Halløjsa,
Jeg tænkte jeg ville prøve at trække lidt på alt jeres ekspertviden. Jeg har en helt normal dødkedelig Vento med en 1,8 AAM 75hk motor.
Jeg ville høre om man kan skyde bare en lille smule mere respons i den, ved at tage en turbo fra en Golf 1,9 TDI, hvis det overhovedet er muligt? (Jeg har nemlig en AAZ motor stående der har smadret lidt ventiler/stempler og noget pga. tandremmen har været sat forkert på hos en mekaniker for en kunde)
Jeg ved ikke om en sådan turbo overhovedet er gearet til at give lidt mere respons, og om min motor overhovedet kan holde.
I så fald, hvad skal man tage højde for, og hvad skal laves om?
Jeg er på ingen måde ude efter en 200hk. vento, bare der ville ske lidt mere
Turbo på 1,8 AAM motor?
-
- Medlem
- Indlæg: 929
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
sådan en turbo fra en 1,9 tdi 90hk er alt for lille til din motor.
hvis du bare vil have lidt mere skud i, synes jeg det var lidt en dyr omgang med turbo. hva med at tune lidt på den originale motor eller ganske enkelt ligge en anden motor i med lidt mere effekt.
1) optimering af din motor
2)ligge en lidt større motor i
hvis du bare vil have lidt mere skud i, synes jeg det var lidt en dyr omgang med turbo. hva med at tune lidt på den originale motor eller ganske enkelt ligge en anden motor i med lidt mere effekt.
1) optimering af din motor
- schrick knast på 268 eller 272 grader (ny ubrugt på ebay.de 1800-1900kr max)
- billig bananmanifold (ny 1800-2500kr)
- udstødning fra banan og bagud i 2" (fx simons som er yderst billig og kan købes over alt) (pga standart på en 1,8 75hk motor som din er meget lille!)
- åben kn-filter (ca. 500)
- stille tænding lidt tidliger (måske 8-10 grader før top) og der efter køre på 98oktan eller v-power
- bearbejdet topstykke + hæve kompression til 10,5:1 (kan anbefale åbenrå cylinderservice) husk 98 oktan eller v-power
- chip/indkøring
2)ligge en lidt større motor i
- komplet 2,0 8v motor med 115hk købt ved en ophugger (motor kode= 2E,,,, husk bilen kan ikke synes med den)
- standart udstødning fra doner bilen. (pga den der sidder på din bil er meget lille original)
Audi A3 Sportback
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
Hej Allan, tak for svaret!
Jo men kan få turboen gratis anyways jo - men eftersom den er alt for lille så kan det jo være ligemeget.
Jeg har også et ekstra topstykke liggende, det kunne jeg jo få bearbejdet så jeg ikke skal undvære bilen.
Kunne være jeg skulle overveje udstødningen - men tror jeg tager noget hks med hjem fra usa eller noget i den stil, for det er meget billigere for mig at få noget med den vej når jeg alligevel får containere hjem af og til
Nu siger du jeg ikke kan få synet den med den anden motor, kan jeg det med alt det andet uden problemer? Hvor meget mere effekt vil du tro det giver i alt med "stage 1" (knast, mani, udstødning, kn, tænding) en 10% ?
Jo men kan få turboen gratis anyways jo - men eftersom den er alt for lille så kan det jo være ligemeget.
Jeg har også et ekstra topstykke liggende, det kunne jeg jo få bearbejdet så jeg ikke skal undvære bilen.
Kunne være jeg skulle overveje udstødningen - men tror jeg tager noget hks med hjem fra usa eller noget i den stil, for det er meget billigere for mig at få noget med den vej når jeg alligevel får containere hjem af og til
Nu siger du jeg ikke kan få synet den med den anden motor, kan jeg det med alt det andet uden problemer? Hvor meget mere effekt vil du tro det giver i alt med "stage 1" (knast, mani, udstødning, kn, tænding) en 10% ?
