Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af peter w » 28. nov 2023, 19:59

Jeg får snart leveret en spritny dyt med sort metallak. Jeg vil gerne give den keramisk coating for at passe lidt bedre på lakkens glans. Mine tidligere biler har jeg vokset, men det er lidt anstrengende at lægge på, og holder ikke så længe.

Jeg har youtubet pålægning af keramisk coating, og bortset fra slibning og polering, virker det easy peasy at påføre keramisk coating - der bruges ikke kræfter ved hverken påføring eller aftøring. Selve væske og en svamp koster omkring 500 kr. Noget andet end de 8-10.000 som proferne vil have - som dog er inklusive slibning og polering.

Da bilen er spritny tænker jeg, at det ikke er nødvendigt med en slibning og polering. Jeg er opmærksom på, at de profesionelle anbefaler, at man også sliber og polerer en ny bil, men jeg har bestemt mig for, at jeg godt kan leve med, hvordan lakken ser ud, når den kommer direkte fra fabrik - jeg vil selvfølgelig lige gå den igennem og fjerne, det der måtte være kommet på lakken på vej hjem, eller hvis klargøringsfolkene har sat fedtfingre o.l.

1) Er I enige i, at det er let selv at påføre keramisk coating?
2) Er der et specielt produkt, I kan anbefale?
3) Det står nok på produktet, men er der en optimal temperatur for pålægningen - jeg mener, at have læst, at, i hvert fald
nogle af produkterne, kan påføres ned til 5 grader, men jeg overvejer at finde en parkeringsplads i Lyngby Storcenter,
eller på min arbejdsplads, da flere af produkterne kun skal stå i en time, før bilen kan anvendes?
4) Har I kendskab til, hvordan en ny bil bliver behandlet inden den udleveres til kunden, og er der noget man bør bede dem
om at undlade at gøre? Maskinvasker de typisk bilerne inden udlevering, og bør man bede dem undlade dette?
5) Tips og andre gode råd?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Agger » 28. nov 2023, 20:09

Jeg ville holde nallerne fra det, ville ikke turde gøre det på en ny bil. Har fået lavet min bil her, prøv evt. og snak med Nicolai, jeg tænker han gerne vil give et par gode råd.
Ellers så tag fat i CarCare freaks, de er Krytex forhandlere i Dk. Du kan dog vist ikke få lov at købe disse produkter uden at være uddannet i at anvende dem, men de har også andre mærker og produkter.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af peter w » 28. nov 2023, 20:23

Hej Agger

Hvad er det der gør dig nervøs ved selv at påføre keramisk coating? Og tak for info.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 98 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Lau16 » 28. nov 2023, 20:37

Du skal nok ikke regne med bilen er klar til det, når du modtager den. Min erfaring siger mig at der skal poleres, hvis det skal være nogenlunde skarpt resultatet.
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af peter w » 28. nov 2023, 21:05

Tak Lau, men når jeg nu har accepteret, at standen på lakken ikke skal være bedre end "fabriksny", så er der vel ikke noget til hinder for bare at gå i gang?
Senest rettet af peter w 28. nov 2023, 21:25, rettet i alt 1 gang.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 98 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Lau16 » 28. nov 2023, 21:08

peter w skrev:
28. nov 2023, 21:05
Tak Lau, men når jeg nu har accepteret, at standen på lakken ikke skal være bedre end "fabriksny", så er der vel ikke noget til hinder for bare at gå igang?
Fabriksny, kan være mange ting, men ja! Hvis ikke lakfejl og ridser har den store betydning for en, så er det bare igang 😊
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Monze1980 » 28. nov 2023, 21:29

1) Er I enige i, at det er let selv at påføre keramisk coating? - Ja
2) Er der et specielt produkt, I kan anbefale? - Ja, det her:

https://www.carcarefreaks.eu/products/z ... erlyEmails

3) Det står nok på produktet, men er der en optimal temperatur for pålægningen - jeg mener, at have læst, at, i hvert fald nogle af produkterne, kan påføres ned til 5 grader, men jeg overvejer at finde en parkeringsplads i Lyngby Storcenter, eller på min arbejdsplads, da flere af produkterne kun skal stå i en time, før bilen kan anvendes?

Jo koldere det er, jo længere tid skal midlet sidde, før det tørres af. Find et så støvfrit miljø som muligt - støv o lign kan ‘fanges’ under coatingen, så det er med at være et sted, hvor det ikke vælter med det.
Ville aldrig selv gøre det ved et storcenter.

4) Har I kendskab til, hvordan en ny bil bliver behandlet inden den udleveres til kunden, og er der noget man bør bede dem
om at undlade at gøre? Maskinvasker de typisk bilerne inden udlevering, og bør man bede dem undlade dette?
5) Tips og andre gode råd?

4+5: Gå lakken efter, der kan altså godt sidde skidt, som skal af med en claybar/-pad, ligesom lakken aldrig vil være lige så fin, som efter en polering.

Derfor —> Giv bilen en enkelt omgang polering inden du giver coating, det fortryder du ikke.
Men du kan komme til at fortryde det, hvis ikke du gør.


Sent from my iPad using Tapatalk
These users thanked the author Monze1980 for the post:
peter w
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Nicklossi » 29. nov 2023, 09:55

Jeg giver Monze fuldstændig ret.

En lak direkte fra fabrikken er IKKE ren og lækker. En hurtig tur med claybar og en fin polering vil være klart at foretrække.

Du kan godt gøre det uden at preppe lakken, men resultat og holdbarhed bliver derefter.

