Side 1 af 1

UP! 60 hk tuning

: 14. jan 2018, 16:49
af HKUP
Halløj VAG'ere.;)

Er der nogen herinde som har erfaring med chiptuning af en 60 hk UP?...
Jeg hørte det omtalt for nylig men ville lige høre om nogen herinde har prøvet det..og evt. kan anbefale eller fraråde det...

Der er vel også noget forsikringsmæssigt aspekt i det..jeg har hørt den kan ramme 90 hk..? 8-)

Re: UP! 60 hk tuning

: 14. jan 2018, 17:02
af Mike H
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... g#p1163240

Der er flere tråde om emnet herinde - både på TSI modellen og dem uden turbo... hvis du er bekymret om din forsikring, skal du ikke gøre det.

Re: UP! 60 hk tuning

: 14. jan 2018, 17:08
af HKUP
Hej Mike
Tak for dit hurtige svar... ;) ;) ;)

Ja jeg tænkte nok der ville blive noget med forsikring...

Fabriksgarantien er jeg ligeglad med

Re: UP! 60 hk tuning

: 14. jan 2018, 17:55
af jansom
Forsikringen kan du være lige så ligeglad med som garantien. I praksis betyder det ikke en skid

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. feb 2018, 08:43
af Soborg
Jeg har fået chippet min 60hk UP! fra 2012.

Den fik 89 hk og synes bestemt den køre bedre, men nu bliver den også stort set kun brugt til længere ture.

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. feb 2018, 11:45
af HKUP
Hej Soborg

Det lyder spændende, jeg kører også kun lange ture
Jeg kører ud og får det gjort snarest!

Hvordan kan du bedst mærke det? Er det kvik optræk...bunftræk..eller i hele feltet?

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. feb 2018, 17:20
af Charlimike
Hele den ekstra effekt er over 5200 rpm, men moment er det samme. Det er blot en begrænsning i spjældet. Dem som viser andet (er set før) snyder på feltet.

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. feb 2018, 20:41
af Soborg
jeg synes jeg kan mærke forskel i bundtrækket, optrækket er det samme ca, men den trækker bedre mere når jeg er oppe i fart

Re: UP! 60 hk tuning

: 25. feb 2018, 08:39
af Charlimike
Kurven på sådan up på en godt rullefelt ser sådan.
5B05260D-02E6-43C2-8442-78109842807E.jpeg
5B05260D-02E6-43C2-8442-78109842807E.jpeg (80.29 KiB) Vist 7236 gange

Re: UP! 60 hk tuning

: 25. feb 2018, 10:59
af HKUP
Hej charli

Meget interessant!
Jeg havde regnet med effektkurven var mere udtalt.
Giver det lidt på speeder respons også?

Re: UP! 60 hk tuning

: 25. feb 2018, 11:02
af Charlimike
Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.

Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.

Re: UP! 60 hk tuning

: 17. nov 2019, 20:04
af Mschick
Hej, hvad med speeder responsen, tager den bedre gas med en chip. Syntes en 60hk tager gas lidt sløvt,reagerer ikke så kvik.

Re: UP! 60 hk tuning

: 18. nov 2019, 13:11
af i-s
Mschick skrev:
17. nov 2019, 20:04
Hej, hvad med speeder responsen, tager den bedre gas med en chip. Syntes en 60hk tager gas lidt sløvt,reagerer ikke så kvik.
Det er en alm. sugemotor, den kan du ikke give mere luft med en chipning.

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. nov 2019, 11:22
af Bandit
Charlimike skrev:
25. feb 2018, 11:02
Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.

Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
+ De gamle Volvo V70 140 Vs 170 HK.

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. nov 2019, 16:43
af HenrikH29
Det giver først noget ved høje omrdrejninger. Så ved en overhaling, hvor du gearer ned ja, måske men i dagligdagen nej.

Har været oppe rigtigt mange gange på Facebook i forummet for de 3 trillinger.

Der skal som hovedregel være en turbo, for at det giver noget og det er der jo ikke (med mindre vi taler TSI / GTI).

Vælger du at gøre det, så husk lige :

1) det er ulovligt med mindre du får det synet og godkendt (og det koster kassen)
2) din forsikring dækker ikke medmindre de ved, at bilen er tunet (få det tilføjet på policen)
3) evt. garanti på motor og drivlinje bortfalder

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.

