kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af svan » 12. okt 2008, 09:56

yes, nu skal jeg snart til det, det er jo ikke nogen hemmelighed at 2,0 motorerne bruger olie og min gamle tøs er ingen undtagelse, derfor har jeg fundet en anden blok som skal splittes ad, pakkes om og have nye ringe og så videre, når nu jeg er igang tænkte jeg at jeg ville montere den 270 graders knast jeg har liggende og da jeg jo alligevel skal bruge en toppakning overvejer jeg at købe 8v +0,4 pakningen fra nordicturbo
http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... ItemID=192" onclick="window.open(this.href);return false;
satsede på at det øgede kompressionsforhold kunne kompensere for den smule bundtræk som knasten løber med og tilsammen giver det vel tæt på 10 hk, spørgsmålet er så om jeg risikere tændingsbanken hvis jeg hælder 95 oktan på, jeg kører som regel på vpower men det er ikke alle steder herude på landet det kan købes, 2,0 eren kører 10,4:1 og vil så komme op på 10,8:1 stadig ikke voldsomt men det begynder da at hjælpe på det, 2E'eren har jo knocksensor så det burde vel ikke være et problem at ændre den smule eller hvad siger de kloge.

svan

Martin VV
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12. okt 2008, 07:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af Martin VV » 12. okt 2008, 10:03

Hey

Tror ikke de ændringer gør så vildt meget, desuden er 270G ikke så farlig igen og holder man sig mellem 268-272G skulle du heller ikke få en for urolig tomgang...

Husk nye løftere når du er igang, og du kan også overveje anden manifold osv, men hvor skal man stoppe..

Men du ændre jo her nogen forhold som indebære du også skal gøre noget ved chippen, og det er jo den bedste måde at få noget ordenlig ud af udskejelserne du har gang i..
If you can't eat it or fuck it... Then Kill it!!

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af svan » 12. okt 2008, 10:47

ja løfterne er et must, havde også overvejet chippen og egentlig også manifolden, men kører i bilen til hverdag og gider ikke have en emsig synsmand til at stille spørgsmålstegn ved udstøding udover bagpotten, desuden er planen at den skal sælges til næste år så det skal ikke være det vilde, det er primært for at stoppe olieforbruget som er ret massivt, og så få den lidt friskere på gassen og nu har jeg knasten liggende.

svan

Martin VV
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12. okt 2008, 07:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af Martin VV » 12. okt 2008, 10:52

svan skrev:ja løfterne er et must, havde også overvejet chippen og egentlig også manifolden, men kører i bilen til hverdag og gider ikke have en emsig synsmand til at stille spørgsmålstegn ved udstøding udover bagpotten, desuden er planen at den skal sælges til næste år så det skal ikke være det vilde, det er primært for at stoppe olieforbruget som er ret massivt, og så få den lidt friskere på gassen og nu har jeg knasten liggende.

svan
Jeg har aldrig hørt om at nogen nogensinde har kunne tøjle olieforbruget, og ja de er berygtet for dette selv helt op i sidste 8V'er der blev lavet, tror næppe der findes noget hokus pokus man kan gøre, udover måske at bruge en lidt tykkere olie...

Hvor stort er olieforbruget egentlig på den pt?
If you can't eat it or fuck it... Then Kill it!!

Allan_84
Medlem
Indlæg: 929
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af Allan_84 » 12. okt 2008, 15:45

du ender med 10,8:1 så vil jeg stærkt anbefale 98 eller 99 v-power. hvis man undersøger det lidt kan man faktisk få enten 98 eller 99 v-power mange steder.
du kan selv se det skriver nordicturbo også i den tekst på dit link:
...Indtil ca. 11:1 kan der køres på på 98oktan. Derover kræves racing benzin....
Audi A3 Sportback

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af svan » 12. okt 2008, 21:13

att: martin vv, den sluger et par liter olie om måneden hvor jeg kører ca 3000km og det irriterer mig grænseløst, har ladet mig fortælle at det er stempel/olieringene som er underdimensioneret fra fabrikken, så det må være noget med at skifte til et anerkendt fabrikat bare ikke VW's egne og så kan olietyvene også drille lidt.

