Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Jeg søger en person med erfaring indenfor (eftermonteret) turbo/BOV. Jeg har et problem, som jeg ikke helt selv kan greje. Opbygningen af ladetryk sker meget ujævnt, og jeg troede først wastegaten skulle strammes. Det gjorde jeg så, men problemet er der stadig. Ved acc. i de lave gear er problemet ikke så udbredt, og den lader fint op til 1,7 bar, dog er det stadig som om motoren holder lidt igen (alla en 2-takter der 4-takter). Ved acc. i 5. gear fra 2000 omdr./min, vil den ikke lade mere end 1,35 bar, og man kan både mærke og se (på ladetryksmanometeret), at ladetryksopbygningen sker meget ujævnt (falder og stiger, omend det stiger mere end de falder). Det lyder også som om BOV´en fløjter under acc. i samme gear. Jeg har dog lidt svært ved, at vurdere om det vitterligt er BOV´en, eller turboen som siger lyden. Nogen som kender en ekspert i Århus-området, som kunne tænkes at kunne hjælpe?
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Efter at ha justeret lidt på sensitivity på e-boosten har jeg elimineret problemet. Hurraaa
Men er der nogen som har erfaring med, hvordan gate pressure bør indstilles. Fra fabrikken er den sat til 0,21 bar, men hvornår bør wastegaten begynde at åbne, hvis man kører i omegnen af 1,4 bar? Jeg synes nemlig den er lidt sløv til at opbygge ladetryk, og man skal op omkring 3500 omdr./min. før der for alvor kommer damp på kedlen. Kunne forestille mig, at det måske ville hjælpe, at udsætte åbningen af wastegaten lidt, uden selvfølgelig at løbe ind i boost spikes.
Men er der nogen som har erfaring med, hvordan gate pressure bør indstilles. Fra fabrikken er den sat til 0,21 bar, men hvornår bør wastegaten begynde at åbne, hvis man kører i omegnen af 1,4 bar? Jeg synes nemlig den er lidt sløv til at opbygge ladetryk, og man skal op omkring 3500 omdr./min. før der for alvor kommer damp på kedlen. Kunne forestille mig, at det måske ville hjælpe, at udsætte åbningen af wastegaten lidt, uden selvfølgelig at løbe ind i boost spikes.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 16:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 8740 Brædstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Dejligt at du har fundet en løsning på problemet.
Ang. E-boost uret så tror jeg ikk der er andet at gøre end at prøve sig lidt frem. Det kommer jo nok en hel del an på hvilken type wastegate og størrelsen på den og på turboen. Jeg kører 1,2 bar og tror faktisk først min begynder at åbne ved 1,0 -1,1 bar. Ved at lege med indstillingerne på den, så laver den maks ladetryk 800 rpm før, og det kan dælme godt mærkes
Ang. E-boost uret så tror jeg ikk der er andet at gøre end at prøve sig lidt frem. Det kommer jo nok en hel del an på hvilken type wastegate og størrelsen på den og på turboen. Jeg kører 1,2 bar og tror faktisk først min begynder at åbne ved 1,0 -1,1 bar. Ved at lege med indstillingerne på den, så laver den maks ladetryk 800 rpm før, og det kan dælme godt mærkes
1987 BMW e30 325i M-Tech II til sommer og søndage
2015 BMW X5 40d
2017 SEAT ATECA 1,4 tsi xcellencel
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Jamen der er jo ikke andet for
Skal bare lige ha fundet en hjælper, for det er sgu problematisk at holde øje med ur og vej på samme tid... Og damen er absolut ikke tilfreds, når hun er passager
Hvad står din sensitivity på? Min stod på 10 da den lavede de omtalte problemer, men efter jeg justerede den op på 20, forsvandt de. Tror jeg vil prøve, at justere den lidt ned igen, og se om det giver lidt hurtigere ladetryk!
