stor er risikoen i forhold til syn og service? Min serviceaftale hos VW er udløbet, så det burde ikke være et problem?
  • Og så lige helt generelt: Er det det værd? Jeg kører primært i København og til tider mellem Kbh og Aarhus. Vil jeg få nok ud af det?
I 2014 var der en sag om kædeproblemer på lige netop den motor, og det fik jeg fikset hos Volkswagen Amager. I den forbindelse blev der skiftet kæde og vistnok også krumtap (jeg er dog ikke sikker) plus nogle andre småting. Det løb op i ca. 17.000 kr., som VW betalte. Se mere om problemet her: http://www.fdm.dk/nyheder/populaere-mot ... eproblemer

Har disse tidligere motorproblemer nogen betydning for tuningen?

Glæder mig til at høre, hvad I tænker! :)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Sorens2 » 19. jan 2016, 07:28

Du mærker fint de ekstra hk.
Meeen 150 er nok lidt i den høje ende.
Regn med 145 og 215 Nm.
Deres produkt kender jeg ikke noget til ellers.
Ekstra slid. Tjae. Tænk over hvor lidt du kører med fuld gas.
Det er nede i sekunder så i praksis er der ikke problemer.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

sebastianbk
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 1. jan 2016, 23:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af sebastianbk » 19. jan 2016, 08:31

Tak for hurtigt svar.

Jeg er 99 % sikker på, at jeg vil have mig et tuningskit. Særligt efter at have læst lidt mere fra jer andre herinde! :-)

Hvem er værd at anbefale ud over BRS Tuning? Jeg har læst lidt om chiptuning.nu, men de ligger i Jylland, og jeg bor i København. Ellers har jeg stødt på vagtuning.dk. Hvem bør jeg gå efter?

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14519
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 849 times
Kontakt:

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Watcher » 19. jan 2016, 08:57

Chiptuning.nu har i kbh = mig ????
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13303
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3237 times
Been thanked: 4583 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af HansH » 19. jan 2016, 09:08

Kan anbefale det produkt chiptuning.nu leverer, så jeg vil da foreslå at du går i realitetsforhandlinger med den gode watcher :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af ReneBo » 19. jan 2016, 09:35

Jeg har også været forbi René, og det er absolut noget der kan mærkes. Bevares, det bliver ikke en formel1, men bilen fik et fint overskud især mellemområdet. Bilen kører som den bør fra fabrik, imo. Alle pengene værd.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Rdaldlk » 20. jan 2016, 16:54

Hej.

Jeg har for godt et år siden tunet min Golf 1,4 tsi med en stage 1 tuning fra BSR.
Jeg købte ved samme lejlighed dimsen, hvor man kan tune/slå tilbage til normal.

Jeg har været meget tilfreds med tuningen. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet. Jeg kan mærke kraftoverskuddet.

Det er meget nemt at tune / lave bilen tilbage til standard. Det tager 2-3 minutter.
I perioden hvor jeg har haft tuningen har jeg været til syn. - uden at lave den tilbage til standard. Ingen problemer her.
Jeg har også fået skiftet min kæde under kulance, her lavede jeg den tilbage til standard inden jeg afleverede den på værkstedet. Igen ingen problemer.

Endeligt har jeg i perioden modtaget besked fra BSR om, at der var en motoropdatering på min bil. Det var jo også meget fedt at få den u.b.

Så alt i alt kan jeg fint anbefale det valg.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Sorens2 » 20. jan 2016, 17:58

Vi burde næsten prøve at måle den med og uden tuningen.
De BSR tuninger jeg har målt igennem tiden har været noget svingende.

Rdaldlk skrev:Hej.

Jeg har for godt et år siden tunet min Golf 1,4 tsi med en stage 1 tuning fra BSR.
Jeg købte ved samme lejlighed dimsen, hvor man kan tune/slå tilbage til normal.

Jeg har været meget tilfreds med tuningen. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet. Jeg kan mærke kraftoverskuddet.

Det er meget nemt at tune / lave bilen tilbage til standard. Det tager 2-3 minutter.
I perioden hvor jeg har haft tuningen har jeg været til syn. - uden at lave den tilbage til standard. Ingen problemer her.
Jeg har også fået skiftet min kæde under kulance, her lavede jeg den tilbage til standard inden jeg afleverede den på værkstedet. Igen ingen problemer.

Endeligt har jeg i perioden modtaget besked fra BSR om, at der var en motoropdatering på min bil. Det var jo også meget fedt at få den u.b.

