Kat eller ej?

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 3. mar 2017, 13:29

Hej

Ejer en Seat Altea 2,0 TFSI

Har nu sat 3" downpipe på uden kat og har sat en miltek catback på der, og der er heller ikke nogen kat på. Det hele i 3". Så altså ren rør ned til bagpotte.

Mit spørgsmål er om det er sundt for turboen? Har hørt noget med at der skal være en form for modstand i form af en kat, så turboen ikke slides. Kan i be- eller afkræfte det?

Den melder også fejl med hensyn til mangel af kat, så den kører i nødprogram hele tiden og yder ikke sit bedste.

På standard systemet sidder der en kat lige efter turbo på downpipe, og en lidt længere ned, lige inden man sætter catback på.

Kan man så nøjes med og tage den kat lige før catbacken og svejse på den nye udstødning eller skal man have begge 2 på?


Dj_summer 8-)

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Stefan » 3. mar 2017, 13:36

En turbo har bedst af ikke noget modtryk.

Synsmanden og den rene luft rundomkring dig er derimod ikke så glad for den løsning.

Fejlen kan fjernes permanent af en tuner.

P.S. Du har oprettet din tråd i forkert katerogi (som om du ønsker at sælge noget).

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af m power » 3. mar 2017, 13:47

Dj_summer skrev:Hej

Ejer en Seat Altea 2,0 TFSI

Har nu sat 3" downpipe på uden kat og har sat en miltek catback på der, og der er heller ikke nogen kat på. Det hele i 3". Så altså ren rør ned til bagpotte.

Mit spørgsmål er om det er sundt for turboen? Har hørt noget med at der skal være en form for modstand i form af en kat, så turboen ikke slides. Kan i be- eller afkræfte det?

Den melder også fejl med hensyn til mangel af kat, så den kører i nødprogram hele tiden og yder ikke sit bedste.

På standard systemet sidder der en kat lige efter turbo på downpipe, og en lidt længere ned, lige inden man sætter catback på.

Kan man så nøjes med og tage den kat lige før catbacken og svejse på den nye udstødning eller skal man have begge 2 på?


Dj_summer 8-)
Køb en 3" 200 cellers KAT af god kvalitet og svejs den på systemet :-)

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 3. mar 2017, 17:18

m power skrev:
Dj_summer skrev:Hej

Ejer en Seat Altea 2,0 TFSI

Har nu sat 3" downpipe på uden kat og har sat en miltek catback på der, og der er heller ikke nogen kat på. Det hele i 3". Så altså ren rør ned til bagpotte.

Mit spørgsmål er om det er sundt for turboen? Har hørt noget med at der skal være en form for modstand i form af en kat, så turboen ikke slides. Kan i be- eller afkræfte det?

Den melder også fejl med hensyn til mangel af kat, så den kører i nødprogram hele tiden og yder ikke sit bedste.

På standard systemet sidder der en kat lige efter turbo på downpipe, og en lidt længere ned, lige inden man sætter catback på.

Kan man så nøjes med og tage den kat lige før catbacken og svejse på den nye udstødning eller skal man have begge 2 på?


Dj_summer 8-)
Køb en 3" 200 cellers KAT af god kvalitet og svejs den på systemet :-)

Simpelthen for at den kan synes, eller af en anden grund?

Dj_summer

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 3. mar 2017, 17:20

Stefan skrev:En turbo har bedst af ikke noget modtryk.

Synsmanden og den rene luft rundomkring dig er derimod ikke så glad for den løsning.

Fejlen kan fjernes permanent af en tuner.

P.S. Du har oprettet din tråd i forkert katerogi (som om du ønsker at sælge noget).
Javel ja, det var bare en mekaniker der noget med at turboen skulle have en form for modstand for ikke at slide den op, ved ikke hvad han har snakket om så..


Ja beklager med indlægget, havde jeg slet ikke set, tror det er flyttet nu.

Dj_summer 8-)

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af m power » 3. mar 2017, 19:25

Dj_summer skrev:
m power skrev:
Dj_summer skrev:Hej

Ejer en Seat Altea 2,0 TFSI

Har nu sat 3" downpipe på uden kat og har sat en miltek catback på der, og der er heller ikke nogen kat på. Det hele i 3". Så altså ren rør ned til bagpotte.

Mit spørgsmål er om det er sundt for turboen? Har hørt noget med at der skal være en form for modstand i form af en kat, så turboen ikke slides. Kan i be- eller afkræfte det?

Den melder også fejl med hensyn til mangel af kat, så den kører i nødprogram hele tiden og yder ikke sit bedste.

På standard systemet sidder der en kat lige efter turbo på downpipe, og en lidt længere ned, lige inden man sætter catback på.

Kan man så nøjes med og tage den kat lige før catbacken og svejse på den nye udstødning eller skal man have begge 2 på?


