Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Leff » 23. jun 2008, 20:14

Hey.
Jeg der er lidt ting jeg har har gået og tænkt på.
Nogle af spørgsmålene lyder måske dumme, men det er først nu jeg er begyndt at interresere mig for tuning af bil.

1.
Kan det passe at en Turbo på en A4 1,8T kun giver 25hk? Altså mener bare, 1,8 har 125hk, og 1,8t har "kun" 150hk? Eller er der meget forskel på motorene?

2.
Når man nu tuner sådan en basse bil her, så er det mest alm. jo at få den chippet til omkring 180-190hk. Hvad er det præsic man gør her? Og hvor meget hæver man lade trykket?

3.
Hvad er Standart trykket på sådan en Audi A4 1,8t?

4.
I min verden lige nu, er det meget normalt at man køre med 0,8 i ladetryk, altså det er det, jeg går ud fra man køre med, når den er chippet? Når man så ser andre folk, som har smidt alt mulig i bilen, og måske har 300-400hk, så køre de kun med fx. 0,7bar, og en MOFO stor turbo? Hvorfor kan de ikke beholde den gamle turbo, hvis de alligevel kun køre med samme antal bar?

5.
Hvor mange hk ville sådan en pæn tunet A4 1,8T have(3-400hk), hvis man pillede turboen fra?


Til sidst, jeg har været meget inde i tuning af scooter og sådan noget, da jeg var ung, men lysten til fart forsvandt, pga et uheld. Nu nogle år efter, og en bil rigere(Ja en a4 1,8T quattro), er jeg begyndt at interresere mig for det igen, men jeg kan da vist slet ikke bruge noget af det fra scooter tuningen til bilen, eller jo, det gælder stadig om at få så meget benzin og luft ind som muligt, men det er den turbo der forvirre mig.

Håber i gider svare på mine spørgsmål, tror det vil fjerne en del af den tvivl jeg har omkring tuning af biler.. :)

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Dennis J » 23. jun 2008, 20:52

Jamen velkommen til tuningsverden :D .

1. Ja forskellen på 1.8 20v og 1.8T er lige præcis kun 25hk og en lidt større moment forskel, men det er turboen det giver forskellen i det setup, men årsagen til at forskellen er så lille, skyldes en del ting, dels ladetrykket på den lille turbo der sidder standard på 1.8T, som er en k03 og kører med 0,65 bar´s ladetryk, turboen er kun lige begyndt at spole på det tidspunkt og effektforskellen er ikke det store, men når du chipper den kommer ladetrykket op på 1 bar, og forskellen bliver lige pludselig omkring de 65hk.+ca. 100nm mere i moment.

2. Ja ladetrykket hæves og blanding af benzin og luft tilpasses i motorstyrringen.

3. se under pkt. 1

4. En kæmpe lader som f.eks. GT30 og selv med så lavt et ladetryk som du nævner omkring 0,7 bar vil give en ordentligt røvfuld hk, men meget lidt moment - men samtidig uden risiko for plejlstængerne hvis det er de orignale knækker eller lignende, men der vil være meget lag og så stor en mølle skal have meget mere ladetryk før den er spolet rigtig op, helst over 1,2 bar - men så begynder det også at ligne noget og standard indmaden med så stor en målle kan sagtens kører med op mod ihvertfald 1,3 bar :P men det kommer også an på om du snakker 1.8T eller andre motorer, for 1.8T kan både tåle men også tage meget ladetryk - kompressionen er ganske fin på 1.8T motorene ca. 9,5:1 og nogen modeller 9,0:1 til sammenligning kører en EVO med 8,5:1, dette medfører at man opnå et højt ladetryk, hvis du f.eks. sammenligner med mange sugemotorer der får eftermonteret turbo mm, så vil de typisk ikke kunne kører med særligt højt ladetryk pga. tændingsbanken mm fordi kompressionen er så høj, og derfor kan de være tvunget til at kører med 0,7bar f.eks.

5. en pænt tunet A4 1.8T med 300-400hk, som du piller turboen af på vil have 125hk - det er turboen og hele det setup som giver effekten på de herlige motorer ;)

Helt generelt så skal du ikke bekymre dig særlig meget omkring tuning af 1.8T, de kan tåle det og meget til, effekten med standard turboen er maksimeret pga. størrelsen til omkring 200hk, det er max, men til orientering kører jeg med standard indmad på min :D

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Leff » 23. jun 2008, 21:05

Først tak for svaret :)
Til 4´eren.
Altså selvom det stadig kun er 0,7bar, så kommer der meget mere luft(flere cm3 luft), fordi turboen er størere? Altså vil det også kræve at man skifter rør fra laderen til indsugnings manifolden? Eller hvad?