Så alt i alt kan jeg fint anbefale det valg.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af _Jensen » 21. jan 2016, 17:57

Sorens2 skrev:Du mærker fint de ekstra hk.
Meeen 150 er nok lidt i den høje ende.
Regn med 145 og 215 Nm.
Deres produkt kender jeg ikke noget til ellers.
Ekstra slid. Tjae. Tænk over hvor lidt du kører med fuld gas.
Det er nede i sekunder så i praksis er der ikke problemer.

215 Nm? burde den ikke få ca 250 Nm eller er jeg helt gal på den her?
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Sorens2 » 21. jan 2016, 19:17

Joe. Ved ikke hvorfor jeg skrev 215.
250 naturligvis.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af LAKGT » 21. jan 2016, 20:33

Min tidligere BMW diesel var også optimeret med bsr. Efterfølgende testet på felt (et jeg har brugt mange gange før). Effekten sad lige i skabet, med lidt oven i det lovede moment.

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af LAKGT » 21. jan 2016, 20:34

Rdaldlk skrev:Hej.

Jeg har for godt et år siden tunet min Golf 1,4 tsi med en stage 1 tuning fra BSR.
Jeg købte ved samme lejlighed dimsen, hvor man kan tune/slå tilbage til normal.

Jeg har været meget tilfreds med tuningen. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet. Jeg kan mærke kraftoverskuddet.

Det er meget nemt at tune / lave bilen tilbage til standard. Det tager 2-3 minutter.
I perioden hvor jeg har haft tuningen har jeg været til syn. - uden at lave den tilbage til standard. Ingen problemer her.
Jeg har også fået skiftet min kæde under kulance, her lavede jeg den tilbage til standard inden jeg afleverede den på værkstedet. Igen ingen problemer.

Endeligt har jeg i perioden modtaget besked fra BSR om, at der var en motoropdatering på min bil. Det var jo også meget fedt at få den u.b.

Så alt i alt kan jeg fint anbefale det valg.
Kører du på 95?

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Rdaldlk » 21. jan 2016, 22:46

Mest Vpower, men også 95 ind imellem
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Lellinge
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Lellinge » 9. feb 2016, 21:57

Hep
Har også en G6 med 122ponyer og har også kig på noget chip. Synes bare ikke det er meget man kan hive ud af den lille mølle. Tilgængelig kan jeg se der er meget mere potentiale i 160hk versionen. Kan man sætte møllen fra en 160hk på en 122hk motor og efterfølgende få den optimeret?
Med venlig hilsen
Per Müller

2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5597
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 328 times
Been thanked: 376 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af GranTurismo » 9. feb 2016, 22:16

Lellinge skrev:Hep
Har også en G6 med 122ponyer og har også kig på noget chip. Synes bare ikke det er meget man kan hive ud af den lille mølle. Tilgængelig kan jeg se der er meget mere potentiale i 160hk versionen. Kan man sætte møllen fra en 160hk på en 122hk motor og efterfølgende få den optimeret?
1,4 TSI 160 er en Twin power - altså både med kompressor og turbo.

Men det er ikke noget problem at finde en anden upgrade turbo så den kan yde noget mere. Hvis du bare fortæller hvor mange Hk du vil have, så er der helt sikkert nogle som kan byde ind med forslag til turbo og hvad der ellers kan være nødvendigt at opgradere.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Lellinge
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Lellinge » 10. feb 2016, 20:53

Ahhh det forklarer en del at den både har turbo og kompressor.

Jeg tænker 180-200hk vil være passende for den lille motor. Er spændt på hvad sådan et kit skal koste?
Med venlig hilsen
Per Müller

2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Greden » 11. feb 2016, 09:06

etuners har engang lavet et upgrade flow.

http://www.etuners.gr/vw-scirocco-vw-go ... r-upgrade/

Det ser dog lidt uoverskueligt ud især man skal stå og kigge ned i motorrummet, tingene bliver vendt om.

Der har vist være flere forsøg på hybrid ladere hvor at basis er standard laderen, men det er vist aldrig gået helt godt.

uden at kende en skid til hvordan manifold og mølle ser ud på sådan en 122hk, så kan det måske være en ide at begynde at kigge lidt fx 150hk tsi'erne/180hk tsi'er og 200hk tsi'erne for at se om der er noget der vender rigtig og man måske kan få plads til.

kyhlen
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 7. nov 2015, 13:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af kyhlen » 11. feb 2016, 11:00

Helt enig BSR levere ikke hvad de lover.

