Olie til pumpet 1,8t motor

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 22. maj 2016, 10:14

Goddag alle vag venner :)

Nu vil jeg oprette et emne som sikkert har været oppe før, men synes ikke jeg kan finde mit svar.

Jeg har en Audi a3 8l fra 97 med følgende opsætning.

Jeg er i tvivl om olien.
Køre lige nu med Castros 10w60 og får flere gange at vide at denne olie er alt for tyk og tager meget lang tid om at komme op i den rigtige smøre temperatur.
Synes bare det er det eneste folk anbefaler i de diverse forum på en 1,8t motor.
Men hvis spørge professionelle tunings firmaer fx turbomotor, så var det første han sagde at det er fabriks olien den skal køre med, altså 5w30LL men denne vil måske ikke være for tynd ? Selvom jeg har front monteret olie køler.

AEB motor blok med s3 kruntap, stempler plejestænger, knaster fra sugemotor.
640ml dysee
Garrett GT2876R turbo hvor der nu er kommet en ekstern turbosmart Wastegate på med 14psi fjeder.
Ta technics rustfri turbo manifold.
Pipercross tør filter
Ekstern Bosch højtryks pumpens motor rum.
3" downpipe rustfri med powerrap og racer kat med 400 celler. Simons 3" udstødningssystem "mellempotte og bagpote"
Opgraderet større frontmonteret olie køler

Yder 280hk ved 1 bar og 378hk ved 1,7 bar.

På forhånd tak gutter!


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 22. maj 2016, 13:21

Ingen forslag eller diskutioner ?;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Charlimike » 22. maj 2016, 14:18

Det kommer lidt an på hvordan du kører den bil. Til hård kørsel er Castrol Edge Ti 10W 60 god.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af m power » 22. maj 2016, 14:22

Charlimike skrev:Det kommer lidt an på hvordan du kører den bil. Til hård kørsel er Castrol Edge Ti 10W 60 god.
Det er også den jeg har i min 1.8t

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 22. maj 2016, 15:32

Også selvom man har en forholdsvis stor oliekøler front monteret ? For så fortsætter jeg på denne olie.
Skifter for hvert 5 tusinde end til videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Charlimike » 22. maj 2016, 15:44

Mobil 1 5W 50 ville også være en mulighed.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 22. maj 2016, 15:48

Den her jeg også prøvet, så klapper den den i ventil løftere ved kold motor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 22. maj 2016, 18:09

Brug den viskositet hvor motoren opretholder korrekt olietryk.

Tykkere olie giver blot mere varme og langsommere flow, altså højere olietryk.

Hvis du vil gøre det her rigtigt, kommer du ikke uden om at få lavet nogle olieanalyser, hvilket jeg kun kan anbefale.

Ville starte ud med en 0w-30 fra Castrol, den er NÆSTEN en "40" olie.




/ *L*

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 22. maj 2016, 18:12

I følge min olietryks ur, ligger trukket over middel i forhold til det Audi siger, altså ved drift temp også med 2000 omdr.

Men nu har jeg godt nok købt 5e30LL som fabrikat anbefaler, også vil jeg se hvad den siger til det.

Hvordan forgår en olie analyse ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 22. maj 2016, 18:21

Solak skrev:I følge min olietryks ur, ligger trukket over middel i forhold til det Audi siger, altså ved drift temp også med 2000 omdr.

Men nu har jeg godt nok købt 5e30LL som fabrikat anbefaler, også vil jeg se hvad den siger til det.

Hvordan forgår en olie analyse ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har brugt dem her, de er billige og hurtigt, og leverer i øvrigt en meget udførlig rapport.
http://m.blackstone-labs.com

De bestiller blot et gratis test-kit.

De analyserer olien for alt hvad den måtte indeholde. På den måde kan du se om motoren slider bestemte typer af metaller som er indenfor det normale for den motor, eller om der er potentielle problemer undervejs. Forskellige typer metaller stammer fra forskellige typer komponenter.
Du kan også se hvordan standen er på din olie.

På min BMW 118d, var det tydeligt at max levetid på Castrol edge 0w-30, var omkring 12.000km, så var additiverne simpelthen slidt op. Dieselbiler med partikelfilter er sindssygt hårde ved olien, men det er en anden snak.

Hvis du har flere spørgsmål må du sige til.