Skal bare lige ha fundet en hjælper, for det er sgu problematisk at holde øje med ur og vej på samme tid... Og damen er absolut ikke tilfreds, når hun er passager
Hvad står din sensitivity på? Min stod på 10 da den lavede de omtalte problemer, men efter jeg justerede den op på 20, forsvandt de. Tror jeg vil prøve, at justere den lidt ned igen, og se om det giver lidt hurtigere ladetryk!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 16:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 8740 Brædstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Ja kender udemærket godt problemet fra når man roder med motorstyring, det er livsfarligt hvis man tror man selv kan køre og rode med maps på den bærbare på samme tid.
Kan ikke huske hvad min står på (bilen er ikke kommet ud af sin vinter hule endnu) men tror det står omkring std indstillingen.
Mener der er noget der hedder Gain som også har indvirkning på hvor hurtigt den laver trykket.
Jeg har nemligt lavet et program på min, hvor trykket kommer knap så pludseligt som ellers, hvilket gør det noget nemmere at komme afsted på våd vej. Og mener bla at det er gain der er rodet med der.
Kan ikke huske hvad min står på (bilen er ikke kommet ud af sin vinter hule endnu) men tror det står omkring std indstillingen.
Mener der er noget der hedder Gain som også har indvirkning på hvor hurtigt den laver trykket.
Jeg har nemligt lavet et program på min, hvor trykket kommer knap så pludseligt som ellers, hvilket gør det noget nemmere at komme afsted på våd vej. Og mener bla at det er gain der er rodet med der.
1987 BMW e30 325i M-Tech II til sommer og søndage
2015 BMW X5 40d
2017 SEAT ATECA 1,4 tsi xcellencel
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 415
- Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Fint du fik løst problemet med ladetrykket, måske du kan hjælpe mig.
Sådan som du lige beskriver det, lyder det lidt ala det problem jeg køre med.
Der er en lille video her, ved godt det er svært at se, men nålen hopper op og ned mellem 0,6 og 1bar ladetryk. Var det også sådan, din bil gjorde? For så har/havde vi måske samme problem. Jeg har bøvlet med mit problem længe, har stadig ik fundet fejlen.
Den gjorde det før og efter chipning, og har prøvet at skifte en masse ting.
Eneste jeg er kommet frem til, er at det er meget værre, når jeg køre på 95, og problemet forsvinder helt, når jeg piller blowoffen af, og køre uden blowoff, men så lader den kun 0,6bar, hvilket jeg vil mene er alt for lidt, når den er chippet?
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wIUF4aR8rqo&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wIUF4aR8rqo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Sådan som du lige beskriver det, lyder det lidt ala det problem jeg køre med.
Der er en lille video her, ved godt det er svært at se, men nålen hopper op og ned mellem 0,6 og 1bar ladetryk. Var det også sådan, din bil gjorde? For så har/havde vi måske samme problem. Jeg har bøvlet med mit problem længe, har stadig ik fundet fejlen.
Den gjorde det før og efter chipning, og har prøvet at skifte en masse ting.
Eneste jeg er kommet frem til, er at det er meget værre, når jeg køre på 95, og problemet forsvinder helt, når jeg piller blowoffen af, og køre uden blowoff, men så lader den kun 0,6bar, hvilket jeg vil mene er alt for lidt, når den er chippet?
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wIUF4aR8rqo&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wIUF4aR8rqo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Jeg tror jeg har løst det
Men efter video´en at dømme, er det ikke helt samme problem (eller mit var i hvert fald ikke så slemt som dit). Om elektronisk ladetryksstyring som ex. E-boost kan afhjælpe dit problem, tør jeg ikke sige. Men en ændring i indstillingerne på min, gjorde i hvert fald en verden til forskel.
Men efter video´en at dømme, er det ikke helt samme problem (eller mit var i hvert fald ikke så slemt som dit). Om elektronisk ladetryksstyring som ex. E-boost kan afhjælpe dit problem, tør jeg ikke sige. Men en ændring i indstillingerne på min, gjorde i hvert fald en verden til forskel.