Jeg ville bede dem lade være med at maskinvaske den, hvis du selv har grejet til at vaske den ordentligt i bund 😊
These users thanked the author Nicklossi for the post:
peter w

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af peter w » 29. nov 2023, 11:35

Tak for bidrag. Vil som nævnt ikke betale 10.000 for polering og coating. Så hellere leve med et resultat, der kun er lidt bedre end fabriksny.
Tænker, at det også vil være risikabelt at skulle polere den selv. Synes, at jeg læser mange historier om, at det bør overlades til professionelle og at det kan gå grueligt galt, hvis en uøvet gør det.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Flamiq » 29. nov 2023, 16:22

Hvilken af bilerne som du jf. din signatur har bestilt, er det, du selv vil coate 🤔

OT! Hvor mange biler er der på vej? (ALLE bestilt skriver du 😇)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af peter w » 29. nov 2023, 17:30

Skal have rettet min autosignatur ...
Regner med at købe en Xpeng G9. Den skulle blive leveret om et par uger. Jeg har dog 14 dages returret da det er et fjernkøb.
Fisker Ocean har jeg netop annulleret, og afventer penge retur. Forventer ingen problemer i den anledning. Annulleret pga. multimange fejl på bilen, og virkelig dårlig kommunikation fra Fiskers side. De bliver sikkert rettet på et tidspunkt, men ... Pear er også annulleret - skulle have været konebil, men det bliver noget andet; måske en ID2.
Q4-bestillingen har jeg stadig, men regner ikke med at bruge den.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af _Jensen » 29. nov 2023, 17:38

Det bedste resultat er klart at bilen bliver poleret først. Men jeg har selv give en nu tidligere ID.4 GTX keramisk coating da den var ny. Var rigtig godt tilfreds med resultat. Det kræver opvarmet garage og masser af tålmodighed.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Flamiq » 29. nov 2023, 17:39

peter w skrev:
29. nov 2023, 17:30
Skal have rettet min autosignatur ...
Regner med at købe en Xpeng G9. Den skulle blive leveret om et par uger. Jeg har dog 14 dages returret da det er et fjernkøb.
Fisker Ocean har jeg netop annulleret, og afventer penge retur. Forventer ingen problemer i den anledning. Annulleret pga. multimange fejl på bilen, og virkelig dårlig kommunikation fra Fiskers side. De bliver sikkert rettet på et tidspunkt, men ... Pear er også annulleret - skulle have været konebil, men det bliver noget andet; måske en ID2.
Q4-bestillingen har jeg stadig, men regner ikke med at bruge den.
WOW 😳
Sådan har jeg sgu’ aldrig prøvet at handle biler🧐
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af RIX » 29. nov 2023, 20:43

Skal det bare være nogenlunde, skal du vaske og tørre bilen af dagen før også skal den stå i en opvarmet Garage,min 15 grader og det er altså ikke bare garage der skal være det men også bilen og det tager noget tid når der er ned til minus 10 grader om natten uden for😉
Glem alt om og påføre det uden for 😉
Mvh
These users thanked the author RIX for the post:
peter w

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Agger » 30. nov 2023, 06:32

peter w skrev:Hej Agger

Hvad er det der gør dig nervøs ved selv at påføre keramisk coating? Og tak for info.
Hej Peter

Hvis jeg har købt en bil til 500.000 kr., så skal jeg ikke selv stå og smøre kemi på den, jeg ville ærgre mig hvis det ikke blev som forventet.
Som flere skriver, så er det nødvendigt at bunden er i orden og polering er heller ikke noget jeg skal ud i på en ny bil.

I Jylland koster det så heller ikke 10.000 kr. at få ordnet en ny bil der kun skal poleres let og efterfølgende coates, i hvert fald ikke de steder hvor jeg har undersøgt det.

Husk at coate alle dine ruder også, det bliver du glad for. Her skal du jo så bare bruge et andet produkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Agger for the post (total 2):
RIXpeter w

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af Watcher » 30. nov 2023, 07:00

Som Agger siger betyder ny bil ikke perfekt lak, med mindre du har købt en Bentayga eller tilsvarende. Der tit lakfejl, appelsinhud osv.

Prøv at tage fat i Frank fra sicare i køge, han laver rigtig fint arbejde til fornuftige priser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
peter w
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 42 times

Re: Keramisk coating, gør det selv, råd efterlyses

Indlæg af akaup » 30. nov 2023, 08:28

Flamiq skrev:
29. nov 2023, 17:39
WOW 😳
Sådan har jeg sgu’ aldrig prøvet at handle biler🧐
Indrømmet - ikke særlig tit jeg køber biler, men må da også sige at det overrasker mig at der er så meget "online" og så lidt ved forhandlerne efterhånden. Altså hvor man dårligt kan prøve bilen, inden et køb - medmindre man rejser det halve DK rundt.
Af samme grund gad vi ikke køre en times tid for at prøve en ny Tesla - og Xpeng var helt udelukket, da vi kiggede lidt på elbil.
Det blev i stedet til en tur ved den lokale Kia-forhandler, hvor man da trods alt kunne snakke med et rigtigt menneske om den vare til +400kkr man muligvis ville købe.
Fagre nye verden - jeg må komme frisk ind i 2024 - med 3 fossil-dinoer på matriklen :lol:

Edit: Har forresten 2 gange købt en bil "online & ubeset" via email. Første gang i 2011, så er jo næsten en slags front-runner på moderne bilkøb!
Her snakker vi så Land Rovers fra 70'erne som blev kørt et par år og solgt med fortjeneste derefter.
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Besvar

Tilbage til "Detailing"