Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Er den glade ejer af en helt nyindkøbt Audi A3 Van. Er virkelig glad for den, men vil gerne gøre lyddæmpningen af støjen (formodentlig direkte fra hjulkasserne) bedre. Det er nemlig som om, at der optræder hvad man kunne kalde "en hvid støj" bagfra i kabinen under kørsel. Det er generende og trættende - og da det faktisk er den eneste anke, jeg har på denne vidunderlige bil, skal der gøres noget ved det.
Derfor vil jeg først og fremmest gerne undersøge, i hvor høj grad der allerede skulle være foretaget en støjdæmpning i bagerste ende af vognen, herunder som nævnt naturligvis hjulkasser, men også hvad der evt. er af dæmpning under selve "ladet" i denne Audi A3 Van.
Imidlertid er jeg helt ny på bil-området, så det er lidt svært at vide, hvad man i denne sammenhæng skal kigge efter - både når jeg vil undersøge bilen som den står, men også hvilke muligheder der er for evt. yderligere støjdæmpning i kabinen. Har læst en lille smule om, at fx skumplader med alu-folie skulle være den bedste løsning - men aner som sagt ikke hvor jeg skal starte, så ethvert godt råd vil være velkomment.
På forhånd tak.
Derfor vil jeg først og fremmest gerne undersøge, i hvor høj grad der allerede skulle være foretaget en støjdæmpning i bagerste ende af vognen, herunder som nævnt naturligvis hjulkasser, men også hvad der evt. er af dæmpning under selve "ladet" i denne Audi A3 Van.
Imidlertid er jeg helt ny på bil-området, så det er lidt svært at vide, hvad man i denne sammenhæng skal kigge efter - både når jeg vil undersøge bilen som den står, men også hvilke muligheder der er for evt. yderligere støjdæmpning i kabinen. Har læst en lille smule om, at fx skumplader med alu-folie skulle være den bedste løsning - men aner som sagt ikke hvor jeg skal starte, så ethvert godt råd vil være velkomment.
På forhånd tak.
Audi A3
- vrod
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Düsseldorf
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. De plejer at afgive en del støj. Ellers så kan man gå videre med dørene men vil ikke tro at det er nødvendigt i en ny A3.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Sese - reservedæksbønden (som faktisk indeholder et sådant) havde jeg slet ikke tænkt på Det må afgjort prøves først - og nej, håber og tror heller ikke, at særlig mange eller omstændelige indgreb bliver nødvendige i denne A3. Thi foran i kabinen er der en meget fin stilhed, når man kører.vrod skrev:Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. De plejer at afgive en del støj. Ellers så kan man gå videre med dørene men vil ikke tro at det er nødvendigt i en ny A3.
Hvilket naturligvis også er årsagen til, at man lægger så meget mærke til niveauet på den støj, der kommer fra bagkabinen
Audi A3
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Da jeg havde en Seat Leon FR på gule kiks monterede jeg en mdf-plade tilpasset/skåret i form og monteret der, hvor bagsædet skulle have siddet. Pladen blev betrukket med sort stof, så den matchede den øvrige indvendige beklædning. Derud over købte jeg også hattehylde. Det hjalp gevaldigt på støjniveauet i kabinen, og jeg fik samtidig et "rigtigt" baggagerum
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Ztrejfer skrev:Er den glade ejer af en helt nyindkøbt Audi A3 Van. Er virkelig glad for den, men vil gerne gøre lyddæmpningen af støjen (formodentlig direkte fra hjulkasserne) bedre. Det er nemlig som om, at der optræder hvad man kunne kalde "en hvid støj" bagfra i kabinen under kørsel. Det er generende og trættende - og da det faktisk er den eneste anke, jeg har på denne vidunderlige bil, skal der gøres noget ved det.
På forhånd tak.
Min Golf 1,4 TSI DSG Van fra april 2015 har slet ikke en sådan støj. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have en "tur" - for at sammenligne.
Hvilke dæk kører du på?
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Tak for tilbuddet, men vil vælge at fokusere på simpelthen at få fjernet så meget som muligt at støjen i min egen Audi A3.erlingvj skrev:Ztrejfer skrev:Min Golf 1,4 TSI DSG Van fra april 2015 har slet ikke en sådan støj. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have en "tur" - for at sammenligne.
Hvilke dæk kører du på?
Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt. Desuden vil jeg ikke gå så vidt som at skifte disse helt nye dæk ud. Skal der tages hensyn til dækstøj, må det blive når de engang skal skiftes.
Audi A3
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Tilbage til reservedæksbrønden, som jeg har checket. Det er jo - selvom nødhjulet ligger der - en del "resonansrum" der, men er ikke helt klar på, hvilket materiale man kan lægge i. Man kunne jo specialsy en pude der passer, og fylde den op med passende materiale. Men hvilket materiale kan man bruge? Har en del latex liggende, det er jo et naturmateriale, men aner ikke om det er velegnet (kan selvfølgelig blot teste). Er dog blevet opmærksom på, at materialet pga. faren for korrosion/rust absolut ikke må kunne opsuge vand eller vanddamp. Ved dog ikke, om latex (dvs. naturgummi) opsuger vand(damp). Har ikke checket, men forestiller mig, at en reservedæksbrønd er et sted, hvor der meget let kan komme vand(damp) ind.vrod skrev:Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. De plejer at afgive en del støj.
Audi A3
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.Ztrejfer skrev:
Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
OK, tak - rart at bekræfteterlingvj skrev:Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.
Audi A3
- Josl
- Medlem
- Indlæg: 1228
- Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østerbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Dynamat skulle være the shit hvad lyddæmpning angår. Lavet lige præcis til formålet
"Hvor blev min signatur af?"
- vrod
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Düsseldorf
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Yep Dynamat var også det jeg brugte på min gamle golf, det var en forskel som kunne mærkes... Det er kort sagt bare butylplader som du smider på for at tilføje vægt og derved reducere rystelser i metallet. Tror dog måske bare at min støj er endnu værre fordi min nye kom med Bridgestone Potenza, har hørt/læst at det skulle være meget støjende dæk, heldigvis har du dem ikke.
Kiggede lige i min egen Golf's reservedæksbrønd. "Desværre" er der polstring udenom selve metallet og det ville kræve at jeg fjerner flere beklædninger og det gider jeg ikke rode mig ud i.... Dog kan man smide noget silentcoat på undersiden af "dækslet" til brønden da der er masser af plads til det.... men ville det slå lyden fra sub'en ihjel?
Kiggede lige i min egen Golf's reservedæksbrønd. "Desværre" er der polstring udenom selve metallet og det ville kræve at jeg fjerner flere beklædninger og det gider jeg ikke rode mig ud i.... Dog kan man smide noget silentcoat på undersiden af "dækslet" til brønden da der er masser af plads til det.... men ville det slå lyden fra sub'en ihjel?
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
- MrBallack
- Nyt medlem
- Indlæg: 230
- Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
Altea TDI DSG Sport-up 06
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
- BentChr
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 28. apr 2015, 20:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Støjdæmpning I Ny Audi A3 Van
Jeg gav mit bagagerum en gang dynamat, det tog nok 40% af vejstøjen. Ellers er der stp. Det er dog i en scirocco.
- Vedhæftede filer
-
- 20150409_172306.jpg (244.25 KiB) Vist 3163 gange
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.MrBallack skrev: Jeg brugte dette i min altea (fra biltema) og der skulle man bare dække 2/3 af det valgte område.
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
- vrod
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Düsseldorf
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Vil du så istedet mene at skum-måtter er vejen frem? Har overvejet at smide noget på siden nedaf af min variable bunderlingvj skrev:
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Ja, ordentlige skummåtter tager en god del lyd.vrod skrev:Vil du så istedet mene at skum-måtter er vejen frem? Har overvejet at smide noget på siden nedaf af min variable bunderlingvj skrev:
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.
Hilsen ham der har plastret sin Golf 2 ind i butyl og skum, hvorefter den faktisk er til at holde ud at kører i
- MrBallack
- Nyt medlem
- Indlæg: 230
- Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Ved det, det var også bare et forsøg, det var billigt. Har efterfølgende afprøvet forskelligt andet.erlingvj skrev:Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.MrBallack skrev: Jeg brugte dette i min altea (fra biltema) og der skulle man bare dække 2/3 af det valgte område.
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
Hvad skal man ellers bruge, som ikk er for dyrt?
Altea TDI DSG Sport-up 06
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Tak for de gode svar og erfaringer, der foreløbig er kommet. Også rart at høre, at det er bedst med skum(måtter). Ville helst ikke igang med Dynamat pga. vægten, den skal absolut holdes nede.