-
- Medlem
- Indlæg: 929
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
hvis du piller din BOV af, og sætter en prop i så indsugning og tryksiden stadig er tæt, så skulle det gerne nettop ikke påvirke ladetrykket i negativ retning, hvis det gør har du en utæthed der når du pillede BOV af.Leff skrev: ...ved godt det er svært at se, men nålen hopper op og ned mellem 0,6 og 1bar ladetryk. Var det også sådan, din bil gjorde? For så har/havde vi måske samme problem. Jeg har bøvlet med mit problem længe, har stadig ik fundet fejlen.
Den gjorde det før og efter chipning, og har prøvet at skifte en masse ting.
Eneste jeg er kommet frem til, er at det er meget værre, når jeg køre på 95, og problemet forsvinder helt, når jeg piller blowoffen af, og køre uden blowoff, men så lader den kun 0,6bar, hvilket jeg vil mene er alt for lidt, når den er chippet?
du skriver ikke noget om hvilken BOV du køre med, er det en original eller er det noget eftermonteret recirkulerende elelr en åben der pifter? grunden til jeg spørger er at de originale nettop er kendt for at blive slidte og dermed give dårlig motorgang/trækkræft.
bov = blow off valve....
Audi A3 Sportback
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 415
- Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Har prøvet med følgende i denne række følge.
Forstærket recirkulerende (Sad på)
Hks kopi
Orginal
Forge recirkulerende
Samme problem med alle..
Systemet har været helt lukket, når jeg har prøvet, altså med blændpropper i.
Turbo, n75, luftmassemåler, vacumslanger, tændrør, chipning, manifold, er nyt. Også uden indvirkning.
Ved ik rigtig hva næste skridt skal være, overvejer at prøve med en bleedventil, eneste der afholder mig fra at gøre det, er at jeg ikke ved hva hvilket tryk den rigtig skal køre med?
Ved ik om den rigtig køre med 1bar eller mere, eller om den skal køre med 0,6.
Der er ihvertfald noget helt galt med blandingen, for udst. manifolden og turboen, bliver meget nem rød, gjorde den også inden chipning. Så teorien går ud på, at den blander til et andet ladetryk, end det jeg køre med.
Forstærket recirkulerende (Sad på)
Hks kopi
Orginal
Forge recirkulerende
Samme problem med alle..
Systemet har været helt lukket, når jeg har prøvet, altså med blændpropper i.
Turbo, n75, luftmassemåler, vacumslanger, tændrør, chipning, manifold, er nyt. Også uden indvirkning.
Ved ik rigtig hva næste skridt skal være, overvejer at prøve med en bleedventil, eneste der afholder mig fra at gøre det, er at jeg ikke ved hva hvilket tryk den rigtig skal køre med?
Ved ik om den rigtig køre med 1bar eller mere, eller om den skal køre med 0,6.
Der er ihvertfald noget helt galt med blandingen, for udst. manifolden og turboen, bliver meget nem rød, gjorde den også inden chipning. Så teorien går ud på, at den blander til et andet ladetryk, end det jeg køre med.
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Så vidt jeg husker, så giver en mager blanding, eller meget fortænding, høj EGT.
Hvad er det for nogle dyser, hvem har chippet den, og hvilken tilstand er din kat. i?
Hvad er det for nogle dyser, hvem har chippet den, og hvilken tilstand er din kat. i?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 415
- Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Dyserne er std. Landbjerg har chippet den, men som sagt, så gjorde den det også inden, de forsøgte også at lave problemet, inden vi chippede den.
Kat´en er fin, så vidt jeg ved. Den rasler ihvertfald ikke når man banker på den.
Kat´en er fin, så vidt jeg ved. Den rasler ihvertfald ikke når man banker på den.
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 415
- Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tunings/turbo-ekspert i Århus-området?
Jo, og vi prøvede også dem alle af, men intet hjælp. Har også haft 2 andre mekker til at kigge på det, uden held.ICON skrev:Havde Landberg ikke en idé om, hvad det kunne skyldes?
Landbjerg, der var det mest electronikken de kiggede på, men de andre har gået alt det mekaniske igennem..