TSI tuning leasing

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Hategan
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. okt 2010, 08:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

TSI tuning leasing

Indlæg af Hategan » 19. jun 2017, 19:31

Hej VAG experter,

Jeg er blevet den heldige ejer af en Touran 1.4 TSI dsg 150 HK, helt ny, har ikke fået den leveret endnu...
Den er leaset og i den forbindelse vil jeg høre om folk de kender til chipning når man har en leaset bil?
Kan det lade sig gøre? Er det lovligt?
Krydser fingre for positive svar! :-)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Charlimike » 19. jun 2017, 19:32

Lade sig gøre ja, lovligt nej
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af kGlerup » 19. jun 2017, 19:48

Hategan skrev:Hej VAG experter,

Jeg er blevet den heldige ejer af en Touran 1.4 TSI dsg 150 HK, helt ny, har ikke fået den leveret endnu...
Den er leaset og i den forbindelse vil jeg høre om folk de kender til chipning når man har en leaset bil?
Kan det lade sig gøre? Er det lovligt?
Krydser fingre for positive svar! :-)
Du kunne jo spørge forhandler eller leasingselskabet. Hvis de siger OK, så er det vel bare at få bestilt tid :)

Hategan
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. okt 2010, 08:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Hategan » 19. jun 2017, 19:58

Efterlader det spor i motorstyringen?
Kan man "nulstille" motorstyringen til orig når man overleveret bilen?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Charlimike » 19. jun 2017, 20:03

kGlerup skrev:
Hategan skrev:Hej VAG experter,

Jeg er blevet den heldige ejer af en Touran 1.4 TSI dsg 150 HK, helt ny, har ikke fået den leveret endnu...
Den er leaset og i den forbindelse vil jeg høre om folk de kender til chipning når man har en leaset bil?
Kan det lade sig gøre? Er det lovligt?
Krydser fingre for positive svar! :-)
Du kunne jo spørge forhandler eller leasingselskabet. Hvis de siger OK, så er det vel bare at få bestilt tid :)
Er du født igår? Den ligger næsten til højrebenet.
Det er dog ikke noget problem i praksis, taler af erfaring.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Hategan
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. okt 2010, 08:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Hategan » 19. jun 2017, 20:40

Og den erfaring er guld værd for mig ;-)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af kGlerup » 19. jun 2017, 21:13

Charlimike skrev:
kGlerup skrev:
Hategan skrev:Hej VAG experter,

Jeg er blevet den heldige ejer af en Touran 1.4 TSI dsg 150 HK, helt ny, har ikke fået den leveret endnu...
Den er leaset og i den forbindelse vil jeg høre om folk de kender til chipning når man har en leaset bil?
Kan det lade sig gøre? Er det lovligt?
Krydser fingre for positive svar! :-)
Du kunne jo spørge forhandler eller leasingselskabet. Hvis de siger OK, så er det vel bare at få bestilt tid :)
Er du født igår? Den ligger næsten til højrebenet.
Det er dog ikke noget problem i praksis, taler af erfaring.
Jeg prøver, lidt ironisk (hvilket man skal passe på med på skrift..), at gøre opmærksom på risikoen.
Ja, det vil normalt gå godt så længe man holder kæft og fører bilen tilbage i original stand før aflevering.
MEN! Skulle skidtet brække sig og forhandler/leasingselskabet kan påvise chiptuning, så bør man på forhånd sætte sig ind i hvad man risikerer.
Fint nok at man siger at der ikke sker noget. Men tør du også stå inde for det den dag den f.eks. smider en plejlstang ud af siden?

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af larslyn » 20. jun 2017, 07:43

kGlerup skrev: Jeg prøver, lidt ironisk (hvilket man skal passe på med på skrift..), at gøre opmærksom på risikoen.
Ja, det vil normalt gå godt så længe man holder kæft og fører bilen tilbage i original stand før aflevering.
MEN! Skulle skidtet brække sig og forhandler/leasingselskabet kan påvise chiptuning, så bør man på forhånd sætte sig ind i hvad man risikerer.
Fint nok at man siger at der ikke sker noget. Men tør du også stå inde for det den dag den f.eks. smider en plejlstang ud af siden?
fangede nu godt ironien
Jeg ville sgu ikke turde, for skulle den brække sig er det nok 100% sikkert at de vil tørre den af på tuningen hvis de opdager det.... at Cm og mange andre ikke har haft problemer er jo fint, men det sker på et tidspunkt for en eller anden....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af HansH » 20. jun 2017, 09:19

Hategan skrev:Efterlader det spor i motorstyringen?
Kan man "nulstille" motorstyringen til orig når man overleveret bilen?
1) Ja.
2) Ja. Men! ...

