Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 18. feb 2016, 14:40

Faldt lige over denne kampagne fra Audi:

http://sites.audi.dk/audi-a5-sportback-limited-edition/

En fornuftigt udstyret A5 til 430.000,- lyder rimeligt. Problemet er motoren, en 1,8 TFSI 144 hk. Har i nogle erfaringer med, hvad en sådan motor kan chippes til.?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af GranTurismo » 18. feb 2016, 14:46

Jeg tror 1,8 i 144 hestes trim er ret ny. Hvis det bare er en neddroslet 170'er skulle den kunne få 220 Hk og 380 Nm - måske lidt mere endda.

Hvis turboen er mindre end i 170'eren så få den mindre.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Mike H » 18. feb 2016, 14:55

Lyder da umiddelbart som en god pris... men ja, godt nok en svag motor til sådan en stor bil. Momentet er nogenlunde (som det gl. 1.8 TFSI) - men hk er da helt til grin.

Udstyrsmæssigt - vildt! Det ligner slet ikke Audi at strø om sig med udstyr.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

markman9800
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 9. okt 2014, 00:07
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af markman9800 » 18. feb 2016, 17:25

Mike H skrev:
Udstyrsmæssigt - vildt! Det ligner slet ikke Audi at strø om sig med udstyr.
Den er jo på vej ud af deres line-up, så de vel jo nok lige hive de sidste kunder.
Det samme gjorde de med A4'eren sidste år. Men ja - en skarp pris og alt det rigtige udstyr, hvis man kan leve med at man indenfor et år har en "gammel" model.
2013 VW Golf 7 Bluemotion 1,6 TDI
2014 VW Life-UP 1,0 60 HK BMT
2015 Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Obel » 18. feb 2016, 19:41

Er der nogen der har erfaring med bagagerummet i sådan en svend?? Kan der være en barnevogn i sådan en??

markman9800
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 9. okt 2014, 00:07
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af markman9800 » 18. feb 2016, 20:38

Obel skrev:Er der nogen der har erfaring med bagagerummet i sådan en svend?? Kan der være en barnevogn i sådan en??
Bagagerummet er større end man lige regner med - vores børn er dog over barne-/klapvogne alderen, så jeg kan ikke lige svare på det konkret. Men tag ud og prøv hos en forhandler :-)

Vær dog obs på, at bagsædet godt kan føles lidt trangt i højden/"hovedrummet", selvom der er rigeligt benplads.
2013 VW Golf 7 Bluemotion 1,6 TDI
2014 VW Life-UP 1,0 60 HK BMT
2015 Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Brugeravatar
Solhunden
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. aug 2010, 14:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Solhunden » 18. feb 2016, 23:37

Fandt lige denne Hollandske side hvor de påstår at den kan få 240 Hk og 430 Nm.

Det er vel OK :-)
Vedhæftede filer
rsz_2016-02-18_23_18_11-.jpg
rsz_2016-02-18_23_18_11-.jpg (129.1 KiB) Vist 11541 gange
Mvh. Solhunden

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af GranTurismo » 18. feb 2016, 23:58

Solhunden skrev:Fandt lige denne Hollandske side hvor de påstår at den kan få 240 Hk og 430 Nm.

Det er vel OK :-)
Man skal så lige være opmærksom på at det er en fil lavet til 98 oktan. Hvis man får kørt den ind til at køre på 95 oktan vil den yde lidt mindre.

Men det ser da ud til at 144'eren bare er en neddroslet 170'er. Altså med samme turbo.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Solhunden
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. aug 2010, 14:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Solhunden » 19. feb 2016, 00:55

-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Mvh. Solhunden

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af GranTurismo » 19. feb 2016, 01:12

Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Hvis du kigger på de målinger der er vist på JD så er der to kurver, den ene er med Multitronic og den er begrænset til 400 Nm (begge 98 oktan).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Jepsen
Nyt medlem
Indlæg: 326
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Jepsen » 19. feb 2016, 02:08

Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Øøøøee, nej!