Vil i næste uge få tid til selv at få gennemført en dæmpning, vender tilbage med erfaringerne.
Vil i næste uge få tid til selv at få gennemført en dæmpning, vender tilbage med erfaringerne.
Audi A3
-
- Medlem
- Indlæg: 1081
- Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vanløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 21 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Husk at køb støjdæmpning som har en form for rustbeskyttelse i limen, har før set relativt nye biler begynde at ruste de mest mærkværdige steder efter sådan en omgang støjdæmpning uden rustbeskyttelse. Det er også vigtigt at du ikke "bare" giver støjdæmpning over det hele, husk at tænk lidt i ingeniørens baner, foreksempel vandafledning osv skal gerne beholdes.Ztrejfer skrev:Tak for de gode svar og erfaringer, der foreløbig er kommet. Også rart at høre, at det er bedst med skum(måtter). Ville helst ikke igang med Dynamat pga. vægten, den skal absolut holdes nede.
Vil i næste uge få tid til selv at få gennemført en dæmpning, vender tilbage med erfaringerne.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
- vrod
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Düsseldorf
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Var lige indenom carsound i Hillerød - de sagde at dynamat er svaret på dit spørgsmål. Hvis man begyndte at smide skummåtter på fx den variable bund, så ville man slå sub'ens lyd ihjel. De anbefalede derfor at man smider en gang dynamat på som tager rystelser/resonans.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Tak fordi du bringer rust på banen ifm. netop støjdæmpning. Det er jeg opmærksom på - men spørgsmålet er om jeg er opmærksom nokhansen123 skrev:Husk at køb støjdæmpning som har en form for rustbeskyttelse i limen, har før set relativt nye biler begynde at ruste de mest mærkværdige steder efter sådan en omgang støjdæmpning uden rustbeskyttelse. Det er også vigtigt at du ikke "bare" giver støjdæmpning over det hele, husk at tænk lidt i ingeniørens baner, foreksempel vandafledning osv skal gerne beholdes.
Går ud fra, at faren her vel ligger i, at der af forskellige årsager kan dannes kondensvand på støjdæmpnings-arealerne. Derfor skal der forebygges, spørgsmålet er bare hvordan. Under alle omstændigheder bør man klart være opmærksom på eksisterende vandafledning - men bør man også sprøjte et lag rustbeskyttelse på de steder, man dækker med støjdæmpning? Spørgsmålene her er adskillige - hvilken type rustbeskyttelse bør man i givet fald vælge ift. bilen, der for Audi A3s vedkommende så vidt jeg forstår har fået en rustbeskyttende galvanisering af karosseriet i begyndelsen af produktionen af bilen. Er hvadsomhelst brugbart her - eller er der hensyn at tage?
Og vedr. Dynamat så stødte jeg på den oplysning, at dette materiale er uhyre brandbart, faktisk hen imod eksplosivt - altså hvis der først går ild i skidtet. Hvis det holder vand (!), så vil jeg da tænke mig lidt ekstra om, før jeg plastrer vognens bund til med det. Desuden har jeg fået oplyst, at Dynamat bedst egner sig til rimeligt jævne og flade arealer, da det primært skal dæmpe resonans og ikke decideret dæmpe lyd. Her skulle noget kaldet Alubutyl eller Bitumenmåtter være bedst - og det tror jeg faktisk er mit problem: støj fra hjulkasser hhv. reservehjulsbrønd og ikke resonans fra bilens flader (hvormeget de end kan "hjælpe til" med en forstærkning af lydstøj, alene pga. rummet bagtil, som de jo definerer)
Audi A3
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Dynamat er alubutyl og det skulle være det bedste. Hvis du skal have endnu bedre lyddæmpning, så skal der noget ovenpå butylen, f.eks. Dynaliner eller dynapad, som er noget specielt skum, som ikke holder på vand. Men de fleste nøjes vist bare med dynamat, og det skulle gøre underværker. Har selv lige købt en Van, og skal til at lege med det, og jeg nøjes nok i første omgang med dynamat.
Dynapad skulle være helt sindssygt. Men vejer også 1pund pr. sq foot. Altså ca 500g for 30x30cm.