Enhver styreenhed har en tæller, som siger hvor mange gange den er blevet flashet.
Så selvom du fører den tilbage til standard (hvilket sagtens kan lade sig gøre) inden du afleverer den, vil det altså give 2 gange +1 på den tæller. Først +1 ved tuningen og siden +1 for at komme tilbage til org.
Tælleren er ikke en smoking gun i forhold til at påvise en tuning, men det er et klart indicium, som formodentlig vil vække mistanke nok til at man går et skridt videre med sagen.

Mens ECU indeholder tuningsimage, vil checksummen ikke være den samme som for standard image. Det er ikke noget man kan se med standard tools ... det kræver at man dykker mere ned i materien. Men hvis der skulle ske noget rigtig l... og nogen (leasingselskabet) virkelig beslutter sig for at gå hele vejen for at påvise en tuning, så vil en hardcore hacker kunne udlæse checksummen og dermed fastslå at ECUen ikke indeholder standard image.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

airscrews
Nyt medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 19. nov 2013, 11:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af airscrews » 20. jun 2017, 10:45

HansH skrev:
Hategan skrev:Efterlader det spor i motorstyringen?
Kan man "nulstille" motorstyringen til orig når man overleveret bilen?
1) Ja.
2) Ja. Men! ...

Enhver styreenhed har en tæller, som siger hvor mange gange den er blevet flashet.
Så selvom du fører den tilbage til standard (hvilket sagtens kan lade sig gøre) inden du afleverer den, vil det altså give 2 gange +1 på den tæller. Først +1 ved tuningen og siden +1 for at komme tilbage til org.
Tælleren er ikke en smoking gun i forhold til at påvise en tuning, men det er et klart indicium, som formodentlig vil vække mistanke nok til at man går et skridt videre med sagen.

Mens ECU indeholder tuningsimage, vil checksummen ikke være den samme som for standard image. Det er ikke noget man kan se med standard tools ... det kræver at man dykker mere ned i materien. Men hvis der skulle ske noget rigtig l... og nogen (leasingselskabet) virkelig beslutter sig for at gå hele vejen for at påvise en tuning, så vil en hardcore hacker kunne udlæse checksummen og dermed fastslå at ECUen ikke indeholder standard image.
Hvis at du har Utune kan man vel bare indlæse original filen. Du kan stadig se at den har været flashet x antal gange men det er vel ikke et bevis i sig selv?
Jeg tvivler på at der er nogle der vil vil bruge ressourcer på det hvis at det da ikke ligger lige til højrebenet. Moralen kan vi diskutere in separat tråd ;)
Mvh. Airscrews
-----------------------------
Seat Leon FR 2014.
Diesel 184 Hk. Solgt.
Seat Ibiza 1,5 FR 2018
150Hk
Hyundai Kona Electric
TM 3 bestilt

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af HansH » 20. jun 2017, 10:57

airscrews skrev:Hvis at du har Utune kan man vel bare indlæse original filen. Du kan stadig se at den har været flashet x antal gange men det er vel ikke et bevis i sig selv?
Synes jeg skriver ret tydeligt at tælleren ikke er en smoking gun - men netop kun et indicium.. ?

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... o/indicium
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

airscrews
Nyt medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 19. nov 2013, 11:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af airscrews » 20. jun 2017, 10:59

HansH skrev:
airscrews skrev:Hvis at du har Utune kan man vel bare indlæse original filen. Du kan stadig se at den har været flashet x antal gange men det er vel ikke et bevis i sig selv?
Synes jeg skriver ret tydeligt at tælleren ikke er en smoking gun - men netop kun et indicium.. ?

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... o/indicium
Jeg undskylder for min uvidenhed
Mvh. Airscrews
-----------------------------
Seat Leon FR 2014.
Diesel 184 Hk. Solgt.
Seat Ibiza 1,5 FR 2018
150Hk
Hyundai Kona Electric
TM 3 bestilt

Hategan
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. okt 2010, 08:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Hategan » 20. jun 2017, 20:24

Mange tak for de uddybende svar! Er super glad for at få afklaring omkring chiptuning af leaset bil, og hold da op der er meninger :D

Mange tak

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Kevinff » 21. jun 2017, 08:53

HansH skrev:
Hategan skrev:Efterlader det spor i motorstyringen?
Kan man "nulstille" motorstyringen til orig når man overleveret bilen?
1) Ja.
2) Ja. Men! ...