VW Scirocco 2.0 TSI

Standard:
200 HK
280 NM

BSR lover:
240 HK
340 NM

Målt på rullefelt med BSR:
233HK inkl. V-power, Milltek, Optiflow Carbonio Intake

Målt igen uden BSR:
216 HK inkl. V-power, Milltek, Optiflow Carbonio Intake
2017 VW Polo BlueGT 1.4 TSI ACT DSG, ACC, Sport-Select, Xenon lygter inkl. LED kørelys, Discover Media.
2010 VW Scirocco 2.0 TDI DSG 200 HK 430 NM

kyhlen
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 7. nov 2015, 13:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af kyhlen » 11. feb 2016, 11:59

Blev lavet ordenligt på rullefelt bagefter:

275 HK
410 NM
2017 VW Polo BlueGT 1.4 TSI ACT DSG, ACC, Sport-Select, Xenon lygter inkl. LED kørelys, Discover Media.
2010 VW Scirocco 2.0 TDI DSG 200 HK 430 NM

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5597
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 328 times
Been thanked: 376 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af GranTurismo » 11. feb 2016, 14:45

Er der nogen der ved hvilke turbo upgrades man kan lave på 122'eren?

Hvilke upgrade turboer passer på standard DP?
Hvad kan man lave på standard dyser?
Har 122'eren vandkølet IC eller kan man med fordel montere en FMIC?

Som han skriver kunne han godt tænke sig 180-200 Hk. Det er vel lige i overkanten for 140 hestes turboen eller?
Lellinge skrev:Hep
Har også en G6 med 122ponyer og har også kig på noget chip. Synes bare ikke det er meget man kan hive ud af den lille mølle. Tilgængelig kan jeg se der er meget mere potentiale i 160hk versionen. Kan man sætte møllen fra en 160hk på en 122hk motor og efterfølgende få den optimeret?
Lellinge skrev:Jeg tænker 180-200hk vil være passende for den lille motor. Er spændt på hvad sådan et kit skal koste?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af keller » 11. feb 2016, 20:24

Er det ikke ved at være nemmere at sælge sin 122hk, købe en 160hk og få den optimeret? Så har man ca. 200hk.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af Greden » 14. feb 2016, 14:51

jow det ville da være nemmere..

men du ved hvad du har og du ved ikke hvad du får..
så skal man også tænke på det værdi tab der kan følge med ved salget af den "gamle" bil.

Så man kan nemt komme til at sætte en 50-60000kr på højkant på den konto.

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af keller » 14. feb 2016, 16:02

Ja man ved hvad man har, men hvis du bygger en 122hk om til noget 200hk så vil der da også være noget usikkerhed ved det du har.

Kan sagtens forstå man vil tune, men det virker besværligt og ikke meget billigere end at købe modellen der kan hvad man ønsker.
Prisforskellen på 122hk og 160hk er da ikke enorm.

Synes bare det er værd at overveje. Er 122hk ikke også med 50mm fjederben? Der gør ihvertfald en bremseupgrade væsentlig mere besværlig.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5597
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 328 times
Been thanked: 376 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af GranTurismo » 14. feb 2016, 17:14

Hvis man vil have 200'ish Hk og skal udskifte bilen, så kan man da lige så godt gå hele vejen og tage en GTI som har det ønskede fra standard.

Det kommer vel til at koste mere end de 15-20k'ish en tuning vil koste, hvis man skal udskifte til en 160'er? Og så skal man stadig til at have den chippet. Og en 160'er har dårligere benzinøkonomi.

Så jeg vil da sige enten gå hele vejen og udskift med en GTI eller få 122'eren tunet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af keller » 14. feb 2016, 18:24

Nu brugte jeg kun lige 2min. På bilbasen, men såvidt jeg kan se er Prisforskellen mellem gti og 1,4 tsi 160hk er ca. 80-100.000kr.
Prisforskellen mellem 1,4tsi 122hk og 160hk er ca. 10-15.000kr.

Er målet en alm. Golf med 200hk, er en optimeret 160hk vejen frem i min bog.