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 25. maj 2016, 18:43

Tænkte på.
Her lagt mærke til at den klapper i ventiler i tomgang med mindre den virkelig har været ude og få tæsk, så stopper den.
Er olien for tyk ?
Overvejer at smide 5w50 i fra mobil 1 i


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 25. maj 2016, 19:06

Eller delta Oil 5e40


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 25. maj 2016, 20:05

Er det med 5-30 den klapper?




/ *L*

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 25. maj 2016, 21:01

Nej. Jeg køre lige nu med 10w60 i skiftet for godt 500 km siden.
Kold motor klapper den tydeligt i ventil løftere, drift temp er de svære at høre, men kan høres hvis hjelmen åbnes, men hvis den får sådan rigtig gas i længere tid, spinner den bare uden klappen eller lign.
Ved godt det lyder mærkeligt, men noget kunne tyde på olien måske ikke når den rigtig smøre temperatur ved alm kørsel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Carsten Nielsen » 25. maj 2016, 22:35

Måske du skulle overveje en olierens og ny oliesi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 25. maj 2016, 22:38

Hmm, olie rens har den fået, og inden jeg skiftede olie var olien nærmest ligeså klar som den var da den kom i.
Så umiddelbart er den meget ren, og det med si, ville olie trykket ikke ligge lavt hvis sien var ved at være tilstoppet ?
For olie trykket ligger over middel, ved 2000 omdr og drift temp. I fælge de oplysninger Audi oplyste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 26. maj 2016, 07:11

Ud med det 10-60. Og i med eks. 0-30, og så lav et par olieanalyser.




/ *L*

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 26. maj 2016, 07:36

Jeg gør som du siger :)
Og det er ikke farligt at køre med så "tynd" olie i en "hård" pumpet 1,8 motor ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 26. maj 2016, 10:55

Solak skrev:Jeg gør som du siger :)
Og det er ikke farligt at køre med så "tynd" olie i en "hård" pumpet 1,8 motor ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er olietrykket i orden, så er det nok meget godt udgangspunkt.

Gem 100ml af din gamle olie, og send den til analyse.

Kør 5000km på den nye olie, og send 100ml til analyse.

Så ser du nemt hvordan metallerne slides, og du bliver i stand til at pejle dig ind på det helt rigtige.

Husk det er gratis at få tilsendt test-kit

Her er eksempel på en analyse fra en GTI.


Billede




/ *L*

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 4. jun 2016, 14:17

Har skrevet en PB til dig lakgt.
Her konstateret st rallen tiggen forsvinder ved 2000omdr men kommer igen så snart jeg slipper speeder så den står i tomgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 6. jun 2016, 16:41

Fejlen er fundet.
Det er kæden til knast akslerne der er blevet slap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af LAKGT » 6. jun 2016, 19:36

Solak skrev:Fejlen er fundet.
Det er kæden til knast akslerne der er blevet slap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lækkert.
Altid godt med effektiv fejlsøgning.

Hvad gør du fremadrettet mht. olie?




/ *L*

Brugeravatar
Solak
Nyt medlem
Indlæg: 296
Tilmeldt: 18. maj 2011, 09:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Olie til pumpet 1,8t motor

Indlæg af Solak » 6. jun 2016, 19:54

Smed en lindemann rens i, ladet den står i 30 min i tomgang.
Tømte den godt og grundigt, ladet den dryppe af i en times tid.
Det skal sp siges at olien var ligeså ren som den var da den kom i, selvom der kom rens i!
Så oliesien og pumpen fejlede ingenting.
Så købte jeg en delta Oil 5w40 og må ærligt indrømme, motor er blevet meget rolig og går rigtig godt, flow mæssig!
Og som flere sagde! Så NEJ en 5w40 er ikke for tynd, heller ikke for min turbo, med den olie temp jeg køre med.
Så motor går meget rolig uden mislyde, bortset fra kæden som nu er bestilt i Tyskland.
Kunne dog ikke finde noget fra tunings firmaer, blot en oem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.V.H Ümit Solak
Seat Ibiza 6J Cupra 2010
Audi A6 3,0TDI 2007 S-line med luft!
Audi A3/S3 1997 358HK 416,23NM S3 blok med krumtap, stempler, osv, HKS 2trins programmerebar styrboks GT2871R turbo knaster fra sugemotor
Med S3 recardo kabine, S3 bremser
VW Passat 3BG 1,9TDI 101HK 2002
VW GOLF 4 1,9TDI 130hk 6gear 2002 SOLGT
Seat Altea XL 2,0 TDI 170HK 2007

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"