Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Casperjunkz
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2019, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Casperjunkz » 20. aug 2019, 21:32

Hej

Jeg har kig på en Seat Leon FR og ved ikke lige hvilken motor jeg skal vælge - begge modeller er fra 2018 så altså TSI motor.

Der er 1.8 med 180 HK og 250 NM og så 2.0 med 190 HK og 320 NM - begge med DSG!
Ifl. Car info går begge biler fra 0-100 på ca 7.3 sek? Hvordan det?

Bilen jeg vælger skal på sigt chippes og evt pilles ved da interessen vokser for det.

For og imod? Er det den rigtige bil (mærke og model) mht tuning i 2018-2019 biler?
Mit budget er ca 320.00kr og ønsker ikke en bil fra 2016! Plus Leon ser sporty ud

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af SkodiaqDK » 20. aug 2019, 21:45

1.8 er formentlig med dq200 gearkasse. Den er ikke for heldig. Slet ikke hvis du vil chippe den.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 20. aug 2019, 22:08

Casperjunkz skrev:
20. aug 2019, 21:32
Hej

Jeg har kig på en Seat Leon FR og ved ikke lige hvilken motor jeg skal vælge - begge modeller er fra 2018 så altså TSI motor.

Der er 1.8 med 180 HK og 250 NM og så 2.0 med 190 HK og 320 NM - begge med DSG!
Ifl. Car info går begge biler fra 0-100 på ca 7.3 sek? Hvordan det?

Bilen jeg vælger skal på sigt chippes og evt pilles ved da interessen vokser for det.

For og imod? Er det den rigtige bil (mærke og model) mht tuning i 2018-2019 biler?
Mit budget er ca 320.00kr og ønsker ikke en bil fra 2016! Plus Leon ser sporty ud
Gearkassen i 1,8 er med tørkobling og med vådkobling i 2,0. Så den med vådkobling er lidt tungere. Måske det kan gøre forskellen at de er lige hurtige trods 10 Hk forskel.

Mon ikke 2,0'eren er et modelår nyere?

Den DSG med tørkobling kan have problemer med glidende koblinger. Så den bør imo nopgraderes til tredjepartssoftware f.eks. fra TVS. Med øget koblingstryk skriver TVS at den kan holde til 350-500 Nm alt efter stage fra 2* til 4.

Hvis det er en 6-trins med vådkoblinger så kan de have/få problemer med Mechatronic. Den ville jeg nok også vælge at opgradere med TVS.

De har lige knækket koden til 2,0'eren. Så den kan også chiptunes nu. De får svjh omtrent det samme.

Om det er den rigtige bil? Det kommer an på hvad du skal bruge den til. Til dragrace vil den aldrig kunne komme til at følge med en Golf R, som har 4wd, i optræk.

Et alternativ kunne måske være den nye Polo GTI som har samme 2,0 TSI med 200 HK. Den er en anelse hurtigere og kan fås til dit budget som helt ny bil incl. lidt ekstraudstyr.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Casperjunkz
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2019, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Casperjunkz » 20. aug 2019, 22:52

Kan se den nye chipning på dsg lander på ca 280 HK og 430 NM og det er helt fint med mig som start.

Men kræver dette justeringerne på motordelene for holdbarheden kun med denne chip? Det er jo trods alt en ‘del ekstra’ power end standard.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 20. aug 2019, 23:27

Casperjunkz skrev:
20. aug 2019, 22:52
Kan se den nye chipning på dsg lander på ca 280 HK og 430 NM og det er helt fint med mig som start.

Men kræver dette justeringerne på motordelene for holdbarheden kun med denne chip? Det er jo trods alt en ‘del ekstra’ power end standard.
Det lyder af meget. Hvor har du set den forøgelse henne?

Jeg kan se at BR skriver 240 Hk og 380 Nm.

https://www.br-performance.be/en-be/chi ... 8-2-0-tsi/
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 06:27

GranTurismo skrev:
20. aug 2019, 22:08
Casperjunkz skrev:
20. aug 2019, 21:32
Hej

Jeg har kig på en Seat Leon FR og ved ikke lige hvilken motor jeg skal vælge - begge modeller er fra 2018 så altså TSI motor.