Enhver styreenhed har en tæller, som siger hvor mange gange den er blevet flashet.
Så selvom du fører den tilbage til standard (hvilket sagtens kan lade sig gøre) inden du afleverer den, vil det altså give 2 gange +1 på den tæller. Først +1 ved tuningen og siden +1 for at komme tilbage til org.
Tælleren er ikke en smoking gun i forhold til at påvise en tuning, men det er et klart indicium, som formodentlig vil vække mistanke nok til at man går et skridt videre med sagen.

Mens ECU indeholder tuningsimage, vil checksummen ikke være den samme som for standard image. Det er ikke noget man kan se med standard tools ... det kræver at man dykker mere ned i materien. Men hvis der skulle ske noget rigtig l... og nogen (leasingselskabet) virkelig beslutter sig for at gå hele vejen for at påvise en tuning, så vil en hardcore hacker kunne udlæse checksummen og dermed fastslå at ECUen ikke indeholder standard image.
Hvis de går videre med det så kræver det ikke en særlig hardcore "hacker" da jeg tvivler meget stærkt på at nogen leasingselskaber i Danmark har kendskab til sådan en ;)

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Stefan » 21. jun 2017, 10:03

Sammenligning af to binære filer er altså ikke raketvidenskab og kræver ikke en "hardcore hacker".

Jeg havde ikke gjort det på en leaset bil (flexleasing er en anden sag).

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af HansH » 21. jun 2017, 22:49

Stefan skrev:Sammenligning af to binære filer er altså ikke raketvidenskab og kræver ikke en "hardcore hacker".
Korrekt - det er ret simpelt.
Problemet er bare at du ikke har nogen filer at sammenligne :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
knuden
Nyt medlem
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11. jun 2015, 13:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af knuden » 25. jun 2017, 11:51

Talte med en vw sælger om netop tuning og holdbarhed, hvis bilen er tunet rigtig, så kan bilerne godt holde til det, men de ser desværre mange eksempler på dårlig tuning.

Sendt fra min D6603 med Tapatalk

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af _Jensen » 25. jun 2017, 13:47

Jeg ville aldrig nævne tuning overfor en bilsælger. Har svært ved at se hvad formålet skulle være ved dette.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 29. jun 2017, 12:35

På en leasingbil ville jeg altid bruge en boks. Det er ikke fordi det er svært at snyde VW ved at lægge original firmware på, det der er svært er at finde nogle som rent faktisk kan gøre det med samme checksum som image-filen fra VW har.

Hvis checksum ikke matcher så bliver bilen TD1 flagget ved opkobling til ELSA (det er ikke noget værkstedet bestemmer /styrer, det sker automatisk), og så er det "game over" for det forsvinder ikke igen. At flashcounter stiger er som tidligere nævnt ikke grund nok til at du kan få afvist en garantisag, medmindre den er helt urealistisk. Men hvis der bliver lavet korrekt restore til eprom så vil flashcounter og være det samme som der blev taget backup af.

Det bedste og nemmeste er at købe en bil der er hurtig nok fra starten ;)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: TSI tuning leasing

Indlæg af Anders D » 29. jun 2017, 14:05

What CrAzY-HoRsE said. Rent teknisk i hvert fald.

Jeg har faktisk svært ved at besvare denne tråd ud fra et etisk synspunkt. Jeg bevæger mig ud i dobbeltmoral i forhold til tuning når man har fabriksgaranti og er selv i tvivl om forskellen. Men:

Det handler om den der bærer risikoen..

Ved et leaset produkt aftaler man, at brugeren aftager en service inden for nogle vilkår, hvor den der udstiller servicen baserer sin pris på en risikoanalyse. Den handler selvfølgelig om aftalen med importøren og i Danmark pga. "leasingkarusellen" primært om nogle skattetekniske forhold, men for brugeren, den almindelige dansker der går ud og leaser en bil gør det af to årsager:

- når det økonomisk set er fordelagtigt i forhold til at betale kontant eller finansiere og eje bilen.
- når man ønsker at kende den samlede pris i aftalen levetid (budgetsikkerhed)

Moderskibet betaler, so to speak, hvis der opstår problemer. Uanset garanti/garantilignende forhold og forbrugerbeskyttelse i reklamationsretten.

Ved tuning på en leaset bil er der, i hvert fald teoretisk, tale om, at leasingselskabet kommer til at stå med en lort som produktets pris (leasingydelsen) ikke afspejler.

Jeg synes det er unfair og udnyttelse af en aftale/tillid mellem den der aftager service og den der udstiller det.

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"