Til 5´eren
Det vil sige, når man skifter alt mulig i motoren, er det kun for at den skal kunne holde til trykket, ikke så meget for at gi den flere hk?

Ved ik lige hva planer jeg har med min bil endnu, tror lige jeg vil ha den til at køre perfekt først :) imellem tiden ka jeg jo lærer lidt om næste skridt :)

Har læst et sted at, at std trykket kun er 0,3bar? Men det passer ikke Eller hvad?? Da jeg havde std. chip i, kørte den med omkring 0,7+/-bar, hvilket også passer meget bedre med de 0,6 du skriver.:) Men der er også noget galt med mit tryk system, blowoff´en kan ik holde trykket, selvom jeg har prøvet at skifte den ud med andre(Er tæt når jeg tager vacum slagen af)? Og når den er utæt, så laver den mere tryk, fordi N75 ventilen er trykstyret, er det ikke sandt? eller hvad? :)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Sorens2 » 23. jun 2008, 21:46

Du vil vide de vise sten inden for turbotuning som mange bruger år på at få til at hænge sammen.

Kort sagt vil en større lader være meget mere effektiv og dermed give mange flere hk.
En lille lader spinder meget hurtigt og varmer luften meget uden at flytte særligt meget luft, men dog stadig med feks. 1 bar. En stor lader spinner langsomt og flytter meget mere luft.

Men der er så mange faktorer der spiller ind i turbotuning.
IC.
Rør.
Udst.
Udst. hus.
Indsugningen.
Portning.
Knaster.
Turboen.
A/R tal.
Maps på turboen.
Osv
Osv

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Dennis J » 23. jun 2008, 21:58

Ja først som Søren S2 siger, en større mølle flytte mere luft og det giver effekten.

En 1.8T kører standard med 0,6 til 0,65 bar afhængig af motorkoder mm., den fejl du nævner kunne tyde på en vacum fejl, eller fordi du bruger blowoff, hvad årgang er din 1.8T?er det med gaskable eller E-gas?, hvis det er E-gas så vil den brokke sig gevaldigt i motorstyringen over du lukker umålt luft retur i indsugningen og det vil drøne den i "limp" mode. Køb en TT225 recirkulerende ventil, den slutter på 710N og koster ca. 235kr., prøv at se om det løser problemet ellers få kontrollereret dine vacumslanger mm.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Dennis J » 23. jun 2008, 22:04

Har lige læst dit andet indlæg og jeg gætter på følgende ting:

Evap systemet, blok slangen fra gasspjældet til Charcoal cannister ventilen, og derefter led efter vacum fejl - kør evt. for SMC og få dem til at kontrollere via. lufttryk dit vacum system, det fungere praktisk sådan at de montere en adapter på slangen der slutter til luftfilterkassen og så skruer de op for et lufttryk, og hvis trykket ikke kan holde så vil man hører en piven et sted, accurart som når man leder efter et hul i en pivtet slange.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Leff » 23. jun 2008, 22:16

Tak for svarende igen:) Meget rart lige at få flyttet lidt rundt på tingene, så de giver lidt mere mening:)
Så kan hjernen slappe lidt af igen. :)

Og tak for svaret ang. mit ujævne ladetryk, vil jeg lige prøve at få tjekket op på det du skriver, selvom jeg ikk forstår ret meget af det, men gør min mekker forhåbentlig:)

Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generelt snak ang. Tunning af turbomotor?

Indlæg af Leff » 23. jun 2008, 22:29

Dennis J skrev:Ja først som Søren S2 siger, en større mølle flytte mere luft og det giver effekten.

En 1.8T kører standard med 0,6 til 0,65 bar afhængig af motorkoder mm., den fejl du nævner kunne tyde på en vacum fejl, eller fordi du bruger blowoff, hvad årgang er din 1.8T?er det med gaskable eller E-gas?, hvis det er E-gas så vil den brokke sig gevaldigt i motorstyringen over du lukker umålt luft retur i indsugningen og det vil drøne den i "limp" mode. Køb en TT225 recirkulerende ventil, den slutter på 710N og koster ca. 235kr., prøv at se om det løser problemet ellers få kontrollereret dine vacumslanger mm.
Satte selvfølgelig en vacum slange på, som var lukket i enden :) Hvis du hentyder til det med at køre uden blowoff´en :)

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"