Der er 1.8 med 180 HK og 250 NM og så 2.0 med 190 HK og 320 NM - begge med DSG!
Ifl. Car info går begge biler fra 0-100 på ca 7.3 sek? Hvordan det?

Bilen jeg vælger skal på sigt chippes og evt pilles ved da interessen vokser for det.

For og imod? Er det den rigtige bil (mærke og model) mht tuning i 2018-2019 biler?
Mit budget er ca 320.00kr og ønsker ikke en bil fra 2016! Plus Leon ser sporty ud
Gearkassen i 1,8 er med tørkobling og med vådkobling i 2,0. Så den med vådkobling er lidt tungere. Måske det kan gøre forskellen at de er lige hurtige trods 10 Hk forskel.

Mon ikke 2,0'eren er et modelår nyere?

Den DSG med tørkobling kan have problemer med glidende koblinger. Så den bør imo nopgraderes til tredjepartssoftware f.eks. fra TVS. Med øget koblingstryk skriver TVS at den kan holde til 350-500 Nm alt efter stage fra 2* til 4.

Hvis det er en 6-trins med vådkoblinger så kan de have/få problemer med Mechatronic. Den ville jeg nok også vælge at opgradere med TVS.

De har lige knækket koden til 2,0'eren. Så den kan også chiptunes nu. De får svjh omtrent det samme.

Om det er den rigtige bil? Det kommer an på hvad du skal bruge den til. Til dragrace vil den aldrig kunne komme til at følge med en Golf R, som har 4wd, i optræk.

Et alternativ kunne måske være den nye Polo GTI som har samme 2,0 TSI med 200 HK. Den er en anelse hurtigere og kan fås til dit budget som helt ny bil incl. lidt ekstraudstyr.
Argh stop nu. Dine posts er jeg generelt enige i, men at anbefale TVS software (som er en lappeløsning til de defekte gearkasser) på en gearkasse og nærmest sidestille de to er jo til grin. Sorry!

DQ200 er da totalt No go til tuning. Jeg vil slet ikke ind på dens problemer med koblinger, blot at den allerede er max presset ved de 250 mm og normalt glider så snart der tunes alm. på motor over de 300nm.

Gearkassen i 2.0eren er langt mere velegnet til tuning da den holder til langt flere nm.

Den 6trins har næsten aldrig problemer og hvorfor dog opgradere den med TVS. Den kører rundt i tusindvis af chippede 2.0 TDI og TSIere med 400+nm med masser af km i sig.

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Stefan » 21. aug 2019, 08:52

Den nye 2.0 TSI leveres med DQ381 som er en 7-trins.
These users thanked the author Stefan for the post:
GranTurismo

Casperjunkz
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2019, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Casperjunkz » 21. aug 2019, 09:51

Se denne jeg har fundet 👍🏼

https://www.bsr-tuning.dk/nyheder/tuningsudstyr

De har ny opdatering til 2.0 tsi

280 HK ca .. imponerende nok og netop + 400 NM
De må da om nogen have styr på det?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 09:56

claussor skrev:
21. aug 2019, 06:27
Argh stop nu. Dine posts er jeg generelt enige i, men at anbefale TVS software (som er en lappeløsning til de defekte gearkasser) på en gearkasse og nærmest sidestille de to er jo til grin. Sorry!

DQ200 er da totalt No go til tuning. Jeg vil slet ikke ind på dens problemer med koblinger, blot at den allerede er max presset ved de 250 mm og normalt glider så snart der tunes alm. på motor over de 300nm.

Gearkassen i 2.0eren er langt mere velegnet til tuning da den holder til langt flere nm.

Den 6trins har næsten aldrig problemer og hvorfor dog opgradere den med TVS. Den kører rundt i tusindvis af chippede 2.0 TDI og TSIere med 400+nm med masser af km i sig.
Jeg ved godt at du har set dig sur på DQ200. Det er der jo et utal af opslag med her på forum. Men hvor mange har du kendskab til der glider efter de har fået Stage 2, 3 eller 4 software i? Der er ikke nogen af dem jeg har kendskab til som glider. Heller ikke dem som kører med over 300 Nm.

Så vidt jeg ved skal der fjernes nogle momentlimitere i både dem med tør-og vådkoblinger, for at de kan holde til momenter et stykke over det de er rated til fra fabrikken?!?

