Dato og tid er 22. aug 2017, 02:45

Svar p√• emne  [ 152 indl√¶g ]  G√• til side Foreg√•ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  N√¶ste
 Vaske guide 
Forfatter besked
Helt nyt medlem

Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Re: Vaske guide
Super god og udf√łrlig guide - tak for den!

I sidste uge var der en artikel på Ekstra Bladet? om det var bedst at vaske bilen i en vaskehal eller i hånden af hensyn til ridser. Nogen der ved hvad resultater blev?

1. aug 2012, 10:41
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Eksil Nordjyde i √Örhus
Geografisk region: √ėstjylland
Det var en k√łbt artikel, s√• maskinen vandt.

1. aug 2012, 11:00
Nyt medlem
Brugeravatar

VCDS ejer: Ja
vil nok sige at hvis man ikke har lidt styr p√• at vaske i h√•nden s√• er det bedre vaske i vaskehal, langt de fleste er nok langt bedre stillet ved vaske i vaskehal, da det typisk er mindre ridser og mere ens ridser end hvis man vasker i h√•nden og har noget skidt med p√• b√łrsten s√• kan det nemt ende i nogle dyberidser som er sv√¶re at polere v√¶k.

Men n√•r det s√• er sagt s√• er det nogle meget simple forholdsregler man skal tage sig for at f√• en god h√•ndvask som er bedre end en vasekhal, det er der desv√¶rre bare ikke ret mange der f√łlger.

1. aug 2012, 11:08
Profil Hjemmeside
Medlem
Brugeravatar

Geografisk region: K√łbenhavn
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1845969.ece

Var lige n√łd til at dele dette klip.

Hold k√¶ft en mongol!! S√•dan her skal man ihvertfald ikke g√łre - Den rene ridse maskine :evil:

Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015

15. okt 2012, 17:13
Helt nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Kommerciel bruger: www.autocreme.dk
S3-T skrev:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1845969.ece

Var lige n√łd til at dele dette klip.

Hold k√¶ft en mongol!! S√•dan her skal man ihvertfald ikke g√łre - Den rene ridse maskine :evil:

Måske EB har en artikel på vej med titlen: sådan fjerner du vaskeridser efter Spar 10 minutter på bilvasken :)

[i] Karsten /i]

------------------------
Audi 8k
Audi R8 5.2 FSI Quattro
Porsche 911 Gt2

...........................................

15. okt 2012, 17:36
Profil Hjemmeside
Medlem
Brugeravatar

Haha den var god :D

Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015

15. okt 2012, 17:43
Medlem
Brugeravatar

Geografisk region: Fyn
Denne tråd er en klassiker:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=43269

19. nov 2012, 14:53
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle Amt..
Andy skrev:

Hold da kæft et arbejde. Men det ser sq godt.

19. nov 2012, 15:48
Helt nyt medlem

Geografisk region: Nordjylland
G5KAV skrev:
Dumt dumt indlæg!

Nu er jeg blevet en del fattigere efter at have været inde på http://www.cleanyourcar.co.uk og http://www.chemicalguysuk.com !!
Må håbe det er noget godt kram!

Ja, dumme indlæg.. Kostede mig en bondegård at læse denne tråd :mrgreen:

13. jul 2013, 10:23
Helt nyt medlem

Hejsa

1. OP skriver:

"N√•r bilen er t√łr kan man jo passende friske div plastik dele og gummi lister op, her bruger jeg selv Chemical Guys New Look Trim denne er super god, meget dr√łj, nem at p√• f√łre plejer at bruge en microfibre klud, den giver et godt shine uden at v√¶re for meget of holder super godt."

Hvordan undgår man og få tværet det gel ud på f.eks. vinduer og andet omkring plast delene?

2. Den der gritguard til spanden... Er der en eller anden magisk måde man får den til at blive i bunden i stedet for at flyde rundt i spanden til ingen nytte?