Re: UP! 60 hk tuning

: 24. nov 2019, 20:53
af i-s
HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.

Re: UP! 60 hk tuning

: 25. nov 2019, 18:03
af HenrikH29
i-s skrev:
24. nov 2019, 20:53
HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed, :lol:

Re: UP! 60 hk tuning

: 25. nov 2019, 20:09
af i-s
HenrikH29 skrev:
25. nov 2019, 18:03
i-s skrev:
24. nov 2019, 20:53
HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed, :lol:
Underligt du skrev det vrøvl, hvis du godt var klar over det :?

Re: UP! 60 hk tuning

: 21. feb 2020, 15:34
af Mikael M109R
Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.

Re: UP! 60 hk tuning

: 21. feb 2020, 16:25
af Charlimike
Køb en Up tsi i stedet, der er komponenterne dimensioneret til de ekstra hk vs mpi motoren.
De er langt fra ens de 2 motorer.

Re: UP! 60 hk tuning

: 21. feb 2020, 16:27
af GranTurismo
Mikael M109R skrev:
21. feb 2020, 15:34
Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.
Det bliver dyrt i opbygning og svært at få godkendt og synet. Det vil nok være billigere at skifte den ud med en som er født med turbo.

Re: UP! 60 hk tuning

: 22. feb 2020, 02:47
af SorenR
UP! 1.8T quattro.

Donor: Audi TT 1.8T quattro.

https://youtu.be/YPrCvCE1LvE

Re: UP! 60 hk tuning

: 23. feb 2020, 15:26
af Mikael M109R
Modtaget, var egentlig også derfor aldrig var gået videre med det, snakkede så med VW mekker der sagde det var ligetil, så blev jeg nysgerrig. :D

Re: UP! 60 hk tuning

: 15. dec 2020, 22:02
af QT1410
Efter at have kørt 1½ gang på tværs af landet i den nyervervede 60 hestes Up! i dag er jeg sikker på at den skal optimeres.

Den går jo fuldstændig død over 5000 rpm.

Jeg var allerede klar over at den kunne optimeres, så der blev slet ikke set på om de relevante biler var med 60 eller 75 hk.

Det kommer overhovedet ikke til at blive brugt til hverdag, men jeg hader at se muligheder gå til spilde.

Er dagsprisen stadig 2000-2500 kr?

Re: UP! 60 hk tuning

: 16. dec 2020, 19:23
af Charlimike
Nok nærmere 3000kr+ hos en ordentlig udbyder.

Re: UP! 60 hk tuning

: 17. dec 2020, 08:22
af Mathiasen
Hvorfor har du købt en 60hk UP! i det hele taget? Det lyder til du skulle have valgt en anden model..

Re: UP! 60 hk tuning

: 17. dec 2020, 19:29
af QT1410
Kravet var en 5 dørs i god stand med soltag til under 50.000kr
Der blev købt en i rigtig fin stand, som bare var 60 hestes. I det hele taget er der ikke mange med soltag og 5 døre.
Motoren er jo præcis den samme mekanisk, så det er ikke sammenligneligt med f.eks. en chippet 1,6 TDI kontra 2,0 standard.

Det kostede ganske rigtigt 3000 at få effekten hævet fra 71 til 86 heste (på 95 oktan, tuneren sagde den ville yde mere på højoktan benzin).

Speederresponsen under 5000 er også blevet bedre, og det skyldes nok noget trylleri med speedersignalet, for forbrugsværdierne som vises i Maps and More er betænkeligt lave.

Jeg synes at det er pengene værd.

2. gear rækker til ca 100 på speedometeret, så en overhaling på landevej fra f.eks. 60 klares hurtigst ved at give mellemgas så den går ubesværet i 2. gear og derefter afvikle hele overhalingen i 2. gear.
Før ville den, ligesom min 105 hestes 1,6 TDI, løbe tør for heste længe inden det røde felt, så man var tvunget til en opgearing midt i overhalingen.

Det skal jo ikke bruges hver eneste dag, men det er rart at vide at man ikke er prisgivet det langsomste fjols på landevejen.