Hvis du læser mit opslag igen, så anbefalede jeg ikke DQ200 over DQ250. Jeg anbefalede faktisk også en Polo GTI som alternativ og den har DQ250.

En ting jeg tror vi er ret enige om er, at man ikke skal tune sin bil med DQ200 hvis den kører med standardsoftware. Men derudover har jeg ikke helt samme holdning til DQ200 som du har. Jovist nogle af dem glider med standardsoftware, men DQ250 er jo heller ikke fejlfri. Det er jo ikke billigt at skifte Mechatronic på dem og de skal have skiftet olie for hver 60.000 km (imo gerne noget før hvis man vil reducere risikoen for at Mechatronic står af, da den smøres af samme olie).

Jeg mener fortsat at DQ200 føles noget mere sporty og kontant end dem med vådkoblinger. DQ200 skifter ikke så smooth som de andre, men til gengæld føles de lidt mindre "blød hat".
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 10:00

Casperjunkz skrev:
21. aug 2019, 09:51
Se denne jeg har fundet 👍🏼

https://www.bsr-tuning.dk/nyheder/tuningsudstyr

De har ny opdatering til 2.0 tsi

280 HK ca .. imponerende nok og netop + 400 NM
De må da om nogen have styr på det?
BSR plejer i hvert fald at have et godt rennomé. Så det ser da lovedende ud.

Jeg kan ikke lige se om det er OBD eller bokstuning. Hvis det er boks så er den generelle holdning at det er no-go. Hvis det er OBD så go go go.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 10:19

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 09:56
claussor skrev:
21. aug 2019, 06:27
Argh stop nu. Dine posts er jeg generelt enige i, men at anbefale TVS software (som er en lappeløsning til de defekte gearkasser) på en gearkasse og nærmest sidestille de to er jo til grin. Sorry!

DQ200 er da totalt No go til tuning. Jeg vil slet ikke ind på dens problemer med koblinger, blot at den allerede er max presset ved de 250 mm og normalt glider så snart der tunes alm. på motor over de 300nm.

Gearkassen i 2.0eren er langt mere velegnet til tuning da den holder til langt flere nm.

Den 6trins har næsten aldrig problemer og hvorfor dog opgradere den med TVS. Den kører rundt i tusindvis af chippede 2.0 TDI og TSIere med 400+nm med masser af km i sig.
Jeg ved godt at du har set dig sur på DQ200. Det er der jo et utal af opslag med her på forum. Men hvor mange har du kendskab til der glider efter de har fået Stage 2, 3 eller 4 software i? Der er ikke nogen af dem jeg har kendskab til som glider. Heller ikke dem som kører med over 300 Nm.

Så vidt jeg ved skal der fjernes nogle momentlimitere i både dem med tør-og vådkoblinger, for at de kan holde til momenter et stykke over det de er rated til fra fabrikken?!?

Hvis du læser mit opslag igen, så anbefalede jeg ikke DQ200 over DQ250. Jeg anbefalede faktisk også en Polo GTI som alternativ og den har DQ250.

En ting jeg tror vi er ret enige om er, at man ikke skal tune sin bil med DQ200 hvis den kører med standardsoftware. Men derudover har jeg ikke helt samme holdning til DQ200 som du har. Jovist nogle af dem glider med standardsoftware, men DQ250 er jo heller ikke fejlfri. Det er jo ikke billigt at skifte Mechatronic på dem og de skal have skiftet olie for hver 60.000 km (imo gerne noget før hvis man vil reducere risikoen for at Mechatronic står af, da den smøres af samme olie).

Jeg mener fortsat at DQ200 føles noget mere sporty og kontant end dem med vådkoblinger. DQ200 skifter ikke så smooth som de andre, men til gengæld føles de lidt mindre "blød hat".
Jeg vil slet ikke ind på det med at glide i forbindelse med de fejl der er på den. Det bør holdes ude af det og hører en anden tråd til.

