Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 31. maj 2015, 07:51

Er den glade ejer af en helt nyindkøbt Audi A3 Van. Er virkelig glad for den, men vil gerne gøre lyddæmpningen af støjen (formodentlig direkte fra hjulkasserne) bedre. Det er nemlig som om, at der optræder hvad man kunne kalde "en hvid støj" bagfra i kabinen under kørsel. Det er generende og trættende - og da det faktisk er den eneste anke, jeg har på denne vidunderlige bil, skal der gøres noget ved det.

Derfor vil jeg først og fremmest gerne undersøge, i hvor høj grad der allerede skulle være foretaget en støjdæmpning i bagerste ende af vognen, herunder som nævnt naturligvis hjulkasser, men også hvad der evt. er af dæmpning under selve "ladet" i denne Audi A3 Van.

Imidlertid er jeg helt ny på bil-området, så det er lidt svært at vide, hvad man i denne sammenhæng skal kigge efter - både når jeg vil undersøge bilen som den står, men også hvilke muligheder der er for evt. yderligere støjdæmpning i kabinen. Har læst en lille smule om, at fx skumplader med alu-folie skulle være den bedste løsning - men aner som sagt ikke hvor jeg skal starte, så ethvert godt råd vil være velkomment.

På forhånd tak.
Audi A3

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af vrod » 31. maj 2015, 08:00

Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. :) De plejer at afgive en del støj. Ellers så kan man gå videre med dørene men vil ikke tro at det er nødvendigt i en ny A3.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 31. maj 2015, 09:33

vrod skrev:Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. :) De plejer at afgive en del støj. Ellers så kan man gå videre med dørene men vil ikke tro at det er nødvendigt i en ny A3.
Sese - reservedæksbønden (som faktisk indeholder et sådant) havde jeg slet ikke tænkt på 8-) Det må afgjort prøves først - og nej, håber og tror heller ikke, at særlig mange eller omstændelige indgreb bliver nødvendige i denne A3. Thi foran i kabinen er der en meget fin stilhed, når man kører.

Hvilket naturligvis også er årsagen til, at man lægger så meget mærke til niveauet på den støj, der kommer fra bagkabinen :lol:
Audi A3

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Flamiq » 31. maj 2015, 10:02

Da jeg havde en Seat Leon FR på gule kiks monterede jeg en mdf-plade tilpasset/skåret i form og monteret der, hvor bagsædet skulle have siddet. Pladen blev betrukket med sort stof, så den matchede den øvrige indvendige beklædning. Derud over købte jeg også hattehylde. Det hjalp gevaldigt på støjniveauet i kabinen, og jeg fik samtidig et "rigtigt" baggagerum :ugeek:
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af erlingvj » 31. maj 2015, 11:27

Ztrejfer skrev:Er den glade ejer af en helt nyindkøbt Audi A3 Van. Er virkelig glad for den, men vil gerne gøre lyddæmpningen af støjen (formodentlig direkte fra hjulkasserne) bedre. Det er nemlig som om, at der optræder hvad man kunne kalde "en hvid støj" bagfra i kabinen under kørsel. Det er generende og trættende - og da det faktisk er den eneste anke, jeg har på denne vidunderlige bil, skal der gøres noget ved det.

På forhånd tak.

Min Golf 1,4 TSI DSG Van fra april 2015 har slet ikke en sådan støj. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have en "tur" - for at sammenligne.
Hvilke dæk kører du på?

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 2. jun 2015, 13:25

erlingvj skrev:
Ztrejfer skrev:Min Golf 1,4 TSI DSG Van fra april 2015 har slet ikke en sådan støj. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have en "tur" - for at sammenligne.
Hvilke dæk kører du på?
Tak for tilbuddet, men vil vælge at fokusere på simpelthen at få fjernet så meget som muligt at støjen i min egen Audi A3.

Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt. Desuden vil jeg ikke gå så vidt som at skifte disse helt nye dæk ud. Skal der tages hensyn til dækstøj, må det blive når de engang skal skiftes.
Audi A3

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 2. jun 2015, 13:34

vrod skrev:Har også noget vejstøj bagfra i min Golf... Jeg vil gætte på at det er reservedæksbrønden så det er nok det område du skal prøve at støjdæmpe først. :) De plejer at afgive en del støj.
Tilbage til reservedæksbrønden, som jeg har checket. Det er jo - selvom nødhjulet ligger der - en del "resonansrum" der, men er ikke helt klar på, hvilket materiale man kan lægge i. Man kunne jo specialsy en pude der passer, og fylde den op med passende materiale. Men hvilket materiale kan man bruge? Har en del latex liggende, det er jo et naturmateriale, men aner ikke om det er velegnet (kan selvfølgelig blot teste). Er dog blevet opmærksom på, at materialet pga. faren for korrosion/rust absolut ikke må kunne opsuge vand eller vanddamp. Ved dog ikke, om latex (dvs. naturgummi) opsuger vand(damp). Har ikke checket, men forestiller mig, at en reservedæksbrønd er et sted, hvor der meget let kan komme vand(damp) ind.
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af erlingvj » 2. jun 2015, 14:06

Ztrejfer skrev:
Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt.
Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 2. jun 2015, 14:13

erlingvj skrev:Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.
OK, tak - rart at bekræftet :)
Audi A3

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Josl » 2. jun 2015, 15:44

Dynamat skulle være the shit hvad lyddæmpning angår. Lavet lige præcis til formålet
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af vrod » 3. jun 2015, 16:10

Yep Dynamat var også det jeg brugte på min gamle golf, det var en forskel som kunne mærkes... Det er kort sagt bare butylplader som du smider på for at tilføje vægt og derved reducere rystelser i metallet. Tror dog måske bare at min støj er endnu værre fordi min nye kom med Bridgestone Potenza, har hørt/læst at det skulle være meget støjende dæk, heldigvis har du dem ikke. :)

Kiggede lige i min egen Golf's reservedæksbrønd. "Desværre" er der polstring udenom selve metallet og det ville kræve at jeg fjerner flere beklædninger og det gider jeg ikke rode mig ud i.... Dog kan man smide noget silentcoat på undersiden af "dækslet" til brønden da der er masser af plads til det.... men ville det slå lyden fra sub'en ihjel?
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
MrBallack
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af MrBallack » 4. jun 2015, 11:02

uploadfromtaptalk1433411917127.jpg
uploadfromtaptalk1433411917127.jpg (78.82 KiB) Vist 3202 gange
Jeg brugte dette i min altea (fra biltema) og der skulle man bare dække 2/3 af det valgte område.
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
Altea TDI DSG Sport-up 06

Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar 8-)

Brugeravatar
BentChr
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. apr 2015, 20:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Støjdæmpning I Ny Audi A3 Van

Indlæg af BentChr » 4. jun 2015, 20:58

Jeg gav mit bagagerum en gang dynamat, det tog nok 40% af vejstøjen. Ellers er der stp. Det er dog i en scirocco.
Vedhæftede filer
20150409_172306.jpg
20150409_172306.jpg (244.25 KiB) Vist 3163 gange

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af erlingvj » 4. jun 2015, 21:14

MrBallack skrev: Jeg brugte dette i min altea (fra biltema) og der skulle man bare dække 2/3 af det valgte område.
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af vrod » 5. jun 2015, 10:36

erlingvj skrev:
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.
Vil du så istedet mene at skum-måtter er vejen frem? Har overvejet at smide noget på siden nedaf af min variable bund :)
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af MichaelSmed » 5. jun 2015, 12:26

vrod skrev:
erlingvj skrev:
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.
Vil du så istedet mene at skum-måtter er vejen frem? Har overvejet at smide noget på siden nedaf af min variable bund :)
Ja, ordentlige skummåtter tager en god del lyd.
Hilsen ham der har plastret sin Golf 2 ind i butyl og skum, hvorefter den faktisk er til at holde ud at kører i :)

