chiptuning kontra programmerbart

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 14:26

Vil der være en reel mer-effekt at hente på en programmerbar motorstyring, fremfor chiptuning af ex. Motronic.
Jeg tænker her ikke på en færdiglavet chip, som jo ofte er noget konservativt sat op, men en "rigtig" chiptuning på rullefelt kontra en programmerbar motorstyring sat op under samme forhold.
Jeg ved godt at begge løsninger har sine fordele og ulemper, men det er ikke det jeg ønsker svar på i denne forbindelse. Kun hvorvidt en der kan hentes nok effekt, moment, eller forløb af disse, til at opveje forskellen i pris (som jo er noget højere, uanset om vi taler Megasquirt ell. Wolf3d, da jeg tager udgangspunkt i, at de skal køres ind af en prof.)
Min egen logik siger mig, at der måske er lidt at hente, hvis man kan pensionere lmm´eren, men hvis begge styringer kører samme tændings- og benzinmap, burde de vel lave samme effekt, eller hva? Er der noget jeg har overset?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 18:34

der er helt sikkert noget at hente ved et fuld programmerbart sprøjt især forstået på den måde at du har et sprøjt der reagere meget hurtigere,du slipper for de kedelige begrænsninger i f.eks luftmassemålerens størrelse og ikke mindst,div problemer med at ens lmm læser max for tidligt,så man ikke kan køre højt nok tryk og den slags..det er også en klart fordel hvad angår dysestørrelse..man sætter ikke lige 1000ml-1600ml dyser i og mapper ind med std sprøjt..det skal dertil siges det handler meget om hvor gammel/dårlig en styring der er på motoren originalt og hvad man ønsker af effekt om det gir mening at skifte det eller beholde det originale..der udover skal man jo gøre op med sig selv om man vil gi prisen for et ordenligt programmerbart sprøjt i stedet for bare at købe et billigt der ikke kan halvdelen af hvad det bør kunne(her tænker jeg på sprøjt som kun har en bankesensor og ikke kan køre forskellig blanding/tænding på hver cyl osv)
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 19:23

Det er en VR6 fra 94, kan ikke huske hvilken Motronic den kører med. Sagen er den, at den præ-fabrikerede chip jeg har fra HGP er lavet til S2 dyser og 1,4 bar i ladetryk. Jeg har efterfølgende bl.a. fået fat i 470 ml dyser, S8 lmm og vandindsprøjtning, og målet er nu 1,8 bar på en GT3076. Men jeg kan ikke finde ud af, om det er de ekstra penge værd, at satse på noget programmérbart. Og nu tænker jeg kun i ren effekt, moment eller effekt-/momentforløb?
Hvis vi nu sammenligner to identiske og helt standard 1,8t motorer, den ene bliver chippet, den anden får monteret og indkørt en ny styring. Vil det være muligt at få mere ud af den ene fremfor den anden?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 19:42

du har helt sikkert ikke max effekt på en serieproduceret chip..det vil aldig forekomme da de med sådan en er nødt til at lave så den er lidt mere safe for at den kan bruges til enhver motor uden det går galt..men til et gt3076 projekt som dit er det næsten spild af penge at sætte andet sprøjt på..laderen er makset mer end helt ud på sådan en vr6ér før end dit sprøjt ikke kan mere..den vil ødelægge en lmm engang imellem ellers skal det nok køre..i dit tilfælde er det turbolader der er begrænsningen i effekt og ikke sprøjtet.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 19:45

Ok, jamen så er jeg glad og tilfreds :lol:
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 19:50

du vil selvfølgelig få lidt af et problem hvis chippen ikke er lavet til s8 måler og rs2 dyserne er hellere ikke 470ml så vidt jeg husker..
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 19:57

Dyserne er fra en Opel Astra OPC (z20lel), men de og lmm´eren ryger ikke i, før jeg har fundet det firma som skal chippe bilen ind.
Ifølge Martin selv, så er der lidt "problemer" med årgang 94-95, og derfor blev chippen lavet til S2, og ikke RS2 dyser, som de ellers plejer. Der findes ex. på, at der er lavet 430 hk @ 1,8 bar på en VR6´er med S2 dyser, men det tør jeg ikke. De er på 305 ml @ 3 bar, så de må være max. presset når de skal føde 430 hk :shock:
Better safe than sorry :) Så skal pumpen heller ikke stresses så meget.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 20:08