Kenho
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 23. okt 2012, 07:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Kenho » 19. feb 2016, 04:18

Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Multitronic er rated til 400 Nm og er jo solgt i massevis med den lille V6 TDI med 204 HK og her er momentet også begrænset til 400 Nm ...... Mener samme motor har 450 Nm med manuelt gear. Så de 240 HK og 430 Nm er nok lige på grænsen af hvad den er god for...
2020 Audi A3 cabriolet 2.0 tfsi Quattro Stronic
2021 BMW 530e M-sport

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 19. feb 2016, 10:53

Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Det ser ud til at den bør kunne få omkring 220 hk/380 nm, hvilket bør gøre den til en forholdsvis velkørende bil. Jeg har tidligere haft en 2,0 tfsi 211 hk/350 nm, og den kørte fint (specielt efter den fik ny motor pga. olieforbrug!) :-).

Min nuværende 3,0 tdi 204 hk har også multitronic med 400 nm standard. Det ser ud til at køre helt fint sammen.

En anden ting er, at multitronic kassen på A5 144 hk versionen kun er en 7 gears. På min 3,0 tdi fra 2013 er det en 8 gears...

Nogen der ved om 7 gears kassen er en gammel udgået gearkassemodel Audi har trukket frem bagerst fra lageret.?

Brugeravatar
Solhunden
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. aug 2010, 14:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Solhunden » 19. feb 2016, 12:21

Martinchr skrev:
Solhunden skrev:-men kan sådan en fætter med Multitronic gearkasse godt tåle 240 Hk og 430 Nm ???
Det ser ud til at den bør kunne få omkring 220 hk/380 nm, hvilket bør gøre den til en forholdsvis velkørende bil. Jeg har tidligere haft en 2,0 tfsi 211 hk/350 nm, og den kørte fint (specielt efter den fik ny motor pga. olieforbrug!) :-).

Min nuværende 3,0 tdi 204 hk har også multitronic med 400 nm standard. Det ser ud til at køre helt fint sammen.

En anden ting er, at multitronic kassen på A5 144 hk versionen kun er en 7 gears. På min 3,0 tdi fra 2013 er det en 8 gears...

Nogen der ved om 7 gears kassen er en gammel udgået gearkassemodel Audi har trukket frem bagerst fra lageret.?
I teorien kan det vel godt være den samme gearkasse da de 7 eller 8 trin er noget de laver med software.
Den har ingen rigtige trin den gearkasse.

Men hvordan er det at køre med? Er det ok? Eller er det som om at koblingen glider og at der ikke er direkte forbindelse mellem motor og transmission?
Jeg kører selv med DSG6 nu og må sige at jeg er godt tilfreds.
Mvh. Solhunden

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 19. feb 2016, 13:16

[quote="Solhunden]Men hvordan er det at køre med? Er det ok? Eller er det som om at koblingen glider og at der ikke er direkte forbindelse mellem motor og transmission?
Jeg kører selv med DSG6 nu og må sige at jeg er godt tilfreds.[/quote]

På min A4 3,0 tdi synes jeg faktisk at MT fungerer rigtig godt. Men det er klart, at der er en fornemmelsen af, at den direkte forbindelse mangler lidt. Til gengæld "glider" den helt roligt derudaf med lave omdrejninger. God til cruise :-) Skal der leges lidt, sætter man den bare i sport eller manual (styring via rattet).
Vi har også en polo '15 1,2 tsi med DSG7, og den gearkasse kører også rigtigt godt. Hvis jeg selv kunne vælge, ville det blive DSG, men MT er ok som et alternativ (hellere det end manual).

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 08:48

Hej alle

det skal siges at jeg ved absolut intet om biler, så i er alle "eksperter" for mig og i forhold til min viden på dette område.

Jeg har netop købt lige præcis denne limited edition som i snakker om, for et par dage siden og får den leveret om ca. 3 måneder, når den er produceret nede i tyskland og de får den hjem. I forhold til mit kørsels behov, så er denne bil langt over hvad jeg egenligt har brug for og hvad der er fornuftigt, da jeg ligger på lidt under 15.000 km. Årligt og det faktisk mere eller mindre kun er bykørsel. Og nej, det var ik nødvendigt med så stor og lækker en bil, men jeg synes ærligt talt at det er et vanvittigt godt tilbud!!! Jeg ved godt at der kommer en ny model til august/september og det gør mig intet(det er jo derfor denne nu er så billig) og motoren er hel fin til mig(kommer fra en bmw 116 d ed leaset i 3 årig periode fra ny af, som jeg så skal aflevere her om 3 måneder). Alt dette bare for at fortælle mig grundlag - jeg synes personligt at bilen er vanvittig lækker og jeg er forelsket - har aldrig haft så flot/stor/lækker/kraftig bil med alt det udstyr.