Brugeravatar
MrBallack
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 3. apr 2014, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af MrBallack » 5. jun 2015, 15:02

erlingvj skrev:
MrBallack skrev: Jeg brugte dette i min altea (fra biltema) og der skulle man bare dække 2/3 af det valgte område.
Jeg kunne ikke høre den store forskel, så tror skærmene er det næste.
Det er også et helt forkert produkt til formålet. "Blygummi" dæmper svingninger i en stor relativt plan plade. Fx i en dørplade. I en reservehjulbalje, der både er krum og med forstærkninger i bunden har det stort set ingen virkning.
Ved det, det var også bare et forsøg, det var billigt. Har efterfølgende afprøvet forskelligt andet. Billede
Hvad skal man ellers bruge, som ikk er for dyrt?
Altea TDI DSG Sport-up 06

Motorprojekt: 2.0 TDI 16V BKD, GTB2060VKLR, AMC topstykke, ARP Head Studs, OEM Toppakning (ooo), Smededet stemplet, Maxspeed H-profil rods, Firad 120% dysespidser, S3/Darkside intercooler, 4 bar MAP sensor, 3", Downpipe, EGT sensor med ur tilpasset i luftdysen.
Mangler stadig lidt, men den er ved at være klar 8-)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 5. jun 2015, 21:15

Tak for de gode svar og erfaringer, der foreløbig er kommet. Også rart at høre, at det er bedst med skum(måtter). Ville helst ikke igang med Dynamat pga. vægten, den skal absolut holdes nede.

Vil i næste uge få tid til selv at få gennemført en dæmpning, vender tilbage med erfaringerne.
Audi A3

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af hansen123 » 6. jun 2015, 10:15

Ztrejfer skrev:Tak for de gode svar og erfaringer, der foreløbig er kommet. Også rart at høre, at det er bedst med skum(måtter). Ville helst ikke igang med Dynamat pga. vægten, den skal absolut holdes nede.

Vil i næste uge få tid til selv at få gennemført en dæmpning, vender tilbage med erfaringerne.
Husk at køb støjdæmpning som har en form for rustbeskyttelse i limen, har før set relativt nye biler begynde at ruste de mest mærkværdige steder efter sådan en omgang støjdæmpning uden rustbeskyttelse. Det er også vigtigt at du ikke "bare" giver støjdæmpning over det hele, husk at tænk lidt i ingeniørens baner, foreksempel vandafledning osv skal gerne beholdes.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af vrod » 6. jun 2015, 11:46

Var lige indenom carsound i Hillerød - de sagde at dynamat er svaret på dit spørgsmål. Hvis man begyndte at smide skummåtter på fx den variable bund, så ville man slå sub'ens lyd ihjel. De anbefalede derfor at man smider en gang dynamat på som tager rystelser/resonans.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 6. jun 2015, 17:00

hansen123 skrev:Husk at køb støjdæmpning som har en form for rustbeskyttelse i limen, har før set relativt nye biler begynde at ruste de mest mærkværdige steder efter sådan en omgang støjdæmpning uden rustbeskyttelse. Det er også vigtigt at du ikke "bare" giver støjdæmpning over det hele, husk at tænk lidt i ingeniørens baner, foreksempel vandafledning osv skal gerne beholdes.
Tak fordi du bringer rust på banen ifm. netop støjdæmpning. Det er jeg opmærksom på - men spørgsmålet er om jeg er opmærksom nok ;)

Går ud fra, at faren her vel ligger i, at der af forskellige årsager kan dannes kondensvand på støjdæmpnings-arealerne. Derfor skal der forebygges, spørgsmålet er bare hvordan. Under alle omstændigheder bør man klart være opmærksom på eksisterende vandafledning - men bør man også sprøjte et lag rustbeskyttelse på de steder, man dækker med støjdæmpning? Spørgsmålene her er adskillige - hvilken type rustbeskyttelse bør man i givet fald vælge ift. bilen, der for Audi A3s vedkommende så vidt jeg forstår har fået en rustbeskyttende galvanisering af karosseriet i begyndelsen af produktionen af bilen. Er hvadsomhelst brugbart her - eller er der hensyn at tage?