jeg har nu kun set eksempler med 430hk med rs2 dyser og ikke s2 jeg har selv kørt med s2 dyser for lang tid siden mener også de er ca 300ml...de kan helt klart ikke gi suppe nok til 400hk i den virkelige verden..der er jo også en grund til han laver r30 sættet med rs2 dyser normalt.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 20:12

skal din vogn egentligt ikke snart ud og køre med det sæt på...syns efterhånden det har været under opsejling i laaaang tid... ;)
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 20:16

http://www.jvk-tuning.dk/menu/galleri/g ... lf_III.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøv at kigge på den 3. nederste. Jeg har snakket med Jacob om det, og han har bekræftet, at den kør/kørte med S2 dyser, da den blev rullet til 438,7 hk. Til gengæld har den "kun" 576 nm, kan det være fordi dyserne er presset til max. (højeste VE, og fed blanding for at modvirke tændingsbanken)?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 20:19

mtech skrev:skal din vogn egentligt ikke snart ud og køre med det sæt på...syns efterhånden det har været under opsejling i laaaang tid... ;)
Jo, jo før jo bedre :lol:
Der er bare så mange ting der skal laves, og så lidt tid. Bruger bilen til hverdag, så jeg har ikke mulighed for, at lade den stå adskilt i flere uger... Desværre. Og når man skal ha folk til at lave ting i deres fritid, så skal man nogle gange væbne sig med tålmodighed (går og venter på, at der skal monteres spær i en ekstra gearkasse)...
Men tro mig, hvis jeg kunne trylle, så stod den færdig :lol:
Men så kan man jo bruge den mellemlæggende tid, til at afsøge alle mulige, og umulige informationer ;)
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 20:24

ha ha fed blanding er sku ikke muligt på de dyser ved 1,8bars ladetryk..der skal højt bensintryk og en kraftig ekstra pumpe til for at jokke den mængde bensin gennem de dyser...
ICON skrev:http://www.jvk-tuning.dk/menu/galleri/g ... lf_III.htm
Prøv at kigge på den 3. nederste. Jeg har snakket med Jacob om det, og han har bekræftet, at den kør/kørte med S2 dyser, da den blev rullet til 438,7 hk. Til gengæld har den "kun" 576 nm, kan det være fordi dyserne er presset til max. (højeste VE, og fed blanding for at modvirke tændingsbanken)?
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 20:29

mtech skrev:ha ha fed blanding er sku ikke muligt på de dyser ved 1,8bars ladetryk..der skal højt bensintryk og en kraftig ekstra pumpe til for at jokke den mængde bensin gennem de dyser...
ICON skrev:http://www.jvk-tuning.dk/menu/galleri/g ... lf_III.htm
Prøv at kigge på den 3. nederste. Jeg har snakket med Jacob om det, og han har bekræftet, at den kør/kørte med S2 dyser, da den blev rullet til 438,7 hk. Til gengæld har den "kun" 576 nm, kan det være fordi dyserne er presset til max. (højeste VE, og fed blanding for at modvirke tændingsbanken)?
Lige præcis. Det er jo derfor jeg har fået mig sådan et sæt 470 ml. De burde kunne give nok.
Hva koster det at få kørt den ind hos jer (selvom det lige er i den forkerte ende af landet)?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 20:34

ja det er en fornuftig størrelse..jeg mener det er omkring 5000+moms det er så vidt jeg ved også det eneste sted i dk hvor chippen blir lavet så den kører som en hgp chip og ikke som en alm vr6 software..
Senest rettet af mtech 11. aug 2008, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 20:35

Nu spørger jeg måske dumt, men kan du forklare, hva forskellen er på de to? :D
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 20:41

hgp laver om så den kører efter lmm hele tiden...der er en ret stor forskel i softwaren som jeg ikke har tænkt mig at røbe her.. men det kører 1000 gange bedre på den måde..det kan du jo bar forhøre dig om hos jacob
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af ICON » 11. aug 2008, 20:44

Ok, jeg takker for de mange oplysende informationer ;)
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: chiptuning kontra programmerbart

Indlæg af mtech » 11. aug 2008, 21:00

helt okey..held og lykke med projektet..hvis du ikke har købt lader endnu vil jeg helt klart anbefale dig at købe en gt 35r med 1.06 hus istedet..en gt30r er virkelig på overarbejde ved de 430hk på en vr6 ellers gå efter den største udstødningsside til den gt30r så du ikke får ødelagt motoren pga for høj varme og for højt bagtryk.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Besvar

Tilbage til "Benzintuning"