- Duzty
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
Tag og find dig en ABS motor, en 1.8 8v med 90hk fra en golf 3! Også få styreboks til den! Så har du allerede hentet 15hk, og du har stadig en standard motor! Så har du et lidt bedre udgangspunkt at tune fra!
Tror faktisk der var en til salg på børnegalleriet til et par tusind ca.
Tror faktisk der var en til salg på børnegalleriet til et par tusind ca.
Seat Leon TDi
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
Jo, men hvis man gør det så kan den vel ikke synes hvis man ligger anden motor i egentligt?
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
ved motorskifte må du øge effekten med 20%
75hk standard x 20% =90hk = lovligt.
Det er de billigste HK du kommer i nærheden af.
men motoren bliver aldrig god at tune på, set i lyset af den kører med monopoint.
men hvis du gerne vil kører med tryk på motoren, så lav det til et hyggeprojekt hvor at du går stille og roligt og samler stumper sammen.
turbo kan købes billigt på børnegalleriet eller hos http://www.turbomotor.dk" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.prorace.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo manifold kan du købe hos nordicturbo.dk : http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=81" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt så har jeg een til at ligge her i silkeborg du kan købe for 1600kr (aldrig brugt eller noget og det er den samme)
Men der skal flere stumper til, bundkar med olie retur, så skal turboen også have olie
af benzin der kan du sætte 2 benzin dyser i trykrøret lige før gasspjældet.
styring af dyser, et MF2 anlæg og en føler til at lytte efter tryk.
Hvis du holder dig fra alt for meget ladetryk, så kan du undværrer både intercooler og en trykdåse til din monopoint.
Alternativt så skal du kører med nos på motoren det er billigt og hvis du ikke har planer om at bruge det hele tiden og så igen, så er det ikke et helt dumt alternativ.
75hk standard x 20% =90hk = lovligt.
Det er de billigste HK du kommer i nærheden af.
men motoren bliver aldrig god at tune på, set i lyset af den kører med monopoint.
men hvis du gerne vil kører med tryk på motoren, så lav det til et hyggeprojekt hvor at du går stille og roligt og samler stumper sammen.
turbo kan købes billigt på børnegalleriet eller hos http://www.turbomotor.dk" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.prorace.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo manifold kan du købe hos nordicturbo.dk : http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=81" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt så har jeg een til at ligge her i silkeborg du kan købe for 1600kr (aldrig brugt eller noget og det er den samme)
Men der skal flere stumper til, bundkar med olie retur, så skal turboen også have olie
af benzin der kan du sætte 2 benzin dyser i trykrøret lige før gasspjældet.
styring af dyser, et MF2 anlæg og en føler til at lytte efter tryk.
Hvis du holder dig fra alt for meget ladetryk, så kan du undværrer både intercooler og en trykdåse til din monopoint.
Alternativt så skal du kører med nos på motoren det er billigt og hvis du ikke har planer om at bruge det hele tiden og så igen, så er det ikke et helt dumt alternativ.
- henrik2er
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: kolding 6000
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
hvis du nu har turbo og det liggende villle jeg da prøve, nogen 90hk tdi køre faktisk med k03 lader, og den er let At trække op, så men altså selv om du har en del af stumnperne, skal du nok regne med at smide en 7-10 klik oven i før den køre ordenlig.
Henrik2er !!
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
Tak for alle svarene! Havde ingen anelse om at der egentligt skulle så meget til, men selvfølgelgelig skal der lidt af hvert til.
Nåh, tror jeg nøjes med sådan lidt småting til at starte med, ihvertfald større udstødning, det lyder lidt som om at orig. udstødning er en lille "prop" i systemet.
-Kristian
Nåh, tror jeg nøjes med sådan lidt småting til at starte med, ihvertfald større udstødning, det lyder lidt som om at orig. udstødning er en lille "prop" i systemet.
-Kristian
- henrik2er
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: kolding 6000
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo på 1,8 AAM motor?
Ja det er nok også det mest fornuftigste, men prøv da med noget andet udstødning, og se om du ikke kan finde en anden knast, så er du da et stykke med dem motor, go fornøjelse
Henrik2er !!