Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Lars Krist
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. feb 2011, 18:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København K
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af Lars Krist » 5. feb 2011, 19:33

Hejsa, jeg er ny herinde så beklager hvis emnet har været debateret før..

Jeg står i følgende situation:
Jeg har en 1 år gammel Opel Corsa i sort metal lak som desværre har fået en del "vaske" riser mv.
Derfor er det min plan at her i foråret når vejret bliver lidt bedre at polere bilen op. Jeg har aldrig før poleret bil.

Min plan er at:
1. Vaske bilen grundigt (i hånden naturligvis) med SONAX bilshampoo
2. Maskinpolere (med en excentersliber model Bosh grøn eller blå serie) med SONAX Extream polish og wax 2 og derefter aftørre med microfiber klud
3. Vokse bilen i hånden med TURTLE orginal voks.

Så er mit spørgsmål: Er fremgangsmåden korrekt? Hvis ikke: Hvad kan justeres? Hvis: Hvad kan optimeres (tænker især på brugen af maskine til polering)

Tak for svar..

Brugeravatar
Bo_R
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. jul 2009, 18:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Klarlak.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af Bo_R » 5. feb 2011, 20:24

Det er ikke ligefrem et job for begyndere, og selv de største og højest profilerede bilhuse kan ikke finde ud af det. Der er tusinde ting, der kan gå galt (og det gætter jeg på at det gør, med det foreslåede setup).

Inden du går igang med at lave uoprettelige swirls med din exentersliber, gør du klogt i at sætte dig ordentligt ind i tingene, og anskaffe dig en rigtig polermaskine, pads, produkter, mv.

Lakken på en Opel er som smør, og ikke det sværeste at rette fejl i, men gør dig selv nu en tjeneste, og genovervej om det er besværet værd.

Pøj pøj.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af Gubbi » 5. feb 2011, 20:41

Som Bo skriver kan der gå meget galt hvis man ikke har gjort det før - og ganske korrekt så har jeg set flere relativt dyre biler stå med flimmer i lakken pga. forkert polering. Det kræver en længere forklaring.

Jeg synes du skal gå igang på den gamle måde.

Vask bilen grundigt, sørg for den er tør inden du starter.

Tag en vaske svamp og hæld noget Basta Nano Tech Lack Cleaner (B2) på, gnid det ind i lakken i cirkler og lad det sidde ½-1 time, hvorefter du tørrer det af.

Dernæst kan du med fordel benytte Basta Nano Tech Wax Polish (B3) med samme fremgangsmåde som ovenstående og igen lade det sidde ca. 1 times tid, hvorefter det tørres af.

Bastas nano serie er billigere end Sonax og mindst lige så god, nem at arbejde med til "novicen".

Held og lykke

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
johandc
Nyt medlem
Indlæg: 268
Tilmeldt: 6. apr 2010, 17:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af johandc » 5. feb 2011, 21:43

Det er helt sikkert en dårlig ide at bruge en ekscentersliber, der er ikke ordentlig omdrejnings kontrol, og den "føler" ikke modstand på samme måde som en rigtig polermaskine. Dvs. kanten får en rigtig høj omdrejningshastighed som vil udvikle varme ret hurtigt hvis du ikke passer på. Få i stedet fat på en såkaldt dual action maskine som roterer langsomt i et orbitalt mønster. Den er meget mere tilgivende at bruge, selvom den kan være en anelse langsommere end en såkaldt rotary maskine med høj hastighed.

Hvilke produkter du bruger har naturligvis også betydning, men det vigtigste er korrekt anvendelse af dem. Ellers ender du op som så mange andre med nogle grimme hologrammer i din sorte lak.

P.s. Nogle produkter er gode til hård lak og andre gode til blød lak. Vær opmærksom på det når du vælger cutting compund.
VW Golf IV 2000 2,0 APK

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af lars nelsson » 5. feb 2011, 21:47

Du kan også sætte dig ind i det via http://www.bilpleje.nu og http://www.bilvask.nu. Fordelen ved Michael er, at han netop siger at det ikke er atom fysik. Men at der er nogen "grund regler" man skal sætte sig ind i. Han begyndte selv med alm. interesse. Han afholder bla et lille lyn kursus, som kraftigt kan anbefales! Jeg gav min bil den store tur sidste år. Og den stod som et suttet bolsje bagefter. Deres produkter er iøvrigt rigtig nemme at arbejde med. Efter grundig bilvask ville jeg give bilen en tur med claybar. Inden jeg går igang med polering.

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af SVK » 5. feb 2011, 22:14

Læs evt.:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=78&t=35059

Efter at jeg selv dummede mig godt og grundigt, så vil jeg så absolut anbefale, at du har en med til at vise dig hvordan det skal gøres.

Lars Krist
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. feb 2011, 18:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København K
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering af smårisser, er fremgangsmåden rigtig?

Indlæg af Lars Krist » 6. feb 2011, 18:32

Først, tak for svarene!

Jeg kan efterhånden se at der er noget der peger på at jeg ikke selv skal prøve at maskinpolere den! Jeg vil i hvert fald først lige se på de link(s) i har sendt og sætte mig lidt ind i det..

Men, er der så nogle der har erfaringer med håndpolering? Det er mit indtryk at håndpolering som udgangspunkt ikke nytter noget - er det rigtigt eller forkert? Og hvad er der i så fald af erfaringer med samme?

Besvar

Tilbage til "Detailing"