Fjerne klatter på lakken, hvad er bedst?

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Minner
Nyt medlem
Indlæg: 130
Tilmeldt: 17. jun 2008, 19:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fjerne klatter på lakken, hvad er bedst?

Indlæg af Minner » 13. mar 2010, 17:01

Hej.
Har lige vasket bilen idag, og jeg blev sgu noget forskrækket over alle de klatter der er, der er mange "flyvrust", så er der nogle sorte (nok fra asfalt) og så er der på bagklappen nogle der kan ligne noget sandkorns-agtigt noget.

Flyvrust er jeg ikke bange for, det plejer at ryge let af ved forår/efterårs behandlingen som består af:

1) Grundig vask
2) Sonax lakrens
3) Sonax Xtreme Wax 1 Liquid

Bilen er fra sommer, så den har ikke fået noget endnu.
Må jeg bruge den behandling på bilen når den knap er 1 år gammel?
Er lidt bange for at ridse lakken hvis jeg skal bruge lakrens på de hårde sandkorns-agting klatter som sidder rigtig godt fast, tror nemlig der skal bruges kræfter.
Hvad med noget lampeolie eller petroleum, nogen siger det virker, men efterlader det ikke en fedtet overflade som giver problemer når lakken skal behandles med voks?

Brugeravatar
RasmusSkov
Medlem
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. sep 2008, 19:40
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fjerne klatter på lakken, hvad er bedst?

Indlæg af RasmusSkov » 13. mar 2010, 17:58

Clay bar er rigtigt godt.
Ville give den en tur af http://oliebiksen.dk/shop/autoglym-clay-bar-269p.html

også give den en god voks bagefter.
f.eks denne http://oliebiksen.dk/shop/autoglym-high ... -230p.html

Du kan evt pb mig for priser.
Hilsen Rasmus
VW touran 1,6 SCR DSG 2019.
http://www.Oliebiksen.dk
Castrol olie, Bell ADD, Autoglym,Varta, Optima Batterier og Philips autopærer.

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Fjerne klatter på lakken, hvad er bedst?

Indlæg af tossi » 13. mar 2010, 22:46

Som RasmusSkov skriver så brug en Claybar til at fjerne urenheder der er på lakken inden du begynder at overveje at polere, på den måde undgår du at trækker de urenheder med rent med din poler skive Se videoen her om brugen af Claybar

Alt efter hvor slemt de urenheder er kan det være nødvendigt at skulle bruge en mere eller mindre grov clay jo grovere clay jo støre chance er der for at indføre fine ridser i lakken som skal poleres væk iden du giver voks. Jeg har selv gode erffaringer med denne her den fjerner de fleste urenheder og bruges den rigtigt er det ikke nødvendigt at polere bagefter. Men er der nogle små ridser man gerne vil have fjernet kan den her anbefales alt. er at bruge en polish med filler i ala Autoglyms SRP.

Hvis du har brugt lampe oile eller andet der kan indeholde olier så vil jeg anbefale at tøre bilen over med en gang Isopropyl og vand inden du giver voks, det plejer jeg også at gøre efter jeg har poleret og inden jeg giver voks.
Hvis du gerne vil have en holdbar voks vil jeg anbefale dette kit det har klaret de sidste 4 mnd på min beetle selv med alt det salt og skidt og vandet perler stadig fint :)

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Fjerne klatter på lakken, hvad er bedst?

Indlæg af ABT » 14. mar 2010, 14:17

RustA er supergodt til flyverust.. ;)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Besvar

Tilbage til "Detailing"