Men har nogle spørgsmål til det i skriver om, da en kammerat gjorde mig bekendt med dette forum og denne tråd.

Er det ik dumt at chippe hvis der fortsat er garanti på? Mister man ik garantien fra forhandleren af? Hvad er de negative konsekvenser, nu de positive er større motor? Vil dette kun være benzinforbruget, eller beskeder man også motor, gearkasse osv?
Derudover, hvor vil man så få det gjort henne? Kan man få en "lille" chiptuning så man ik presser motoren så meget? Hvad koster det? Er det noget audi gør, så der stadigvæk kan være garanti, eller skal man vente 2-4 år, når der ik er garanti mere?

Ved dæk og fælge, så følger der jo nogle 17" alufælge med på sommerdæk i denne pakke, men synes de er lidt kedelige og vil have nogle andre. Her har jeg også fundet de helt rigtige som er 19" støbte alufælge i 5-eget rotordesign, titanoptik, glaspoleret, str. 9j 255/35 r19 originale audi fælge som jeg er forelsket i og er er must-have! Hos audi vil de bare have 36.600 kr. For dem og det er jo helt vanvittigt!!! Hvor kan man købe disse billigere? Skal man til tyskland eller sverige, eller hvad er der af muligheder? De tilbød så at kunne sætte vinterdæk på de 17" alufælge i stedet for, så jeg har dem som vinterdæk, men skulle have 8.000 kr. For det, selvom de beholdte sommerdækkene - det synes jeg sgu os er næsten grotesk, kan det ik gøres billigere? Sidste spørgsmål er så, kan jeg bare tage og sælge disse 17" alufælge med sommerdæk på et normalt marked? Og hvad ville jeg realistisk kunne få for dem? Så ville jeg måske bare tage sorte stålfælge med vinterdæk og køre igennem vintersæsonnen med disse.

Beklager den meget lange besked, men har brug for jeres gode tips og tricks samt gode råd og erfaringer. Hvis det er nemmere at ringe, så gør det endeligt, min private til er: 27589152 eller arbejde 41210055.

Håber på at høre en masse fra jer!

Mvh martin - kommende audi ejer:)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af GranTurismo » 20. feb 2016, 13:49

Kulas skrev: Er det ik dumt at chippe hvis der fortsat er garanti på? Mister man ik garantien fra forhandleren af? Hvad er de negative konsekvenser, nu de positive er større motor? Vil dette kun være benzinforbruget, eller beskeder man også motor, gearkasse osv?
Derudover, hvor vil man så få det gjort henne? Kan man få en "lille" chiptuning så man ik presser motoren så meget? Hvad koster det? Er det noget audi gør, så der stadigvæk kan være garanti, eller skal man vente 2-4 år, når der ik er garanti mere?
Jamen tillykke med købet. Det er sgu en fed øse. Kan godt forstå du sprang på tilbuddet.

Hvis man chiptuner kan man faktisk typisk køre lidt længere på literen, sålænge man ikke udnytter de ekstra heste.

Garantien bortfalder ganske korrekt. Men det er ikke sikkert at de opdager at den er chippet, da mange tunere idag kan gøre det så flash counteren ikke tæller op. De vil selvfølgelig nok kunne mærke det ved prøvekørsel. Hvis man får problemer kan man evt. få lagt den originale motorstyring tilbage, inden man sender den til rep.

Om motoren/gearkassen tager skade kommer an på kørestilen. Hvis man ligger oppe i det røde felt hele tiden, så vil levetiden jo nok være kortere.

De kan f.eks. gøre det ved Cartrends (Watcher herinde) eller BN Autoteknik i Frederikssund
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af Martinchr » 20. feb 2016, 15:32

