Kalkfjerning til hjemmebrug-update tråd
: 28. aug 2016, 13:34
Jeg har købt mig 2x11L DI-tanke(de-ionisering) for at fjerne kalk og salte i mit vand når jeg vasker bil og vinduer. Inspirationen er startet her på boardet, og efterfølgende læst en del om det på CYC, hvorefter jeg satte det i værk.
Jeg har både snakket med et firma, som leverer artikler til vinduespudsningsfirmaer, og med professionelle klargøringsfirmaer omkring hvor meget, der egentligt er nødvendigt til mit brug.
Mit "anlæg" består indtil videre kun af én 11L DI-tank, som er 3/4 fyldt med ionbytter granulat(Tulsions MB-115), som skulle kunne levere 0 PPM/0°dH, som er et tryk for mange salte og mineraler vandet indeholder. Grunden til at jeg har købt 2x11L DI-tanke er, at man kan genbruge brugt granulat til forbehandling, og derved spare på granulatet i længden ved at sætte tankene i serie. Om det bliver aktuelt ved jeg ikke endnu, da det vil give et større trykfald over to tanke end over én tank.
Dette er de to tanke jeg har købt: Et billede af det filter vandet løber igennem: Et billede fra påfyldning af ionbyttermassen. Det ligner Power Bait ret så meget, og jeg har også læst at nogle mærker efter at have være i brug kan komme til at lugte ret grimt. Det skulle dog ikke være tilfældet med mærket jeg har brugt. Et billede af "anlægget" klar til brug. Monteres ganske simpelt bare på ens vandhane: I dag skulle det så stå sin prøve. Bilen blev vasket, som den plejer, først med snow foam gennem højtryksrenser(uden DI rensning af vand), og skyllet af igen efter cirka 5 minutter.
Derefter vasket efter efter to spandsprincippet, hvor den så efterfølgende er blevet skyllet efter med renset vand. Nu står bilen så til tørring, og venter på at alt vandet er løbet af den.
Her et et enkelt billede fra tankdækslet, som er fyldt med vand. Det er pænt træls sted på en A4 B8, hvor jeg altid har kalkaflejringer efter vask. Et billede af kølerhjelmen med en sjat vand, som forhåbentligt ingen aflejringer giver. Sidst kan der så lige komme lidt lækkert at kigge på indtil bilen er tør Update med tør bil:
Kølerhjelmen var umuligt at tage et billede af. Da det eneste, som kan ses på billedet er mit loft i carporten. Det er jo som sådan set godt nok. Jeg kunne heller ikke finde nogle kalkaflejringer på det som er skyllet af først. De steder, som er skyllet af sidst, har dog mindre kalkaflejringer ind i mellem. Blandt andet er der lidt ved tankdækslet. Det er dog reduceret i en ret så markant grad i forhold til tidligere.
Jeg vil i morgen prøve, at se om skolen har en TDS-måler, så jeg kan se hvor stor virkningen er både i starten når jeg skyller bilen af, og i slutningen når jeg skyller den af. Det kunne godt tyde på, at begge tanke skal i brug, eller at jeg ikke skal skylle i et træk, men give tid til at vandet kan blive "renset".
Jeg vil dog lige prøve at måle på det først. Har et enkelt billede på telefonen, som viser lidt kalken ved tankdækslet. Det gider bare ikke blive overført, så det kommer senere.
Jeg har både snakket med et firma, som leverer artikler til vinduespudsningsfirmaer, og med professionelle klargøringsfirmaer omkring hvor meget, der egentligt er nødvendigt til mit brug.
Mit "anlæg" består indtil videre kun af én 11L DI-tank, som er 3/4 fyldt med ionbytter granulat(Tulsions MB-115), som skulle kunne levere 0 PPM/0°dH, som er et tryk for mange salte og mineraler vandet indeholder. Grunden til at jeg har købt 2x11L DI-tanke er, at man kan genbruge brugt granulat til forbehandling, og derved spare på granulatet i længden ved at sætte tankene i serie. Om det bliver aktuelt ved jeg ikke endnu, da det vil give et større trykfald over to tanke end over én tank.
Dette er de to tanke jeg har købt: Et billede af det filter vandet løber igennem: Et billede fra påfyldning af ionbyttermassen. Det ligner Power Bait ret så meget, og jeg har også læst at nogle mærker efter at have være i brug kan komme til at lugte ret grimt. Det skulle dog ikke være tilfældet med mærket jeg har brugt. Et billede af "anlægget" klar til brug. Monteres ganske simpelt bare på ens vandhane: I dag skulle det så stå sin prøve. Bilen blev vasket, som den plejer, først med snow foam gennem højtryksrenser(uden DI rensning af vand), og skyllet af igen efter cirka 5 minutter.
Derefter vasket efter efter to spandsprincippet, hvor den så efterfølgende er blevet skyllet efter med renset vand. Nu står bilen så til tørring, og venter på at alt vandet er løbet af den.
Her et et enkelt billede fra tankdækslet, som er fyldt med vand. Det er pænt træls sted på en A4 B8, hvor jeg altid har kalkaflejringer efter vask. Et billede af kølerhjelmen med en sjat vand, som forhåbentligt ingen aflejringer giver. Sidst kan der så lige komme lidt lækkert at kigge på indtil bilen er tør Update med tør bil:
Kølerhjelmen var umuligt at tage et billede af. Da det eneste, som kan ses på billedet er mit loft i carporten. Det er jo som sådan set godt nok. Jeg kunne heller ikke finde nogle kalkaflejringer på det som er skyllet af først. De steder, som er skyllet af sidst, har dog mindre kalkaflejringer ind i mellem. Blandt andet er der lidt ved tankdækslet. Det er dog reduceret i en ret så markant grad i forhold til tidligere.
Jeg vil i morgen prøve, at se om skolen har en TDS-måler, så jeg kan se hvor stor virkningen er både i starten når jeg skyller bilen af, og i slutningen når jeg skyller den af. Det kunne godt tyde på, at begge tanke skal i brug, eller at jeg ikke skal skylle i et træk, men give tid til at vandet kan blive "renset".
Jeg vil dog lige prøve at måle på det først. Har et enkelt billede på telefonen, som viser lidt kalken ved tankdækslet. Det gider bare ikke blive overført, så det kommer senere.