Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 27. jan 2016, 11:50

Hej,

Min A4 har brug for noget ekspertviden til udstødningssystemet.

Bilen er komplet ombygget og har ikke mange originaldele tilbage. Motor er boret til 2,0 L med keramiske stempler, nyt topstykke, forstærket blok, BT, osv.

FMJ styrbox
E-Street 40
Special kobling
KW gevindundervogn
RS6 bremser
S4 kabine

Alt i alt en virkelig flot bil og skørt hurtig, når turboen folder sig ud.

Bilen har et komplet håndbygget 2.5" rustfrit system med følgende specs:

3" downpipe (Er ikke sikker på det er 3")
Simons katalysator 200 celler http://www.simons.se/produkt/kat-200c-d ... goryId=427
Simons mellempote http://www.turbozentrum.de/en/exhaust-s ... mm/a-1687/
Gennemstrømnings bagpotter

For det første ønsker jeg at komme droning til livs. Bilen er forfærdelig at køre i ved lave RPM. For det andet vil jeg forsikres at udstødningen ikke er en flaskehals med forhåbning om mindre turbo lag.

Bilen er indkørt med 500 HK og droslet til 400 HK. Efterfølgende, i forbindelse med syn, er der monteret katalysator.
Såfremt systemet vurderes at have tilstrækkeligt flow forestiller jeg mig der skal monteres resonator(er), måske nye potter, og efterfølgende indkøring.

Er der en i hovedstadregionen, som har erfaring og synes dette kunne være interessant at hjælpe med?

Nikolaj

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5578
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 322 times
Been thanked: 370 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af GranTurismo » 27. jan 2016, 23:36

undskyld mig men jeg forstår ikke helt hvor du vil henad. Hvis du vil have den optimeret, hvorfor så ikke bare få den tidligere 500 hestes motorstyring lagt i?

Hvis du vil have mindre turbolag, hvorfor så køre med en stor turbo til 500 heste i stedet for at få en mindre turbo i som vil give mindre lag?

Hvorfor vil du have andre potter på? For at den skal larme mindre eller hvad er formålet?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Lyn274
Medlem
Indlæg: 667
Tilmeldt: 15. okt 2008, 16:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Lyn274 » 28. jan 2016, 08:37

Hej Nikolaj.
Jeg kan godt være behjælpelig med at lave ny udstødning.
Jeg har 4søjlet lift og tig svejser.
Send mig en PB :)
VW Golf 4 3,2 V6 4motion, en anelse modificeret

nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 28. jan 2016, 14:18

@GranTurismo
Motoren er lavet til +600 HK, men er indkørt til 400 HK primært for at den holder som hverdagsbil. En motorstyring til 600 HK vil formentlig kræve mere vedligeholdelse. Desuden mener jeg ikke HK alene er hvad der gør en bil interessant at køre i. Dette leder mig til mit indledende spørgsmål om at optimere udstødning.
Jeg vil gerne reducere turbolag, så meget som muligt, komme droning til livs, samt mindske larmen.
Med ovenstående sagt, så overvejer jeg om den skal indkøres til 500 HK, da jeg tror der alligevel skal justeres på boost controller. Søger en ekspert hertil!

@Lionborg
Tak. PM sendt.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5578
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 322 times
Been thanked: 370 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af GranTurismo » 28. jan 2016, 15:39

nikolajbak skrev:@GranTurismo
Motoren er lavet til +600 HK, men er indkørt til 400 HK primært for at den holder som hverdagsbil. En motorstyring til 600 HK vil formentlig kræve mere vedligeholdelse. Desuden mener jeg ikke HK alene er hvad der gør en bil interessant at køre i. Dette leder mig til mit indledende spørgsmål om at optimere udstødning.
Jeg vil gerne reducere turbolag, så meget som muligt, komme droning til livs, samt mindske larmen.
Med ovenstående sagt, så overvejer jeg om den skal indkøres til 500 HK, da jeg tror der alligevel skal justeres på boost controller. Søger en ekspert hertil!

@Lionborg
Tak. PM sendt.
Ja okay hvis du har planer om at bruge flere af de potentielle heste, så kan jeg godt følge dig.

Min tanke var at hvis man alligevel er indstillet på at nøjes med 400ish heste, så kunne man jo reelt få mere bundtræk ved at vælge en mindre turbo. Men så er man jo til gengæld begræset i Hk.

Bliver spændende at følge hvad der sker med både moment og heste, når der kommer en anden udstødning på!
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Sorens2 » 28. jan 2016, 16:27

Men så stor turbo kommer du aldrig til at få en skarp motor der er hurtig på gassen.
Og at sammenligne med en NA motor gir ingen mening.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 28. jan 2016, 22:08

@Sorens2
Jeg bider min analogi til NA i mig :)
Er sløv speederrespons en ultimativ effekt af en stor turbo, eller kan man løbe lidt om hjørner, evt. vha. mapning?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Sorens2 » 28. jan 2016, 22:28

Nix. Man kan ikke løbe om hjørner med naturen.
Stor turbo er lig med spool up tid.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Flamiq » 29. jan 2016, 08:25

Sorens2 skrev:Nix. Man kan ikke løbe om hjørner med naturen.
Stor turbo er lig med spool up tid.
Biturbo :?
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Sorens2 » 29. jan 2016, 08:30

Biturbo er lidt bedre men der er stadig kun 2 liter lavkomprimeret motor til at skubbe dem igang.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af LAKGT » 29. jan 2016, 08:35

Kuglelejeturbo?
Antilag?