Kulas skrev: Ved dæk og fælge, så følger der jo nogle 17" alufælge med på sommerdæk i denne pakke, men synes de er lidt kedelige og vil have nogle andre. Her har jeg også fundet de helt rigtige som er 19" støbte alufælge i 5-eget rotordesign, titanoptik, glaspoleret, str. 9j 255/35 r19 originale audi fælge som jeg er forelsket i og er er must-have! Hos audi vil de bare have 36.600 kr. For dem og det er jo helt vanvittigt!!! Hvor kan man købe disse billigere? Skal man til tyskland eller sverige, eller hvad er der af muligheder? De tilbød så at kunne sætte vinterdæk på de 17" alufælge i stedet for, så jeg har dem som vinterdæk, men skulle have 8.000 kr. For det, selvom de beholdte sommerdækkene - det synes jeg sgu os er næsten grotesk, kan det ik gøres billigere? Sidste spørgsmål er så, kan jeg bare tage og sælge disse 17" alufælge med sommerdæk på et normalt marked? Og hvad ville jeg realistisk kunne få for dem? Så ville jeg måske bare tage sorte stålfælge med vinterdæk og køre igennem vintersæsonnen med disse
Min A4 3,0 tdi blev leveret med samme fælge. Jeg synes ikke om dem, så de er også røget i gemmerne, og sælges formentligt til foråret. Jeg har købt 19" sommeralu og 18" vinteralu. Gider ikke køre vinteren igennem på sorte kedelige fælge. Vinterdæk har man trods alt på bilen i 4-5 måneder.
Kig efter replika fælge, f.eks. hos billigalu.dk eller sortedaek.dk. De har ikke helt samme kvalitet, men er ok, og til en væsentlig lavere pris. Mener jeg gav omkring 14.000,- for mine 19" med goodyear dæk. Fælgene er kopi audi fælge.

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 17:18

Tak granturismo - jeg troede ellers at der var større chance for at man ku ødelægge motor, gearkasse osv. Jeg har ingen planer om at køre hovedløst, så det er meget bedstefar kørsel normalt rundt i byen fordi man ik rigtigt har mulighed for andet og så en gang i mellem vil den få lidt at leve af på motorvejen. Så helt "normal" kørestil, uden noget johnny/brian hovedløs kørsel, hvor man ofte presse bilen og motor.

Lyder os godt at man kan køre længere på literen, så er der jo mere eller mindre ingen ulemper eller? Hvad vil det ca. Koste af få lavet? Jeg tror nok at jeg er lidt forsigtig med så "indgribende en operation", så jeg ik tør gøre det før efter garantien er røget. En bekendt har dog lige sagt at garantien muligvis ik ryger hvis man "kun" chicptuner med +30%, er det korrekt eller en røver? Kan man så få det gjort hos audi? Jeg hører dem selvfølgelig selv, men rart med et vidende forum her, så man måske ik fremstår som 100% idiot, når man spørger dem, men så bare omkring 80%;)

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 17:32

Tak for dit input martinchr! Ved du hvad de 17" originale audi fælge med dæk så realistisk kan sælges for, sådan ca? Vil helst have originale, men betaler sgu ik 36.600 for dem - er der fordele ved at købe i udlandet, er de billigere her? Hvis det så skal være kopifælge, kan man så se det? Kan man få sådan en audi-kapsel der sidder på i midten, så du mere eller mindre faktisk ikke kan se forskel på om det er originalt eller fake?

Audi-sælgeren sagde at det var vigtigt at det var original-fælge på grund at ophæng, aksel osv. - men er det også bare én stor fed røverhistorie og noget han skal sige, fordi han vil have mig til at tage den dyre model hos ham i stedet for at vælge en billigere kopi?

Tak for jeres svar, kom endelig med flere kommenterer alle sammen:)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af GranTurismo » 20. feb 2016, 17:42

Kulas skrev:Tak granturismo - jeg troede ellers at der var større chance for at man ku ødelægge motor, gearkasse osv. Jeg har ingen planer om at køre hovedløst, så det er meget bedstefar kørsel normalt rundt i byen fordi man ik rigtigt har mulighed for andet og så en gang i mellem vil den få lidt at leve af på motorvejen. Så helt "normal" kørestil, uden noget johnny/brian hovedløs kørsel, hvor man ofte presse bilen og motor.

Lyder os godt at man kan køre længere på literen, så er der jo mere eller mindre ingen ulemper eller? Hvad vil det ca. Koste af få lavet? Jeg tror nok at jeg er lidt forsigtig med så "indgribende en operation", så jeg ik tør gøre det før efter garantien er røget. En bekendt har dog lige sagt at garantien muligvis ik ryger hvis man "kun" chicptuner med +30%, er det korrekt eller en røver? Kan man så få det gjort hos audi? Jeg hører dem selvfølgelig selv, men rart med et vidende forum her, så man måske ik fremstår som 100% idiot, når man spørger dem, men så bare omkring 80%;)
Med normal kørestil som du beskriver, ville jeg ikke være bekymret for holdbarheden. Audi leverer iøvrigt samme motor med hhv. 170, 177 og 190 heste, hvor det kun er motorstyringen som er forskellen.