Det er sammenligningen mellem de to gearkasser som tuningsprospekter jeg sætter spørgsmålstegn ved. Du sætter den ikke over, men sidestiller den med vådkoblingen bare den får en TVS. Sådan læser jeg din tekst. Det er hovedrystende forkert og går du ud til en anerkendt tuner så vil de helt sikkert sige kan du få en vådkobling (og du ønsker at tune), så tag den 10 ud af 10 gange. Hvorfor overhovedet begynde på at få en slap gearkasse til at holde til mere når den ikke kan klare mosten, i forhold til vådkobling der er rated til langt flere nm AB fabrik? Det er i hvert fald en god genvej til at forkorte levetiden på sin DQ200, i forhold til en 250/381 der næsten kører indenfor spec selv med en tunet motor.

Vådkoblingsgearkasserne er meget solide og har et langt bedre ry end tørkoblingerne og det håber jeg slet ikke er til diskussion. At man får lyst til at smide TVS software i en blot fordi man har hørt noget... Kunne jeg aldrig drømme om.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 10:34

claussor skrev:
21. aug 2019, 10:19
Jeg vil slet ikke ind på det med at glide i forbindelse med de fejl der er på den. Det bør holdes ude af det og hører en anden tråd til.

Det er sammenligningen mellem de to gearkasser som tuningsprospekter jeg sætter spørgsmålstegn ved. Du sætter den ikke over, men sidestiller den med vådkoblingen bare den får en TVS. Sådan læser jeg din tekst. Det er hovedrystende forkert og går du ud til en anerkendt tuner så vil de helt sikkert sige kan du få en vådkobling (og du ønsker at tune), så tag den 10 ud af 10 gange. Hvorfor overhovedet begynde på at få en slap gearkasse til at holde til mere når den ikke kan klare mosten, i forhold til vådkobling der er rated til langt flere nm AB fabrik? Det er i hvert fald en god genvej til at forkorte levetiden på sin DQ200, i forhold til en 250/381 der næsten kører indenfor spec selv med en tunet motor.

Vådkoblingsgearkasserne er meget solide og har et langt bedre ry end tørkoblingerne og det håber jeg slet ikke er til diskussion. At man får lyst til at smide TVS software i en blot fordi man har hørt noget... Kunne jeg aldrig drømme om.
Du baserer holdningen til en softwareopgraderet gearkasse på dine erfaringer fra standardsoftwaren. Og det er dét jeg mener er forkert.

Kan DSG med vådkoblinger holde til mere moment end DQ200 som standard? Ja!
Kan DSG med vådkoblinger holde til mere moment end DQ200 når de begge er softwareopdateret? Ja!

Men derudfra kan man imo ikke lave de generaliseringer du laver. Men det hører som du er inde på nok til i den anden tråd som i forvejen er spammet for vildt med holdninger til DQ200. Det maksimale potentiale er bestemt større ved dem med vådkoblinger, men det mener jeg ikke er så relevant, når vi blot snakker en Stage 1 tuning som her i tråden. En Stage 1 på en 1,8 TSI kommer jo ikke i nærheden af de 500 Nm som TVS skriver DQ200 kan holde til med Stage 4 software.

Casperjunkz spørger ind til tuningsfiler på 2,0 TSI så holdningerne til DQ200 er vist ved at være irrelevante for denne tråd.
Senest rettet af GranTurismo 21. aug 2019, 10:42, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 10:42

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 10:34
claussor skrev:
21. aug 2019, 10:19
Jeg vil slet ikke ind på det med at glide i forbindelse med de fejl der er på den. Det bør holdes ude af det og hører en anden tråd til.

Det er sammenligningen mellem de to gearkasser som tuningsprospekter jeg sætter spørgsmålstegn ved. Du sætter den ikke over, men sidestiller den med vådkoblingen bare den får en TVS. Sådan læser jeg din tekst. Det er hovedrystende forkert og går du ud til en anerkendt tuner så vil de helt sikkert sige kan du få en vådkobling (og du ønsker at tune), så tag den 10 ud af 10 gange. Hvorfor overhovedet begynde på at få en slap gearkasse til at holde til mere når den ikke kan klare mosten, i forhold til vådkobling der er rated til langt flere nm AB fabrik? Det er i hvert fald en god genvej til at forkorte levetiden på sin DQ200, i forhold til en 250/381 der næsten kører indenfor spec selv med en tunet motor.