Og vedr. Dynamat så stødte jeg på den oplysning, at dette materiale er uhyre brandbart, faktisk hen imod eksplosivt - altså hvis der først går ild i skidtet. Hvis det holder vand (!), så vil jeg da tænke mig lidt ekstra om, før jeg plastrer vognens bund til med det. Desuden har jeg fået oplyst, at Dynamat bedst egner sig til rimeligt jævne og flade arealer, da det primært skal dæmpe resonans og ikke decideret dæmpe lyd. Her skulle noget kaldet Alubutyl eller Bitumenmåtter være bedst - og det tror jeg faktisk er mit problem: støj fra hjulkasser hhv. reservehjulsbrønd og ikke resonans fra bilens flader (hvormeget de end kan "hjælpe til" med en forstærkning af lydstøj, alene pga. rummet bagtil, som de jo definerer)
Audi A3

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Korreborg » 6. jun 2015, 17:57

Dynamat er alubutyl ;) og det skulle være det bedste. Hvis du skal have endnu bedre lyddæmpning, så skal der noget ovenpå butylen, f.eks. Dynaliner eller dynapad, som er noget specielt skum, som ikke holder på vand. Men de fleste nøjes vist bare med dynamat, og det skulle gøre underværker. Har selv lige købt en Van, og skal til at lege med det, og jeg nøjes nok i første omgang med dynamat.

Dynapad skulle være helt sindssygt. Men vejer også 1pund pr. sq foot. Altså ca 500g for 30x30cm.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 6. jun 2015, 18:25

Korreborg skrev:Dynamat er alubutyl ;)
Der kan man bare se :lol: - så blev man da det klogere.

Har for øvrigt overvejet en idé: har en del latex-plader liggende, altså naturgummi. Nogen der ved eller har erfaringer med, om dette materiale kan bruges til blot at placeres som en lyddæmpende plade i reservehjulsbrønden (evt. med en gang rustbeskyttelse). Jeg spørger her, fordi et eksperiment hermed vil kræve, at man først skærer godt og grundigt i en ellers rimelig stor og tyk plade. Den vil jeg nødig ødelægge, såfremt denne idé er helt ude i hampen :roll:
Audi A3

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Korreborg » 6. jun 2015, 19:51

Jeg ville sgu ikke turde gå igang med noget hjemme fusk i en ny A3 :? :)



Det er korrekt at man behøver at dække hele arealet, dynamat siger selv at 30% skal dækkes. Men det skal gøres der hvor planden laver resonans.
Altså ikke bare hulter til bulter, men så fladen ikke kan "flexe".
Dynamat.jpg
Dynamat.jpg (34.08 KiB) Vist 2981 gange
På alteaen er der allerede fra fabrikkens side gjort lidt, markeret med gult. Og skal man selv gøre noget, så bør det gøres som det jeg har lavet rødt. Personligt
dynamat1.jpg
dynamat1.jpg (248.2 KiB) Vist 2981 gange
Men jeg gør som BentChr, og dækker det hele, det er alligevel 1,7mm materiale over det hele, og så må jeg køre med det i en periode, og se om der skal dynaliner ovenpå :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 22. aug 2015, 12:43

Så bliver der endelig gjort noget ved sagen ;)

Audi vil selv (da bilen er købt fra ny) foretage en omgang støjreduktion med denne Audi A3 Van.
Så må vi se, hvor meget det hjælper. Vender tilbage med resultatet midt i næste uge...

God sommer indtil da! :D
Audi A3

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Korreborg » 23. aug 2015, 11:50

Altså Audi betaler? Eller har du bare fået Audi til at udføre det?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer » 26. aug 2015, 13:47

Audi betaler, ja - og støjdæmpning er nu udført hos Auto Logik i Ringsted, tog ca. 2 timer.