3. Hvad bruger i alle til at rense fælgene?

Efter at ha' vasket bil til den store guldmedalje er der et par ting jeg måske ikke helt er imponeret over...
Forvask plus insektfjerner... specielt p√• forrude & nummerplade sad der stadig meget tilbage.. og med meget er det ud fra at bilen er 3 uger gammel, og absolut ikke beskidt... og selv efter at have vasket, forvasket t√łrret osv. s√• var der stadig insekter tilbage, som jeg igen m√•tte pudse v√¶k... og jajajaja, "du ku bare g√łre det ordentligt blablabla" men det synes jeg nu jeg gjorde.. bruge ca. 2¬Ĺ time p√• at g√• og vaske, skylle, t√łrre over osv...

Men måske jeg ikke lod forvask sidde lang tid nok... tror jeg lod det sidde ca. 10 minutter...

Anyway... bare lige min erfaring + sp√łrgsm√•l efter 1. gang vask med OP's indk√łbsliste :)

21. jul 2013, 07:33
Helt nyt medlem

N√• ja.. Og hvad s√• nu... bilen er vasken, t√łrret alt er godt... Er der s√• nogle "efter vask" ting der er gode at g√łre?

21. jul 2013, 07:39
Aktiv medlem

Geografisk region: Vestsjælland
Indl√¶g Re: Sv: Vaske guide
Symbiot skrev:
N√• ja.. Og hvad s√• nu... bilen er vasken, t√łrret alt er godt... Er der s√• nogle "efter vask" ting der er gode at g√łre?
en polering ville folk nok sige :)

21. jul 2013, 08:31
Helt nyt medlem

Indl√¶g Re: Sv: Vaske guide
Kevinff skrev:
Symbiot skrev:
en polering ville folk nok sige :)

Ja ok.. jojo.. jeg var nok ikke klar i spyttet... jeg mente mere.. Hvad bruger folk af produkter.. :)

21. jul 2013, 08:35
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lynge
Geografisk region: Nordsjælland
Hvad for en slags vejr vasker i bilerne i? T√¶nkte at det m√•ske ikke er helt optimalt i 25graders varme og bagende sol, s√• t√łrrer s√¶ben bel inden man n√•r at vaske det af igen ? Og s√¶ber i hele bilen ind og vasker af, eller eller tager lidt af gangen. ?

21. jul 2013, 08:37
Helt nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Stockholm
Geografisk region: Sverige - (resten)
Kerovan skrev:
Hvad for en slags vejr vasker i bilerne i? T√¶nkte at det m√•ske ikke er helt optimalt i 25graders varme og bagende sol, s√• t√łrrer s√¶ben bel inden man n√•r at vaske det af igen ? Og s√¶ber i hele bilen ind og vasker af, eller eller tager lidt af gangen. ?

I disse dage, hvor solen er fremme konstant, der g√łr jeg det i skyggen i det tidlige morgentimer eller sene aftentimer. S√• er der ingen problemer, men du skal i hvert fald ikke st√• direkte i solen :-) Og jeg ville s√¶be hele bilen ind f√łrst, evt. f√łlge denne danske guide http://shop.bilvask.nu/guides/bilvask-m ... ryksrenser

Pr√łver s√• vidt mulig selv, at vaske den √©n gang om ugen og da jeg ugentligt k√łrer omkring 6-700 km. s√• er det noget, som s√¶tter sine spor p√• bilen.

21. jul 2013, 12:58
Medlem
Brugeravatar

Geografisk region: Sverige - (syd)
Nogen der keder et sted i k√łbenhavnsomr√•det hvor man kan vaske bil selv. Alts√• et sted med adgang til en vandhane man kan koble en slange p√•? Gerne mod betaling selvf√łlgelig.

Touran 2.0 TDI 2005 viewtopic.php?f=108&t=72309 Til Salg
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line viewtopic.php?f=108&t=129008

21. jul 2013, 15:20
Helt nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Stockholm
Geografisk region: Sverige - (resten)
preben76 skrev:
Nogen der keder et sted i k√łbenhavnsomr√•det hvor man kan vaske bil selv. Alts√• et sted med adgang til en vandhane man kan koble en slange p√•? Gerne mod betaling selvf√łlgelig.

