Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Sukkerknal
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jun 2008, 22:06
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Sukkerknal » 6. jan 2009, 22:52

Hej alle sammen

Jeg har tænkt på at tune min Vento en lille smule.. Det skal ikke være noget overdrevet og jeg går ikke efter 150hk.

Jeg ved godt at det ville være nemmere at skifte motor, men da jeg ikke har erfaringen eller løst til det, vil jeg heller bygge videre på min originale motor.

Derfor tænkte jeg på om i havde nogle ideer, som f.eks. at tage et topstykke fra en G2 GTi og sætter nogle skarpe knaster i, eller banan manifold eller andre små tips som man kan lave ved den motor.

Kan man evt også sætte Weber på eller hvordan nu når der er det monopoint system på?

På forhånd tak for jeres svar

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Greden » 7. jan 2009, 02:08

det eneste der er godt til sådan en motor, det er trykladning, eller at skifte motoren.

Weber montering er ikke lovligt, og du får ikke rigtig noget ud af det, ikke med mindre at du bearbejder topstykke, knast med højere løft, lettet svinghjul, bananmanifold.

Du kan vælge at bygge motoren om sådan at du kører med multipoint indsprøjtning, dette kan hentes i en golf2 GTI8v fra 89 og frem.
her får du omkring 107hk og en del mere moment end du er vant til fra din monopoint indsprøjtning... Men for at udgå at skulle bygge alt for meget om, så kan det langt bedre betale sig at skifte motoren og de småting der skal bruges ud over det.

evt.. så kan du prøve at tage kontakt til nogen der ved hvordan man bygger sådan noget om... at hive en motor ud af en golf2/3 tager ikke mere end et par timer og jeg vil tro hvis man har alle stumperne til det, så skal det ikke tage mere end 1 dag at lave skiftet.

Men check din lokale synsmand før du bygger om, det kan være at han har et par vise ord med på vejen også.

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Andy » 7. jan 2009, 16:07

Sukkerknal skrev: Kan man evt også sætte Weber på eller hvordan nu når der er det monopoint system på?

På forhånd tak for jeres svar
Som det er sagt, er det ikke lovligt, men det vil trykladning sikkert heller ikke være.

Det er sikkert noget nemmere med tryk. En af fordele ved det som jeg lavede var, at jeg efterfølgende havde en total nyrenoveret motor.

Men tjek evt. mit tidligere projekt her:

http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=37922" onclick="window.open(this.href);return false;
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Sukkerknal
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jun 2008, 22:06
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Sukkerknal » 7. jan 2009, 20:01

Jeg havde overvejet et kompressor sæt, men er bare bange for at den ikke kan holde og jeg vil heller ikke ud og invisterer for mange penge for at motoren kan holde..

Jeg ved godt at der skal skiftes toppakning og kompressionen skal sænkes, for at motoren bedre kan holde.. Men ellers vil jeg ikke ud i noget overdrevet så som at skifte stempler osv.

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Greden » 7. jan 2009, 20:48

Der hvor at der er mest for pengene at hente..
montering af en G60 maskine fra en Golf2'er

hvis laderen er iorden så har du 160hk og 210nm.
en komplet motor med ledningsnet, fin glader und alles bør kunne fåes for 10k.

Brugeravatar
Ken
Medlem
Indlæg: 612
Tilmeldt: 6. jan 2009, 11:16
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Agilease
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af Ken » 7. jan 2009, 21:23

Greden skrev:Der hvor at der er mest for pengene at hente..
montering af en G60 maskine fra en Golf2'er

hvis laderen er iorden så har du 160hk og 210nm.
en komplet motor med ledningsnet, fin glader und alles bør kunne fåes for 10k.
Syns jeg også er det eneste rigtige ! Det er ikke lovligt nej, men hvis forsikringsfolk virkelig går til den i forbindelse med et uheld eller noget, kan de sq bonge dig på at der er kompressor sæt på også . N/A tuning a sådan en 1,8 monopoint er spild a penge syns jeg, det er alt for dyre heste at hente på den i forhold til hvad det koster at smide en G60 motor i, og så kommer den altså til at rykke igennem ;)
- Ibiza 6K2 Cupra RS -
Powered by JVK-Tuning

- Audi RS4 4.2 V8 Quattro -
ROTIFORM | KW Gepfeffert

Følg projekterne på Instagram : kenshowoff
Ses ved søen

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Tuning af Vento 1.8 Monopoint

Indlæg af ICON » 7. jan 2009, 23:25

Evt. kunne du nøjes med en g60 longblock + boks og indsprøjtning, men uden lader. De kan oftest erhverves for små penge. Så burde der være råd til noget i stil med en mindre Eaton. Så burde du kunne lave 200 bundsolide hk.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"