att: Allan_84 så bruges denne pakning jo på alle 8v topstykker hvoraf de gamle jo kører med mekanisk sprøjt og uden bankesensor og der skal man ihvertfald kører med højt oktantal så det er ligesåmeget et spørgsmål om den kan køre med det, i instruktionsbogen fremgår det at standardmotoren skal køre på Super blyfri 95 eller standard alm blyfri 91 dog med et mindre ydelsestab som følge så jeg er næsten lige ved at have besvaret mit eget spørgsmål men vil da gerne høre fra folk, evt. hvis der er nogen som har prøvet denne kombination.

svan

Martin VV
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12. okt 2008, 07:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af Martin VV » 12. okt 2008, 21:23

svan skrev:att: martin vv, den sluger et par liter olie om måneden hvor jeg kører ca 3000km og det irriterer mig grænseløst, har ladet mig fortælle at det er stempel/olieringene som er underdimensioneret fra fabrikken, så det må være noget med at skifte til et anerkendt fabrikat bare ikke VW's egne og så kan olietyvene også drille lidt.
Du skal nok ha ret i stempelring teorien, men det kræver jo så en renovering af blokken eller måske som du nævner kunne man måske med fordel skiftet disse på original stemplerne, at skifte olietyvene lyder heller ikke som en dårlig ide..

1 liter for hver 5000km burde være maximum for ældre biler, men ja 1 liter for hver 1500km lyder ikke pisse fedt..

Oktantals problemmatikken kan jo drejes begge veje, du vil jo få en smule mere effekt og motorstyringen skal nok prøve at afpasse tingene bedst muligt, men hvis du går hen og optimere kan man jo vælge at optimere efter højere oktantal ellere bare leve med at kører med 95 som normalt..
If you can't eat it or fuck it... Then Kill it!!

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af svan » 12. okt 2008, 21:51

den blok jeg har købt har efter sigende kun kørt knap 130.000 mod min egen 250.000 men da det er et kendt problem på dem gider jeg ikke tage chancen så den skal pakkes om og have nye ringe inden den bliver smidt i, er der spor af slidtage på sølerne på krumtappen bliver den slebet og får en gang nye lejer her også, det plejer dog ikke være et problem på dem, regner med at smide en honer igennem for at tage slidkant og gøre den lidt ensartet i overfladen, det har virket fint på de andre motorer jeg har lavet, men ikke noget med boring og overstørrelse stempler det er alligevel at kaste perler for øhh svin, men en stempelring som fylder hullet lidt bedre ville nok hjælpe en del hvis det er her VW har sovet i timen
selvfølgelig skal den optimeres til oktan 99 men det ville bare være rart hvis den kunne gå på 95 også selvom det trækker tænderne lidt ud på den, ligeså meget fordi den ind imellem bliver lånt ud og det er ikke alle som kan finde ud af det med ordentlig benzin

svan

Martin VV
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 12. okt 2008, 07:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kompressionsforhold og benzinkvalitet 2.0 8v

Indlæg af Martin VV » 12. okt 2008, 22:01

svan skrev:den blok jeg har købt har efter sigende kun kørt knap 130.000 mod min egen 250.000 men da det er et kendt problem på dem gider jeg ikke tage chancen så den skal pakkes om og have nye ringe inden den bliver smidt i, er der spor af slidtage på sølerne på krumtappen bliver den slebet og får en gang nye lejer her også, det plejer dog ikke være et problem på dem, regner med at smide en honer igennem for at tage slidkant og gøre den lidt ensartet i overfladen, det har virket fint på de andre motorer jeg har lavet, men ikke noget med boring og overstørrelse stempler det er alligevel at kaste perler for øhh svin, men en stempelring som fylder hullet lidt bedre ville nok hjælpe en del hvis det er her VW har sovet i timen
selvfølgelig skal den optimeres til oktan 99 men det ville bare være rart hvis den kunne gå på 95 også selvom det trækker tænderne lidt ud på den, ligeså meget fordi den ind imellem bliver lånt ud og det er ikke alle som kan finde ud af det med ordentlig benzin

svan
Ja det lyder somom du helt har styr på skidtet, så må du jo bare vælge hvor mange timer og gryn der skal smides i blok og topstykke..

Motore med moderne indsprøjtninger har altid kunne kører på lavere oktantal end de er specificeret til, som jo for det meste kun give færre hk men den skulle nok stadig kunne kører rimeligt, men ellers er det jo kun at teste hvad den gør med lavere oktantal fremfor 98+ osv, men bankesensoren og anden elektronik plejer da mig bekendt nok at kunne finde ud af at tilpasse tingene alligevel..
If you can't eat it or fuck it... Then Kill it!!

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"