Vådkoblingsgearkasserne er meget solide og har et langt bedre ry end tørkoblingerne og det håber jeg slet ikke er til diskussion. At man får lyst til at smide TVS software i en blot fordi man har hørt noget... Kunne jeg aldrig drømme om.
Du baserer holdningen til en softwareopgraderet gearkasse på dine erfaringer fra standardsoftwaren. Og det er dét jeg mener er forkert.

Kan DSG med vådkoblinger holde til mere moment end DQ200 som standard? Ja!
Kan DSG med vådkoblinger holde til mere moment end DQ200 når de begge er softwareopdateret? Ja!

Men derudfra kan man imo ikke lave de generaliseringer du laver. Men det hører som du er inde på nok til i den anden tråd som i forvejen er spammet for vildt med holdninger til DQ200.

Casperjunkz spørger ind til tuningsfiler på 2,0 TSI så holdningerne til DQ200 er vist ved at være irrelevante for denne tråd.
Jeg synes da det er den korrekte korrekte tilgang? TVS modficerer DQ200 software så den øger presset på koblingerne så den kan holde til flere NM. Det er lig med øget slid og forkortet levetid. Det kunne VW jo også sagtens gøre men der er nok netop en god grund til det. Så hvorfor overhovedet begynde at gå i den retning på en gearkasse der ikke kan holde til det, når man har mulighed for at tage en vådkobling? En DQ200 kan vel klare omkring de 300nm før den begynder at skabe sig med standardsoftware. En 250/381 kan tage 450-500 ca. uden ændringer. Men jeg stopper her. Vores holdninger er vist klare :)

Kan se du har rettet lidt i din post efter jeg har svaret. Men en 1.8 TSI ryger jo op i 350+ nm typisk med chip. Så synes det vil være dumt at gå i den retning. Men each to his own :)
Senest rettet af claussor 21. aug 2019, 10:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 10:45

claussor skrev:
21. aug 2019, 10:42
Jeg synes da det er den korrekte korrekte tilgang? TVS modficerer DQ200 software så den øger presset på koblingerne så den kan holde til flere NM. Det er lig med øget slid og forkortet levetid. Det kunne VW jo også sagtens gøre men der er nok netop en god grund til det. Så hvorfor overhovedet begynde at gå i den retning på en gearkasse der ikke kan holde til det, når man har mulighed for at tage en vådkobling? Men jeg stopper her. Vores holdninger er vist klare :)
Jamen det er jo generelt for alle gearkasser såvel manuelle som automatiske. Også DSG med vådkoblinger. Jeg har også hørt om biler med DQ250 som glider i koblingerne fordi de ikke han holde til momentet. Der er løsningen også at øge koblingstrykket og i ekstreme tilfælde opgradering til stærkere koblinger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 10:48

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 10:45
claussor skrev:
21. aug 2019, 10:42
Jeg synes da det er den korrekte korrekte tilgang? TVS modficerer DQ200 software så den øger presset på koblingerne så den kan holde til flere NM. Det er lig med øget slid og forkortet levetid. Det kunne VW jo også sagtens gøre men der er nok netop en god grund til det. Så hvorfor overhovedet begynde at gå i den retning på en gearkasse der ikke kan holde til det, når man har mulighed for at tage en vådkobling? Men jeg stopper her. Vores holdninger er vist klare :)
Jamen det er jo generelt for alle gearkasser såvel manuelle som automatiske. Også DSG med vådkoblinger. Jeg har også hørt om biler med DQ250 som glider i koblingerne fordi de ikke han holde til momentet. Der er løsningen også at øge koblingstrykket og i ekstreme tilfælde opgradering til stærkere koblinger.
Enhver gearkasse vil vel glide i koblingen hvis du presser den udover sit max? Så forstår ikke helt pointen. Min pointe er. DQ200 har et max på omkring de 300 nm. En 250/381 ligger vel omkring de 450+. Ergo for at få DQ200 til at holde skal man ind og smide custom software på, der presser en gearkasse ekstra for at den ikke glider ved de mange ekstra kræfter, hvor en vådkobling kan klare det standard. Så derfor mener jeg slet ikke de kan sidestilles. De motorer der er her i tråden vil passe perfekt til 250/381 når de er chippede, hvor en 200 vil skulle presses hårdt og slet ikke er bygget til det.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 10:53