Dynapad skulle være helt sindssygt. Men vejer også 1pund pr. sq foot. Altså ca 500g for 30x30cm.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Der kan man bare se - så blev man da det klogere.Korreborg skrev:Dynamat er alubutyl
Har for øvrigt overvejet en idé: har en del latex-plader liggende, altså naturgummi. Nogen der ved eller har erfaringer med, om dette materiale kan bruges til blot at placeres som en lyddæmpende plade i reservehjulsbrønden (evt. med en gang rustbeskyttelse). Jeg spørger her, fordi et eksperiment hermed vil kræve, at man først skærer godt og grundigt i en ellers rimelig stor og tyk plade. Den vil jeg nødig ødelægge, såfremt denne idé er helt ude i hampen
Audi A3
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Jeg ville sgu ikke turde gå igang med noget hjemme fusk i en ny A3
Det er korrekt at man behøver at dække hele arealet, dynamat siger selv at 30% skal dækkes. Men det skal gøres der hvor planden laver resonans.
Altså ikke bare hulter til bulter, men så fladen ikke kan "flexe". På alteaen er der allerede fra fabrikkens side gjort lidt, markeret med gult. Og skal man selv gøre noget, så bør det gøres som det jeg har lavet rødt. Personligt Men jeg gør som BentChr, og dækker det hele, det er alligevel 1,7mm materiale over det hele, og så må jeg køre med det i en periode, og se om der skal dynaliner ovenpå
Det er korrekt at man behøver at dække hele arealet, dynamat siger selv at 30% skal dækkes. Men det skal gøres der hvor planden laver resonans.
Altså ikke bare hulter til bulter, men så fladen ikke kan "flexe". På alteaen er der allerede fra fabrikkens side gjort lidt, markeret med gult. Og skal man selv gøre noget, så bør det gøres som det jeg har lavet rødt. Personligt Men jeg gør som BentChr, og dækker det hele, det er alligevel 1,7mm materiale over det hele, og så må jeg køre med det i en periode, og se om der skal dynaliner ovenpå
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Så bliver der endelig gjort noget ved sagen
Audi vil selv (da bilen er købt fra ny) foretage en omgang støjreduktion med denne Audi A3 Van.
Så må vi se, hvor meget det hjælper. Vender tilbage med resultatet midt i næste uge...
God sommer indtil da!
Audi vil selv (da bilen er købt fra ny) foretage en omgang støjreduktion med denne Audi A3 Van.
Så må vi se, hvor meget det hjælper. Vender tilbage med resultatet midt i næste uge...
God sommer indtil da!
Audi A3
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Altså Audi betaler? Eller har du bare fået Audi til at udføre det?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Audi betaler, ja - og støjdæmpning er nu udført hos Auto Logik i Ringsted, tog ca. 2 timer.
Hold da op, hvor det hjalp! Der er jo tale om en ny Audi A3, 3-dørs, ombygget til Van, hvilket naturligvis betyder, at der er lagt et gulv ind bagtil. Altså fremkommer der, meget naturligt, et mellemrum under dette gulv ned til dels dækbrønd (med nødhjul og subwoofer), dels ind til det underste af hjulkasserne. MEN - gulvet hviler foran på en indsat skinne, og under denne skinne er der ca. 5-7 cm ned til bilens egentlige gulv. Det betyder, at der var åbent under hele gulvet bagtil - altså helt hen til både dækbrønd og hjulkasser. Det betød også, at AL STØJEN fra den underste del af bilen bagfra blev FORSTÆRKET SOM I EN HORNHØJTALER, og derefter dukkede op foran i kabinen gennem nævnte mellemrum (læs: hornhøjtaler-udgang!) lige bagved forsæderne. Ved squ ikke, hvad de har tænkt på, dem der lavede den ombygning (lad os være nådige og ikke nævne navne).
For et basreflekshorn med undervognsstøj lige op i baghovedet var ærlig talt en ææhhh....negativt nervebetonet oplevelse, tror jeg det kan beskrives som. Nu har de søde mennesker hos Auto Logik i Ringsted imidlertid lagt filt ind i mellemrummet, man kan både se og mærke det med fingrene fortil, hvor hele mellemrummet nu er udstoppet med filt.
Og hvilken forbedring er dette dog ikke! "En bil helt anden at køre i det er!" som en nær ven af mig ville udtrykke det. Praktisk talt al "hvid støj" er væk, mit humør i bilen er anderledes - en super oplevelse. Vidste faktisk ikke, at det var så belastende før nu - hvor man er befriet for støjen. Det føles som om et meget generende frekvens-lag simpelthen er skrællet væk i bilens lydrum.