Hold da op, hvor det hjalp! Der er jo tale om en ny Audi A3, 3-dørs, ombygget til Van, hvilket naturligvis betyder, at der er lagt et gulv ind bagtil. Altså fremkommer der, meget naturligt, et mellemrum under dette gulv ned til dels dækbrønd (med nødhjul og subwoofer), dels ind til det underste af hjulkasserne. MEN - gulvet hviler foran på en indsat skinne, og under denne skinne er der ca. 5-7 cm ned til bilens egentlige gulv. Det betyder, at der var åbent under hele gulvet bagtil - altså helt hen til både dækbrønd og hjulkasser. Det betød også, at AL STØJEN fra den underste del af bilen bagfra blev FORSTÆRKET SOM I EN HORNHØJTALER, og derefter dukkede op foran i kabinen gennem nævnte mellemrum (læs: hornhøjtaler-udgang!) lige bagved forsæderne. Ved squ ikke, hvad de har tænkt på, dem der lavede den ombygning (lad os være nådige og ikke nævne navne).

For et basreflekshorn med undervognsstøj lige op i baghovedet var ærlig talt en ææhhh....negativt nervebetonet oplevelse, tror jeg det kan beskrives som. Nu har de søde mennesker hos Auto Logik i Ringsted imidlertid lagt filt ind i mellemrummet, man kan både se og mærke det med fingrene fortil, hvor hele mellemrummet nu er udstoppet med filt.

Og hvilken forbedring er dette dog ikke! "En bil helt anden at køre i det er!" som en nær ven af mig ville udtrykke det. Praktisk talt al "hvid støj" er væk, mit humør i bilen er anderledes - en super oplevelse. Vidste faktisk ikke, at det var så belastende før nu - hvor man er befriet for støjen. Det føles som om et meget generende frekvens-lag simpelthen er skrællet væk i bilens lydrum.

Næste trin er en rustbeskyttelse af alle fire skærme. Her har jeg hørt, at fx Pava og Dinitrol har en specialblanding, der udover rustbeskyttelse i skærmene også skulle virke lyddæmpende. Hvis nogen her i forum har erfaringer med dette, vil jeg være meget taknemmelig for info herom. Fx om der er forskel på de behandlinger, der tilbydes af firmaer mht. rustbeskyttelse kombineret med støjdæmpning.
Senest rettet af Ztrejfer 26. aug 2015, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Henrik306
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 25. okt 2013, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Henrik306 » 26. aug 2015, 18:47

Lyder godt med din Audi, at den blev dæmpet

Er der nogen der har erfaringer med lyddæmpning med bitumenplader eller Dynamat i almindelige personbiler (ikke vans)? - er det bagagerum og i skærmkasserne? Eller skal man absolut have hele gulvet op og dørene??

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af vrod » 30. aug 2015, 07:58

Start med døre og reservedæksbrønd. Så er du godt kørende. :)
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
Michaelds
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 5. apr 2010, 11:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 28 times

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Michaelds » 30. aug 2015, 08:23

erlingvj skrev:
Ztrejfer skrev:
Dækket på bilen er ContiPremiumContact 5 - 205/55 R 16 W, et udemærket dæk, der så vidt jeg kan se dog ikke scorer lavt på støj-måling, dog heller ikke decideret dårligt.
Kører på de samme dæk, så det kan ikke være kilden.
Jeg vil netop give de dæk skylden, har da efterhånden læst en hel del steder at netop CSC5 giver utroligt meget dækstøj.

Eksempler:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=69&t=78865
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=69&t=80783
Nuværende: VW Passat Variant Highline Premium 1,5 TSi '19 + Ford Mustang Mach-E AWD '23
Tidligere: VW Golf Highline 1,4 TSi '10 - Seat Leon Cupra 2,0 TFSi '08 - VW Polo Highline 1.0 TSi '20

Besvar

Tilbage til "Interiør"