Brugeravatar
Lyn274
Medlem
Indlæg: 667
Tilmeldt: 15. okt 2008, 16:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Lyn274 » 29. jan 2016, 09:10

Nikolaj ved stadig ikke hvilken turbo der sidder på bilen, men arbejder på sagen.
Jeg tænker at hvis man bygger en motor til 600hk så er det nok en halvvoksen lader der sidder på, og når man "kun" har en 2litters motor så vil der unægteligt være noget turbolag uanset om man bygger biturbo. Hvis man vil have frisk speeder respons så ska man nok gå ned i turbo størrelse.
Al det afhænger jo også af hvordan bilen er mappet, det hele ska jo passe sammen.
Dog vil jeg mene at turbolag og speeder respons ikke forringes af 2,5" udstødning når bilen ikke laver mere end 400hk.
VW Golf 4 3,2 V6 4motion, en anelse modificeret

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af madsobh » 29. jan 2016, 12:19

Hvis bil alligevel "kun" skal køre med 400 hk... så på med en mindre turbo = mindre lag
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 29. jan 2016, 16:18

Billede af turbo.
Er her en kyndig person, som kan klarlægge hvilken turbo på billedet?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (133.06 KiB) Vist 3613 gange

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Josl » 29. jan 2016, 18:37

Står der ingen numre på den?
"Hvor blev min signatur af?"

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af m power » 29. jan 2016, 18:49

Det ligner en turbo på størrelse med en garrett gt3582r, og den vil give en del lag på en 1.8t.
Det er et 3" downpibe der sidder på bilen.
Stor turbo på lille motor = lag
Stor turbo på lille motor, med udstødning der kan flowe 5-600hk = larm
Hvis du vil larmen til livs, så monter en standart bagpotte sammen en vusventil, så kan systemet stadig kan flowe når der er xxxbar tryk.
Har du prøvet at blænde den ene afgang af ?

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af wahlstrom » 30. jan 2016, 06:37

Er det ikke en hybrid turbo? Størrelsesforholdet ser noget mærkelig ud
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

gtipeter
Medlem
Indlæg: 511
Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af gtipeter » 30. jan 2016, 08:07

Gætter på en GT30. Hvor er effekten målt og hvor er den mappet? Jeg kan lave udstødning og sørge for indkøring-godtnok i nordjylland

nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 31. jan 2016, 18:56

@m power
Såfremt turbo er en GT3582R, som, så vidt jeg ved, er rated til omkring 650 HK, vil jeg da miste noget ved at sælge denne og sætte en mindre turbo på til omkring 500 HK, og vil dette være et 1:1 swap? Og vil jeg opleve en mere responsiv turbo og dermed en mere responsiv gas?

Jeg overvejer Dynomax VT potter, da de har indbygget "VUS" og samtidig skulle dæmpe droning markant. Dog er den umiddelbare larm fra udstødning ikke det største problem, men derimod droning, og derfor regner jeg med at forsøge med 1/2 resonator(er), inden jeg overvejer nye potter.
http://www.dynomax.com/mufflers/dynomax-vt-mufflers

@gtipeter
PM sendt.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af m power » 31. jan 2016, 19:06

Hvis det er en GT3582r så er der forskellige turbinehuse til dem, og er det feks en A/R 0.63 så er den jo ratet til 550hk og med A/R 1.06 650hk.

gtipeter
Medlem
Indlæg: 511
Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af gtipeter » 31. jan 2016, 21:33

nikolajbak skrev:@m power
Såfremt turbo er en GT3582R, som, så vidt jeg ved, er rated til omkring 650 HK, vil jeg da miste noget ved at sælge denne og sætte en mindre turbo på til omkring 500 HK, og vil dette være et 1:1 swap? Og vil jeg opleve en mere responsiv turbo og dermed en mere responsiv gas?

Jeg overvejer Dynomax VT potter, da de har indbygget "VUS" og samtidig skulle dæmpe droning markant. Dog er den umiddelbare larm fra udstødning ikke det største problem, men derimod droning, og derfor regner jeg med at forsøge med 1/2 resonator(er), inden jeg overvejer nye potter.
http://www.dynomax.com/mufflers/dynomax-vt-mufflers

@gtipeter
PM sendt.
jeg har ikke modtaget nogen endnu

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Sorens2 » 31. jan 2016, 21:52

Den med klappen har jeg på min S4.
Den larmer. Altså klappen ryster imod huset.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

nikolajbak
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. jan 2016, 20:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af nikolajbak » 31. jan 2016, 22:40

@Sorens2
Jeg har læst en del reviews af Dynomax VT og det lader til der var problemer med raslen i de første versioner, men det skulle være løst nu.
Udover raslen, hvordan vurderer du den så i forhold til lyddæmpning og flow?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af Sorens2 » 31. jan 2016, 22:57

Den laver da 500 hk uden problemer og dæmper en del.
Men den larmer så jeg har fjernet spjældet og den dæmper stadig en del.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsmand søges til optimering af A4 400 HK

Indlæg af mtech » 4. feb 2016, 12:32

Hej Nikolaj
Den besked forsvandt fra min indbakke .. Men har den på mail..så du får mit svar her.. Den bil du skriver om her har vi intet lavet på nogensinde.. Så du må vist ha fat i ham du har købt den af :)
Mvh
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Besvar

Tilbage til "Udstødning"