claussor skrev:
21. aug 2019, 10:48
Enhver gearkasse vil vel glide i koblingen hvis du presser den udover sit max? Så forstår ikke helt pointen. Min pointe er. DQ200 har et max på omkring de 300 nm. En 250/381 ligger vel omkring de 450+. Ergo for at få DQ200 til at holde skal man ind og smide custom software på, der presser en gearkasse ekstra for at den ikke glider ved de mange ekstra kræfter, hvor en vådkobling kan klare det standard. Så derfor mener jeg slet ikke de kan sidestilles. De motorer der er her i tråden vil passe perfekt til 250/381 når de er chippede, hvor en 200 vil skulle presses hårdt og slet ikke er bygget til det.
Igen baserer du din holdning til DQ200 på standardsoftware. Det er jo det jeg hele tiden har frarådet. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at snakke om hvad den kan holde til med standardsoftware.

Er det ikke 350 Nm DQ250 er rated til fra fabrikken?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 11:10

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 10:53
claussor skrev:
21. aug 2019, 10:48
Enhver gearkasse vil vel glide i koblingen hvis du presser den udover sit max? Så forstår ikke helt pointen. Min pointe er. DQ200 har et max på omkring de 300 nm. En 250/381 ligger vel omkring de 450+. Ergo for at få DQ200 til at holde skal man ind og smide custom software på, der presser en gearkasse ekstra for at den ikke glider ved de mange ekstra kræfter, hvor en vådkobling kan klare det standard. Så derfor mener jeg slet ikke de kan sidestilles. De motorer der er her i tråden vil passe perfekt til 250/381 når de er chippede, hvor en 200 vil skulle presses hårdt og slet ikke er bygget til det.
Igen baserer du din holdning til DQ200 på standardsoftware. Det er jo det jeg hele tiden har frarådet. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at snakke om hvad den kan holde til med standardsoftware.

Er det ikke 350 Nm DQ250 er rated til fra fabrikken?
Ja for gearkassen er den samme så hvad har det med sagen at gøre? Custom presser den hårdere og øger slid. En vådkobling kan holde til meget mere moment og derved ikke presset på samme måde og har ikke brug for custom software. Vi må tale forbi hinanden eller også har du den holdning at custom er godt og ikke går udover levetid/måske endda forlænger levetid.

Anyway. Der er ikke mere at sige.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 11:25

claussor skrev:
21. aug 2019, 11:10
Ja for gearkassen er den samme så hvad har det med sagen at gøre? Custom presser den hårdere og øger slid. En vådkobling kan holde til meget mere moment og derved ikke presset på samme måde og har ikke brug for custom software. Vi må tale forbi hinanden eller også har du den holdning at custom er godt og ikke går udover levetid/måske endda forlænger levetid.

Anyway. Der er ikke mere at sige.
Jeg mener at custom stort set aldrig er godt for levetiden. Det gælder både motorer og gearkasser. Jeg mere man presser sit materiel, jo kortere levetid vil det have.

Undtagelsen er hvis gearkassen glider efter tuning, så mener jeg at levetiden på koblingerne vil øges væsentligt ved at få customsoftware i som stopper det. Og det gælder både DSG med våd- og tørkoblinger.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
claussor
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 12:12

Jeg har hæftet mig ved at @Charlimike skriver følgende om softwareoptimering af DQ250:

"Det er nødvendigt, fordi der sidder limiters over hele rpm skalaen. Så optimere man div ting nu man er i gang. Gearkassen skal også kunne håndtere det øgede moment."

Det er seneste indlæg i denne tråd:

viewtopic.php?f=74&t=146188

Måske Charlimike kunne uddybe om det er nødvendigt med softwareopdatering af gearkassen i dette tilfælde, hvor det er en 2,0 TSI der er på tale?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 12:25

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 12:12
Jeg har hæftet mig ved at @Charlimike skriver følgende om softwareoptimering af DQ250:

"Det er nødvendigt, fordi der sidder limiters over hele rpm skalaen. Så optimere man div ting nu man er i gang. Gearkassen skal også kunne håndtere det øgede moment."