Venner, familie eller bekendte? Jeg bruger selv iWash i Hiller√łd eller Holb√¶k, n√•r jeg er i Danmark og vil vaske bil. Bruger dog ikke deres b√łrste, bruger kun h√łjtryksrenseren med forvask og renseskyl samt pletfrit vand til sidst. Til selve s√¶bevasken, har jeg altid 2 spande med og lidt vand i s√•dan en foldbar "campingdunk". S√• kan man sagtens klare sig :-)

21. jul 2013, 17:11
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Herning
Geografisk region: Vestjylland
preben76 skrev:

Jeg bor p√• 2. Sal og tr√¶kker bare str√łm og vand ud af k√łkkenvinduet

Seat Altea 2.0 Tdi
VW Touran 2.0 Tdi
Bmw E46 323i
VW Golf 2 1.6

21. jul 2013, 17:35
Helt nyt medlem

Martin1986 skrev:

Det er vist ulovligt at tr√¶kke en vandslange fra en indend√łrs hane, s√• vidt jeg ved.

21. jul 2013, 20:00
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Herning
Tissie skrev:
Martin1986 skrev:

Det er vist ulovligt at tr√¶kke en vandslange fra en indend√łrs hane, s√• vidt jeg ved.

Det går jeg ikke lige op i. Og vidste det ej heller

Seat Altea 2.0 Tdi
VW Touran 2.0 Tdi
Bmw E46 323i
VW Golf 2 1.6

21. jul 2013, 20:05
Medlem
Brugeravatar

Geografisk region: Sverige - (syd)
Martin1986 skrev:

Det ville jeg ogs√• gerne. Men jeg har 50 meter til n√¶rmeste sted jeg kan parkere i forhold til at tr√¶kke vand. S√• det er desv√¶rre ikke en l√łsning.
Vi har en udend√łrs vandhane men den m√• ikke bruges til at vaske bil med da de andre i ejendommen jo s√• er med til at betale for ens bilvask og det er ikke alle der har bil. S√• det duer heller ikke.

Touran 2.0 TDI 2005 viewtopic.php?f=108&t=72309 Til Salg
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line viewtopic.php?f=108&t=129008

21. jul 2013, 21:49
Nyt medlem
Brugeravatar

Symbiot skrev:
Hejsa

1. OP skriver:

"N√•r bilen er t√łr kan man jo passende friske div plastik dele og gummi lister op, her bruger jeg selv Chemical Guys New Look Trim denne er super god, meget dr√łj, nem at p√• f√łre plejer at bruge en microfibre klud, den giver et godt shine uden at v√¶re for meget of holder super godt."

Hvordan undgår man og få tværet det gel ud på f.eks. vinduer og andet omkring plast delene?

2. Den der gritguard til spanden... Er der en eller anden magisk måde man får den til at blive i bunden i stedet for at flyde rundt i spanden til ingen nytte?

3. Hvad bruger i alle til at rense fælgene?

Efter at ha' vasket bil til den store guldmedalje er der et par ting jeg måske ikke helt er imponeret over...
Forvask plus insektfjerner... specielt p√• forrude & nummerplade sad der stadig meget tilbage.. og med meget er det ud fra at bilen er 3 uger gammel, og absolut ikke beskidt... og selv efter at have vasket, forvasket t√łrret osv. s√• var der stadig insekter tilbage, som jeg igen m√•tte pudse v√¶k... og jajajaja, "du ku bare g√łre det ordentligt blablabla" men det synes jeg nu jeg gjorde.. bruge ca. 2¬Ĺ time p√• at g√• og vaske, skylle, t√łrre over osv...

Men måske jeg ikke lod forvask sidde lang tid nok... tror jeg lod det sidde ca. 10 minutter...

Anyway... bare lige min erfaring + sp√łrgsm√•l efter 1. gang vask med OP's indk√łbsliste :)

Ad 1:

Tag dig god tid, hold tungen lige i munden :D Detailing tager tid.. Aldrig skynde sig.. Fold kluden godt sammen eller brug diverse microfiber applikatorer til formålet. Brug en glasrens eller APC til de steder hvor du rammer ved siden af.

Ad 2:

Har ikke oplevet at Gridguard flyder rundt i spanden. S√łrg for at presse den godt ned i spanden n√•r du fylder vand og s√¶be i.