Dj_summer 8-)
Køb en 3" 200 cellers KAT af god kvalitet og svejs den på systemet :-)

Simpelthen for at den kan synes, eller af en anden grund?

Dj_summer
Udelukkende for at den kan synes, eller hvis man bliver stoppet i razzia og bliver indkaldt til syn pga manglende kat.

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 4. mar 2017, 13:54

Udelukkende for at den kan synes, eller hvis man bliver stoppet i razzia og bliver indkaldt til syn pga manglende kat.[/quote]

Javel ja. Så for turboen er det kun godt, at der ikke er kat på, så gassen nemmere kan rende ud?

Dj_summer

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af m power » 4. mar 2017, 17:21

Dj_summer skrev:Udelukkende for at den kan synes, eller hvis man bliver stoppet i razzia og bliver indkaldt til syn pga manglende kat.
Javel ja. Så for turboen er det kun godt, at der ikke er kat på, så gassen nemmere kan rende ud?

Dj_summer[/quote]

Jep, jo mindre modtryk jo bedre ;-)

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 4. mar 2017, 19:05

m power skrev:
Dj_summer skrev:Udelukkende for at den kan synes, eller hvis man bliver stoppet i razzia og bliver indkaldt til syn pga manglende kat.
Javel ja. Så for turboen er det kun godt, at der ikke er kat på, så gassen nemmere kan rende ud?

Dj_summer
Jep, jo mindre modtryk jo bedre ;-)[/quote]

Ok, tak for svarene.

Dj_summer

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Sorens2 » 4. mar 2017, 19:19

Bekræfter bare lige at motor/turbo absolut ikke tager skade af at køre uden kat.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
West
Medlem
Indlæg: 702
Tilmeldt: 6. jul 2008, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kat eller ej?

Indlæg af West » 4. mar 2017, 20:25

Modtryk er det ikke det som gør at den kan lave nm i de lave omdrejninger hurtigt?
Så når man fjerner den så flytter man effekten længere op i omdrejninger som også er højere effekt?
Det er jeg blevet fortalt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
Lyn274
Medlem
Indlæg: 667
Tilmeldt: 15. okt 2008, 16:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Lyn274 » 4. mar 2017, 22:09

West skrev:Modtryk er det ikke det som gør at den kan lave nm i de lave omdrejninger hurtigt?
Så når man fjerner den så flytter man effekten længere op i omdrejninger som også er højere effekt?
Det er jeg blevet fortalt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Ikke på en turboladet bil. Ingen modtryk giver hurtigere spool og dermed tidligere moment.
VW Golf 4 3,2 V6 4motion, en anelse modificeret

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Play4Fun » 4. mar 2017, 22:48

På med en racer kat, for din skyld så bilen kan synes, for vores skyld og vores børns skyld, der er jo en grund til den er der, det er så vi alle sammen ikke bliver kvalt i lort fra bilerne.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 5. mar 2017, 09:28

Tak for svarene alle sammen. Jeg får en kat på. Nu er der jo standard 2 katter på, men er det nok med 1 racerkat på downpipen?

Dj_summer 8-)

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Kat eller ej?

Indlæg af m power » 5. mar 2017, 13:42

Dj_summer skrev:Tak for svarene alle sammen. Jeg får en kat på. Nu er der jo standard 2 katter på, men er det nok med 1 racerkat på downpipen?

Dj_summer 8-)
Jep, en 200cell KAT af god kvalitet er vejen frem :-)

KimVR6
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af KimVR6 » 5. mar 2017, 20:32

Jeg har en 200 cellers kat på min G5 GTI,
Ingen problemer ved syn :)

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 9. mar 2017, 19:39

Hvad gør i så med lamdasonderne?

Dj_summer 8-)

klyfax
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 24. jan 2017, 22:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af klyfax » 10. mar 2017, 09:13

Begge sonder skal sidde i, 1 før og 1 efter katten.
Så skal den bare chippes så slår de bageste sonde fra, så den ik går i fejl.
Jeg købte selv 3" forrør med 200 cells kat, og så en chip bagefter. Så køre det.


Polo R WRC #1117

Mvh Magnussen, on Tapa(s)talk
Polo R WRC #1117

Mvh Magnussen

Dj_summer
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. jul 2015, 13:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kat eller ej?

Indlæg af Dj_summer » 10. mar 2017, 19:30

klyfax skrev:Begge sonder skal sidde i, 1 før og 1 efter katten.
Så skal den bare chippes så slår de bageste sonde fra, så den ik går i fejl.
Jeg købte selv 3" forrør med 200 cells kat, og så en chip bagefter. Så køre det.


Polo R WRC #1117

Mvh Magnussen, on Tapa(s)talk
Lækkert, tak :)

Dj_summer 8-)

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"