Hvis det er med Multitronic gearkasse er det anbefalelsesværdigt at får den chippet til max 400 Nm.

Jeg tror garanti på motor og gearkasse ryger også selv om det er 30%. Jeg tror ikke du kan få det gjort ved Audi, selvom de teoretisk set ville kunne udskifte motorstyringen med en 170, 177 eller 190 Hk udgave.

Jeg mener Fredslunds (Ribe/Süderlügum) tager ca 4000 for en OBD-tuning, så jeg formoder at Cartrernds (Aalborg/Kbh) tager deromkring også, da de begge er forhandlere af Landberg. Prøv at skrive til brugeren Watcher for tilbud.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 18:09

Ok, nu kommer spørgsmålet så fra manden der som nævnt ik ved noget om biler... Motorstyringen, når den skulle udskiftes, fordi motoren er den samme - er det så en fysisk del, eller blot noget software der udskiftes? Hvorfor ville man så, som udgangspunkt ikke bare lade motoren yde det den kan og som den er blevet bygget til fra start af? Andet virker jo ik særligt smart, især ik hvis man "så nemt" kan ændre det igen? Eller det er der man kan sælge forskellige motorer og dermed modeller fra Audis side? Med det I siger kan jeg da ik se de store ulemper ved det udover at garantien vil ryge - slet ik når den kun koster 4.000 kr.

Ville du selv gøre det? Og ville du gøre den med det samme når du får bilen, eller først efter garantien er udløbet?

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af farouche » 20. feb 2016, 18:16

Kulas skrev:Ok, nu kommer spørgsmålet så fra manden der som nævnt ik ved noget om biler... Motorstyringen, når den skulle udskiftes, fordi motoren er den samme - er det så en fysisk del, eller blot noget software der udskiftes? Hvorfor ville man så, som udgangspunkt ikke bare lade motoren yde det den kan og som den er blevet bygget til fra start af? Andet virker jo ik særligt smart, især ik hvis man "så nemt" kan ændre det igen? ?
Det har også altid undret mig, men tror simpelthen at det handler om salg og marketing..

De vil gerne havde forskellige modeller på hylderne bl.a. så de har hjemmel til at tage mange penge for dem med mange HK. og fordi de gerne vil dække markedet så bredt som muligt.
Stort set alle bilfabrikanter gør det.

Det er jo dyrt at lave mange forskellige typer af motorer, så ved at have en grundmotor kan de ved hjælp af små motorændringer og ændringer i motorstyring få flere forskellige varianter for små penge.

Det kan virke fjollet, men tror de har brugt mange resourcer på at nå frem til, at det er på den måde de får flest penge i kassen, som det jo handler om.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 20. feb 2016, 18:35

farouche skrev:Det har også altid undret mig, men tror simpelthen at det handler om salg og marketing..

De vil gerne havde forskellige modeller på hylderne bl.a. så de har hjemmel til at tage mange penge for dem med mange HK. og fordi de gerne vil dække markedet så bredt som muligt.
Stort set alle bilfabrikanter gør det.

Det er jo dyrt at lave mange forskellige typer af motorer, så ved at have en grundmotor kan de ved hjælp af små motorændringer og ændringer i motorstyring få flere forskellige varianter for små penge.

Det kan virke fjollet, men tror de har brugt mange resourcer på at nå frem til, at det er på den måde de får flest penge i kassen, som det jo handler om.
Som jeg ser det, er det en win-win situation. De kan bruge flere ressourcer på at udvikle bedre "grundmotorer", når de har færre "grundmotorer" at skulle udvikle. Dernæst vil reservedelsudbuddet være større, da flere dele passer på mange modeller = lavere pris, specielt på uoriginale dele. Sidst, men ikke mindst så giver det os forbrugere mulighed for at købe en billigere udgave, og så selv "udvide hestestalden lidt" hvis vi ønsker det :-)

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af farouche » 20. feb 2016, 18:37

Martinchr skrev:. Sidst, men ikke mindst så giver det os forbrugere mulighed for at købe en billigere udgave, og så selv "udvide hestestalden lidt" hvis vi ønsker det :-)
Ja men de ved jo godt at langt de færreste vil gøre det..
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 18:43

Ville I så chicptuner jeres nye A5 eller ej, hvis I stod i samme situation som mig? Hvilke ulemper er der reelt udover garantien?