Ad 3:

Bruger enten Bilt Hamber wheelcleaner eller BillBerry wheelcleaner begge syrefri. Ellers almindelig bilshampoo, en god ridse fri b√łrste og en bl√łd microfiber svamp.

Husk de rigtige blandingsforhold for insektfjerner, bilshampoo og forvask. Altid vask i skyggen. Flere firmaer har specielle svampe til at fjerne insekter med, selvom jeg ikke er meget for at bruge dem p√• lakken. Ellers pr√łv med ublandet insektfjerner p√• de mest ramte steder. Min erfaring er at med ugentlig vask slipper man i l√¶ngden for insektrester osv samt en polering med lakforsegling og voks tilf√łlge beskytter lakken meget bedre. En andet godt r√•d er en gang claybar ogs√• selvom bilen ikke er √¶ldre s√• kan lakken sagtens have v√¶ret udsat for vind og vejr.
Hvis du √łnsker at give dig i kast med claybar s√• husk at f√łlg instrukserne n√łje s√• du ikke ridser lakken.

Forvask skal ikke sidde mere end omkring 5 minutter. Men som sagt er din lak beskidt, minus claybar, så er det svært at få lakken dybde ren. Husk rette blandingsforhold igen.

Rune

4. aug 2013, 12:15
Helt nyt medlem

Findes der en liges√• god guide til interi√łr?

19. aug 2013, 16:12
Helt nyt medlem

du skriver at det altid er n√łdvendigt med f√¶lgrens og insektrens -----> det er jeg s√• slet ikke enig i. Det er h√•rd kost for lakken, det er efter min mening bedre at vaske sine f√¶lge grundigt 1 gang om ugen eller hver 14 dag s√• skidtet ikke br√¶nder fast. Og med insekterne der s√¶tter jeg dem bare i bl√łd ved at starte med at vaske de omr√•der foran hurtigt, for s√• at slutte af der igen s√• ryger de nemt af.

Men hvis man er million√¶r og vil forurene moder natur med kemikalier, s√• er din l√łsning da meget fin 8-)

15. nov 2013, 21:39
Medlem
Brugeravatar

Bliver nok kimet ned nu, men jeg vasker mine f√¶lge med en opvaskeb√łrste og lampeolie. En hel liter holder nok 2 √•r, s√• det m√• v√¶re lidt billigere end det andet kemi der, og lampeolie tager fint bremsest√łv og andet som s√¶tter sig fast. Pr√łv lige selv inden i skyder mig ;)

15. nov 2013, 23:05
Helt nyt medlem

lampeolie som er det samme som petrolium er skide godt til at fjerne tjærepletter og dem ser man jo også tit på fælgene

16. nov 2013, 08:58
Medlem

Geografisk sted: 8700 Horsens
reeckmann skrev:
lampeolie som er det samme som petrolium er skide godt til at fjerne tjærepletter og dem ser man jo også tit på fælgene

.........Men tager helt sikkert også evt. voks/anden forsegling, således at fælgene er mere modtagelige overfor snavs osv.

Lampeolie er som nævnt, fint til tjærepletter, men ikke noget jeg villle vaske mine fælge i hver gang nej.
Hvis de er ordenligt beskyttet med voks/forsegler, er vand/bilshampoo tit og ofte rigeligt til at få dem pæne igen. :)

16. nov 2013, 10:15
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: H√łjer
Geografisk region: S√łnderjylland
F√łlger lige med her!

Nogen med erfaring med tjære på sæde?

16. nov 2013, 15:00
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk region: Vestsjælland
Knud M skrev:
F√łlger lige med her!

Det er ikke godt, lad være! Men det farver fint..

16. nov 2013, 17:48
Profil Hjemmeside
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: H√łjer
Geografisk region: S√łnderjylland
ReneBo skrev:
Knud M skrev:
F√łlger lige med her!

Det er ikke godt, lad være! Men det farver fint..

2 late :o

Var til et lille træf, og satte mig på en bjælke, som der self var en klat tjære på, som jeg ikke havde set..

16. nov 2013, 17:50
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 152 indl√¶g ]  G√• til side Foreg√•ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  N√¶ste