Det er seneste indlæg i denne tråd:

viewtopic.php?f=74&t=146188

Måske Charlimike kunne uddybe om det er nødvendigt med softwareopdatering af gearkassen i dette tilfælde, hvor det er en 2,0 TSI der er på tale?
Der er forskel på at ændre limiters som begrænser ydelsen og så øge presset på kobling for at den ikke glider.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 12:26

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 11:25
claussor skrev:
21. aug 2019, 11:10
Ja for gearkassen er den samme så hvad har det med sagen at gøre? Custom presser den hårdere og øger slid. En vådkobling kan holde til meget mere moment og derved ikke presset på samme måde og har ikke brug for custom software. Vi må tale forbi hinanden eller også har du den holdning at custom er godt og ikke går udover levetid/måske endda forlænger levetid.

Anyway. Der er ikke mere at sige.
Jeg mener at custom stort set aldrig er godt for levetiden. Det gælder både motorer og gearkasser. Jeg mere man presser sit materiel, jo kortere levetid vil det have.

Undtagelsen er hvis gearkassen glider efter tuning, så mener jeg at levetiden på koblingerne vil øges væsentligt ved at få customsoftware i som stopper det. Og det gælder både DSG med våd- og tørkoblinger.
Er næsten enig - du får en like :D

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 12:52

claussor skrev:
21. aug 2019, 12:25
GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 12:12
Jeg har hæftet mig ved at @Charlimike skriver følgende om softwareoptimering af DQ250:

"Det er nødvendigt, fordi der sidder limiters over hele rpm skalaen. Så optimere man div ting nu man er i gang. Gearkassen skal også kunne håndtere det øgede moment."

Det er seneste indlæg i denne tråd:

viewtopic.php?f=74&t=146188

Måske Charlimike kunne uddybe om det er nødvendigt med softwareopdatering af gearkassen i dette tilfælde, hvor det er en 2,0 TSI der er på tale?
Der er forskel på at ændre limiters som begrænser ydelsen og så øge presset på kobling for at den ikke glider.
Ja men det hænger bare ofte sammen. Hvis man kigger på TVS som skulle være de førende eksperter indenfor DSG i verden, så øger de koblingstrykket på DQ250, på de versioner hvor det anbefalede maksimale moment overstiger 410 Nm (alt over Stage 1):

Billede

Men i trådstarters tilfælde kan man dog nøjes med en Stage 1 fil til gearkassen, da det er en DQ381 og der øges koblingstrykket først, på de versioner hvor det anbefalede maksimale moment overstiger 500 Nm (alt over Stage 1):

Billede

Så i dette tilfælde kan en fil uden øget koblingstryk (Stage 1) håndtere det moment som er aktuelt, ca. 430 Nm. Men der er stadig tale om customsoftware...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Casperjunkz
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2019, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Casperjunkz » 21. aug 2019, 13:03

Kort sagt optimeringer til 280/430 er intet problem slidmæssigt i forhold til en 2.0 190 tsi dsg motor?

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af KBoesen » 21. aug 2019, 13:17

Casperjunkz skrev:
21. aug 2019, 13:03
Kort sagt optimeringer til 280/430 er intet problem slidmæssigt i forhold til en 2.0 190 tsi dsg motor?
Nej overhovedet ikke.

Og som andre har nævnt, så tag for guds skyld 2,0 TSI motoren.

1,8 TSIeren er også rigtig fed, den er desværre bare lidt hæmmet hvis det skal være med DSG.
Ellers bliver den hurtigt et bæst. Turboen fra Leon Cupra er bolt on, på 1,8 TSI og med opgraderet intercooler, samt software, er den god for omkring 340-350 hk. ;-)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 13:22

Casperjunkz skrev:
21. aug 2019, 13:03
Kort sagt optimeringer til 280/430 er intet problem slidmæssigt i forhold til en 2.0 190 tsi dsg motor?
Det er jo ret nyt med tuning til den motor. Men det vil undre mig meget, om de anerkendte tunere giver dem mere end stempler og alt andet kan holde til.

Så det er nok mest et spørgsmål om hvordan den køres. Jeg vil tro den kan holde væsentligt længere hvis den køres fornuftigt i tunet tilstand, end hvis den gennemtæves konstant i standardtrim.

Men når det er sagt, så vil levetiden nok altid være kortere, jo mere motoren er pumpet - hvis den får lidt at leve af engang imellem.

