Turbo på 1,8 AAM motor?

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Quane
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Quane » 25. jul 2008, 09:39

Halløjsa,

Jeg tænkte jeg ville prøve at trække lidt på alt jeres ekspertviden. Jeg har en helt normal dødkedelig Vento med en 1,8 AAM 75hk motor.

Jeg ville høre om man kan skyde bare en lille smule mere respons i den, ved at tage en turbo fra en Golf 1,9 TDI, hvis det overhovedet er muligt? (Jeg har nemlig en AAZ motor stående der har smadret lidt ventiler/stempler og noget pga. tandremmen har været sat forkert på hos en mekaniker for en kunde)
Jeg ved ikke om en sådan turbo overhovedet er gearet til at give lidt mere respons, og om min motor overhovedet kan holde.

I så fald, hvad skal man tage højde for, og hvad skal laves om?

Jeg er på ingen måde ude efter en 200hk. vento, bare der ville ske lidt mere :-)

Allan_84
Medlem
Indlæg: 929
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Allan_84 » 25. jul 2008, 15:31

sådan en turbo fra en 1,9 tdi 90hk er alt for lille til din motor.

hvis du bare vil have lidt mere skud i, synes jeg det var lidt en dyr omgang med turbo. hva med at tune lidt på den originale motor eller ganske enkelt ligge en anden motor i med lidt mere effekt.

1) optimering af din motor
  • schrick knast på 268 eller 272 grader (ny ubrugt på ebay.de 1800-1900kr max)
  • billig bananmanifold (ny 1800-2500kr)
  • udstødning fra banan og bagud i 2" (fx simons som er yderst billig og kan købes over alt) (pga standart på en 1,8 75hk motor som din er meget lille!)
  • åben kn-filter (ca. 500)
  • stille tænding lidt tidliger (måske 8-10 grader før top) og der efter køre på 98oktan eller v-power
hvis du vil ofre lidt flere penge så (plus det ovennævnte^^)
  • bearbejdet topstykke + hæve kompression til 10,5:1 (kan anbefale åbenrå cylinderservice) husk 98 oktan eller v-power
  • chip/indkøring
en anden mulighed kunne være

2)ligge en lidt større motor i
  • komplet 2,0 8v motor med 115hk købt ved en ophugger (motor kode= 2E,,,, husk bilen kan ikke synes med den)
  • standart udstødning fra doner bilen. (pga den der sidder på din bil er meget lille original)
ps. husk også at du skal stoppe bilen igen så opgrader også dine bremser, og evt få kontrolleret bøsninger i bærearmene og støddæmper.
Audi A3 Sportback

Quane
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Quane » 25. jul 2008, 16:05

Hej Allan, tak for svaret!

Jo men kan få turboen gratis anyways jo - men eftersom den er alt for lille så kan det jo være ligemeget.

Jeg har også et ekstra topstykke liggende, det kunne jeg jo få bearbejdet så jeg ikke skal undvære bilen.

Kunne være jeg skulle overveje udstødningen - men tror jeg tager noget hks med hjem fra usa eller noget i den stil, for det er meget billigere for mig at få noget med den vej når jeg alligevel får containere hjem af og til :-)

Nu siger du jeg ikke kan få synet den med den anden motor, kan jeg det med alt det andet uden problemer? Hvor meget mere effekt vil du tro det giver i alt med "stage 1" (knast, mani, udstødning, kn, tænding) en 10% ?

Brugeravatar
Duzty
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Duzty » 25. jul 2008, 16:16

Tag og find dig en ABS motor, en 1.8 8v med 90hk fra en golf 3! Også få styreboks til den! Så har du allerede hentet 15hk, og du har stadig en standard motor! Så har du et lidt bedre udgangspunkt at tune fra!

Tror faktisk der var en til salg på børnegalleriet til et par tusind ca.
Seat Leon TDi

Forkammer Diesel rykker :) Nu med GT30R@3,0Bar :twisted: 1/4 mile: 13,21

Quane
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Quane » 25. jul 2008, 16:34

Jo, men hvis man gør det så kan den vel ikke synes hvis man ligger anden motor i egentligt?

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Greden » 25. jul 2008, 16:56

ved motorskifte må du øge effekten med 20%

75hk standard x 20% =90hk = lovligt.
Det er de billigste HK du kommer i nærheden af.

men motoren bliver aldrig god at tune på, set i lyset af den kører med monopoint.

men hvis du gerne vil kører med tryk på motoren, så lav det til et hyggeprojekt hvor at du går stille og roligt og samler stumper sammen.
turbo kan købes billigt på børnegalleriet eller hos http://www.turbomotor.dk" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.prorace.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo manifold kan du købe hos nordicturbo.dk : http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=81" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt så har jeg een til at ligge her i silkeborg du kan købe for 1600kr (aldrig brugt eller noget og det er den samme)

Men der skal flere stumper til, bundkar med olie retur, så skal turboen også have olie
af benzin der kan du sætte 2 benzin dyser i trykrøret lige før gasspjældet.
styring af dyser, et MF2 anlæg og en føler til at lytte efter tryk.
Hvis du holder dig fra alt for meget ladetryk, så kan du undværrer både intercooler og en trykdåse til din monopoint.

Alternativt så skal du kører med nos på motoren det er billigt og hvis du ikke har planer om at bruge det hele tiden og så igen, så er det ikke et helt dumt alternativ.

Brugeravatar
henrik2er
Nyt medlem
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kolding 6000
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af henrik2er » 28. jul 2008, 08:55

hvis du nu har turbo og det liggende villle jeg da prøve, nogen 90hk tdi køre faktisk med k03 lader, og den er let At trække op, så men altså selv om du har en del af stumnperne, skal du nok regne med at smide en 7-10 klik oven i før den køre ordenlig.
Henrik2er !!

Quane
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af Quane » 29. jul 2008, 09:03

Tak for alle svarene! Havde ingen anelse om at der egentligt skulle så meget til, men selvfølgelgelig skal der lidt af hvert til.

Nåh, tror jeg nøjes med sådan lidt småting til at starte med, ihvertfald større udstødning, det lyder lidt som om at orig. udstødning er en lille "prop" i systemet.

-Kristian

Brugeravatar
henrik2er
Nyt medlem
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21. jul 2008, 11:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kolding 6000
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbo på 1,8 AAM motor?

Indlæg af henrik2er » 29. jul 2008, 10:25

Ja det er nok også det mest fornuftigste, men prøv da med noget andet udstødning, og se om du ikke kan finde en anden knast, så er du da et stykke med dem motor, go fornøjelse :)
Henrik2er !!

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"