Trådstarter vælger selvfølgelig selv hvilken vej han vil gå, men det er da værd at overveje om det ikke var sjovere, billigere og nemmere at købe modellen større.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af claussor » 14. feb 2016, 18:35

Med frygt for at gå offtopic, så vil jeg blot lige rose motoren i min G6 Highline. Twinchargeren er en perle af en motor. Den trækker rent fra omkring 1400 RPM og dør ikke i omdrejningerne visse andre motorer, men trækker rent til 6500 RPM. Man kan mærke turboen rigtig tager ved ved omkring 4500 RPM og giver ekstra spark. Jeg har tit fantaseret om en chip til den, da motoren ikke virker til at være specielt belastet. Bare sørg for at få en af de sidste årgange, ca. 2011 og frem, eller få en med alle opdateringer. Det var noget med dårlige stempler mv. på tidligere udgaver. Men lader ikke til at være svært at få omkring 200HK ud af 160'eren skal man tro forums.

Den er noget sjovere end den nye 1,4 TSI der har 140-150 HK efter min mening (til gengæld har den så betydelig bedre brændstoføkonomi). Min går 12,5-13,5 på tanken alt efter hvor hård foden er (målt ved stander).

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5597
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 328 times
Been thanked: 376 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af GranTurismo » 15. feb 2016, 00:11

Jeg kender et par stykker som har en chiptunet twin charger og de omtaler et problem med at kompressoren ikke yder mere, men at det kun er turboen. De oplever i den forbindelse at motoren er uharmonisk omkring det omdrejningstal hvor turboen overtager fra kompressoren. Der kommer et pludseligt spring i moment fra 240 til ca. 300 Nm og derfor kan det være svært at dosere speederen i de hastigheder hvor springet ligger i den enkelte gear.

At prisforskellen på en 122 og en 160 hestes ligger på 10-20.000 i udbudspris er jo ikke ensbetydende med at man kan bytte bilen ind ved en forhandler og nøjes med at betale de 10-20k i forskel. Forhandleren vil jo typisk give en ringere byttepris for den gamle, da de skal tjene på den og måske endda også har lidt udgifter til klargøring og så skal de jo også give garanti på den.

Jeg tror det billigste vil være at smide en lidt større turbo på 122'eren. Og jeg tror også det vil give en bedre brændstoføkonomi end både en tunet 160'er eller en standard 2,0 TSI.

Er der ikke nogen der har et bud på hvilken turbo som evt. passer på downpipen fra en 122'er? Og evt. også en prisidé?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af keller » 15. feb 2016, 00:53

Men 122hk med en stor lader vil være mere harmonisk? Er det ikke bare som at fjerne kompressoren på 160hk? Det lyder ikke særlig harmonisk.
Ingen siger at man skal købe og sælge til forhandlere, jeg har aldrig købt eller solgt ved en forhandler, Så det kan lade sig gøre. Ja så er der jo ingen garanti, men det er der jo heller ikke på nuværende og slet ikke efter tuningen.

GT, Det virker som om du er inde over projektet, har i også planer om bremse upgrade?
Jeg håber i laver en projekt tråd omkring tuningen og resultatet.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5597
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 328 times
Been thanked: 376 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af GranTurismo » 15. feb 2016, 01:02

keller skrev:Men 122hk med en stor lader vil være mere harmonisk? Er det ikke bare som at fjerne kompressoren på 160hk? Det lyder ikke særlig harmonisk.
Ingen siger at man skal købe og sælge til forhandlere, jeg har aldrig købt eller solgt ved en forhandler, Så det kan lade sig gøre. Ja så er der jo ingen garanti, men det er der jo heller ikke på nuværende og slet ikke efter tuningen.

GT, Det virker som om du er inde over projektet, har i også planer om bremse upgrade?
Jeg håber i laver en projekt tråd omkring tuningen og resultatet.
Nej jeg er såmænd ikke inde over. Synes bare det kunne være spændende om nogen har et forslag til en alternativ turbo, som Lellinge efterspørger. Da ingen har været på banen herom, ville jeg såmænd bare "oppe" emnet, inden det forsvinder i vores kommentarer og forslag om bilskifte.

Stor lader er vel også så meget sagt?!? En 140-150 hestes turbo kan vel næsten komme op omkring de heste der efterspørges og de trækker da pænt og harmonisk fra 1500'ish omdrejninger. Men jeg ved ikke om de passer på DP fra en 122'er.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tuning af VW Golf 6, 1.4 tsi 122hk

Indlæg af claussor » 15. feb 2016, 12:41

Sælg din 122'er privat og køb en 160'er privat. Så slipper du vel med en 20-30k i byttepris og får en upgrade der vil noget?

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"