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 Tfsi 144 Hk Chiptuning

Indlæg af Martinchr » 20. feb 2016, 18:43

Kulas skrev:Tak for dit input martinchr! Ved du hvad de 17" originale audi fælge med dæk så realistisk kan sælges for, sådan ca? Vil helst have originale, men betaler sgu ik 36.600 for dem - er der fordele ved at købe i udlandet, er de billigere her? Hvis det så skal være kopifælge, kan man så se det? Kan man få sådan en audi-kapsel der sidder på i midten, så du mere eller mindre faktisk ikke kan se forskel på om det er originalt eller fake?

Audi-sælgeren sagde at det var vigtigt at det var original-fælge på grund at ophæng, aksel osv. - men er det også bare én stor fed røverhistorie og noget han skal sige, fordi han vil have mig til at tage den dyre model hos ham i stedet for at vælge en billigere kopi?
De originale fælge er formentligt af en lidt bedre kvalitet, både vægt, balance og overflade, men sørger man for ikke at købe de allerbilligste uoriginale, så tror jeg ikke man får helt galt i byen. Jeg har haft 3 stk A4 hvor jeg har kørt med kopi fælge uden nogen problemer. Og så er det heller ikke lige så ærgeligt at lave en skramme på dem. Jeg regner normalt ikke med mere end 3-4 års levetid, så er de ved at være slidte med vaskeridser og kantstensridser.

De originale dæk-kapsler passer direkte over på de uoriginale, og kan købes på ebay.de. Jeg bruger de kapsler der sad på de originale 17".

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 20. feb 2016, 18:48

Kulas skrev:Ville I så chicptuner jeres nye A5 eller ej, hvis I stod i samme situation som mig? Hvilke ulemper er der reelt udover garantien?
Man skal gøre op med sig selv, om man kan sove roligt om natten med den risiko det giver med garantien, forsikring mv.. Og ellers skal man lade være. Det er lidt ligesom at vælge mellem boliglån - Skal det være fast rente, eller vil man løbe risikoen med et F1 lån...

Hvis jeg fik en ny 1,8 tfsi, så røg den nok i "heksekedlen" efter de første 5-10.000 km, mest af alt fordi de 144 hk/280 nm nok ville være for lidt til mig.

Kulas
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. feb 2016, 07:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Kulas » 20. feb 2016, 22:42

Super, tak for svar, både med fælge og tuning. Tror nok jeg tager den sikre og først chicptuner efter garantien er udløbet efter de 2 år samt informerer min forsikring om, at der til den tid er kommet flere HK i motoren. Så længe det står i policen kan der jo intet galt være på min dækning - og om der så er 144, 170 eller 190 HK tænker jeg ikke kan gære den store forskel i prisen på policen.

Jeg kommer fra en noget mindre motor i min BMW, så de 144 HK vil være rigelig fin opgradering for mig i første omgang. Og god reference til F1 og fastforrentet - det er nemlig noget jeg ved noget om som ejendomsmægler, økonom og tidligere finansiel rådgiver - der ved jeg hvad jeg har at gøre med, fordi jeg har stor viden på området og der har jeg fuld skrald på risikoen. Hvorimod jeg her ingen viden har på biler, som I har, hvorfor jeg tager det mere "sikre" og holder mig til standarden, inden jeg roder mig ud i ukendt og dybt farvand.

Martinchr
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. apr 2015, 23:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A5 1,8 TFSI 144 hk chiptuning

Indlæg af Martinchr » 20. feb 2016, 22:51

Kulas skrev:Super, tak for svar, både med fælge og tuning. Tror nok jeg tager den sikre og først chicptuner efter garantien er udløbet efter de 2 år samt informerer min forsikring om, at der til den tid er kommet flere HK i motoren. Så længe det står i policen kan der jo intet galt være på min dækning - og om der så er 144, 170 eller 190 HK tænker jeg ikke kan gære den store forskel i prisen på policen.
Jeg skal iøvrigt prøvekøre den på mandag, så her får jeg syn for sagen :-)

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"