Jeg ved ikke hvor store forskelle der er på indmaden, men grundlæggende er det jo samme motor som ligger i en Golf R med 310 Hk, dog med en mindre turbo.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af KBoesen » 21. aug 2019, 13:46

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 13:22
Jeg ved ikke hvor store forskelle der er på indmaden, men grundlæggende er det jo samme motor som ligger i en Golf R med 310 Hk, dog med en mindre turbo.
Der er relativt stor forskel - Også på den som G7 GTI kører med.

Motoren kører fx. med et helt andet kompressions-forhold. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post:
GranTurismo
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 14:00

Casperjunkz skrev:
21. aug 2019, 13:03
Kort sagt optimeringer til 280/430 er intet problem slidmæssigt i forhold til en 2.0 190 tsi dsg motor?
Alting bliver jo mere presset jo mere det skal yde i forhold til design. Men nej ikke rigtig. Jeg er dog lidt skeptisk om der kan hæves 280hk ud af 190 motoren.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 14:08

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 12:52
claussor skrev:
21. aug 2019, 12:25
GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 12:12
Jeg har hæftet mig ved at @Charlimike skriver følgende om softwareoptimering af DQ250:

"Det er nødvendigt, fordi der sidder limiters over hele rpm skalaen. Så optimere man div ting nu man er i gang. Gearkassen skal også kunne håndtere det øgede moment."

Det er seneste indlæg i denne tråd:

viewtopic.php?f=74&t=146188

Måske Charlimike kunne uddybe om det er nødvendigt med softwareopdatering af gearkassen i dette tilfælde, hvor det er en 2,0 TSI der er på tale?
Der er forskel på at ændre limiters som begrænser ydelsen og så øge presset på kobling for at den ikke glider.
Ja men det hænger bare ofte sammen. Hvis man kigger på TVS som skulle være de førende eksperter indenfor DSG i verden, så øger de koblingstrykket på DQ250, på de versioner hvor det anbefalede maksimale moment overstiger 410 Nm (alt over Stage 1):

Billede

Men i trådstarters tilfælde kan man dog nøjes med en Stage 1 fil til gearkassen, da det er en DQ381 og der øges koblingstrykket først, på de versioner hvor det anbefalede maksimale moment overstiger 500 Nm (alt over Stage 1):

Billede

Så i dette tilfælde kan en fil uden øget koblingstryk (Stage 1) håndtere det moment som er aktuelt, ca. 430 Nm. Men der er stadig tale om customsoftware...
Hænger sammen gør det vel ikke. Hvis en DQ250 eller 381 kan nøjes med ændrede limiters for at tillade mere ydelse ændrer du ikke på gearkassens måde at arbejde på og øger derved ikke pres/slid.

På DQ200 øges pres på kobling, og dermed øget slid. Så mener ikke de to ting kan sammenlignes.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af KBoesen » 21. aug 2019, 14:27

claussor skrev:
21. aug 2019, 14:00
Casperjunkz skrev:
21. aug 2019, 13:03
Kort sagt optimeringer til 280/430 er intet problem slidmæssigt i forhold til en 2.0 190 tsi dsg motor?
Alting bliver jo mere presset jo mere det skal yde i forhold til design. Men nej ikke rigtig. Jeg er dog lidt skeptisk om der kan hæves 280hk ud af 190 motoren.
Det kan der - HGP tuning reklamerer med det samme, så tænker det er der potentialet er. :-)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 21. aug 2019, 14:45

claussor skrev:
21. aug 2019, 14:08
Hænger sammen gør det vel ikke.
Bemærk at jeg skrev OFTE.... og kig så bagefter i skemaerne. Det er tilfældet ved stage 2, stage 2*, stage 3 og stage 4.
claussor skrev:
21. aug 2019, 14:08
Hvis en DQ250 eller 381 kan nøjes med ændrede limiters for at tillade mere ydelse ændrer du ikke på gearkassens måde at arbejde på og øger derved ikke pres/slid.
Jamen det er jo ikke altid tilfældet. På f.eks. Polo GTI som har 2,0 TSI med 200 Hk så overstiger den chippet de 410 Nm og så bør man vælge Stage 2 eller højere. Og det indebærer øget koblingstryk på DQ250.

Jeg tror du ser lidt forkert på det mht pres/slid. Man øger jo netop koblingstrykket for at reducere slid på koblingerne.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"