Næste trin er en rustbeskyttelse af alle fire skærme. Her har jeg hørt, at fx Pava og Dinitrol har en specialblanding, der udover rustbeskyttelse i skærmene også skulle virke lyddæmpende. Hvis nogen her i forum har erfaringer med dette, vil jeg være meget taknemmelig for info herom. Fx om der er forskel på de behandlinger, der tilbydes af firmaer mht. rustbeskyttelse kombineret med støjdæmpning.
Hold da op, hvor det hjalp! Der er jo tale om en ny Audi A3, 3-dørs, ombygget til Van, hvilket naturligvis betyder, at der er lagt et gulv ind bagtil. Altså fremkommer der, meget naturligt, et mellemrum under dette gulv ned til dels dækbrønd (med nødhjul og subwoofer), dels ind til det underste af hjulkasserne. MEN - gulvet hviler foran på en indsat skinne, og under denne skinne er der ca. 5-7 cm ned til bilens egentlige gulv. Det betyder, at der var åbent under hele gulvet bagtil - altså helt hen til både dækbrønd og hjulkasser. Det betød også, at AL STØJEN fra den underste del af bilen bagfra blev FORSTÆRKET SOM I EN HORNHØJTALER, og derefter dukkede op foran i kabinen gennem nævnte mellemrum (læs: hornhøjtaler-udgang!) lige bagved forsæderne. Ved squ ikke, hvad de har tænkt på, dem der lavede den ombygning (lad os være nådige og ikke nævne navne).
For et basreflekshorn med undervognsstøj lige op i baghovedet var ærlig talt en ææhhh....negativt nervebetonet oplevelse, tror jeg det kan beskrives som. Nu har de søde mennesker hos Auto Logik i Ringsted imidlertid lagt filt ind i mellemrummet, man kan både se og mærke det med fingrene fortil, hvor hele mellemrummet nu er udstoppet med filt.
Og hvilken forbedring er dette dog ikke! "En bil helt anden at køre i det er!" som en nær ven af mig ville udtrykke det. Praktisk talt al "hvid støj" er væk, mit humør i bilen er anderledes - en super oplevelse. Vidste faktisk ikke, at det var så belastende før nu - hvor man er befriet for støjen. Det føles som om et meget generende frekvens-lag simpelthen er skrællet væk i bilens lydrum.
Næste trin er en rustbeskyttelse af alle fire skærme. Her har jeg hørt, at fx Pava og Dinitrol har en specialblanding, der udover rustbeskyttelse i skærmene også skulle virke lyddæmpende. Hvis nogen her i forum har erfaringer med dette, vil jeg være meget taknemmelig for info herom. Fx om der er forskel på de behandlinger, der tilbydes af firmaer mht. rustbeskyttelse kombineret med støjdæmpning.
Senest rettet af Ztrejfer 26. aug 2015, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Audi A3
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 25. okt 2013, 23:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 2 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Lyder godt med din Audi, at den blev dæmpet
Er der nogen der har erfaringer med lyddæmpning med bitumenplader eller Dynamat i almindelige personbiler (ikke vans)? - er det bagagerum og i skærmkasserne? Eller skal man absolut have hele gulvet op og dørene??
Er der nogen der har erfaringer med lyddæmpning med bitumenplader eller Dynamat i almindelige personbiler (ikke vans)? - er det bagagerum og i skærmkasserne? Eller skal man absolut have hele gulvet op og dørene??
- vrod
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Düsseldorf
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Start med døre og reservedæksbrønd. Så er du godt kørende.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.
- Michaelds
- Nyt medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 5. apr 2010, 11:44
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 28 times
Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van
Jeg vil netop give de dæk skylden, har da efterhånden læst en hel del steder at netop CSC5 giver utroligt meget dækstøj.erlingvj skrev:Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.Ztrejfer skrev:
Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt.
Eksempler:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=69&t=78865
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=69&t=80783
Nuværende: VW Passat Variant Highline Premium 1,5 TSi '19 + Ford Mustang Mach-E AWD '23
Tidligere: VW Golf Highline 1,4 TSi '10 - Seat Leon Cupra 2,0 TFSi '08 - VW Polo Highline 1.0 TSi '20
Tidligere: VW Golf Highline 1,4 TSi '10 - Seat Leon Cupra 2,0 TFSi '08 - VW Polo Highline 1.0 TSi '20